Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Det låter också osannolikt, skulle dessa uppgifter skyddas mer än vanliga människors personuppgifter? Vad föreligger detta i så fall och vad rör det sig om för handlingar? Knappast polisutredningen i alla fall. Nej jag köper det inte ännu i alla fall.
Men det har skickats ut trådar åt andra håll så med lite tur kanske det kommer hjälp från nytt håll.
Att uppgifterna är sekretessbelagda har inte specifikt med dessa försvunna att göra utan det är standard att den här typen av uppgifter sekretessbeläggs pga vilken typ av uppgifter det är. Sekretessen är alltså avhängig vilken typ av uppgifter det rör sig om, inte vem det gäller.
Sekretess finns i tre styrkor.
Det raka skaderekvisitet innebär att uppgiften ska lämnas ut om det inte kan antas att någon lider skada om de röjs. Det är svag sekretess och den typen av uppgifter är oftast offentlig (
presumtion för offentlighet).
Det omvända skaderekvisitet innebär att uppgiften ska lämnas ut endast om det står klart att ingen kan lida men av att den röjs. Det är en starkare form av sekretess och här gäller det omvända, (
presumtion för sekretess). Den typen av uppgifter det rör sig om här hamnar i den här kategorin (antar jag baserat på min erfarenhet) eftersom det kan röra sig om sjukjournaler, uppgifter från socialtjänsten, personutredningar osv. I folkbokföringen kan det röra sig om adoption eller född utom äktenskapet.
Absolut sekretess innebär att uppgifterna inte får röjas, det finns inget skaderekvisit (dvs man resonerar inte i termer av att någon kan lida men). Sådana uppgifter får du i princip aldrig ut.
Polisutredningar hamnar under förundersökningssekretessen men förundersökningsprotokollet blir offentligt när det väcks åtal (med vissa undantag). En nerlagd utredning kan vara offentlig eller sekretessbelagd beroende på tex varför den lagts ner, preskription och vad den innehåller. I detta fallet är polisutredningen sekretessbelagd utifrån den starkare formen ovan antar jag, pga vad den innehåller.
Sekretessbelagda handlingar är inte så mystiskt om man tänker på vad handlingen kan tänkas innehålla och om någon kan lida men av att uppgiften röjs. Det är inga konspirationer, mörkläggningar eller så. Sekretessen är till för att skydda den uppgifterna gäller.
Blev lite långt igen.