2010-06-03, 23:35
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Uppgiften om JOD på Kungstorget:
låter tunn eftersom den inte uppföljdes.
Han var inte efterlyst vid den tidpunkten.

Jo, givetvis är jag medveten om alla de problem med vittnesmålen som finns, vilka du räknar upp i ditt inlägg, men jag vill varken helt förlita mig på dem eller helt förkasta dem. Jag skulle i alla fall inte klassa dem som ''värdelösa''.

Däremot har som sagt CrapStacks samtal med Johanssons syskon fått mig att tvivla mer på hans 'frivilliga avvikande'.

Dags att läsa hela tråden...
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-03 kl. 23:55.
Citera
2010-06-04, 06:50
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Är det egentligen korrekt utifrån vad relevanta fakta ger oss att koppla ihop "Hymme" med de andra? Han for till Götet enligt hans mamma. En uppgift säger här i tråden att han skickade ett vykort till kära mamma vid ankomsten. Var han postade vykortet ifråga lär inte vara utrett till fullo.

29 juli 1965 är sista bekräftade livstecknen från Hymme (vykort från Gtbg stämplat samma dag) och Johansson (från hemmet i Gtbg). Alla fyra tros ha försvunnit samma dag från samma stad. Dessa är sedan dess alla spårlöst försvunna utan en enda ledtråd som håller polisiärt (vad jag vet), detta sistnämnda är mycket ovanligt ens då en enda person försvinner. Ofta har polisen misstankar även i "olösta" fall men bevis saknas.
Hymme liftade och Trojkan körde bil. 1+1=2.

Jag ser det som ett postulat i min teori/gissning att Hymme liftade med Trojkan. Annars faller min teori helt och jag har inget att tillföra.
Min olycksteori binds ihop just av att Hymme plockades upp och vad detta tydde på rent praktiskt denna dag.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-04 kl. 07:17.
Citera
2010-06-04, 07:47
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona
Jag har följt den här tråden med stort intresse. En fråga som kan ställas men som vi nog aldrig kommer att få svar på är vad som var syftet med den ödesdigra resan. Vart var dom på väg? Om det var till narkotikaaffärer eller annan ljusskygg verksamhet vore det särskilt dumt att plocka upp en liftare på vägen.

Detta anser jag vara en riktig och logisk slutsats. En avgörande detalj för fallet.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-04 kl. 07:57.
Citera
2010-06-04, 09:03
Medlem
Venators avatar
Citat:
29 juli 1965 är sista bekräftade livstecknen från Hymme (vykort från Gtbg stämplat samma dag) och Johansson (från hemmet i Gtbg). Alla fyra tros ha försvunnit samma dag från samma stad. Dessa är sedan dess alla spårlöst försvunna utan en enda ledtråd som håller polisiärt (vad jag vet), detta sistnämnda är mycket ovanligt ens då en enda person försvinner. Ofta har polisen misstankar även i "olösta" fall men bevis saknas.
Hymme liftade och Trojkan körde bil. 1+1=2.

Jag ser det som ett postulat i min teori/gissning att Hymme liftade med Trojkan. Annars faller min teori helt och jag har inget att tillföra.
Min olycksteori binds ihop just av att Hymme plockades upp och vad detta tydde på rent praktiskt denna dag.

Vi vet ju faktiskt inte alls vad polisen hade för misstankar eftersom utredningen inte finns hos Landsarkivet. Det kan ha varit ett antal personer som var inne på förhör, kanske till och med "rätt" personer, utan att polisen kom längre. Polisen sa att Karlssons lillasyster inte skulle leta för att han var död. Det ser i mina ögon ut som om de visste något ganska konkret.
Citera
2010-06-04, 09:53
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Vi vet ju faktiskt inte alls vad polisen hade för misstankar eftersom utredningen inte finns hos Landsarkivet. Det kan ha varit ett antal personer som var inne på förhör, kanske till och med "rätt" personer, utan att polisen kom längre. Polisen sa att Karlssons lillasyster inte skulle leta för att han var död. Det ser i mina ögon ut som om de visste något ganska konkret.

Källa på vad som exakt sas?

I mina ögon är uttalandet inte konkret alls. Kan lika väl betyda att dom insåg att han var död pga brist på livstecken och att dom inte orkade lägga krut på detta hopplösa fall.

Det har inte ryktesvägen kommit ut en enda sådan ledtråd vilket tyder på total tystnad.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-04 kl. 09:55.
Citera
2010-06-04, 15:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Personakten över Jan Olof Dahlsjö.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Får tacka för uppskattningen då.

Det känns lite som att den personen som polisen sökte aktivt efter var Dahlsjö, även om det dröjde innan man satte igång. Han fick tydligen en egen akt hos polisen. Allt detta utan att familjen bett om hjälp. Fast, i början dök polisen upp och ställde frågor.
Vidare har vi väl inte fått något svar på vem som ansökte om hans dödförklaring.

Är det någon de borde lagt krut på är det Johansson, kan man tycka. Han var till och med minderårig och hans mor bad om hjälp.

Dessa frågor som polisen ställde till den äldre brodern handlade just om bilen. Det verkar som om polisen hade sökt i bilregistret och fått fram att det var han som fortfarande stod som ägare till bilen och inte Jan Olof Dahlsjö. Brodern har heller inget minne av att han skall ha skrivit under några papper på att få den överförd till Jan Olof.

Jag vet såpass att denna akt handlade om den försvunnes personliga förhållanden. Akten behöver inte ha upprättats efter att han försvann. Tillsammans med denna personakt fanns detta polisfoto på honom från 1960.

Av dessa tre så verkar det iaf som om polisen ändå lagt ner mest arbete på Kjell-Åkes försvinnande. De kunde inte göra något annat p.g.a. att han blev anmäld av sin mamma tidigt som försvunnen. Dessutom bifogar hon sedan ett foto på sonen. Detta foto gör att det blir en kompletering i efterlysningen av honom i PU.

Vad som gör det hela så svårt att uttala sig om hur mycket arbete polisen lade ner på dessa personers försvinnanden är att inga gamla handlingar verkar finnas bevarade.

Ang. försöket att redan 1968 försöka få Dahlsjö dödförklarad lär vi nog inte få något svar på. I vilket fall som helst så bör det ha varit någon eller några från hans familj som inledde försöket. Av någon anledning fullföljdes dock aldrig detta?

Det kan dock finnas en anledning som jag har fått höra men detta kommer inte från hans äldre broder. Denna ev. anledning kommer från ett annat håll och som också var ett rykte i Haga.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-04 kl. 15:25.
Citera
2010-06-04, 16:30
Medlem
Venators avatar
Citat:
Källa på vad som exakt sas?

I mina ögon är uttalandet inte konkret alls. Kan lika väl betyda att dom insåg att han var död pga brist på livstecken och att dom inte orkade lägga krut på detta hopplösa fall.

Det har inte ryktesvägen kommit ut en enda sådan ledtråd vilket tyder på total tystnad.

Jag vet inte mer än vad som står i tråden. Men missförstå mig inte nu: denna diskussion handlar för mig inte om argument för att man inte skall försöka följa "olycksspåret". Jag välkomnar varmt alla försök att följa upp alla tänkbara spår.

Däremot kan jag inte se att de argument för "olycksspåret" du för fram skulle vara skäl att avfärda de olika varianterna som finns av "mordspår". Det viktiga är väl också att vi lägger kraft på att rota i alla möjligheter så förutsättningslöst som möjligt - inte öda vår tid på att diskutera vilket spår som kan vara värt att följa.

När det gäller ryktena som fanns i stan när det begav sig hade det varit intressant att försöka sammanställa dem. Någon talade om ett rykte som sa att de tre var ingjutna i Älvsborgsbron, och det måste ha funnits fler mordrykten?
Citera
2010-06-04, 18:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tröjmannen" och lillassyster Karlsson.

Citat:
En liten fundering från min sida kring besöket av GRK:s syster vid sin brors lägenhet på Risåsgatan 9C: När hon knackar på broderns dörr står för henne en man som eventuellt kan vara KÅJ. När hon frågar honom var hon skall leta efter brodern så säger denne "Du får leta bland pubarna i Haga". Vi har hittills utgått från att han ljuger när han svarar och vill dölja något. Men om GRK var vid liv vid denna tidpunkt är hans svar på systerns fråga trovärdig. Om nu mannen som öppnade dörren i GRK:s bostad ljög och var inblandad i 'likvideringen av GRK', varför uppmana henne att söka på platser i närheten där personer kunde ha information om hennes brors försvinnade? Även den mest trögtänkte hade kommit på ett bättre svar som lett in henne på villovägar.

I början av min och lillasysterns bekantskap så omnämnde hon detta möte med "Tröjmannen". Hon hade knackat på dörren och då hade den uppnats av en person som blev mycket besvärad när han fick se henne. Lillasystern presenterade sig (han presenterade sig inte) och berättade att hon letade efter sin bror. "Tröjmannen" hade då svarat, enligt systern,: "Jag har inte sett honom. Du får väl söka bland pubarna i Haga."

Han stirrar på henne med "hårda och kalla ögon" (enligt henne) och hon tycker att det är en obehaglig stämning. Hon märker att denne man vill bli av med henne så snabbt som möjligt. Han intar också en "äganderätt" till lägenheten. Han håller med enda handen på dörrhandtaget medans han står lutad med kroppen mot dörrkarmen.

Hon lägger också märke till under detta korta samtal att "Tröjmannen" har hennes brors favorittröja på sig som hon hade stickat åt honom. Hon tycker det hela inte bara är obehagligt utan också konstigt. Han uppger sig inte veta var brodern befinner sig samtidigt som han har på sig hans favorittröja. Hon går sedan därifrån varvid "Tröjmannen" stänger dörren. "Tröjmannen" pratade inte en utpräglad göteborgska som t.ex. Gay Karlsson gjorde. Samtalet mellan dem varade inte mer än max. fem minuter. Troligtvis ännu kortare.

Som förut omnämnts så skickar jag en kopia på artikeln från GP den 29 juli 1984 till henne.

När jag några dagar därefter, den 13 juli 2009, pratar med henne så frågar jag om hon hade fått kopian. Hon svarar då att den hade hon fått. Jag frågar då henne om hon känner igen Dahlsjö på fotot. Hon svarar att det gör hon. Sedan säger hon ungefär "men vem är den andre mannen med det blonda håret?" Jag svarar då "Det är Kjell-Åke Johansson från Brämaregården. Hans namn och ålder står nedanför fotot." Hon svarar "Ja men det var ju han som stod i dörröppningen till Gays lägenhet." Jag frågar då "Är du säker på det?" Hon svarar "Eftersom så många år har gått så kan jag inte vara helt säker men till 75-80%." Jag frågar då "På vilket sätt menar du att "Tröjmannen" liknar detta foto på Johansson?" Hon svarar "Hårfästet, ansiktsformen och ögonen."

Denne man hade hon aldrig sett förut och hon såg honom heller aldrig igen efter detta korta möte.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-04 kl. 18:05.
Citera
2010-06-04, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det osannolika skeendet och mystiken.

Citat:
Tack för ditt svar Skaraborg2. Vi kan nog utesluta att Hymme och den 'liftande personen i Trollhättan' är samma person.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka trådstartaren Skaraborg2, och alla dedikerade bidragsgivare, ingen nämnd, ingen glömd. Jag är egentligen inte intresserad av kriminalhistoria i allmänhet eller har någon anknytning till Göteborg, men det här fallet engagerar mig av någon anledning, kanske av det osannolika skeendet och mystiken.

Stort tack för din uppskattning av tråden persona. Utan alla duktiga och intresserade bidragsgivare skulle aldrig denna tråd ha rönt ett sådant stort intresse som den nu har gjort.

Just det. Det osannolika skeendet och mystiken.

Nej jag tror inte heller att denne liftande yngling i Trollhättan var "Hymme".
Citera
2010-06-04, 18:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ägde 100 kronor när han försvann.

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Uppgifterna från CrapStacks samtal med Johanssons syskon gör att det känns mindre troligt att Kjell-Åke frivilligt skulle ha hållit sig undan från sin familj och sitt arbete.

''Mycket fäst vid sin mamma.''
''Mycket trogen sitt arbete.''
Han skulle genomgå en operation för ''trattbröst''.
Och dessutom hade han skadat benet i en olycka på jobbet. Och nu skulle han alltså som 16-åring rymma iväg utomlands.

Hrm?

Dessutom hade han precis blivit far samt ägde 100 kr när han försvann.

Nu var det visst inget "trattbröst" han hade utan en bröstmuskel som saknades.
Citera
2010-06-04, 20:02
Bannlyst
Är det inte så att här kommer vi inte vidare? Trots att en ny diskussion har startats här så är det samma gamla uppgifter som ältas om.

Vad har Skaraborg2 för uppfattning om detta?
Citera
2010-06-04, 21:23
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfcity
Är det inte så att här kommer vi inte vidare? Trots att en ny diskussion har startats här så är det samma gamla uppgifter som ältas om.

Det kan möjligen bli så att vi aldrig går i mål. Vi får bespetsa oss på att visa styrka och upprätthålla en god disciplin om det nu slutar på det viset: om någonting måste ske, låt det då i Guds namn ske!

Jag håller med dig om att det blir en del ältande, det ligger i den långa trådens natur. Det är också en följd av TS tillmötesgående hållning gentemot nytillkomna intressenter. Men om du personligen är mån om att nya uppgifter kommer i dagen, vem hindrar dig från att skaffa dem själv? Är du intresserad, i första hand av att få fram nya uppgifter, eller av att underkänna diskussionen i dess helhet - eller, vill du rent av förhindra dess förekomst, av någon för mig obekant anledning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in