2011-01-19, 17:57
Medlem
Ja jag kan ju bara säga det att det kommer att dröja länge innan jag engagerar mig i informationsinhämtning, eller rättare sagt, delar med mig av den information jag erhåller till TS i några av de andra fall han efterlyser information om eller intresserar sig för . Så är det.
Citera
2011-01-19, 20:19
Medlem
Denna tråd blev som att hyra en film där slutet klippts bort. Otroligt snöpligt
Citera
2011-01-19, 22:46
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av investigator
Jag har följt tråden sedan starten, och vissa adekvata frågor återstår.
Om fallet är löst, har det egentligen varit det hela tiden? Har i så fall de anhöriga känt till svaret på gåtan?
Varför då gå ut i tidningen som i Bengt Dahlsjös fall?

Nu vet jag inte hur det ligger till, men jag kan tänka mig några orsaker: Antingen visste inte de anhöriga vad som skett från första början, utan fick reda på det så småningom. Eller så visste somliga, men kanske inte alla.

Det behöver inte heller ha varit så att de anhöriga "gått ut i tidningen". De kan ha blivit kontaktade av en nyfiken journalist och för att skydda sin släkting (som man vet gått under jorden) håller man god min och säger att man inte har en aning om var brorsan finns.

Som sagt jag vet inte, men det är några tänkbara förklaringar.

Citat:
Vad jag heller inte kan begripa är varför man hela tiden velat tysta ner det hela? Polisen har tystat ner det, tidningarna har tystat ner det, de anhöriga tycks vilja tysta ner det, och nu tystar även trådskaparen ner det.

Nja, polisen var kanske oengagerad, men jag skulle inte säga att de tystade ner det. Tänk på att det inte ens verkar ha gjorts någon polisanmälan om Karlssons och Dahlsjös försvinnande från början. Det fanns inte så mycket att gå på och polisen kunde inte utesluta att de höll sig undan frivilligt.

Jag känner till ett par fall av spårlösa försvinnanden i nutid som knappt uppmärksammats alls i medier. Anledningen är troligen, då som nu, att det rör sig om unga arbetarklasskillar med kopplingar till kriminella kretsar och utan engagerade anhöriga.
Citera
2011-01-21, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Nöjda".

Citat:
Ursprungligen postat av Mane Attraction
Denna tråd blev som att hyra en film där slutet klippts bort. Otroligt snöpligt

Ja vi delar helt denna uppfattning. Eller som en spännande bok där de sista sidorna har blivit urrivna. Mycket tråkigt att det har blivit på detta sätt.

Mycket intressanta åsikter som har kunnat läsas.

investigator skrev några verkligen intressanta saker som jag kommer att ta upp här. Svaret på "Dahljsö-gänget" kommer, som du helt riktigt skrev, ALLTID att troligen sökas. Detta står var och fritt att göra detta. Ett verkligt hästjobb för någon/några att "sätta tänderna i" s.a.s. Den/de som ev. skulle göra detta hästjobb skulle ändå inte kunna "nå ända fram"!

En annan sak som investigator tar upp är "att alla skulle känna sig "nöjda". Naturligtvis vore det bra om alla parter (och dessa är idag ganska många) skulle kunna känna sig nöjda. Vi har pratat om detta och hur det än skulle göras så skulle man aldrig kunna göra alla parter "nöjda". Hur man än gör kommer det att finnas folk som inte kommer att känna sig "nöjda"!

Återigen: Även om inte alla är "nöjda" så kan ju dessa naturligtvis t.ex. skribenter i tråden att själva börja rota i det hela. Mycket har dock förändrats under dessa ca 1½ år sedan sommaren 2009.

Jag vill också tacka sickpuppy att han har respekt över att inte mera info kommer att läggas ut.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-01-21 kl. 20:59.
Citera
2011-01-22, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Återigen: Även om inte alla är "nöjda" så kan ju dessa naturligtvis t.ex. skribenter i tråden att själva börja rota i det hela. Mycket har dock förändrats under dessa ca 1½ år sedan sommaren 2009.
Får jag bara fråga, för klarhetens skull. Vad var det som hände sommaren 2009? Pratar vi om när mysteriet började klarna "för din del", alltså när ett avgörande kom, eller är det något annat?
Citera
2011-01-22, 09:39
Medlem
Cartiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av investigator
Vad händer här egentligen? Är gåtan löst? Är det därför det är så tyst?
å Metapedia läser jag följande:

Man kan numera säga att gåtan är löst beträffande vad som var orsaken, vilka personer som var inblandade (åtminstone delvis) samt var det hela sedermera kom att utspela sig. Man kan säga att folk från sandplan faktiskt satt på gåtans lösning.

P.g.a. att det fortfarande i dag efter 45 år så otroligt känsligt så kommer detta med den allra största sannolikhet aldrig kunna läggas ut. Detta beror på ett flertal punkter. Här kommer två av dessa att omnämnas.

1. Den person som själv skulle bli ett offer lever än i dag i all välmåga.

2. Ytterligare ett flertal personer som inte har med försvinnandena att göra men som ändå komplicerar omnämnandet av vad som hände på sandplan.

Stämmer detta?? Ska denna spännande tråd bara dö ut på detta sätt?

Kan "satt på gåtans lösning" vara bokstavligt menat?

Vem har tystat Skaraborg2? Moraliska betänkligheter? Nä, knappast, men hur tystas den som är anonym?

En anledning till att det inte kan skrivas så mycket skulle kunna vara att någon av personerna fått ny identitet. Möjligen den som dödat de övriga, men då har det varit i självförsvar och han bör ha varit av "rätt börd". Vem var av rätt börd!?

Detta är bara mina spekulationer – men dom är mina.
Citera
2011-01-22, 13:01
Medlem
investigators avatar
Kan det vara "tröjmannen" Kjell-Åke Johansson som mördat de övriga pga svartsjuka? Sedan destruerat bilen och gjort sig av med liken tillsammans med andra skumma figurer. Kan det varit detta som pågått i närheten av sandplan i Haga? I så fall inte konstigt att relativt många tycks känna till det ännu idag. Kjell-Åke lever i så fall kanske fortfarande under annan identitet, kanske är många rädda för honom, han är ju livsfarlig.

Detta är min tes.
Citera
2011-01-22, 16:03
Medlem
Hamsterbolls avatar
Va?! Har läst igenom heela tråden och så... så får man inte ta del av lösningen? Vad är det som inte gör oss andra "värda" att få veta? och vad kan vara så känsligt? Ligger det inte i allmänhetens intresse att iaf få veta lite?
Citera
2011-01-24, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Inte lika mycket "värda".

Som jag har skrivit förut att hur man än skulle göra så kommer det alltid att finnas grupper och enskilda personer som skulle vara "missnöjda" eller som skulle tycka att vi anser dem inte lika mycket "värda" - fast då på olika sätt!

Så är inte fallet. Alla är lika mycket "värda". Skulle information utlämnas finns det andra som skulle känna att de inte är lika mycket "värda". Varför jag överhuvudtaget skrivit detta i tråden under den senaste veckan ang. informationsflödet, är att folk som ser saker och ting på att annat sätt, skall också kunna läsa att det inte kommer att komma någon mera information.

Lika litet som det kommer att skrivas en bok om massförsvinnadet eller artiklar om detta. Detta kommer åtminstone aldrig att ske från vår sida.

Varför "Dahlsjö-fallet" har blivit en marathontråd beror mycket på att först försvinner tre ynglingar och bil. Därefter försvinner ytterligare en tredje yngling. Ingen av dessa ynglingar eller bilen har någonsin påträffats. Som om inte allt detta vore nog så går Grodmans-rånet av stapeln samma dag i samma stad.

Vi är ganska säkra på att ett sådant olöst massförsvinnande aldrig någonsin har skett i Sverige förut -åtminstone inte i modern tid! Är det någon som känner till ett olöst svenskt massförsvinnande där minst tre personer försvann samtidigt så skulle det vara ytterst intressant att få höra talas om detta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-01-24 kl. 20:34.
Citera
2011-01-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Som jag har skrivit förut att hur man än skulle göra så kommer det alltid att finnas grupper och enskilda personer som skulle vara "missnöjda" eller som skulle tycka att vi anser dem inte lika mycket "värda" - fast då på olika sätt!

Så är inte fallet. Alla är lika mycket "värda". Skulle information utlämnas finns det andra som skulle känna att de inte är lika mycket "värda". Varför jag överhuvudtaget skrivit detta i tråden under den senaste veckan ang. informationsflödet, är att folk som ser saker och ting på att annat sätt, skall också kunna läsa att det inte kommer att komma någon mera information.

Lika litet som det kommer att skrivas en bok om massförsvinnadet eller artiklar om detta. Detta kommer åtminstone aldrig att ske från vår sida.

Varför "Dahlsjö-fallet" har blivit en marathontråd beror mycket på att först försvinner tre ynglingar och bil. Därefter försvinner ytterligare en tredje yngling. Ingen av dessa ynglingar eller bilen har någonsin påträffats. Som om inte allt detta vore nog så går Grodmans-rånet av stapeln samma dag i samma stad.

Vi är ganska säkra på att ett sådant olöst massförsvinnande aldrig någonsin har skett i Sverige förut -åtminstone inte i modern tid! Är det någon som känner till ett olöst svenskt massförsvinnande där minst tre personer försvann samtidigt så skulle det vara ytterst intressant att få höra talas om detta.

Jag känner till flera, betydligt större i omfattning och brutalitet, men är tyvärr förhindrad att berätta mer exakt om var och när de inträffade
Citera
2011-01-26, 14:39
Medlem
Min bror Kjell-Åke.

Varken jag eller Kjell-Åkes övriga familj från 1965 har någonsin trott att han försvann frivilligt. Detta bl.a. p.g.a. hur det såg ut Haga (inklusive Annedal) vid tiden för hans försvinnande.

Vi har ej heller trott på att det som skedde var en olyckshändelse.
Senast redigerad av Locky 2011-01-26 kl. 14:56.
Citera
2011-01-26, 17:50
Medlem
investigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Varken jag eller Kjell-Åkes övriga familj från 1965 har någonsin trott att han försvann frivilligt. Detta bl.a. p.g.a. hur det såg ut Haga (inklusive Annedal) vid tiden för hans försvinnande.

Vi har ej heller trott på att det som skedde var en olyckshändelse.

Men vad skedde?
Har ni hela tiden vetat vad som skedde, eller har det framkommit först nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in