2010-07-01, 18:22
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy

GhettoSven har lagt upp, vadå? 15-20 länkar med personer vars olyckabilar hittats efter lång tid. Om jag inte minns fel var merparten av dessa också enbart 20-25 år gammla fall.

Om någon hade betalat mig timlönen för att leta fram det (jag har faktiskt ett jobb att sköta) hade jag kunnat hitta betydligt fler länkar om äldre försvinnanden som visat sig vara mord, dråp, självmord eller frivilligt försvinnande.

GhettoSven har gjort mer än att lägga upp länkar. Han har lagt fram en teori, ett tänkbart scenario.
Citera
2010-07-01, 18:43
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona
GhettoSven har gjort mer än att lägga upp länkar. Han har lagt fram en teori, ett tänkbart scenario.

Du missade tydligen återigen min poäng. Hans länkar bevisar inte något mer än skaraborg2s källor gör för detta enskilda fall. Snarare tvärt om.

Vad gör hans teorier mer trovärdiga än alla andras teorier? Vad är det i din värld som gör en olycka mer tilltalande? Du vill, oavsätt vad som händer, att det skall vara en olycka. Sitter du på känslig info om detta och av den anledningen vill ha ett snabbt slut eller är du bara den typen av människa som måste ha rätt?

Vidare kan du titta längre bak i tråden. Vi har diskuterat olycksteorin tidigare och valt att vänta med den för att kolla andra spår.

Sedan notera jag att du inte lever som du lär, du är förbaskad på att Skaraborg2 vägrar att besvara dina frågor personligen, men du ignorerade min. Vad vet du om att vara ung i Haga på 60-talet?

Nu lämnar jag gnällspiken och så tackar jag övriga som ser min poäng.

En annan fundering: I 9 fall av 10 hittar man en mördare i offrets närmaste krets, OM brott föreligger, är det då som så att vi kan hitta övriga inblandade i eller omkring Haga?
Citera
2010-07-01, 20:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Nu måste jag bara ta bladet från mun!
Hans/hennes teorier eller skäl vet jag ingenting om men jag måste bara inflika att surfcity faktiskt har en del poänger här! En del här verkar inte tåla att bli ifrågasatta och det talar verkligen inte till deras teoriers fördel om man säger så.
Du har missförstått det hela. Det vi motsätter oss är att vederbörande gång på gång försöker pressa S2 på detaljer som han har sagt att han inte vill eller kan avslöja.
Citat:
Men sålänge inte den bevisade sanningen kommit fram så tänker jag inte endast köpa teorierna från dem med den "rätta läran"
Här har du helt rätt. Så länge S2 inte berättar allt han vet så får han acceptera - vilket han också gör - att andra teorier kommer fram här.

Problemet är ju att när S2 startade tråden var han en vanlig medlem som alla andra, och presenterade då allt han visste om fallet. Men sedan har det ju dykt upp personer som har berättat saker för honom som de samtidigt har krävt att han inte får skriva om i tråden. Detta är ju en besvärlig situation för S2 och han har förmodligen därför tillfälligt lämnat tråden.

Det enda vi andra kan göra är att snällt vänta på att S2 ska kunna publicera det han känner till. Eller så kan vi ju faktiskt försöka hitta uppgifter på egen hand.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-07-01 kl. 20:21.
Citera
2010-07-02, 01:57
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Nu måste jag bara ta bladet från mun!
Hans/hennes teorier eller skäl vet jag ingenting om men jag måste bara inflika att surfcity faktiskt har en del poänger här! En del här verkar inte tåla att bli ifrågasatta och det talar verkligen inte till deras teoriers fördel om man säger så.
Tyvärr!

Jag får här nästan intrycket av att ifrågasättanden är något dumt och fult när det i själva verket är fullt normalt och dessutom helt nödvändigt.

Tack måns. I princip håller jaq med dig vad beträffar människans rätt att yttra sig i en bestämd fråga.

Surfcitys invändning (singularis) är inte heller dum - respekt till den!

Men, varför yttra den dag efter dag utan variation?

Kritik är just kritik - en analys av det man inte nödvändigtvis behagar tala om eller hålla med om, men, kanske har täckning för att tala om i vissa fall. I bästa fall av och från det man har underlag att tala om eller ta avstånd från.

Jag har läst hela tråden - och har ingen erfarenhet av att någon skulle ha uttryckt motvilja gentemot att hantera sanningen.

Så låt oss sluta kivas; sanningen framför allt!

Och når vi icke sanningen; låt oss bära nederlaget med värdighet.

Låt oss bara vara aningen försiktiga: vi talar om människor av kött och blod. Systrar och bröder: jag föreslår att vi använder utrymmet i tråden till att hantera ämnet, inte till att förlöjliga eller bekämpa varandra.

Det är ungefär allt jag har att tillföra.

Värjan ljuger icke.
Citera
2010-07-02, 10:49
Medlem
Ett hett tips som inte följdes upp.

Myndigheterna verkade inte lägga ner så mycket kraft och energi på att lösa dessa försvinnanden.När man ringde och frågade blev man vänligt bemött,men mer var det inte.Till saken kan väl sägas att när tidningar skrev om döda personer som man inte med säkerhet kunde fastställa deras id,Så ringde jag och undrade om det kunde vara min bror man hittat.Han hade ju bl.a en skada på ett ben som man lätt kunde se.Jag vet att jag ringde vid flera tillfällen.

Nu tror inte jag att detta är så unikt för många anhöriga likt mig och min familj gör liknande saker.Man griper tag i ett halmstrå och släpper inte taget.

När jag fick höra vad Lillasyster Karlsson berättat för Skaraborg 2.Så trodde jag nog att Eva Flax talade sanning.Jag har också pratat med en som fanns med på Sandplan 65 och tillsammans tror vi att det var Lidköping som menades.Ja det finns flera personer än i dag som kände K-Å från den här tiden som är i livet.
Citera
2010-07-02, 14:02
Medlem
hallberg-rassys avatar
Jag har en fundering. Om Kjell-Åke skulle ha varit i livet idag (vilket är långt ifrån säkert) och levt under falsk identitet länge, vilken typ av jobb skulle han kunna tänkas ha?
Citera
2010-07-02, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Scanna artiklar.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Min spontana reaktion: http://www.golivewire.com/forums/img.cgi?s=47148

Sedan är det nog å andra sidan så att dessa ifrågasättanden har tvingat fram en ifrågasättande analys och självkritik som nog snarast stärkt brottsteorin.

Jag var på väg in på UB tidigare idag för att scanna artiklarna ur Arbetet men de hade sommaröppettider och stängde redan 13.00. Förbannat surt. Får se om jag har vägarna förbi i nästa vecka om det blir någon regning dag... Som jag hoppas att det inte blir. Skall om möjligt och ägna någon timme åt fortsatt letande efter tidningsartiklar om någon bilsprängning som kan vara relevant i sammanhanget.

Tråkigt att UB hade sommartider när du var där Venator.

Jättebra att du vill ta dig tid och scanna artiklarna från Arbetet den 30 augusti och 1 september 1990.
Citera
2010-07-02, 20:47
Bannlyst
Citat:
Jag har en fundering. Om Kjell-Åke skulle ha varit i livet idag (vilket är långt ifrån säkert) och levt under falsk identitet länge, vilken typ av jobb skulle han kunna tänkas ha?
Exakt vilket yrke han har verkat inom är svårt att svara på, men man kan dra sig fram med svartjobb i många brancher.
Citera
2010-07-05, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis var det Lidköping som menades.

[quote=Locky]Myndigheterna verkade inte lägga ner så mycket kraft och energi på att lösa dessa försvinnanden.När man ringde och frågade blev man vänligt bemött,men mer var det inte.Till saken kan väl sägas att när tidningar skrev om döda personer som man inte med säkerhet kunde fastställa deras id,Så ringde jag och undrade om det kunde vara min bror man hittat.Han hade ju bl.a en skada på ett ben som man lätt kunde se.Jag vet att jag ringde vid flera tillfällen.

Nu tror inte jag att detta är så unikt för många anhöriga likt mig och min familj gör liknande saker.Man griper tag i ett halmstrå och släpper inte taget.

När jag fick höra vad Lillasyster Karlsson berättat för Skaraborg 2.Så trodde jag nog att Eva Flax talade sanning.Jag har också pratat med en som fanns med på Sandplan 65 och tillsammans tror vi att det var Lidköping som menades.Ja det finns flera personer än i dag som kände K-Å från den här tiden som är i livet.[/QUOTE]

Vad bra att ni tror att det var Lidköping det gällde.

Än i dag finns det uppenbarligen folk som kommer ihåg Kjell-Åke från denna tid fastän hela 45 år har nu gått. Även personer som inte direkt umgicks med honom men som visste vem han var måste minnas honom bra än i dag p.g.a. hans försvinnande samt att försvinnandet har förblivit ouppklarat.
Citera
2010-07-06, 17:25
Bannlyst
Citat:
Jaha, grattis alla jäklar som klagat sönder säkert 20 sidor av tråden, verkar som att alla som har jobbat hårt med att få veta något har tröttnat på tjatet om att alla som inte tror det var en olycka är löjliga. Snälla Skaraborg2 med flera duktiga, kom tillbaka hit!
Vem har påstått att de som framhärdar brottsteorin är löjliga hallberg-rassy? Här är det på sin plats med ett klargörande från din sida. Att det förekommer två olika teorier är en sak. Jag kan inte finna någon grund för ditt påstående här i tråden. Att ifrågasätta brottsteorin är långt ifrån detsamma som att löjligförklara dessa förespråkare. Den ena teorin är i mina ögon lika bra som den andra. Här gäller det för oss alla att inte låsa fast oss i vår egen övertygelse, eftersom det saknas konkreta uppgifter som bekräftar något av sakerna.
Citera
2010-07-07, 00:40
Medlem
Citat:

Jag har svårt att tänka mig detta. Han var tydligen intresserad av att gå till sjöss. Som många unga grabbar på den tiden. Speciellt såna som var lite äventyrslystna. Men iland? Det måste i vilket fall som helst vara svårt att leva under annan identitet. Man måste ha ett nätverk omkring sig som hjälper och stöttar med jobb och annat. Och som kanske håller koll på varandra?
Citera
2010-07-12, 13:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Sandplansgänget" på Frigångsgatan 1965.

Vare sig man tror på brottsteorin, olycksteorin eller ev. att utomjordingar rövade bort både bilen och de unga männen, så är detta massförsvinnande Sveriges mest märkliga genom tiderna. Dessutom att det har förblivit olöst under alla år.

En sak är iaf säker och det är att de personer som vistades på sandplan på Frigångsgatan under våren och sommaren 1965 fick se ett och annat. Detta gäller under tiden från ca månadskiftet april/maj fram till i slutet av juli. Ett flertal personer från denna tid finns än i dag i livet. Vid åtminstone ett tillfälle befann sig även Gay Karlsson där.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-07-12 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in