2010-02-17, 20:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett sista möte för att aldrig mera ses. Kjell-Åke Johansson.

Här kommer ytterligare en händelse som jag har skrivit ner.

Lika tragisk som sista mötet mellan Karlsson och hans lillasyster.

Mötet skedde alldeles i anslutning till den 29 juli samt att det var vackert väder denna dag. Den 27 och 28 juli var vädret vackert. Ruskvädret kom först på natten mellan den 28 och 29.

Detta möte var mellan Kjell-Åke och hans yngre syster. Mötet utspelade sig på Mellangatan i Haga, ungefär vid 13-14.00-tiden. Så här berättade hon:
- Jag ser honom komma gående. Vi stannar och pratar med varandra. Efter en stund säger vi "Hej då" till varandra för att aldrig mera ses!

Mötet skedde i närheten av det omtalade Café Mården.

Precis som Karlssons syster som aldrig kan glömma sin bror och "den duvblå" på Gustaf Dalénsgatan som vänder och kör mot Vågmästareplatsen. Solen lyser i bilens lack medans Karlsson får upp farten på den.

Lika lite kan Kjell-Åkes syster glömma detta sista möte med brodern i Haga, som för alltid har etsat sig fast hos henne. Tänk om..........
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-17 kl. 20:25.
Citera
2010-02-17, 20:20
Medlem
Ursäkta att jag nu skriver igen. Har som sagt blivit mycket fascinerad av detta fall och hjärnan går på högvarv. Vill inte alls vara påträngande utan bara dela med mig av mina reflektioner kring detta. Jag förmodar också, felaktigt? att syftet med hela tråden är att få reda på sanningen kring vad som hände dessa unga män, så långt det nu är möjligt med tanke på tidsfaktorn och de så ofta berörda integritetsfaktorerna.

Nåväl, mina tankar den här gången rör de så kallade avskedsvisiter och slutbesiktningarna som sägs ha skett på nittiotalet och tjugohundratalet och som involverade två personer och två olika orter. Dessa två personer bör ju på något sätt vara inblandade i försvinnandet. Detta lämnar naturligtvis 4 huvudmisstänkta, men det fanns som sagt även andra "aktörer". En "bra bit" in på tjugohundratalet skulle kunna vara 2007 då en bror till en av de inblandade avlider. "Avskedsvisit" = begravning i så fall. Den tidigare händelsen skulle kunna vara två personer som "slutbesiktigar" eller tar ett sista avsked vid en plats där de vet att en vän/anhörig har sin sista vila.

Spekulationer, jag vet. Hoppas att det någon gång framöver går att offentliggöra vad dessa möten har för koppling till de händelser som utspelade sig 1965.
Citera
2010-02-17, 20:55
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Vad jag förstår syftar namnet ”Överklassdamen” på att hon skulle vara dam idag men i grabbarnas ålder 1965. Samt att hon då bodde i Göteborg. Men jag kan ha förstått fel?

Att umgås över klassgränser var nog minst lika ovanligt då som nu. Att de gått i samma skola eller arbetat inom samma företag är mindre troligt. Inte heller att de skulle ha mötts ute på någon pub och blivit bra vänner. Nära varandra kan de knappast ha bott heller. Osannolikt, det borde låta omöjligt för var och en.

Den vanligaste orsaken är väl, liksom idag, att man har eller har haft något slags affärer ihop. Skumma eller oskyldiga. Droger?

Hon var i grabbarnas ålder 1965.

Så som jag har uppfattat det så bodde hon inte allt för långt ifrån.
Du är inte ensam med att undra hur hon kunde vara bekant för grabbarna, jag tror de flesta gör det, jag skulle vilja säga att det är en högst osannolik koppling. OM det inte vore för att "vår hemliga medhjälpare" hade varit hemma och pratat med henne, hade jag naturligtvis inte trott ett skit på dessa upp uppgifter.
Det kanske kunde vara frågan om droger och att någon av grabbarna var hennes kran, vem vet? inte jag eller Skara iaf, men det kanske kommer.

Kul med så många nya på tråden
Citera
2010-02-17, 21:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och "socitetstjejen".

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Vad jag förstår syftar namnet ”Överklassdamen” på att hon skulle vara dam idag men i grabbarnas ålder 1965. Samt att hon då bodde i Göteborg. Men jag kan ha förstått fel?

Att umgås över klassgränser var nog minst lika ovanligt då som nu. Att de gått i samma skola eller arbetat inom samma företag är mindre troligt. Inte heller att de skulle ha mötts ute på någon pub och blivit bra vänner. Nära varandra kan de knappast ha bott heller. Osannolikt, det borde låta omöjligt för var och en.

Den vanligaste orsaken är väl, liksom idag, att man har eller har haft något slags affärer ihop. Skumma eller oskyldiga. Droger?

Detta är helt riktigt att "överklassdamen" var vid denna tid i "Hymmes" egen ålder. Hon var från Göteborg men bodde ett tag i Stockholm. Det var under hennes stockholmsvistelse som hon lärde känna "Hymme" mycket väl.

Denna tjej och "Hymme" kom alltså från samma samhällsklass. Hur och var de träffades vet vi tyvärr inte? Kanske träffades de på något "skutt" hemma hos någon annan ur denna samhällsklass i Stockholm? Sådana "skutt" var väldigt populära under detta årtionde.

"Hymme" och denna tjej hade säkert inte några skumma affärer ihop. Droger? Ja inget är ju omöjligt förstås. "Hymme" fick dock sina starka nervtabletter ordinerade av läkare. Vem vet de kan ha haft en sexuell relation?

Att denna "societetstjej" umgicks över klassgränserna i Göteborg berodde på, att hon också umgicks i de kretsar som "Dahlsjö-gänget" umgicks i. Alla vet vilka kretsar detta var.
Citera
2010-02-17, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Roligt med många nya på tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Hon var i grabbarnas ålder 1965.

Så som jag har uppfattat det så bodde hon inte allt för långt ifrån.
Du är inte ensam med att undra hur hon kunde vara bekant för grabbarna, jag tror de flesta gör det, jag skulle vilja säga att det är en högst osannolik koppling. OM det inte vore för att "vår
Citat:
hemliga medhjälpare" hade varit hemma och pratat med henne, hade jag naturligtvis inte trott ett skit på dessa upp uppgifter
.
Det kanske kunde vara frågan om droger och att någon av grabbarna var hennes kran, vem vet? inte jag eller Skara iaf, men det kanske kommer.

Kul med så många nya på tråden

Inte jag heller Cs!

Inget är ju omöjöligt att "gänget" skulle ha varit hennes kran? Ingen aning men det kanske kommer fram med tiden?

Verkligen trevligt med så många nya på tråden.
Citera
2010-02-17, 21:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Familjerna Johansson och Lundqvist.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Tack för klargörande om myndighetsålder och brukande av pass på 60-talet mm, Skaraborg2.

Ebba Lundquist måste varit oerhört plågad av detta, att hon släppte iväg Hymme - och hon gav ju aldrig upp heller utan fortsatte att söka honom i olika hörn av världen. Fruktansvärt för en mamma, vill inte tänka på det.

Ebba Lundqvist måste f.o.m. den 30 juli 1965 fram till ain död 1998 ha tänkt på detta. Återigen detta Tänk om.....

Hon gav aldrig upp och hon kom alltid tillkbaka lika besviken. Nu hade hon också denna möjlighet att resa till jordens alla hörn för att leta efter sonen. Familjen Johansson hade inte dessa möjligheter att leta efter sin Kjell-Åke. De gjorde dock det som de kunde göra för att bringa klarhet i hans försvinnande.

Båda försvinnandena var lika tragiska och ett lika stort trauma för respektive familj. Båda familjerna blev för alltid förändrade efter dessa försvinnanden.

Svårt att säga hur det var i familjerna Dahlsjö och Karlsson? Iaf saknade systern och styvmamman Karlsson.
Citera
2010-02-17, 21:55
Medlem
Först och främst, hej, och tack för flera dagars mycket intressant läsning ^^

En sak som jag inte har fått klarhet i är just denna överklassdam, som 1965 var i Hymmes ålder (18 då eller ?). Skaraborg eller CrapStack har alltså inte varit i kontakt med henne personligen, utan fått höra om henne i ett PM, har jag fel ?

Men ifall det har förekommit en personlig kontakt, så vet isåfall inte heller hon hur trion + Hymme försvann, eftersom varken Skaraborg eller CrapStack vet detta än ?

Skulle vara intressant att veta exakt hur mycket Skaraborg och CrapStack egentligen vet, utan att för den delen behöva veta -vad- de vet.
Citera
2010-02-17, 21:56
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ja derstatic, man kan nog kanske säga att det är lite udda att skriva "oroa er inte". Jag föreställer mig att föräldrarna måste oroat sig en hel del för sina tvillingsöner eftersom de hade vissa psykiska problem. Antagligen var det jobbigt för dem att släppa iväg denne artonåring (han var dessutom inte myndig ännu vilket han ju skulle varit idag) på egna äventyr även om det bara gällde att ta sig till en konstskola 30 mil bort och stanna där ett tag.

Eller så har du alldeles rätt, Hymme visste att föräldrarna och brodern skulle få anledning att oroa sig eftersom han egentligen var på väg någon annanstans. Det där att han hade med sig en sovsäck stör mig lite, QUOTE]

Nej WM. Naturligtvis hade han inte behövt en ryggsäck om han bara skulle direkt till konstskolan. Detta tolkar jag, att han tänkte stanna över någon eller några nätter någon annanstans innan han fortsatte upp till skolan. När det skrevs om "Hymmes" försvinnande i ett bokverk 1975, så nämns inte detta med ryggsäcken. Däremot nämns att han hade med sig två böcker.

Modern måste ha varit mycket orolig över att släppa iväg sonen på ensam denna ödesdigra dag. Till sist gick hon motvilligt med på att han skulle få företa denna resa på egen hand. Detta har också framkommit i en av tidningsartiklarna från 1965.

Det skulle inte förvåna mig om det var för första gången han skulle göra en längre resa på egen hand. Denna slutade också i katastrof, som måste ha utvecklats till ett trauma för hela familjen Lundqvist.

Att Hymme tog med sovsäck och ryggsäck behöver inte betyda att han hade andra planer än att besöka konstskolan. Han bestämde ju sig sent för att åka och kanske var sonen och mamman ovissa om det skulle finnas sängplats när han anlände.
Citera
2010-02-17, 22:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Reflektioner.

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Ursäkta att jag nu skriver igen.
Citat:
Har som sagt blivit mycket fascinerad av detta fall
och hjärnan går på högvarv. Vill inte alls vara påträngande utan bara dela med mig av mina reflektioner kring detta. Jag förmodar också, felaktigt? att syftet med hela tråden är att få reda på sanningen kring vad som hände dessa unga män, så långt det nu är möjligt med tanke på tidsfaktorn och de så ofta berörda integritetsfaktorerna.

Nåväl, mina tankar den här gången rör de så kallade avskedsvisiter och slutbesiktningarna som sägs ha skett på nittiotalet och tjugohundratalet och som involverade två personer och två olika orter.
Citat:
Dessa två personer bör ju på något sätt vara inblandade i försvinnandet
. Detta lämnar naturligtvis 4 huvudmisstänkta, men det fanns som sagt även andra "aktörer". En "bra bit" in på tjugohundratalet skulle kunna vara 2007 då en bror till en av de inblandade avlider. "Avskedsvisit" = begravning i så fall. Den tidigare händelsen skulle kunna vara två personer som "slutbesiktigar" eller tar ett sista avsked vid en plats där de vet att en vän/anhörig har sin sista vila.

Citat:
Spekulationer, jag vet. Hoppas att det någon gång framöver går att offentliggöra vad dessa möten har för koppling till de händelser som utspelade sig 1965
.

Det är ett verkligen fascinerande fall. Ett helt unikt sådant i Sverige.

Syftet är naturligtvis att försöka komma fram till vad som hände dessa personer denna dag. Dock inte enbart. En annan anledning var när tråden startades var att fallet inte skulle falla in i glömskan för alltid. Sedan så kan man också se tråden som en "hyllning" eller "ära" (eller vad man nu skall kalla det) till dessa unga män. De var också en gång i tiden levande människor med hopp om en ljus framtid. Att åtminstone Dahlsjö och Karlsson hade en kriminell bakgrund och troligtvis även Johansson tycker jag inte spelar någon roll. Åtminstone Johanssons och Lundqvists försvinnade var en enorm djup tragik för resp. familj.

Det är intressanta spekulationer du gör.

Nej det var de inte. Detta vet jag. Det övriga är inga bevis men väl "incidenter" som passar bra in i en lång kedja som sträcker sig under en tidsrymd på över 40 år.

Hoppas precis som du, att det någon gång skall kunna offentliggöras vad som hände torsdagen den 29 juli 1965 med dessa unga män?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-17 kl. 22:19.
Citera
2010-02-17, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Oklart när han exakt bestämde sig?

Citat:
Ursprungligen postat av persona
Att Hymme tog med sovsäck och ryggsäck behöver inte betyda att han hade andra planer än att besöka konstskolan. Han bestämde ju sig sent för att åka och kanske var sonen och mamman ovissa om det skulle finnas sängplats när han anlände.

Naturligtvis kan du ha rätt i detta persona.

"Hymme" hade på denna resa med sig en bag. Om han hade sovsäcken i bagen eller om han bar denna separat vet vi tyvärr inte?

Ingen vet heller om han bestämde sig samma morgon har for eller om det hade skett någon eller några dagar innan?
Citera
2010-02-17, 22:56
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsgallus
Först och främst, hej, och tack för flera dagars mycket intressant läsning ^^

En sak som jag inte har fått klarhet i är just denna överklassdam, som 1965 var i Hymmes ålder (18 då eller ?). Skaraborg eller CrapStack har alltså inte varit i kontakt med henne personligen, utan fått höra om henne i ett PM, har jag fel ?

Men ifall det har förekommit en personlig kontakt, så vet isåfall inte heller hon hur trion + Hymme försvann, eftersom varken Skaraborg eller CrapStack vet detta än ?

Skulle vara intressant att veta exakt hur mycket Skaraborg och CrapStack egentligen vet, utan att för den delen behöva veta -vad- de vet.
Ja visst är den kul att läsa, jag läste den från början för någon vecka sedan.

Vi har inte träffat damen, har ingen aning om vem hon är.
Vi har fått det via PM och E-mail men det kunde lika gärna varit vid ett möte eller via telefon, det är alltså ingen "slumpmässig" eller okänd användare/person vi fått infon ifrån.

Vi vet inte så mycket mer, det är väl två eller tre PM mer som kommer läggas ut tror jag, sen hoppas vi på att få in mer.
Iom att vi "avlad tysthetslöfte" och höll det så länge det var aktuellt så har vi visat att vi kan hålla käft, vilket gör att vi kan hoppas på att få lite till eller rubbet om vi har tur.
Citera
2010-02-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Ja visst är den kul att läsa, jag läste den från början för någon vecka sedan.

Vi har inte träffat damen, har ingen aning om vem hon är.
Vi har fått det via PM och E-mail men det kunde lika gärna varit vid ett möte eller via telefon, det är alltså ingen "slumpmässig" eller okänd användare/person vi fått infon ifrån.

Vi vet inte så mycket mer, det är väl två eller tre PM mer som kommer läggas ut tror jag, sen hoppas vi på att få in mer.
Iom att vi "avlad tysthetslöfte" och höll det så länge det var aktuellt så har vi visat att vi kan hålla käft, vilket gör att vi kan hoppas på att få lite till eller rubbet om vi har tur.

Okej, jag ville bara ha det klart för mig, eftersom hon dök upp ganska plötsligt i historien.

Men så ni får alltså inte ens berätta hur mycket ni vet, även om ni inte nämner vad ni vet ?
Oavsett vilket så respekterar jag tysthetslöftena till fullo, och jag hoppas att era kontakter ser till detta (att ni håller dem) och delar med sig av resten. Att ni hittills har fått reda på så pass mycket är fantastiskt nog tycker jag.

Förresten, bara för att sätta sig i stämningen, var det denna skiva som "grabbarna" spelade ibland ?
http://smdb.kb.se/catalog/id/002087144
Senast redigerad av itsgallus 2010-02-17 kl. 23:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in