2011-04-04, 22:32
Medlem
TheStorytellers avatar
Eftersom jag inte längre kan editera mitt inlägg skulle jag vilja tillägga att jag tycker Skaraborg2 och några till (ingen nämnd osv) har gjort ett otroligt imponerade jobb med att få fram information och förstahandsuppgifter! Tråden har varit mycket mycket intressant att läsa, och den har i och med sin utformning nästan skönlitterära kvaliteter. Särskilt i början innan tjafset började.
Citera
2011-04-05, 14:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStoryteller
Har ägnat några kvällar åt att läsa igenom hela tråden ganska noggrant. Tycker inte riktigt om att den slutade som den gjorde, men det är inte mycket att göra åt det. Man måste ju respektera Skaraborg2's beslut att till varje pris skydda sina källor även om en del av mig lutar åt (liksom någon annan skrev i tråden nyligen) att det verkar lite galet och bakvänt att skydda en eller flera gärningsmän till priset av att anhöriga ej får reda på vad som hänt trots att tillräckligt mycket fakta verkar finnas. Men jag kan inte göra något åt det, så därför låter jag tills vidare saken bero.

Vi har på senare tid blivit uppmanade att glömma PV:n eftersom den skulle sakna betydelse, men i brist på bättre tycker jag det kan vara idé att gräva lite ny information om den.

Till exempel, finns det någon här som sysslar med Geocaching? En googling gav att det finns ett PV 444 -56 "skogsvrak" (rätt modell, rätt årsmodell) i Göteborgstrakten, i lite svårtillgänglig terräng.

Direktlänk:
http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=2fc61456-f485-462a-b133-af364fe1bf9b

Sen såg jag också att någon (alldeles nyligen) slängt ut en efterlysning på ett svenskt PV-forum:
http://volvopvlv.egensajt.se/board/soker-en-pv-som-hade-o-numret-18920-t1569.html

Detta ger väl heller ingenting kan man anta, men som allt annat är det värt ett försök.

Förresten kan jag inte minnas att man lyckats få fram det gamla registreringsbeviset, vad beror detta på? Där bör ju finnas info om både färg (man har ju inte lyckats komma överens om den) samt motornummer, chassinummer etc. Är det svårt att få fram reg.bevis eftersom den flyttats geografiskt och därmed bytt reg.nummer?

En annan grej; flera gånger har det antytts att PV:n inte skulle blivit dumpad eftersom den var värd pengar, och att den därför skulle ha demonterats och sålts i delar t.ex till Norge. Jag finner detta MYCKET osannolikt, en 9 år gammal bil sågs generellt sett som uttjänt och folk drog ju ut bilar i den åldern i skogen och dumpade dem lite hur som helst. Man bör inte väga in bilens eventuella pengavärde i sannolikhetskalkylen angående vad som har hänt med den.Men, låt oss nu fördjupa oss i denna PV med registreringsnummer O18920! Vad VET vi egentligen?

Det behöver naturligtvis inte vara på det sättet att bilen fördes till Norge antingen i delar eller som en hel bil men omöjligt är det faktiskt inte.

Jag vet inte hur många av läsarna som var i Norge för 45-50 år sedan? Landet var då fortfarande ganska fattigt jämfört med Sverige. Detta p.g.a. kriget som fortsatte att sätta sina spår.

Som förut har omnämnts så fanns det en liga 1965-66 som hade specliaserat sig på att "exportera" bilar till framför allt Oslo där dessa sedan såldes på ett torg i närheten av polishuset med mycket god förtjänst. Bland de mest populära bilmärkena var just Volvo. Om detta finns det ett antal artiklar från 1965-66 som behandlar just denna "export".

Denna liga bestod av personer bosatta både i Göteborg och Oslo. Ligan sprängdes inte förrän hösten 1966.

Den duvblå/duvgrå (samma färg men med olika namn) PV:n var enligt den siste registrerade ägaren i gott skick när han i sin tur sålde den vidare till sin yngre bror. Motorn gick bra. Både klädseln och lacken skall ha varit välvårdade.

Den äldre brodern hann med största sannolikhet aldrig att skriva över bilen på sin yngre bror innan denne försvann. Oklart när han sålde den till honom. Själv minns han inte detta vilket ju inte är så märkligt med tanke hur lång tid som har gått sedan dess.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-04-05 kl. 14:14.
Citera
2011-04-05, 23:52
Medlem
Janne

Vill nog minnas att Janne köpte bilen våren 65 , ja jag kan ta fel men bilköpet minns jag i all den stund att Janne inte kunde köra bil och en del pratade om att Janne var en usel bilförare.
Senast redigerad av Locky 2011-04-05 kl. 23:57.
Citera
2011-04-05, 23:56
Medlem
TheStorytellers avatar
Tror du han körde den ändå, eller var det mest Johansson & Karlsson (och kanske andra) som stod för rattandet?

En sak som slog mig precis just nu är att vi i hela tråden behandlar trion som en exklusiv krets... de måste ju ha haft mängder av andra vänner och bekanta? Det vore ju mycket intressant om man kunde få tag på någon ur den inre bekantskapskretsen idag.
Citera
2011-04-06, 00:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Otroligt tidskrävande.

Citat:
Eftersom jag inte längre kan editera mitt inlägg skulle jag vilja tillägga att jag tycker Skaraborg2 och några till (ingen nämnd osv) har gjort ett otroligt imponerade jobb med att få fram information och förstahandsuppgifter! Tråden har varit mycket mycket intressant att läsa, och den har i och med sin utformning nästan skönlitterära kvaliteter. Särskilt i början innan tjafset började.

Tack för din uppskattning TheStoryteller.

Ja det har varit otroligt tidskrävande (och kostsamt) men så har det också tagit flera år.

Det mest tidskrävande har kanske varit med att få fram artiklar från tidningar och tidskrifter. Att sitta och veva mikrofilm tar sin tid. Det fanns ju inte det minsta att gå efter när artiklarna om de försvunna hade blivit publicerade. Framför allt gällande de tre som ingick i vad som kom att kallas för "Dahlsjö-gänget". Med "Hymme" Lundquist däremot så har det varit annorlunda.
Citera
2011-04-06, 00:10
Medlem
Citat:
Tror du han körde den ändå, eller var det mest Johansson & Karlsson (och kanske andra) som stod för rattandet?

En sak som slog mig precis just nu är att vi i hela tråden behandlar trion som en exklusiv krets... de måste ju ha haft mängder av andra vänner och bekanta? Det vore ju mycket intressant om man kunde få tag på någon ur den inre bekantskapskretsen idag.

Så har jag också tänkt ,men det har gått 46 år sen denna händelse och det finns inte många kvar att fråga,.
Senast redigerad av Locky 2011-04-06 kl. 00:13.
Citera
2011-04-06, 11:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Våren/försommaren 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Vill nog minnas att Janne köpte bilen våren 65 , ja jag kan ta fel men bilköpet minns jag i all den stund att Janne inte kunde köra bil och en del pratade om att Janne var en usel bilförare.

Ja våren/försommaren 1965 måste den ha övetagits av Janne. Bilen rullar inte länge på Göteborgs gator efter att Dahlsjö övertog bilen - max tre fyra månader innan den försvann.

Även om "den duvblå" inte var vare sig stulen eller falskregistrerad så fanns det mycket gott om stulna och falskregistrerade bilar i omlopp i Haga-Annedal vid denna tid.
Citera
2011-04-09, 11:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 9 april 1949 i Haga.

Citat:

Eftersom Dahlsjö ägde bilen så måste han ha kört den även om han var en dålig chaufför. De som har sett bilen eller åkt med den i Haga minns dock bara Karlsson bakom ratten och Dahlsjö i passagerarsätet.

Kjell-Åke lär nog inte ha rattat O18920. Ingen har heller något minne av att ens ha sett honom som passagerare i denna bil.

Som förut nämnts så fanns det inget gäng med namnet "Dahlsjö-gänget" som bestod av denna trio. Varför det har fokuserats på dessa tre är att det var dessa som försvann.

I kretsen runt dessa tre så fanns det en stort antal personer. En del var skötsamma, en del slogs och söp, en del var kriminella.

Idag, den 9 april, är det på dagen 62 år sedan Kjell-Åke "Kjelle" Johansson föddes i Haga och han har varit försvunnen i snart 46 år.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-04-09 kl. 11:46.
Citera
2011-04-09, 22:13
Medlem
Jag har tänkt på min bror Kjell-Åke under hela dagen och nu sitter jag och min dotter här och firar hans födelsedag , om han nu finns bland oss levande , så hoppas jag att han fått en fin dag .

Lillasyster Locky .
Citera
2011-04-10, 11:01
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag har tänkt på min bror Kjell-Åke under hela dagen och nu sitter jag och min dotter här och firar hans födelsedag , om han nu finns bland oss levande , så hoppas jag att han fått en fin dag .

Lillasyster Locky .

Om Kjell-Åke lever, hoppas jag att han läser denna tråd och ser ditt fina inlägg!

Kram,
Prinzezzan
Citera
2011-04-10, 22:56
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Fint skrivet, lillasyster Locky! Jag hoppas också att din bror, om han finns i livet, vet att du tänker på honom.
Citera
2011-04-11, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En stor saknad.

Citat:

Lillasyster Locky .

Mycket fint skrivet lillasyster Locky. Om Kjell-Åke fortfarande är i livet så hoppas jag också att han har läst detta och förstår hur mycket du har tänkt på honom samt att han fortfarande är en familjemedlem som hans familj från 1965 känner stor saknad efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in