Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Preskriptionen på mord är väl avskaffad? Att det skulle var KÅJ som är den överlevande mördaren verkar orimligt om Locky som säger sig vara hans syster , eller någon av hennes anhöriga inte har hört ett ljud ifrån KÅJ under alla dessa år.
Sedan att S2 anser att en mördare är ett offer för att han inte vågar stå för vad han gjort känns bara motbjudande. Det finns verkliga offer i denna historia och det är de dödade och deras anhöriga. Om mördaren som undsluppit sitt straff, med hjälp av S2, är ett offer, vad är inte då vi andra människor, Kvadripla Offer???
Det gäller bara för mord som inte redan var preskiberade när lagen trädde i kraft, alltså skulle ingen kunna åtalas för detta om det visade sig vara mord.
Hur vet du att det är så, att de inte vet eller har hört ett ljud under alla dessa år? Du förlitar dig på uppgifter som du läser i tråden, antar jag. Men att det skulle vara KÅJ är bara en spekulation och det utesluter inte att det kan vara någon av de andra, men jag tvivlar då jag är av den uppfattningen att den som fortfarande lever har släkt kvar i livet.
Det finns alltid offer i brottsliga händelser, de utsatta och deras anhöriga är de som är offer. En GM kan aldrig bli ett offer, han kan bara ha mycket att förlora på sanningen.
Jag kan mycket väl se att Skaraborg har sina skäl till sitt beslut, Skaraborg har inte begått något brott och kan därför inte heller lastas för att sanningen inte kommer fram. Men jag anser ändå att det blir en balansgång där moraliska aspekter spelar in då man inte kan få till ett avslut i en sådan tragisk händelse som detta var.
För min egen personliga del så är jag inte speciellt intresserad av helheten, eller visst är det så men jag kan leva utan den vetskapen, däremot så vore det önskvärt med ett avslut som förtäljer vad som hänt de unga killar, blev de bragda om livet och under vilka omständigheter.
Sedan är det av mindre vikt att få reda på vem som gjort vad och vem som är den som fortfarande lever.