2010-06-09, 00:58
Medlem
Det är tråkigt med alla dessa gnällspikar och troll som kommer hit bara för att djävlas och sabotera! Dom har ju inget att bidraga med utan vill bara förlöjliga och förstöra tråden. Märkligt att lägga tid och energi på sånt som man tycker är trams! Det är svårt att begripa varför??

Sedan är det en annan sak som jag tycker är märklig här just nu. Dahlsjöfallet är ett KRIMINALFALL.
Detta har man ju kunnat konstatera efter det år som tråden funnits.Eftter diverse info från olika håll. Varför då backa tillbaka till ruta ett som vissa gör och börja med olycksteorin igen?? Man får förstås tro ock tycka vad man vill men det verkar inte meningsfullt.
Citera
2010-06-09, 01:06
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
En överklasskille från stockholm, tre busar från götet och en tjej de känner alla fyra låter explosivt nog, speciellt om alkohol är inblandat och med tanke på några ur gängets dryckesvanor är det nog sannolikt.

Ihopdiktat. Det finns inget som talar för att gruppen skulle känna klassmotsättningar under detta korta möte. Detta är i själva verket en av de många myter som skapats just i denna tråden ur tomma intet för att underhålla läsarna.

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
S2 har ju skrivit rakt ut att vi ska strunta i PVn.

Vad finns det för belägg för denna nya teori? En helt ny tom uppgift som inte passar in någonstans.
Citera
2010-06-09, 01:15
Medlem
toblemonas avatar
Exactamente. Vad jag vet är det valfritt att följa tråden. S2 m.fl. har lagt ner ett otroligt jobb på att få fram uppgifter. Självklart måste man ha förståelse för att allt inte kan offentliggöras på en gång. Ett försvinnande, även om det skedde för många år sen, är inte bara underhållning för läsarna. Det handlar om verkliga människor, både anhöriga, de försvunna själva och andra inblandade, som det självklart måste tas hänsyn till. Det kan kanske ibland glömmas bort. Att det rör sig om mord på flera personer tycks vara ställt utom allt tvivel. Hoppas vi kan få veta mer om vad som verkligen hände och varför. Men kan vi det inte har jag viss förståelse, även om jag måste erkänna att jag skulle bli besviken.
Citera
2010-06-09, 01:40
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Grodmansrånet sänkte Dahlsjökvartetten!

Finns det uppgifter om på vilka platser polisen satte upp avspärrningar pga grodmansrånet?
Finns det uppgifter om hur många poliser som deltog?

Geografiskt passar grodmansrånet perfekt in i min nya teori. De flesta av oss tror att Hymme plockades upp i området kring Centralen. Då pekade förmodligen PV:ns front approximativt i nordlig riktning ty Hymme liftade norrut. Skedde allt detta efter kl 14.15 så måste polisinsatserna ovillkorligen ha skapat panik i den duvblå PV:n. Med all övrig respekt, så gissar jag att den körkortslösa duon Dahlsjö och Karlsson blev minst sagt virrig av uppståndelsen. Och inte visste dom vad som pågick heller. Därmed körde man planlöst ner till okända vägar vid älven och halkade ner i vattnet. Väder, panik, dålig trafikkunskap, och alkohol i en oturlig kombination.

Visst kan jag hålla med om att Göta älv i dessa trakter inte är optimal för min teori pga mycken trafik vilken borde gett anledning till dyknigar, muddringar, och dylikt genom åren. Kan någon kunnig utvärdera möjligheten rent praktiskt för om bilen kan ligga gömd i Göta älv? Och Säveån?

Väldigt enkla platser har döljt bilar i årtionden i andra liknande fall! Se länkar:

http://wdef.com/oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_finally_o ver_in_polk_county

http://www.wdef.com/news/the_oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_is_fi nally_over_in_polk_county/10/2009

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2010/04/27/13737156-qmi.html

http://www.youtube.com/watch?v=jgUaMpK1kvE

http://www.seattlepi.com/local/66547_car15.shtml

http://blogs.browardpalmbeach.com/juice/2009/09/body_of_gail_schoening_plantation_found.php

http://mobil.aftonbladet.se/a/5677630;jsessionid=695EB63AC412E74C4F6F79E2BFF189C F.mobilb

Man skall aldrig gå över ån efter vatten, inte ens i Dahlsjöfallet. Den enklaste lösningen är oftast den rätta lösningen.

Verkar vara denna lilla teori som ni är rädda för att folk skall se? Kanske kan någon komma på nya tankar? Farligt?

Ignorera den om ni inte gillar. Varför skapa en öppen tråd om man inte får posta i den? I själva verket håller jag mig till topic, inte så vanligt i tråden just nu.
Citera
2010-06-09, 02:10
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Verkar vara denna lilla teori som ni är rädda för att folk skall se? Kanske kan någon komma på nya tankar? Farligt?

Ignorera den om ni inte gillar. Varför skapa en öppen tråd om man inte får posta i den? I själva verket håller jag mig till topic, inte så vanligt i tråden just nu.

Jag tycker inte heller att vi skall ignorera den, men personligen tror jag att något annat ha hänt, mest pga
(tar mig friheten att citera mig själv)
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack

1) Mannen i GRK:s lägenhet.
2) JOD + GRK börjar glida längre ifrån sina anhöriga under våren-sommaren 65, vilket anhöriga har berättat.
3) JOD + GRK var småkriminella, PU + anhöriga.
4) KÅJ uppträdde nervöst, frågade om pengar + blev misshandlad dagarna innan han försvann.
5) Det är ganska svårt att inte bli hittad (i 45 år) om man kört av vägen.
6) Ebbas tal om att Hymme försvunnit i GBG:s undre värld, vet inte hur starkt detta "beviset" är, mer en indikation eller kanske mer hennes egen gissning.
7) Det finns ganska många iakttagelser på JOD och KÅJ, dessa kan ju iof vara falska allihop.
8) Det gick ett rykte i Haga att GRK var död, sanningshalten är ju som det är med rykten, behöver inte alls vara sant.
9) Polisens svar till GRK:s syster.
10) "Skaras och min hemliga källa" Som entydigt pekar åt ett kriminellt håll, jag har full förståelse för om inte läsarna i denna tråd tror på vad vi fått, tyvärr så kan vi ju inte säga hur och varför kommunikationen mellan oss uppstod.

Kanske har missat en del saker, men jag tycker att det pekar tydligt åt att det inte var en avåkning.
Punkterna 2,6,7,8 anser jag vara svaga indikationer, skulle vilja påstå att 1,4,5,9 är starka indikationer dock långtifrån bevis. Punkt 3 kan man ju kalla en förutsättning och 10 är av sina själ ganska speciell.

Detta sammantaget gör att jag tror på att det skett något annat, frågan är då vad?
Den enklaste förklaringen (vad jag anser vara enkel) är att de strulat till det vid någon typ av leverans (och där kommer bilen in). De fick helt enkelt betala priset för strulandet, jag tycker inte detta är särskilt konstigt eller konspiratoriskt utan en enkel förklaring.

Hymme däremot sätter myror i huvudet på en, men om vi tar källans info så får vi en koppling.
Min enda förklaring är att han måste haft en jävla otur, att han helt enkelt var på fel plats.

Det finns gott om svagheter i detta resonemang, men detta är bara en teori, det kan säkert inträffat något annat, men mängden gör att jag anser att det pekar åt ett "kriminellt håll".
Punkt 8 kan vi nog stryka helt.
Uppgifterna från UL bortser jag helt ifrån här utom när det gäller Hymme.
Citera
2010-06-09, 02:42
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Jag tycker inte heller att vi skall ignorera den, men personligen tror jag att något annat ha hänt, mest pga
(tar mig friheten att citera mig själv)

Punkt 8 kan vi nog stryka helt.
Uppgifterna från UL bortser jag helt ifrån här utom när det gäller Hymme.

Trevligt att någon kommer med lite kött på benen istället för tom kritik.

Din lista är för lång för att diskuteras i en post.

Punkt 5) tycker jag att jag har avfärdat med all tydlighet. Bara att kolla på mina exempel.

Ta bara holländaren som var gömd i 14 år i en smal trafikerad kanal:
http://noord-holland.blog.nl/politieberichten-en-112-nieuws/2009/08/23/vermiste-henk-bezembinder-na-14-jaar-gevonden

Visst har du många punkter, men ingen håller bevisklass, tyvärr.
Citera
2010-06-09, 02:58
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Trevligt att någon kommer med lite kött på benen istället för tom kritik.

Din lista är för lång för att diskuteras i en post.

Punkt 5) tycker jag att jag har avfärdat med all tydlighet. Bara att kolla på mina exempel.

Ta bara holländaren som var gömd i 14 år i en smal trafikerad kanal:
http://noord-holland.blog.nl/politieberichten-en-112-nieuws/2009/08/23/vermiste-henk-bezembinder-na-14-jaar-gevonden

Visst har du många punkter, men ingen håller bevisklass, tyvärr.

Jag skrev ganska svårt, naturligtvis fullt möjligt, men om vi antar att de närheten av göteborg så skulle jag vilja säga mycket svårt, mest pga att det antingen är badställen, kajer eller extremt upp muddrat kring gbg. Men om vi antar att de skulle kört av upp mot Orust eller Åsa för den delen, så kan man förmodligen hitta en del platser där den skulle kunna gömma sig.
Jag är fullt medveten om att det inte är någon bevis status på dem, men det pekar åt ett visst håll.
Om man nu skall blanda in UL:na så blir det ju ganska klart vad som inträffat, jag drar mig dock för att blanda in dessa så länge vi inte har fått mer + att det är så många som tvivlar på dem.

Dax att sova, godnatt
Citera
2010-06-09, 06:29
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Jag skrev ganska svårt, naturligtvis fullt möjligt, men om vi antar att de närheten av göteborg så skulle jag vilja säga mycket svårt, mest pga att det antingen är badställen, kajer eller extremt upp muddrat kring gbg. Men om vi antar att de skulle kört av upp mot Orust eller Åsa för den delen, så kan man förmodligen hitta en del platser där den skulle kunna gömma sig.
Jag är fullt medveten om att det inte är någon bevis status på dem, men det pekar åt ett visst håll.
Om man nu skall blanda in UL:na så blir det ju ganska klart vad som inträffat, jag drar mig dock för att blanda in dessa så länge vi inte har fått mer + att det är så många som tvivlar på dem.

Dax att sova, godnatt

Jag själv hade också helt uteslutit Göta älv i Göteborg pga av detta. Men efter att ha studerat olika fall i min länklista så har jag HELT ändrat uppfattning. Det handlar ju om Båtplatser, Grunda hårt trafikerade kanaler, Dammar 100meter från hemmet, etc. Oftast första och bästa vatten efter sista spåret av den försvunna. Här ligger vraken i decennier!
Jag tror därmed att mäktiga Göta älv har potential.

Jag lanserar därför min Götaälvsteori. Ingen behöver tro på den eller kommentera den. Men eftersom tråden är öppen för inlägg så postar jag den. Jag håller ju mig inom topic vilket vissa andra verkar ha svårt att göra.
Citera
2010-06-09, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Surfcity, jag blev lite nyfiken på vad du anser vara fakta. Kan du utveckla detta?

Man skiljer på säkra faktum och teorier som är tolkningar av fakta. För att något ska anses vara ett faktum måste det kunna falsifieras och beskrivas med en sann påståendesats.

GhettoSven!

Du resonerar på ett för denna tråd ovanligt bra sätt. Tack! Din olycksteori är både saklig och rimlig med tanke på vad som har kommit fram i fallet.

toblemona

Vad grundar du ditt påstående: Att det rör sig om mord på flera personer tycks vara ställt utom allt rimligt tvivel.?

Hittar du några fakta som stödjer ditt påstående beträffande mord?
Citera
2010-06-09, 10:32
Medlem
personas avatar
Citat:
Grodmansrånet sänkte Dahlsjökvartetten!

Finns det uppgifter om på vilka platser polisen satte upp avspärrningar pga grodmansrånet?
Finns det uppgifter om hur många poliser som deltog?

Geografiskt passar grodmansrånet perfekt in i min nya teori. De flesta av oss tror att Hymme plockades upp i området kring Centralen. Då pekade förmodligen PV:ns front approximativt i nordlig riktning ty Hymme liftade norrut. Skedde allt detta efter kl 14.15 så måste polisinsatserna ovillkorligen ha skapat panik i den duvblå PV:n. Med all övrig respekt, så gissar jag att den körkortslösa duon Dahlsjö och Karlsson blev minst sagt virrig av uppståndelsen. Och inte visste dom vad som pågick heller. Därmed körde man planlöst ner till okända vägar vid älven och halkade ner i vattnet. Väder, panik, dålig trafikkunskap, och alkohol i en oturlig kombination.

Visst kan jag hålla med om att Göta älv i dessa trakter inte är optimal för min teori pga mycken trafik vilken borde gett anledning till dyknigar, muddringar, och dylikt genom åren. Kan någon kunnig utvärdera möjligheten rent praktiskt för om bilen kan ligga gömd i Göta älv? Och Säveån?

Väldigt enkla platser har döljt bilar i årtionden i andra liknande fall! Se länkar:

http://wdef.com/oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_finally_o ver_in_polk_county

http://www.wdef.com/news/the_oldest_cold_case_to_be_solved_in_the_u_s_is_fi nally_over_in_polk_county/10/2009

http://cnews.canoe.ca/CNEWS/Canada/2010/04/27/13737156-qmi.html

http://www.youtube.com/watch?v=jgUaMpK1kvE

http://www.seattlepi.com/local/66547_car15.shtml

http://blogs.browardpalmbeach.com/juice/2009/09/body_of_gail_schoening_plantation_found.php

http://mobil.aftonbladet.se/a/5677630;jsessionid=695EB63AC412E74C4F6F79E2BFF189C F.mobilb

Man skall aldrig gå över ån efter vatten, inte ens i Dahlsjöfallet. Den enklaste lösningen är oftast den rätta lösningen.

En mycket bra teori, GhettoSven! En sak man kan fundera på: Vi vet inte vilka som befann sig i bilen vid olyckstillfället. Det kan vara så att KÅJ inte var med på bilfärden. Om vi utgår från det så är GK:s systers vittnesmål att KÅJ befann sig i lägenheten trovärdigt (se post #2299). "Jag har inte sett honom. Du får väl söka bland pubarna i Haga." KÅJ kunde rimligtvis inte veta vad som hänt med GK, bara att han han var försvunnen.
Citera
2010-06-09, 11:07
Medlem
För mig är det här fallet lika intressant oavsett vad. Försvinnande eller brott. Jag vill helt enkelt veta vad som hände och det blir egentligen inte mer spännande om något brottsligt skett i samband med försvinnandena.

Finns det förresten någon amatörkriminolog som gjort sammanställning av funna, oidentifierade kroppar genom åren?

Jag kan köpa att bilen inte har något med fallet att göra men det krävs ändå för helhetens skull att få reda på var den blev av. Om någon av grabbarna eller någon bekant till gänget tog hand om bilen och skar upp den i delar är det fine för mig, men det vore kul att veta i vilket fall.

Om bilen inte var det minsta inblandad kan jag inte tolka det på annat sätt än att de faktiskt inte åkte iväg med bilen denna dag utan blev hämtade av någon annan eller gick till fots. Källan på att de åkte iväg tillsammans i bilen är väl Norlén?

Om bilen lämnades på en gata eller bakgård i närheten hade den förstås hittats enkelt och inte saknats först efter tre månader, om ingen kamrat fått i uppdrag att till exempel gömma den i någon skum verkstad. Eller också blev det där ett uppdrag för KÅJ, om det nu var så att han återvände några dagar senare för att ”städa upp”.
Någon som visste att grabbarna inte var hemma kanske helt enkelt stal bilen – eller lånade den med finare ord – och fick kalla fötter när det visade sig att ägaren var försvunnen och polisen började undra.
Hur som helst, efter tre månader hade polisen kännedom om bilen utan att ha hittat den varför den kom med i PU den 28 oktober 1965.

Sedan tycker jag återigen att man kan begrunda att gänget berättat sådant som att de skulle iväg och campa eller åka till Danmark. Även om det var osant visar det att de tänkte vara borta mer än en dag.
Citera
2010-06-09, 11:40
Medlem
Sven-Gustafs avatar
CrapStack:

Citat:
1) Mannen i GRK:s lägenhet.
2) JOD + GRK börjar glida längre ifrån sina anhöriga under våren-sommaren 65, vilket anhöriga har berättat.
3) JOD + GRK var småkriminella, PU + anhöriga.
4) KÅJ uppträdde nervöst, frågade om pengar + blev misshandlad dagarna innan han försvann.
5) Det är ganska svårt att inte bli hittad (i 45 år) om man kört av vägen.
6) Ebbas tal om att Hymme försvunnit i GBG:s undre värld, vet inte hur starkt detta "beviset" är, mer en indikation eller kanske mer hennes egen gissning.
7) Det finns ganska många iakttagelser på JOD och KÅJ, dessa kan ju iof vara falska allihop.
8) Det gick ett rykte i Haga att GRK var död, sanningshalten är ju som det är med rykten, behöver inte alls vara sant.
9) Polisens svar till GRK:s syster.
10) "Skaras och min hemliga källa" Som entydigt pekar åt ett kriminellt håll, jag har full förståelse för om inte läsarna i denna tråd tror på vad vi fått, tyvärr så kan vi ju inte säga hur och varför kommunikationen mellan oss uppstod.

Kanske har missat en del saker, men jag tycker att det pekar tydligt åt att det inte var en avåkning.
Punkterna 2,6,7,8 anser jag vara svaga indikationer, skulle vilja påstå att 1,4,5,9 är starka indikationer dock långtifrån bevis. Punkt 3 kan man ju kalla en förutsättning och 10 är av sina själ ganska speciell.
Bedömer du punkt 10 i listan som mycket stark?

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
För mig är det här fallet lika intressant oavsett vad. Försvinnande eller brott. Jag vill helt enkelt veta vad som hände och det blir egentligen inte mer spännande om något brottsligt skett i samband med försvinnandena.
Samma här.

Citat:
Förutsätter du att det råder samtycke om den här saken på något vis?
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-06-09 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in