Citat:
Ursprungligen postat av persona
En liten fundering från min sida kring besöket av GRK:s syster vid sin brors lägenhet på Risåsgatan 9C: När hon knackar på broderns dörr står för henne en man som eventuellt kan vara KÅJ. När hon frågar honom var hon skall leta efter brodern så säger denne "Du får leta bland pubarna i Haga". Vi har hittills utgått från att han ljuger när han svarar och vill dölja något. Men om GRK var vid liv vid denna tidpunkt är hans svar på systerns fråga trovärdig. Om nu mannen som öppnade dörren i GRK:s bostad ljög och var inblandad i 'likvideringen av GRK', varför uppmana henne att söka på platser i närheten där personer kunde ha information om hennes brors försvinnade? Även den mest trögtänkte hade kommit på ett bättre svar som lett in henne på villovägar.
I början av min och lillasysterns bekantskap så omnämnde hon detta möte med "Tröjmannen". Hon hade knackat på dörren och då hade den uppnats av en person som blev mycket besvärad när han fick se henne. Lillasystern presenterade sig (han presenterade sig inte) och berättade att hon letade efter sin bror. "Tröjmannen" hade då svarat, enligt systern,: "Jag har inte sett honom. Du får väl söka bland pubarna i Haga."
Han stirrar på henne med "hårda och kalla ögon" (enligt henne) och hon tycker att det är en obehaglig stämning. Hon märker att denne man vill bli av med henne så snabbt som möjligt. Han intar också en "äganderätt" till lägenheten. Han håller med enda handen på dörrhandtaget medans han står lutad med kroppen mot dörrkarmen.
Hon lägger också märke till under detta korta samtal att "Tröjmannen" har hennes brors favorittröja på sig som hon hade stickat åt honom. Hon tycker det hela inte bara är obehagligt utan också konstigt. Han uppger sig inte veta var brodern befinner sig samtidigt som han har på sig hans favorittröja. Hon går sedan därifrån varvid "Tröjmannen" stänger dörren. "Tröjmannen" pratade inte en utpräglad göteborgska som t.ex. Gay Karlsson gjorde. Samtalet mellan dem varade inte mer än max. fem minuter. Troligtvis ännu kortare.
Som förut omnämnts så skickar jag en kopia på artikeln från GP den 29 juli 1984 till henne.
När jag några dagar därefter, den 13 juli 2009, pratar med henne så frågar jag om hon hade fått kopian. Hon svarar då att den hade hon fått. Jag frågar då henne om hon känner igen Dahlsjö på fotot. Hon svarar att det gör hon. Sedan säger hon ungefär "men vem är den andre mannen med det blonda håret?" Jag svarar då "Det är Kjell-Åke Johansson från Brämaregården. Hans namn och ålder står nedanför fotot." Hon svarar "Ja men det var ju han som stod i dörröppningen till Gays lägenhet." Jag frågar då "Är du säker på det?" Hon svarar "Eftersom så många år har gått så kan jag inte vara helt säker men till 75-80%." Jag frågar då "På vilket sätt menar du att "Tröjmannen" liknar detta foto på Johansson?" Hon svarar "Hårfästet, ansiktsformen och ögonen."
Denne man hade hon aldrig sett förut och hon såg honom heller aldrig igen efter detta korta möte.