Citat:
Ursprungligen postat av investigator
Jag har följt tråden sedan starten, och vissa adekvata frågor återstår.
Om fallet är löst, har det egentligen varit det hela tiden? Har i så fall de anhöriga känt till svaret på gåtan?
Varför då gå ut i tidningen som i Bengt Dahlsjös fall?
Nu vet jag inte hur det ligger till, men jag kan tänka mig några orsaker: Antingen visste inte de anhöriga vad som skett från första början, utan fick reda på det så småningom. Eller så visste somliga, men kanske inte alla.
Det behöver inte heller ha varit så att de anhöriga "gått ut i tidningen". De kan ha blivit kontaktade av en nyfiken journalist och för att skydda sin släkting (som man vet gått under jorden) håller man god min och säger att man inte har en aning om var brorsan finns.
Som sagt
jag vet inte, men det är några tänkbara förklaringar.
Citat:
Vad jag heller inte kan begripa är varför man hela tiden velat tysta ner det hela? Polisen har tystat ner det, tidningarna har tystat ner det, de anhöriga tycks vilja tysta ner det, och nu tystar även trådskaparen ner det.
Nja, polisen var kanske oengagerad, men jag skulle inte säga att de tystade ner det. Tänk på att det inte ens verkar ha gjorts någon polisanmälan om Karlssons och Dahlsjös försvinnande från början. Det fanns inte så mycket att gå på och polisen kunde inte utesluta att de höll sig undan frivilligt.
Jag känner till ett par fall av spårlösa försvinnanden i nutid som knappt uppmärksammats alls i medier. Anledningen är troligen, då som nu, att det rör sig om unga arbetarklasskillar med kopplingar till kriminella kretsar och utan engagerade anhöriga.