2012-11-24, 09:10
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det hänger ju på om man vill tro på dessa två vittnesmål eller inte.

Nu skriver jag för tredje gången:
Just den 29 juli 1965 försvann Hymme, Janne och Kjell-Åke från sina familjer och för myndigheterna.

Sista gången Gays syster såg honom var några dagar innan.

Citat:
Ja det beror på om man vill göra det. Två av varandra oberoende vittnesmål.

Dessa ovan nämnda personer försvann från sina familjer och för myndigheterna den 29 juli 1965. Detta är faktiskt bekräftat.

Gays syster såg brodern en eller två dagar innan försvinnandet. Kjell-Åke syster såg honom också en eller två dagar innan hans försvinnande. Troligtvis var det dagen innan.

Varken Gay eller Kjell-Åke har någonsin tagit kontakt med sina resp. familjer efter den 29 juli.

Gays syster anmälde honom som saknad till polisen i juli 1968. Hon ville ha med hans foto i PU. Först i oktober 1968 efterlystes han i PU - dock utan fotot på honom. Systern fick sedermera tillbaka detta.

Men det är ju en hel del i det här som inte riktigt går ihop för mig.

Gays syster såg sin bror en eller två dagar innan "försvinnandet". Försvinnandet skall alltså vara när dom klev in i bilen och åkte iväg observerade av Roger Dahlsjö?
Då finns det alltså bara Roger Dahlsjös påstående att det var då dom försvann - samma Dahlsjö som påstår att Gay efter detta var tillbaka i lägenheten och flyttade?

Om man nu avfärdar uppgiften om att Gay var tillbaka så måste man ju ha någon grund till detta - annars får man ju ställa sig tveksam till uppgiften att dom alls åkte iväg den 29:e också eftersom dom kommer från samma person.

Sedan säger ni att varken Gay eller Kjell-Åke har kontaktat sina familjer sedan den 29:e juli - det ni egentligen säger är ju då att Janne har kontaktat sina familjer sedan dess, han kan alltså inte räknas in i detta försvinnande.

Hymme har vi väl avfärdat för länge sedan? Han har ju knappast något att göra med dessa killar utan är väl snare en olycklig slump i både tid och rum?

Kvar är då två personer varav en eventuellt har setts i Haga flera månader efter det presumtiva försvinnandet, något som S2 totalt förkastar, men av någon anledning som han inte vill delge oss....

En person kvar då....Kjell-Åke, han observeras då alltså i Gays lägenhet av Gays syster, en uppgift som ju inte verkar bestridas av någon här, han är då i staden - i sin väns lägenhet i augusti och interagerar med en nära släkting till sin vän som också ingår i den "försvunna" trion.

Så då undrar jag utifrån detta - vilka var det som omfattades av "massförsvinnandet" den 29:e juli?

Har vi här kanske helt enkelt tre personer som ger sig ut på något äventyr, återvänder hem och spenderar några dagar hemma med diverse göromål och sedan av olika anledningar försvinner var för sig?
Det KAN ju faktiskt vara så att man är så fruktansvärt insnöad på att dom försvinner samtidigt av samma orsak att man blundar för möjligheten att dom kan ha haft helt olika egna anledningar till att försvinna.

Sedan vill jag också säga till S2 att det är helt omöjligt att genom en bild säga något om en persons karaktär och att vara så övertygad om att en person aldrig skulle lämna sitt barn, även om man lever i många år tillsammans med en person så finns det saker man ändå inte känner till.
Så några säkra uppgifter om att han inte skulle kunna lämna sitt barn finns det absolut inte.
Citera
2012-11-24, 16:16
Medlem
FritzDaCats avatar
Grishnac, kan du bättre precisera vilka du citerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Då finns det alltså bara Roger Dahlsjös påstående att det var då dom försvann
Nej, det var även den sista dagen som deras föräldrar såg dem och det var sista dagen som KÅ var på sitt arbete. Om de försvann för samtliga människor på planeten, är ju den fråga som är central i tråden - läs den gärna... (Eller kolla den där Metapediasidan - där finns väl fakta sammanställt.)
Citat:
Om man nu avfärdar uppgiften om att Gay var tillbaka så måste man ju ha någon grund till detta - annars får man ju ställa sig tveksam till uppgiften att dom alls åkte iväg den 29:e också eftersom dom kommer från samma person.
Fast i det senare fallet rörde det sig ju endast om hörsägen.
Citat:
Kjell-Åke, han observeras då alltså i Gays lägenhet av Gays syster, en uppgift som ju inte verkar bestridas av någon här
Det går inte att var säker på något. Men det finns ju åtminstone tre påstådda vittnen som du själv kan fråga (Bengt D, Linda D och Gays syster) om du vill bilda dig en egen uppfattning, för detta måste ju vara betydligt bättre än att pressa oss här om detta.

Det fanns fram till början av 70-talet ca 20 påstådda observationer av killarna - oftast var och en för sig. Men då är en del gjorda av personer som aldrig innan hade sett eller träffat killarna. Händelsen med bilen i Jämtland är ett sådant exempel. Av de som trodde sig ha sett Hymme, hade ingen träffat honom innan, så dessa observationer bör klassas som högst osäkra.
De vittnesmål som rör KÅ och Janne känns mest realistiska, enligt min uppfattning.
Den person som säger sig ha mött de två på Kungstorget i november kände dem mycket väl och framförde denna observation till (den i sammanhanget så förekommande) Roger Dahlsjö. Men för myndigheterna förnekade vittnet att han hade träffat killarna, och på 90-talet omkom han i rysk roulette.

Citat:
Sedan vill jag också säga till S2 att det är helt omöjligt att genom en bild säga något om en persons karaktär och att vara så övertygad om att en person aldrig skulle lämna sitt barn, även om man lever i många år tillsammans med en person så finns det saker man ändå inte känner till.
Så några säkra uppgifter om att han inte skulle kunna lämna sitt barn finns det absolut inte.
Givetvis. Skara har nog helt enkelt framfört KÅ:s familjs tankegångar kring detta. Själv tror jag absolut att KÅ kan ha velat sticka från sitt ansvar, och detta skrev jag direkt när jag upplystes om att han hade fått ett barn att ta hand om.

Citat:
Ursprungligen postat av why123
Sedan att familjen förnekar allt Linda säger har väl sina orsaker, eller hur?
Inte när det handlar om de oskyldiga detaljerna.

Nu har du i alla fall fått veta vad jag tror om Linda, och sen får du göra vad du vill med denna information.
Citat:
Antingen är det detta som har hänt, eller så har de kört av vägen och drunknat allihop. Några andra scenarior tycker jag verkar uteslutet
Visst, och vi andra vet inte heller ännu vad som har skett.

Visst är hela situationen rörig, och det är därför jag har rekommenderat att låta tråden vila, tills de som säger sig veta något har återkommit.
Citera
2012-11-25, 12:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helt andra orsaker.

Citat:
Hur kan du veta att han aldrig skulle lämna familjen, du kände väl inte honom. Det är klart att familjen säger på det viset.

Det är några månader sedan jag läste tråden, då gick jag på de uppgifter som fanns. Jag har inte läst några tidningsartiklar..

Du har själv skrivit (nu uttrycker och sammanfattar jag det, som jag ser det) att det vi vet är att Gay är död.

Det håller jag för troligt. Vad kan ha hänt den kvällen, de andra två i bilen har bragt Gay om livet. Gay var den med mest alkoholproblem och kan ha ställt till med bekymmer!

Vad ska Janne och Kjell-Åke göra, sticka ifrån Sverige. Preskribitionstiden för mord var 25 år, men hur ska de komma hem och hälsa på familjen efter 25 år, när detta försvinnande varit i tidningarna.

Då får släktingarna dessutom veta vad de gjort, det är möjligt att särskilt Kjell-Åke skulle tycka det skamligt. För övrigt vet vi inte om de tagit kontakt med släkten, det är säkert inget de berättar varken för pressen eller er som varit i kontakt med dem.

Ni har dessutom konstaterat tidigare i tråden att det inte var så svårt att byta identitet då som det är nu.

Antingen är det detta som har hänt, eller så har de kört av vägen och drunknat allihop. Några andra scenarior tycker jag verkar uteslutet då ingen sett Gay, men Janne och Kjell-Åke setts senare.

Edit: stavfel

Nej jag kände honom inte. Inte bara hans familj har pratat om hur han var som person utan även personer som kände honom.

Nej så kan det inte ha gått till. Åtminstone en person uppger att Gay var i livet efter den 29/7. Dessutom verkar det alltid ha varit Gay som framförde bilen. Åtminstone som vi känner till. Det brukade skämtas om på "Mården" vilken dålig bilförare Dahlsjö var. Kjell-Åke lär knappast ha haft någon större erfarenhet i att köra bil.

Nu har aldrig vare sig Kjell-Åkes eller Gays familjer någonsin hört ifrån dem och har aldrig fått reda på vad som hände dem.

Ja det var faktiskt inga större problem att byta identitet 1965/66. Även om det var mycket lättare då så gick det inte över en natt. Det tog tid.

Det som gjorde att Kjell-Åke och Dahlsjö försvann måste ha berott på helt andra orsaker.
Citera
2012-11-25, 14:08
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Jag tror att det mest magiska ögonblicket för mig här var när jag, mitt i natten, fick se den gamla privatfilmen från Göteborgs hamnkvarter rulla fram, med en bil, som skulle kunna vara den "duvblå".
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det var en mycket intressant film från 1965 och dessutom i färg. Det kan mycket väl ha varit "den duvblå" som stod där ensam och övergiven på Haga Östergata. Bilen passar iaf in på O18920 bl.a. just på färgen. Den här bilen var nästan svart - alltså midnattsblå.

Här är två bra bilder på denna modell:

http://www.cargurus.com/Cars/1956-Volvo-PV444-Pictures-c15871#pi10825173

En intressant detalj är att handtaget på bakluckan på PV:n i filmen, pekar åt vänster, medan handtagen på de bilder som man kan hitta på nätet, pekar rakt nedåt.
Min tanke är då att bakluckan på PV:n i filmen varit öppen och att man just hade transporterat något.
Citera
2012-11-25, 16:19
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag kände honom inte. Inte bara hans familj har pratat om hur han var som person utan även personer som kände honom.

Nej så kan det inte ha gått till. Åtminstone en person uppger att Gay var i livet efter den 29/7. Dessutom verkar det alltid ha varit Gay som framförde bilen. Åtminstone som vi känner till. Det brukade skämtas om på "Mården" vilken dålig bilförare Dahlsjö var. Kjell-Åke lär knappast ha haft någon större erfarenhet i att köra bil.

Nu har aldrig vare sig Kjell-Åkes eller Gays familjer någonsin hört ifrån dem och har aldrig fått reda på vad som hände dem.

Ja det var faktiskt inga större problem att byta identitet 1965/66. Även om det var mycket lättare då så gick det inte över en natt. Det tog tid.

Det som gjorde att Kjell-Åke och Dahlsjö försvann måste ha berott på helt andra orsaker.

Vilka orsaker då, det var helt vanliga göteborgsgrabbar, de arbetade knappast undercover för SÄPO, jag tror inte man ska göra det mer mystiskt än det faktiskt är.

Det kan vara som skribenten Grishnac sa, deras försvinnande har kanske inget med varandra att göra!

Edig: har dessutom Gay varit synlig efter den dagen, så är det ju faktiskt inget som tyder på att deras försvinnande hänger ihop, bara för att de kände varandra.

Det verkar ju finnas många vittnesuppgifter om att de levt efter den dagen, dessutom skrev du själv att "en av dem är i livet idag" eller något sådant.

Hur vet du att inte deras familjer hört av dem, tror du de skulle berätta det?
Senast redigerad av why123 2012-11-25 kl. 16:28. Anledning: ....
Citera
2012-11-25, 16:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant detalj.

Citat:
Här är två bra bilder på denna modell:

http://www.cargurus.com/Cars/1956-Volvo-PV444-Pictures-c15871#pi10825173

En intressant detalj är att handtaget på bakluckan på PV:n i filmen, pekar åt vänster, medan handtagen på de bilder som man kan hitta på nätet, pekar rakt nedåt.
Min tanke är då att bakluckan på PV:n i filmen varit öppen och att man just hade transporterat något.

Bra att du la ut dessa bilder på denna årsmodell.

Den intressanta detaljen har jag faktiskt inte lagt märke till. Det kan mycket väl ha varit man transpoterat något? Nu vet ju tyvärr inte om den här bilen är den som Dahlsjö ägde men kan mycket väl ha varit det.
Citera
2012-11-25, 21:14
Medlem
Kjell-Åke kontaktade aldrig sin familj efter den 29 Juli, det har jag fått leva med och så kommer det att förbli.
Ja han blev pappa i unga år men jag tror inte att det var hans problem. ja jag var ganska ung vid den tiden och kanske missade jag en del men att Kjell-Åke försvann helt frivilligt det tror jag inte på lika lite som att jag tror att det hände en olycka.
Citera
2012-11-26, 00:04
Medlem
CROSS-i-takets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Kjell-Åke kontaktade aldrig sin familj efter den 29 Juli, det har jag fått leva med och så kommer det att förbli.
Ja han blev pappa i unga år men jag tror inte att det var hans problem. ja jag var ganska ung vid den tiden och kanske missade jag en del men att Kjell-Åke försvann helt frivilligt det tror jag inte på lika lite som att jag tror att det hände en olycka.

Då återstår att han
1)försvann ofrivilligt
2)blev bragd om livet
3)???
Citera
2012-11-26, 00:11
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky

Locky, hur ska jag veta att du är Kjell-Åkes syster? Du dyker upp så otroligt lämpligt så det är otroligt. Jag tror inte att du är mer släkt med han än vad jag är!
Senast redigerad av why123 2012-11-26 kl. 00:20. Anledning: .
Citera
2012-11-26, 00:52
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Locky, hur ska jag veta att du är Kjell-Åkes syster? Du dyker upp så otroligt lämpligt så det är otroligt. Jag tror inte att du är mer släkt med han än vad jag är!
Det här är direkt pinsamt. Om du hade läst tråden ordentligt, hade du inte kastat ur dig en sådan absurd anklagelse.
Varifrån tror du all privat information om Kjell-Åke kommer?
Citera
2012-11-26, 01:26
Medlem
why123s avatar
Citat:
Det här är direkt pinsamt. Om du hade läst tråden ordentligt, hade du inte kastat ur dig en sådan absurd anklagelse.
Varifrån tror du all privat information om Kjell-Åke kommer?

Vilken privat information?

Edit: vad har Locky tillfört tråden. Det är inte en olycka och det är inte ett frivilligt försvinnande, hur vet hon det?

Dessutom varför blandar hon in sig i sidan om metapedia, och vad får hon ut av att hänga i tråden och dyka upp med lämpliga mellanrum.
Senast redigerad av why123 2012-11-26 kl. 01:30. Anledning: ..
Citera
2012-11-26, 13:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Frivilligt" - men under tvång.

Citat:
Ursprungligen postat av CROSS-i-taket
Då återstår att han
1)försvann ofrivilligt
2)blev bragd om livet
3)???

"Frivilligt" men under tvång.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-11-26 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in