2010-06-02, 22:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ryktet om Karlssons återkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jo, ryktet du skrev om, nämligen att han skulle ha tömt sin lägenhet på tillhörigheter senare under året.

Det är iofs sant men detta var ett rykte utan att de personer jag pratat hade sett honom personligen.
Citera
2010-06-02, 22:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svar på dina frågor.

Citat:
Skaraborg2: jag har tre frågor som jag undrar om du känner dig fri att besvara:

1. De båda händelser som skedde på senare år, alltså "slutbesiktningen" respektive "avskedsvisiten", är de att betrakta som brottsliga handlingar i sig? Nej. Det var två "avskedsvisiter" för "slutbesiktningen" var också en sådan.

2. Är det bekräftat att det som skedde den 29/7 (eller den 30/7) var ovanligt ruskigt och mer eller mindre unikt för svenska förhållanden, eller är det bara en känsla du har? Detta var ovanligt ruskigt men kanske inte direkt unikt. Åtminstone vad vi känner till. Det mest unika är dock det som sker efteråt!

3. Om du svarar ja på tvåan, har du möjlighet att kommentera i vilket avseende - om det handlar om antalet personer som dog, om hur de dog, om hur kropparna hanterades, etc?
Endast att personer dog.
Citera
2010-06-02, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är iofs sant men detta var ett rykte utan att de personer jag pratat hade sett honom personligen.

Ett annat rykte i Haga sa väl att Karlsson hade blivit mördad?

Jag har för mig att du skrev nyligen Skaraborg att bara EN person dog vid tiden kring 29/7? Men jag hittar inte detta inlägg så jag är inte säker.
Citera
2010-06-02, 23:19
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Ett annat rykte i Haga sa väl att Karlsson hade blivit mördad?

Jag har för mig att du skrev nyligen Skaraborg att bara EN person dog vid tiden kring 29/7? Men jag hittar inte detta inlägg så jag är inte säker.
Problemet med det ryktet är att det bara jag som hört det, samma person sa senare att "Karlsson var tillbaka i Haga". Så jag tror tyvärr att vi kan stryka att det var ett rykte som sa att han var död.
Personen som sa detta var KÅJ syster.
Att det skulle ha varit EN tvivlar jag på, möjligtvis att det var personer som dog.
Citera
2010-06-02, 23:39
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
1. Inte klarlagt, bara en hypotes.
2. Se ovan.
3. Se ovan.
4. Se ovan.
5. Se ovan.
6. Har "Hymme" med fallet att göra?

Samma fenomen uppstår i stort sett vid alla försvinnanden. Det vill säga att personer har sett de som är försvunna som med facit i hand visat sig varit döda. Eller i andra fall i allra högsta välmåga lever på annan ort, vid den tidpunkt de setts på olika platser. Dessa argument som FDC hänvisar till är inget som kan tolkas som ett klarläggande i fallet.
Och det har jag ju verkligen inte påstått heller. Men alla dessa vittnesuppgifter gör åtminstone mig till en tvivlare av den olycksteori jag själv först såg som det mest troliga (typ Cats Falk 1984), när jag just hade upptäckt tråden.
Karlssons syster är alltså relativt säker på att det var Johansson hon såg.
Några vittnen skall ju tom ha talat med Dahlsjö på Kungstorget, och gick direkt till en bror till denne. Vad skulle de vinna på att ljuga om detta?
Varför skulle några bekanta till Dahlsjö 1971 plåga hans stackars mor med att ljuga om att han återigen setts i livet?

Hade bara ett enda av dessa vittnesmål funnits, så hade jag inte brytt mig nämnvärt om det, men nu finns det som sagt en handfull.

Jag tog upp vittnesmålet om Hymme eftersom även hans förvinnande behandlas i denna tråd, vare sig det finns anknytning eller inte. Jag själv är helt öppen i just den frågan.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-02 kl. 23:49.
Citera
2010-06-02, 23:51
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nej, problemet är fem stycken vittnesmål.
1. Ev. Johansson i Karlssons lägenhet i augusti 1965.
2. Johansson synlig utanför Cocacola-fabriken ungefär samtidigt.
3. Dahlsjö synlig på ett café i Haga, också vid denna tid.
4. Dahlsjö synlig på Kungstorget i oktober samma år.
5. Dahlsjö synlig i Köpenhamn 1971.

(6. Hymme i Australien, känns inte troligt.)

Visst kan vittnesmålen vara inbillade, men de är för många för att kunna ignoreras. Lägg märke till att det främst rör sig om samma personer. Varför inbillade sig ingen att de tex sett Karlsson?

Som redan ett par andra har påpekat, Venator och surfcity, så är inte dessa uppgifter klarlagda. Dessa kan vara allt från lösa rykten, till missuppfattningar, till sanningar. Dessa är för svaga för att utesluta olycksteorin. Och ingen av dessa punkter har väl kunnat bekräftas?
Det finns inte ETT enda försvinnande där det inte florerar felaktiga rykten.

Sedan tror jag inte att någon medvetet ljuger. Det handlar om missuppfattningar, dåligt minne, och önsketänkade i kombinationer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5677630.ab

http://www.ksfy.com/news/local/25596619.html

http://www.personsmissing.org/aprilnews3.html#Missing couple's car found - 72 years later

Det är mycket jobbigt att ta sig ur en uppochnervänd tvådörrars halvt vattenfyld bil när folk är svårt skadade, chockade, och någon kanske är död.
En PV utan säkerhetsbälten som slår ett par kullerbyttor ner i vatten...
Citera
2010-06-02, 23:57
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Sedan tror jag inte att någon medvetet ljuger. Det handlar om missuppfattningar, dåligt minne, och önsketänkade i kombinationer.
Visst kan det vara på detta sätt. Därför är det så svårt att binda sig till ett troligt scenario.

Här finns samtliga dessa vittnesmål listade:

https://www.flashback.org/sp21907228

Citat:
Men OM det nu skulle vara en olycka har jag mina funderingar på om inte färjeläget i Kornhall hade varit värt en extra fundering. Hade bilen kunnat komma över kanten där utan att skada någon grind eller kajkant, vid en tid när färjan inte gick, hade den nog kunnat försvinna i dyn i kanten av strömfåran i Nordre Älv.
Problemet för oss är att det finns alltför många alternativ i form av kust, sjöar och andra vattendrag i vårt land.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-03 kl. 00:13.
Citera
2010-06-03, 00:02
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Den har inte nonchalerats. Var med på ett tidigt stadium. Att det inte talas betyder inte att det inte tänks. Förutsättningar fanns: Regn, dålig sikt och risk för vattenplaning. Förare med dragning till alkohol. Du gör rätt i att hålla öppet för den. Den är inte säkert vederlagd i tråden. En "nackdel" med teorin är att den bara kan bekräftas genom likfynd, därför är den inte mycket att teoretisera över, annat än hur man rent praktiskt ska gå tillväga vid sökande och dykning.

Jo, jag håller med. Men om det inte var en olycka så blir det desto svårare att hitta något, då kan bilen finnas i hela sydsverige, eller rent utav vara "skrotad".

Den riktigt seriöse (som tror på olycksteorin) bör börja söka igenom riskplatser utmed den gamla vägsträckningen norrut. Jag skulle kunna tänka mig att tex vissa gamla lastbilschaufförer och busschaufförer minns dessa platser rätt så väl fortfarande då de passerat dem 100-tals gånger. Har aldrig kört vägen själv, men om PV:n hamnat i stort och djupt vatten typ en havsvik (om sånt fanns längs sträckan?), så blir den förstås mycket svår att hitta. Men hittade man Mockfjärdsrevolvern så går även den mytomspunna duvgrå PV:n att hitta!
Givetvis är risken stor för att bilen i stort sett har vittrat bort under dessa 45år, speciellt
om vattnet runt bilen är strömmanade vilket i sin tur är ganska sannolikt, broar går oftast
över just åar ect. Dock borde det finnas goda möjligheter att hitta mindre rester av bilen samt kvarlevor i omgivningen av platsen. Det handlar ju trots allt om fyra kompletta skelett som spridits ut.

Dykningar verkar kanske långsökt, men detta vore kanske mer produktivt att dyka Bohuslän än att snickra ihop brottsteorier utan klara bevis. Jag förstår inte varför dykningar inte gjorts vid riskplatser norr om Göteborg tidigare. Hade någon i fyrlingen varit min släkting så hade jag personligen gjort sökningar för länge sedan! Man behöver alltså endast dyka det som på sin tid var "raka vägen norrut", ty annars hade Hymme inte åkt med, och därmed heller inte försvunnit! Om i fall sällskapet gjort avstickare på sin väg norrut blir det förstås mycket svårt att hitta platsen.

Observera att min teori är en gissning ur uppgifter som jag läst mig till. Jag påstår inget annat.
Min teorin bygger på att trojkan skjutsade Hymme norrut.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-03 kl. 00:33.
Citera
2010-06-03, 07:42
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Visst kan det vara på detta sätt. Därför är det så svårt att binda sig till ett troligt scenario.

Här finns samtliga dessa vittnesmål listade:

https://www.flashback.org/sp21907228

Problemet för oss är att det finns alltför många alternativ i form av kust, sjöar och andra vattendrag i vårt land.

Ja, listan med vittnesmål du ger är ju extremt fattig, man blir faktiskt förvånad över hur tunn den är när man även räknat in vandringsägensfaktorn. Den är ett stöd för olycksteorin faktiskt.
Exempel 1: Dahlsjö skulle ha setts på ett hospital i Köpenhamn 1971 men aldrig förr eller senare i Danmark? En sådan vårdkrävande knarkare med go gubbe dialekt skulle ha blivit haffad och hemskickad med flygbåtarna omedelbart. Hur kunde han få sjukvård i Danmark? Vad levde han på? Vittnesmålet saknar helt uppföljning. All logik saknas.

--------------

Om man som teori antar att trojkan skjutsade Hymme raka vägen norrut (annars hade Hymme inte åkt med!) så är det inte svårt att analysera vid vilka vattenplatser som bilen kan ha åkt av vägen. Dessutom ligger troligen bilen rätt så nära dåvarande väg vilket gör sökningen enklare. Venator har ju redan ett par ideer, och gamla yrkeschaufförer skulle nog kunnat lista alla riskplatser med stor precision.
Sedan så kan det mycket väl vara så att bilen lämnade vissa spår efter sig såsom delar om bilen voltade ner i vattnet. Men på den tiden var vägkanter och diken fulla med hjulkapslar, lister, glas, och annan bilbråte så ingen brydde sig.

Platsen kan vara häpnadsväckande enkel, se här tex:

Inte omöjligt att en och en annan gäddfiskare har satt sin vobbler i vraket. Den duvblå likande nog mest en stor sten på några meters djup innan den vittrade sönder.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-03 kl. 07:47.
Citera
2010-06-03, 08:55
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Ja, listan med vittnesmål du ger är ju extremt fattig, man blir faktiskt förvånad över hur tunn den är när man även räknat in vandringsägensfaktorn. Den är ett stöd för olycksteorin faktiskt.
Exempel 1: Dahlsjö skulle ha setts på ett hospital i Köpenhamn 1971 men aldrig förr eller senare i Danmark? En sådan vårdkrävande knarkare med go gubbe dialekt skulle ha blivit haffad och hemskickad med flygbåtarna omedelbart. Hur kunde han få sjukvård i Danmark? Vad levde han på? Vittnesmålet saknar helt uppföljning. All logik saknas.

--------------

Om man som teori antar att trojkan skjutsade Hymme raka vägen norrut (annars hade Hymme inte åkt med!) så är det inte svårt att analysera vid vilka vattenplatser som bilen kan ha åkt av vägen.[/b] Dessutom ligger troligen bilen rätt så nära dåvarande väg vilket gör sökningen enklare. Venator har ju redan ett par ideer, och gamla yrkeschaufförer skulle nog kunnat lista alla riskplatser med stor precision.
Sedan så kan det mycket väl vara så att bilen lämnade vissa spår efter sig såsom delar om bilen voltade ner i vattnet. Men på den tiden var vägkanter och diken fulla med hjulkapslar, lister, glas, och annan bilbråte så ingen brydde sig.

Platsen kan vara häpnadsväckande enkel, se här tex:

Inte omöjligt att en och en annan gäddfiskare har satt sin vobbler i vraket. Den duvblå likande nog mest en stor sten på några meters djup innan den vittrade sönder.

Dahlsjö i Danmark tror jag inte heller mycket på. Men kanske han kunde mönstra på någon mindre nogräknad båt i Antwerpen om han kom så långt. Skulle han kunna rycka upp sig, bli nykter och en fungerande sjöman? Inget är omöjligt, och kanske händelserna den 29/7 skakade om honom såpass att han la om sitt liv när han insåg att han fått en andra chans? Men det är tveksamt. Å andra sidan: seglade han jungman och gick på bordell berusad och flashade med dollar i exempelvis Bogotá skall vi inte räkna med att höra ifrån honom igen... Jag har en gammal vän som är sjökapten och har en del sådana historier - han har själv fått en besättningsman mördad i Sydamerika och haft en annan som drunkande full i hamn - detta på ett av de stora svenska rederierna på 60- och 70-talet.

Å andra sidan: om Karlsson och Hymme var mördade och Dahlsjö visste detta, och vem som var skyldig, är ju frågan om han skulle ha fått behålla livet. Dahlsjö skulle jag betrakta som extremt opålitlig, och den som redan mördat två hade nog inte backat för att mörda Dahlsjö också. Var Dahlsjö med den 29/7 och fick behålla livet skulle jag tolka det som att han var (med)skyldig till morden...

Men åter till olycksteorin. Du har helt rätt i att man i så fall får anta att trojkan skjutsade Hymme norrut. Frågan är: varför skulle de göra det? Om de var ute på en biltur och han liftade kunde de ta honom en bit på vägen, ja, men varför skulle de tre köra Hymme långt upp i Bohuslän? Du skriver att om de inte körde Hymme norrut skulle han inte åkt med. Min gissning (vad den nu är värd) är att det är precis tvärt om!

Som transport norrut är trojkan och deras gamla PV inte särskilt lockande för Hymme. Som nyckel till det mer spännande och förbjudna i Göteborg är de desto mer lockande. Om han satte sig i deras bil var det nog inte för att resa norrut utan för att ta en dag eller två extra i Göteborg med förhoppningen om att få utöka sina erfarenheter. Då skulle vi ha en förklaring till att "överklassdamen" förmedlade kontakten mellan Hymme och trojkan; Hymme kanske rent av bad henne fixa något kul när han var i Göteborg. Det gör också texten på hans vykort - oroa er inte - lite mer begriplig (för jag har stört mig lite på den formuleringen precis som andra här gjort). Vad som i så fall hände sedan är en öppen fråga. Planerade trojkan att råna Hymme? Kom Hymme mitt in i "svartsjukedramat"?
Citera
2010-06-03, 08:57
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Betyder det att de du talat med sjävla sett Johansson respektive Dahlsjö efter 29/7? Det har jag missat i så fall!
Citera
2010-06-03, 09:51
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Dahlsjö i Danmark tror jag inte heller mycket på. Men kanske han kunde mönstra på någon mindre nogräknad båt i Antwerpen om han kom så långt. Skulle han kunna rycka upp sig, bli nykter och en fungerande sjöman? Inget är omöjligt, och kanske händelserna den 29/7 skakade om honom såpass att han la om sitt liv när han insåg att han fått en andra chans? Men det är tveksamt. Å andra sidan: seglade han jungman och gick på bordell berusad och flashade med dollar i exempelvis Bogotá skall vi inte räkna med att höra ifrån honom igen... Jag har en gammal vän som är sjökapten och har en del sådana historier - han har själv fått en besättningsman mördad i Sydamerika och haft en annan som drunkande full i hamn - detta på ett av de stora svenska rederierna på 60- och 70-talet.

Å andra sidan: om Karlsson och Hymme var mördade och Dahlsjö visste detta, och vem som var skyldig, är ju frågan om han skulle ha fått behålla livet. Dahlsjö skulle jag betrakta som extremt opålitlig, och den som redan mördat två hade nog inte backat för att mörda Dahlsjö också. Var Dahlsjö med den 29/7 och fick behålla livet skulle jag tolka det som att han var (med)skyldig till morden...

Men åter till olycksteorin. Du har helt rätt i att man i så fall får anta att trojkan skjutsade Hymme norrut. Frågan är: varför skulle de göra det? Om de var ute på en biltur och han liftade kunde de ta honom en bit på vägen, ja, men varför skulle de tre köra Hymme långt upp i Bohuslän? Du skriver att om de inte körde Hymme norrut skulle han inte åkt med. Min gissning (vad den nu är värd) är att det är precis tvärt om!

Som transport norrut är trojkan och deras gamla PV inte särskilt lockande för Hymme. Som nyckel till det mer spännande och förbjudna i Göteborg är de desto mer lockande. Om han satte sig i deras bil var det nog inte för att resa norrut utan för att ta en dag eller två extra i Göteborg med förhoppningen om att få utöka sina erfarenheter. Då skulle vi ha en förklaring till att "överklassdamen" förmedlade kontakten mellan Hymme och trojkan; Hymme kanske rent av bad henne fixa något kul när han var i Göteborg. Det gör också texten på hans vykort - oroa er inte - lite mer begriplig (för jag har stört mig lite på den formuleringen precis som andra här gjort). Vad som i så fall hände sedan är en öppen fråga. Planerade trojkan att råna Hymme? Kom Hymme mitt in i "svartsjukedramat"?

För att ta en sak i taget, så tycker jag att Hymme är väldigt underskattad rak igenom i tråden.
Denna regniga misslyckade och händelselösa dag var nog faktiskt den beresta stockholmaren Hymme något av ett exotiskt lyft för gruppen i tristessen. Man gillade direkt nykomlingen (eller man gillade hans äventyrspotential) och bestämde sig för att skjutsa Hymme åtminstone en bit norrut i brist på annan sysselsättning. Hymme visste förstås inte att körkort saknades.

Dessutom:
Att trojkan plockade upp en liftare tyder starkt på att man inte hade något skumrask för sig denna dag - annars vore det idiotiskt att plocka upp en liftare. Detta minskar sannolikheten för att gruppen råkat ut för en avrättning eller dylikt. Och om man hade planerat något brott så borde man nog ha släppt av Hymme i god tid innan brottet, dvs Hymme borde ha överlevt.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-03 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in