2013-12-19, 07:47
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med tanke på att det är snart fem år sedan trådstarten, så lär vi nog inte komma så mycket längre. Åtminstone inte här i tråden.

Vi som verkligen har satt oss in i detta mycket märkliga fall har fått fram mycket uppgifter och information varav en del har presenterats här. Åtminstone en del av oss tror sig veta vad det var som var orsaken till att dessa tre personer kom att försvinna för alltid.

Mängder med personer har blivit vidtalade under årens lopp. Till skillnad mot i fallet med "Brevbäraren som försvann", så har här ett flertal, dock inte alla, svårt att minnas.

Eftersom det hela kom att förbli ett olöst försvinnande går naturligtvis inget av detta att bevisa. Det finns i a f inget som motsätter att det ena hade med det andra att göra. Enligt mitt förmenande snarare tvärtom.

Troligtvis det mest märkliga fall över olösta svenska försvinnanden åtminstone i modern tid. Dessutom ett massförsvinnande där ingen kom att hittas - vare sig som död eller levande.

Jag måste som många andra tacka för en otroligt intressant tråd och det har varit enormt spännande att följa den. bockar ödmjukt inför er grävare.

Jag tror att den stora insmugglingen av Preludin till Gtb kan ha varit en av orsakerna till att herrarna försvann.

Kjell Åke fick ju stryk några dagar innan dom försvann och jag har funderat lite på om han kan ha fått stryk av Polisen och på det viset startat en vandring som ledde till att dom försvann?
Jag har för mig att jag läste någonstans att polisen använde okonventionella metoder under den här perioden.

Sen har vi Solbritt Johansson som kom att röra sig i samma områden några år senare
Jag är nyfiken på vem eller vilka personer som hade anknytning till den förmodade GM även hade anknytning till Dahlsjö gänget?
Citera
2013-12-20, 00:19
Medlem
Enligt vad Kjell-Åke sa till mig så hade han blivit slagen av polisen. Jag kan inte glömma hans märken på ryggen som han visade mig.

Ja det var strax innan han försvann.
Citera
2013-12-20, 07:33
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Enligt vad Kjell-Åke sa till mig så hade han blivit slagen av polisen. Jag kan inte glömma hans märken på ryggen som han visade mig.

Ja det var strax innan han försvann.

Tack för svaret Locky, det är både en sorglig och samtidigt väldigt spännande historia då svaret
finns där ute någonstans.

Vil passa på att önska dig och alla andra som följer den här tråden en riktigt god jul
och till dig Skaraborg 2 som startar så många otroligt intressanta trådar.
Citera
2013-12-20, 19:05
Medlem
kraksparks avatar
Intressant tråd o man önskar att det hade gått att få reda på vad som hände dem. De ggr man har vart i Haga o promenerat tänker man på Dahlsjö gänget o deras öde.

Önskar alla en God Jul och Gott Nytt År..
Citera
2013-12-20, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
En kort tid innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Silvertrout
Jag måste som många andra tacka för en otroligt intressant tråd och det har varit enormt spännande att följa den. bockar ödmjukt inför er grävare.

Jag tror att den stora insmugglingen av Preludin till Gtb kan ha varit en av orsakerna till att herrarna försvann.

Kjell Åke fick ju stryk några dagar innan dom försvann och jag har funderat lite på om han kan ha fått stryk av Polisen och på det viset startat en vandring som ledde till att dom försvann?
Jag har för mig att jag läste någonstans att polisen använde okonventionella metoder under den här perioden.

Sen har vi Solbritt Johansson som kom att röra sig i samma områden några år senare
Jag är nyfiken på vem eller vilka personer som hade anknytning till den förmodade GM även hade anknytning till Dahlsjö gänget?

Det är absolut ett mycket intressant och spännande fall.

Precis som Kjell-Åkes syster har skrivit i tråden så skedde detta en kort tid innan han försvann. Dock inte bara några dagar innan utan något längre tid. Kanske ett par tre veckor innan den 29/7? Om det var polisen som gav honom stryk vet vi inte. Det kan lika gärna ha varit någon annan.

Det finns faktiskt åtminstone en person med anknytning både till de försvunna och den förmodade GM. Om någon av de tre försvunna, ev. alla tre, i sin tur kände den här personen vet vi inte heller. Med tanke på att alla fyra vistades i Haga-Annedal är det ju ingen omöjlighet att de åtminstone kände till varandra.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-12-20 kl. 20:57.
Citera
2013-12-20, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dahlsjögänget och deras öde.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Intressant tråd o man önskar att det hade gått att få reda på vad som hände dem. De ggr man har vart i Haga o promenerat tänker man på Dahlsjö gänget o deras öde.

Önskar alla en God Jul och Gott Nytt År..

Samma med mig. Tänker också varje gång jag är i Haga på Dahlsjögänget och deras öde.

Att få reda på exakt vad som hände tror jag inte vi kommer att få. Även om den informationen finns "där ute" på flera håll och kanter i Sverige. Vi får kanske nöja oss med vad som mycket väl kan ha varit orsaken till varför det blev på det här sättet?

Jag önskar också alla en God Jul och ett riktigt Gott Nytt År 2014.
Citera
2013-12-23, 16:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett liknande fall i USA. Försvann 1972 - hittades 2013.

Läste den 21 december 2013 en artikel på sidan 18 i Metro som gjorde att jag kom att tänka på detta fall. Ett kortare sammandrag av artikeln.

Rubriken: "Troddes vara mördad av en clown - dök upp efter 40 år".

21-årige Robert Hutton försvann 1972 när han skulle lifta från New York till Californien 1972. Han skall då ha stannat till i Chicago där seriemördaren John Wayne Gacy mördade unga män. Hutton jobbade ofta i byggsvängen och det var just via byggnadsarbeten som Gacy fick kontakt med sina offer.

Huttons syster fick i april i år reda på att polisen höll på med att försöka spåra några av de oidentifierade offren. Hon vände sig då till polisen i Cook County och berättade att hon trodde att hennes bror var ett av offren.

Till sin förvåning fann polisen en 62-årig man i Montana som stämde in på beskrivningen. Han kontaktades och medgav att han var Robert Hutton. Han berättade på följande sätt varför han försvann:

"Efter flytten till Montana "blev han uppslukad av 70-talsandan" och knöt upp banden till familjen".

Han fortsatte med att berätta vilket jag har fetstilsmarkerat: "Efter en tid hade det gått så lång tid att han inte vågade ta kontakt med dem".

Hutton har nu återförenats med sin syster och sin pappa som fortfarande är i livet.

Just det. Ju längre tiden går desto svårare blir det att ta kontakt med nära och kära som en gång kom att lämnas i ovisshet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-12-23 kl. 16:37.
Citera
2013-12-24, 01:28
Medlem
Visst är det så att det är svårare att ta kontakt ju längre tiden går. Det är ju allmänmänskligt. Men man kan ju undra om det inte måste till någon extra faktor som gör att man inte tar kontakt fast man borde veta att man är "sörjd ock saknad"?Något som håller en tillbaka. Sorgligt är det ju i alla fall. Men bättre sent än aldrig! Så tag kontakt med nära och kära om det är möjligt! Speciellt så här i juletid.

Också jag har tänkt mycket på gänget som försvann när jag promenerat i Haga, speciellt på sommaren.Så nog har dom satt fantasin i rörelse. Som med dom flesta mysterier.
Och så vill jag önska alla här en God Jul och ett Gott Nytt År.
Citera
2013-12-25, 14:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Någon extra faktor som gör att man inte tar kontakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Visst är det så att det är svårare att ta kontakt ju längre tiden går. Det är ju allmänmänskligt. Men man kan ju undra om det inte måste till någon extra faktor som gör att man inte tar kontakt fast man borde veta att man är "sörjd ock saknad"?Något som håller en tillbaka. Sorgligt är det ju i alla fall. Men bättre sent än aldrig! Så tag kontakt med nära och kära om det är möjligt! Speciellt så här i juletid.

Också jag har tänkt mycket på gänget som försvann när jag promenerat i Haga, speciellt på sommaren.Så nog har dom satt fantasin i rörelse. Som med dom flesta mysterier.
Och så vill jag önska alla här en God Jul och ett Gott Nytt År.

Ja det ligger ju i sakens natur s.a.s.

I ovan nämnde Robert Huttons försvinnande vet jag inte vad som kan ha varit orsaken till att han knöt upp familjebanden? Han skulle ju enligt honom själv ha "blivit uppslukad av 70-talsandan".

Jag är övertygad om att i de fall där personer förblir försvunna, så finns det i många fall någon extra faktor som håller dessa personer tillbaka att återuppta kontakten med nära och kära. Dessa orsaker är olika från person till person.

Naturligtvis ingår även i denna grupp personer som i samband med sitt försvinnande kom att avlida.

Just det! Bättre sent än aldrig!

Här är ytterligare ett fall från USA. I hans fall var faktoren kriminalitet. Han försvann från sin familj 1987, dödförklarades 1994 samt blev gripen av polisen 2010.

(FB) Den dödförklarade mördaren och kidnapparen Thomas Sanders, USA.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-12-25 kl. 15:05.
Citera
2013-12-27, 13:16
Medlem
kraksparks avatar
Även om personerna i Dahlsjö fallet avlider så kanske inte sanningen kommer fram ändå om de har annan identitet.
Citera
2013-12-27, 21:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Personnummer ett måste.

Citat:
Ursprungligen postat av krakspark
Även om personerna i Dahlsjö fallet avlider så kanske inte sanningen kommer fram ändå om de har annan identitet.

Det har du helt rätt i. En annan identitet och ett annat personnummer gör ju inte det hela precis lättare. Nu kan i o f s delar av ett namn och personnummer ev. finnas kvar?

Inget av dessa tre personnummer verkar på något sätt ha blivit använda i något officiellt sammanhang efter den 29 juli 1965.

En person skulle inte kunna leva och bo i Sverige under så här många år som det här är frågan om utan ett personnummer.
Citera
2013-12-27, 23:03
Medlem
Silvertrouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har du helt rätt i. En annan identitet och ett annat personnummer gör ju inte det hela precis lättare. Nu kan i o f s delar av ett namn och personnummer ev. finnas kvar?

Inget av dessa tre personnummer verkar på något sätt ha blivit använda i något officiellt sammanhang efter den 29 juli 1965.

En person skulle inte kunna leva och bo i Sverige under så här många år som det här är frågan om utan ett personnummer.

Vem eller vilka skulle kunna ge någon ett nytt personnummer samt en ny identitet 1965?
Säpo? Göteborgspolisen?
Vad skulle dom i så fall ha fått i utbyte mot ett nytt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in