2010-08-04, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, hon skrev i en annan tråd att Dahlsjö-försvinnandet är ett mysterium för allmänheten, men att familjen länge vetat hur det låg till. (Ett inlägg som sedan raderades som off topic.)

Linda.D är självouttad som Linda Dahlsjö, bosatt i orten "Trädet". Den som är ambitiös kan ju ringa folkbokföringen och undersöka vem hennes far, farfar och kanske kanske farfars far var, och förhoppningsvis reda ut släktbanden till Jan-Olof Dahlsjö.
Tack Troian.

Det som är förbryllande är att ingen person med namnet Jan-Olof Dahlsjö är antecknad som avliden i Sverige under 90-talet. Man frågar sig då ifall Lindas JD avled utomlands? Nu är inte släktforskning min grej, så det överlåter jag gärna till någon som känner sig manad.
Citera
2010-08-05, 15:10
Medlem
WhyteBears avatar
Surfcity,
tror det linda Dahlsjö menar är att han efter försvinnandet hållt sig gömd eller levt under annat namn, och därför inte är synlig i några register
Citera
2010-08-05, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhyteBear
Surfcity,
tror det linda Dahlsjö menar är att han efter försvinnandet hållt sig gömd eller levt under annat namn, och därför inte är synlig i några register
Mycket möjligt att det förhåller sig så. Förklaringen är både enkel och logisk.
Citera
2010-08-06, 16:33
Medlem
WhyteBears avatar
från Wikipedia:

"Nattcafé, svensk TV-film från 1965 av Bengt Bratt och regisserad av Johan Bergenstråhle, med handlingen förlagd till Café Auto, som låg vid Östra Hamngatan, nuvarande Nordstadstorget i Göteborg."

och i GP den 21 Okt´65 stod följande:

"Fru Johansson säger:
- Jag tror inte personligen att min son försvunnit tillsammans med stockholmspojken. Jag tror att han finns någonstans i närheten av Göteborg.

Detta grundar hon på ett mystiskt telefonsamtal som kom till familjen för några dagar sedan. En anonym röst sade:
- Söker ni fortfarande Kjell-Åke så finns han på Café Auto.

Fadern kastade allt han hade för händer och for till kafeet. Där fanns emellertid inte Kjell-Åke - varken gäster eller personal hade sett honom."

(ovanstående tidningscitat hämtat från ett inlägg i annat forum)

det vore ju ganska coolt att få tag på den filmen som SVT spelade in på Cafe Auto, bara för att se hur det såg ut där liksom. Om rullen spelades in på våren, så kanske grabbarna är med som statister, höga på Preludin och Portello :-)

eller vem vet , kanske den duvblå brummar förbi på gatan utanför med Hymme bakom ratten??

MvH/ WhyteBear
Citera
2010-08-07, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhyteBear
från Wikipedia:

och i GP den 21 Okt´65 stod följande:

"Fru Johansson säger:
- Jag tror inte personligen att min son försvunnit tillsammans med stockholmspojken. Jag tror att han finns någonstans i närheten av Göteborg.

Detta grundar hon på ett mystiskt telefonsamtal som kom till familjen för några dagar sedan. En anonym röst sade:
- Söker ni fortfarande Kjell-Åke så finns han på Café Auto.

Fadern kastade allt han hade för händer och for till kafeet. Där fanns emellertid inte Kjell-Åke - varken gäster eller personal hade sett honom."

(ovanstående tidningscitat hämtat från ett inlägg i annat forum)

MvH/ WhyteBear
WhyteBear.

Var kan man läsa detta på annat håll? Var skrivs det mer om fallet? Vill du vara så snäll och lämna en länk till detta?

mvh.
surfcity
Citera
2010-08-11, 19:17
Medlem
investigators avatar
Efter att ha följt tråden i nästan ett år kommer här mitt första inlägg. Jag tänkte, så inte hela tråden stagnerar...
Det här med bilen. Vet vi att den är isärplockad, eller är det bara spekulationer? En snubbe på mitt jobb berättade om en gammal folkvagn han skulle skrota på 70-talet. Han snackade bara med några vägarbetare som höll på att gräva igen ett gigantiskt hål i en väg, så grävde de ner bilen i vägbanan. Det var inga problem på den tiden förklarade han för mig, det var enklare än att skrota(!).
Sen funderar jag kring teorierna kring Elfsborgsbron som byggdes i samma veva. Enligt folk som jobbat med brobygget så hände det sig att personer "försvann" ner i betongpelarna. Kan vi avfärda detta i "Dahlsjö-fallet"?
Tack alla som håller liv i denna spännande tråd
Citera
2010-08-11, 21:47
Medlem
FritzDaCats avatar
Den som kan sin Dahlsjö-tråd vet att...

''Älvsborgsbron hade varit intressant, men enligt en god vän till mig har man renoverat bron (även betongfundamenten) och därmed borde man märkt om där funnits kroppar. Enligt samma goda vän lär det efter en renovering för 10-15 år sedan finnas bland annat nycklar och en mobiltelefon ingjutet i pelarna. Huruvida detta stämmer kan jag dock inte fullt svara på, då det rör sig om tredjehandsuppgifter.''

''Re: ingjutning i Älvsborgsbron så är min uppfattning att det vi vet talar emot det. Jag anser att då dessa tre försvann hade gjutarbetena fortskridit så långt att det för en utomstående inte var möjligt att dölja 1-3 kroppar där någon gjutning skulle ske, om nu några gjutningar alls skulle ske. Notisen daterad 23 juli 1965 i Skaraborg2's inlägg nr 2081 ovan talar starkt emot att några större gjutningar pågick, tvärtom verkar de stora gjutarbetena vara färdiga och ha varit färdiga ett bra tag. Den lättast åtkomliga delen att gömma kroppar i vore kabelankarna (där kablarna som bär upp bron fästs) men dessa måste ha varit färdiga om de skulle börja dra kablarna. Då blir frågan om det var möjligt för utomstående att ta sig in på området inte särskilt relevant, att gömma 1-3 kroppar på en byggarbetsplats vore ett säkert sätt att få dem upptäckta snabbt.''

Citat:
Ursprungligen postat av investigator
Enligt folk som jobbat med brobygget så hände det sig att personer "försvann" ner i betongpelarna.
Och hur vet de detta?
Det kan vara en skröna.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-08-11 kl. 21:52.
Citera
2010-08-12, 15:38
Medlem
investigators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Och hur vet de detta?
Det kan vara en skröna.

Det kan absolut vara en skröna, jag minns inte var jag hört det, men jag har för mig att jag läste någonstans om bron och dess byggande och att man där nämnde det. Men om man inte hittade några kroppar vid renoveringen så är det nog bara en skröna.

Men bilen då?

Kommer ihåg att när jag var liten kunde man hitta gamla bilvrak i skogen, såsom volkswagen bubbla och Volvo PV tex. Med bortryckt nummerplåt kan bilen i så fall mycket väl ligga gömd i skogen sedan dess. Finns mängder med platser i Bohuslän med gamla bilvrak...
Citera
2010-08-15, 13:39
Medlem
BoISarens avatar
Kriminalhistoria => Försvunna personer

//Mod
Citera
2010-08-29, 01:50
Medlem
nästan två och en halv vecka sedan sista inlägget, hur går det med efterforskningarna eller utläggande av ytterligare info som redan finns
Citera
2010-09-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drac
nästan två och en halv vecka sedan sista inlägget, hur går det med efterforskningarna eller utläggande av ytterligare info som redan finns

Det undrar jag med. Under dessa två veckor har jag både upptäckt och läst igenom större delen av tråden. Fick för mig att den var låst. Har Skaraborg lagt ned utredningen månntro?
Citera
2010-10-17, 05:00
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
En annan fundering: I 9 fall av 10 hittar man en mördare i offrets närmaste krets, OM brott föreligger, är det då som så att vi kan hitta övriga inblandade i eller omkring Haga?

Lite sen kommentar, men idag är Haga ett av de mer åtråvärda platser man kan bo på i Göteborg. Om man utgår från att de inblandade fortsatte en bana med lite småbus och alkoholintag skulle jag inte tro att de bor kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in