2011-12-29, 19:42
Medlem
Tvenne tiöringar och Trappan.
Senast redigerad av Locky 2011-12-29 kl. 20:20.
Citera
2011-12-30, 00:08
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Tvenne tiöringar och Trappan.

Du menar silverpennigar?

vet Du årtalet?
Citera
2011-12-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Du menar silverpennigar? Svar: Nej!

vet Du årtalet?
Svar: Ja, 1960-talet!
Citera
2011-12-31, 10:43
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Svar: Ja, 1960-talet!

Med all respekt vill jag framföra följande:

1960 talet är ett årtionde inte ett årtal!

10 öringar på 60 talet var silverpennigar http://hem.bredband.net/b111774/silverkop.html

Undrar varför du svarar i affekt.

Hade vänner på Risåsgatan 1964. skötsam familj fadern anstaälld på SKF.

Sluta raljera i tråden

Gott Nytt 2012

Motala
Citera
2011-12-31, 14:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gott Nytt År 2012.

Gott Nytt År 2012 till alla som skrivit i denna tråd under dessa snart tre år.
Citera
2011-12-31, 15:24
Medlem
WaltzingMatildas avatar
S2 - önskar dig, Locky och alla andra skribenter ett Gott Nytt År!
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2011-12-31 kl. 15:24. Anledning: .
Citera
2012-01-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Med all respekt vill jag framföra följande:

1960 talet är ett årtionde inte ett årtal!

10 öringar på 60 talet var silverpennigar http://hem.bredband.net/b111774/silverkop.html

Undrar varför du svarar i affekt.

Hade vänner på Risåsgatan 1964. skötsam familj fadern anstaälld på SKF.

Sluta raljera i tråden

Gott Nytt 2012

Motala

Tack för ditt intressanta inlägg. Vet själv mycket väl att tioöringar var silverpenningar. Nu kan också ordet " silverpenningar " tolkas på ett annat sätt som du säkert vet.

Så du har också bott i Göteborg? Vi kanske har gemensamma bekanta? ( flyttade själv till en annan del av landet 1969)

Mycket ledsamt att du misstolkade mitt inlägg och tyckte att jag raljerade, vilket jag inte avsåg med mitt svar. Tanken på att förlöjliga en så allvarlig händelse som detta försvinnande skulle jag aldrig komma på tanken att göra.
Citera
2012-01-04, 23:38
Medlem
Hej och tack för en fantastisk tråd. Jag har nu ägnat ca 4 dar åt att läsa igenom allt och är mycket fascinerad av fallet. Någonstans i tråden kan man nästan känna att Skaraborg2 känner att han börjat ”bränna” sig eller är rädd för att bli hotad. Man undrar ju även lite om varför insatt folk läcker samtidigt som de inte vill att sanningen ska komma ut. Man undrar även varför de vill att Skaraborg2 mfl. ska veta händelseförloppen, men inte allmänheten. Har själv lite inside-information om vad som hände i den undre världen i Göteborg och Haga på denna tiden, dock inget som direkt handlar om Dahlsö-fallet. Har gjort ett försök och kastat ut lite krokar om detta, men vi får se om det ger något.

Jag har själv grubblat en del kring just detta fall och känner att jag iaf fått ett ”hmm” om vad som kan tänkas ha inträffat även om jag såklart saknar den ytterligare information som TS Cs och nåra fler verkar ha. Hur som helst verkar fallet vara mer komplext än man först får intrycket av. Jag har funderat särskilt på vilken ljusskygg verksamhet det kan vara som fallet har involverat. Nedan lägger jag fram några konstateranden, egna teorier samt frågor som Skaraborg2 eller annan insatt gärna får svara på om det inte är för känsliga. Mina tankar rör främst tre saker: PLATSER, PERSONER samt VERKSAMHETEN.

PLATSER:

Har någon funderat på att göra en karta över konstaterade platser kring händelserna? Exempelvis verkstaden, boendeadresser, caféer osv? Hade nog kunnat ge mycket. Nu till viktiga platser:

- ”Sandplan”, här såg antagligen några av dessa vänner något som var känsligt och senare kom att ligga bakom 29-30 juli-incidenterna. Möjligen kan detta ha med den sprängda bilen att göra.

Fråga: vart i Haga/Annedal låg Sandplan? Vid Frigångsgatan/bergsgatan där det idag ligger en lekplats?

- ”Källarutrymmet”, antagligen ligger detta under det hus som ska ha en ”central del i det hela”. Här bedrevs antagligen någon ljusskygg verksamhet. Möjligen blev det även mordplats. Med risk för att bli för dramatisk är min teori här är att detta utrymme hade mindre grävda tunnlar till angränsade bergsrum eller till den gamla kaponjären som är en stor tunnel mellan Skansen Kronan och Otterhällan. Denna går under kaponjärgatan endast ett kortare stenkast ifrån korsningen Frigångsgatan/Bergsgatan.

- ”Skansen” ska ha viss betydelse. Fråga: Inne i berget eller uppe på?

- ”X-punkten”, antingen där de som mördades den 29-30 juli ligger, eller en avgörande knutpunkt i tunnelsystemen.

Underjordiska tunnlar och dylikt skulle förklara de extra byxorna som någon ska haft med sig. Då vi fått hinten att det är i Haga det händer måste nedsmuttsning/nedblötning rimligtvis skett här och då underjord.

forts. kommer...
Citera
2012-01-04, 23:38
Medlem
VERKSAMHETEN?

”Pågår än idag” skriver Skaraborg2. Fråga: Pågår den kriminella verksamheten än idag?

Skaraborg har antytt att det inte skulle vara narkotika. Därför tror jag på följande lite grovt. Sprittillverkning eller spritsmuggling in genom kaponjären ifrån kanalen mittemot fiskekörka upp under Kaponjärsgatan till något hålrum i Skansen kronan eller under Haga. Det smugglade togs sedan upp till krogarna genom någon mindre grävd tunnel till pubbarna/caféerna i Haga där det såldes ”under disk” eller lastades i ”verkstaden” till PV:n och forslades vidare. Vill man spä på denna tänkbara smuggling kan man såklart blanda in rederinäringen i det hela och tänka sig att högre stående samhällsmedlemmar här var inblandade.

Om Hymmne ska ha varit inte bara en slumpvariabel i sammanhanget kan man gissa att den ljusskygga verksamheten istället rörde något med dennes estetiska talang. Tavelförfalskning eller falskmynteri förslagsvis. Jag tror dock mer på smugglingen.

PERSONER:

Ni kan givetvis inte uttala er om vem denne UL är, men citatet från ett PM lyder: "Han jobbar vidare med Dahlsjö-fallet. Han var där ute i krokarna runt Risåsgatan osv. Snackade med en del folk osv. Och han som jag fattade det fick lite exklusiv hjälp att komma ner i dom källare som jag fattar har en ganska stor roll i det hela, och snokade."

Jag tycker att detta citat kraftigt begränsar vilken typ av person detta kan vara. i) han har inte varit i källarutrymmena innan han får denna exklusiva tur. ii) han ”jobbar med fallet”. Detta kan bara innebära att han är en av tre saker: 1) Polis, 2) Torped som ska se till att saker förblir gömda, eller 3) Privatdetektiv som Hymmnes-familjkan tänkas ha anlitat. Det sista alternativet är minst troligt då det blir svårt att förstå varför han idag ”håller käften”.

Hymme: i ett PM ni släppt läser vi: ”Dessutom så var dom mördade inga söndagsskolebarn heller.” Detta kan man tolka på två eller kanske tre sätt: 1) Hymme var inte en av de mördade men fanns på plats. 2) Hymme var inte alls i närheten utan försvann på annat sätt. 3) UL trodde Hymme bara va en i gänget.

”Överklassdamen”, är antagligen väldigt viktig och väldigt nedtystad. Kände Hymme, antagligen den som fick ner honom till Göteborg om resan/stoppet inte var en slump.

LOOSE ENDS:

Vad jag har väldigt svårt att få in i mina teorier är svartsjukan som ska ligga bakom. Detta är antagligen vad som gör fallet så komplext och svårförstått. Den kriminella verksamheten blandas ihop med något svartsjukedrama. Eftersom ”överklassdamen” är en av få kvinnor i denna återgivelse kan man vilt höfta att hon är inblandad i detta.

Är medveten om att mycket i mitt inlägg är långsökt och jag är mer än öppen för invändningar och tillrättavisningar. Tycker det är lite underligt att just verksamheten inte diskuterats mer än ytterst lite tidigare. Följande citerade mening från en uppgiftslämnare tycker jag dock motsäger att faller skulle vara särskilt komplext:
”Det senaste inlägget om att killarna träffat Hymme och sedan kört omkring och cruisat lite är nog inte så dumt, avslutet bör kanske redigeras litet.” Detta låter precis som UL som fick guidad tur. Denne har antagligen inte varit med om själva händelseförloppet eller i alla fall inte mördandet den 29 juli. Det låter som någon som själv har gjort en utredning grundad på förstahandsuppgifter.

Tack än en gång för en supertråd och Min förhoppning är ändå att några på sina dödsbäddar kommer att läcka nog för att vi ska få lite ”closure” av detta fall. En trivial sak jag även fundera lite över är varför fallet döps till Dahlsjö-fallet när han är den som förekommer minst i denna tråd. Var det för att han ägde bilen?

Vänligen /Kagtuss
Citera
2012-01-05, 02:22
Medlem
Tillägg: termerna "slutbesiktning" och "avskedsvisiter" gissar jag har någonting att göra med "incidenter" i stil med rivningar/ombyggnationer/nybyggnationer då en "gäst" kommit för att se till att allt kommer förbli gömt. Att detta skulle utspelat sig på två olika platser i västra Sverige gör dock detta lite klurigare.
Citera
2012-01-05, 08:11
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kagtuss
Hej och tack för en fantastisk tråd. Jag har nu ägnat ca 4 dar åt att läsa igenom allt och är mycket fascinerad av fallet. Någonstans i tråden kan man nästan känna att Skaraborg2 känner att han börjat ”bränna” sig eller är rädd för att bli hotad. Man undrar ju även lite om varför insatt folk läcker samtidigt som de inte vill att sanningen ska komma ut. Man undrar även varför de vill att Skaraborg2 mfl. ska veta händelseförloppen, men inte allmänheten. Har själv lite inside-information om vad som hände i den undre världen i Göteborg och Haga på denna tiden, dock inget som direkt handlar om Dahlsö-fallet. Har gjort ett försök och kastat ut lite krokar om detta, men vi får se om det ger något.

Jag har själv grubblat en del kring just detta fall och känner att jag iaf fått ett ”hmm” om vad som kan tänkas ha inträffat även om jag såklart saknar den ytterligare information som TS Cs och nåra fler verkar ha. Hur som helst verkar fallet vara mer komplext än man först får intrycket av. Jag har funderat särskilt på vilken ljusskygg verksamhet det kan vara som fallet har involverat. Nedan lägger jag fram några konstateranden, egna teorier samt frågor som Skaraborg2 eller annan insatt gärna får svara på om det inte är för känsliga. Mina tankar rör främst tre saker: PLATSER, PERSONER samt VERKSAMHETEN.

PLATSER:

Har någon funderat på att göra en karta över konstaterade platser kring händelserna? Exempelvis verkstaden, boendeadresser, caféer osv? Hade nog kunnat ge mycket. Nu till viktiga platser:

- ”Sandplan”, här såg antagligen några av dessa vänner något som var känsligt och senare kom att ligga bakom 29-30 juli-incidenterna. Möjligen kan detta ha med den sprängda bilen att göra.

Fråga: vart i Haga/Annedal låg Sandplan? Vid Frigångsgatan/bergsgatan där det idag ligger en lekplats?

- ”Källarutrymmet”, antagligen ligger detta under det hus som ska ha en ”central del i det hela”. Här bedrevs antagligen någon ljusskygg verksamhet. Möjligen blev det även mordplats. Med risk för att bli för dramatisk är min teori här är att detta utrymme hade mindre grävda tunnlar till angränsade bergsrum eller till den gamla kaponjären som är en stor tunnel mellan Skansen Kronan och Otterhällan. Denna går under kaponjärgatan endast ett kortare stenkast ifrån korsningen Frigångsgatan/Bergsgatan.

- ”Skansen” ska ha viss betydelse. Fråga: Inne i berget eller uppe på?

- ”X-punkten”, antingen där de som mördades den 29-30 juli ligger, eller en avgörande knutpunkt i tunnelsystemen.

Underjordiska tunnlar och dylikt skulle förklara de extra byxorna som någon ska haft med sig. Då vi fått hinten att det är i Haga det händer måste nedsmuttsning/nedblötning rimligtvis skett här och då underjord.

forts. kommer...

Men......Kaponjären var ju upphöjd - inte nedgrävd, det fanns således aldrig någon tunnel under Kaponjärgatan, men väl ovanpå den.
Citera
2012-01-05, 08:15
Medlem
Följt denna tråd med intresse från start , Helt klart en av flashbacks mest intressantaste trådar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in