2010-06-03, 11:02
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhettoSven
Jo, jag håller med. Men om det inte var en olycka så blir det desto svårare att hitta något, då kan bilen finnas i hela sydsverige, eller rent utav vara "skrotad".

Den riktigt seriöse (som tror på olycksteorin) bör börja söka igenom riskplatser utmed den gamla vägsträckningen norrut. Jag skulle kunna tänka mig att tex vissa gamla lastbilschaufförer och busschaufförer minns dessa platser rätt så väl fortfarande då de passerat dem 100-tals gånger. Har aldrig kört vägen själv, men om PV:n hamnat i stort och djupt vatten typ en havsvik (om sånt fanns längs sträckan?), så blir den förstås mycket svår att hitta. Men hittade man Mockfjärdsrevolvern så går även den mytomspunna duvgrå PV:n att hitta!
Givetvis är risken stor för att bilen i stort sett har vittrat bort under dessa 45år, speciellt
om vattnet runt bilen är strömmanade vilket i sin tur är ganska sannolikt, broar går oftast
över just åar ect. Dock borde det finnas goda möjligheter att hitta mindre rester av bilen samt kvarlevor i omgivningen av platsen. Det handlar ju trots allt om fyra kompletta skelett som spridits ut.

Dykningar verkar kanske långsökt, men detta vore kanske mer produktivt att dyka Bohuslän än att snickra ihop brottsteorier utan klara bevis. Jag förstår inte varför dykningar inte gjorts vid riskplatser norr om Göteborg tidigare. Hade någon i fyrlingen varit min släkting så hade jag personligen gjort sökningar för länge sedan! Man behöver alltså endast dyka det som på sin tid var "raka vägen norrut", ty annars hade Hymme inte åkt med, och därmed heller inte försvunnit! Om i fall sällskapet gjort avstickare på sin väg norrut blir det förstås mycket svårt att hitta platsen.

Observera att min teori är en gissning ur uppgifter som jag läst mig till. Jag påstår inget annat.
Min teorin bygger på att trojkan skjutsade Hymme norrut.

Det vore onekligen intressant om någon trådläsare kunde åta sig att köra sträckan Göteborg C - Gerlesborgsskolan:
http://www.hitta.se/Route.aspx#6404729;1271642;Centralstation;;G%C3%B6 teborg;|6493733;1239782;Gerlesborg;1;;HAMBURGSUND
Citera
2010-06-03, 11:20
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är helt riktigt att mamma Ebba inte kände till ev. övernattningar i Göteborg. Ändå misstänkte hon senare när han väl var försvunnen att han hade blivit kvar i Göteborg. Detta enligt massmedia.

Någonstans bland allt material har jag läst att "Hymme" frågade sin mamma om hon ville följa med på resan upp till Gerlesborg. Hon blev glad över hans fråga och började att göra sig i ordning samt att leta efter lämpliga kommunikationer. "Hymme" skall då ha sagt till henne "Nej detta måste jag klara själv". Vad han menade är det ingen som vet?

Hade mor och son rest tillsammans så hade det naturligtvis blivit en resa med tåg. Nu när han reste själv kan ingen med säkerhet säga om han liftade eller tog tåget?

Om jag inte minns fel så hörde en person av sig till polisen. Personen. en kvinna, påstod att hon hade plockat upp Hymme i sin bil när han stod vid vägkanten och liftade. Detta finns nämnt tidigare i tråden, tyvärr kan jag inte hitta inlägget.
Citera
2010-06-03, 13:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ja, listan med vittnesmål du ger är ju extremt fattig, man blir faktiskt förvånad över hur tunn den är när man även räknat in vandringsägensfaktorn. Den är ett stöd för olycksteorin faktiskt.
Exempel 1: Dahlsjö skulle ha setts på ett hospital i Köpenhamn 1971 men aldrig förr eller senare i Danmark? En sådan vårdkrävande knarkare med go gubbe dialekt skulle ha blivit haffad och hemskickad med flygbåtarna omedelbart. Hur kunde han få sjukvård i Danmark? Vad levde han på? Vittnesmålet saknar helt uppföljning. All logik saknas.
Varför koncentrerar du dig på det mest osannolika vittnesmålet, när uppgifterna från den som säger sig ha samtalat med JOD på Kungstorget, samt Karlssons syster ju är de mest intressanta?
De är fortfarande inga bevis, men går ändå inte att ignorera.
Och här kommer vi nog inte mycket längre innan bilen är hittad, alternativt att Skaraborg2 berättar mer om slutbesiktning etc.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-03 kl. 13:10.
Citera
2010-06-03, 13:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Skaraborg2: jag har tre frågor som jag undrar om du känner dig fri att besvara:

1. De båda händelser som skedde på senare år, alltså "slutbesiktningen" respektive "avskedsvisiten", är de att betrakta som brottsliga handlingar i sig? Nej. Det var två "avskedsvisiter" för "slutbesiktningen" var också en sådan.
2. Är det bekräftat att det som skedde den 29/7 (eller den 30/7) var ovanligt ruskigt och mer eller mindre unikt för svenska förhållanden, eller är det bara en känsla du har? Detta var ovanligt ruskigt men kanske inte direkt unikt. Åtminstone vad vi känner till. Det mest unika är dock det som sker efteråt!
3. Om du svarar ja på tvåan, har du möjlighet att kommentera i vilket avseende - om det handlar om antalet personer som dog, om hur de dog, om hur kropparna hanterades, etc?
Endast att personer dog.

Tack för svar! Jag kan inte låta bli att fortsätta förpesta din tillvaro med frågor...
Vet inte vad du kan svara på eller inte...

1. Var det samma person/er som gjorde båda avskedsvisiterna?

2. Är det besökarna som gjorde "avskedsvisiterna" eller de som blev besökta som kan finna historien känslig än idag?

3. Är det möjligen så att de som gjorde "avskedsvisiterna" var poliser...?
Citera
2010-06-03, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Trollhättan.

Citat:
Ursprungligen postat av persona
Om jag inte minns fel så hörde en person av sig till polisen. Personen. en kvinna, påstod att hon hade plockat upp Hymme i sin bil när han stod vid vägkanten och liftade. Detta finns nämnt tidigare i tråden, tyvärr kan jag inte hitta inlägget.

Det är helt riktigt.

En kvinna sade sig ha plockat upp "Hymme" i Trollhättan (eller i dess närhet) hösten 1965.

Enligt denna kvinna skulle den här liftande personen ha omnämnt att han skulle till Abisko.
Citera
2010-06-03, 14:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gay Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Ett annat rykte i Haga sa väl att Karlsson hade blivit mördad?

Jag har för mig att du skrev nyligen Skaraborg att bara EN person dog vid tiden kring 29/7? Men jag hittar inte detta inlägg så jag är inte säker.

Det rykte som jag har hört skulle ha gått i Haga hösten/senhösten 1965 var att Karlsson skulle ha återvänt till sin lägenhet samt höll på att plocka ihop sina pinaler för han höll på att flytta.

Alltså Karlsson skulle flytta och hörde därefter aldrig mera av sig till de personer som stod honom närmast - lillasystern och styvmodern.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-06-03 kl. 15:22.
Citera
2010-06-03, 18:55
Bannlyst
Citat:
För att ta en sak i taget, så tycker jag att Hymme är väldigt underskattad rak igenom i tråden.
Denna regniga misslyckade och händelselösa dag var nog faktiskt den beresta stockholmaren Hymme något av ett exotiskt lyft för gruppen i tristessen. Man gillade direkt nykomlingen (eller man gillade hans äventyrspotential) och bestämde sig för att skjutsa Hymme åtminstone en bit norrut i brist på annan sysselsättning. Hymme visste förstås inte att körkort saknades.

Dessutom:
Att trojkan plockade upp en liftare tyder starkt på att man inte hade något skumrask för sig denna dag - annars vore det idiotiskt att plocka upp en liftare. Detta minskar sannolikheten för att gruppen råkat ut för en avrättning eller dylikt. Och om man hade planerat något brott så borde man nog ha släppt av Hymme i god tid innan brottet, dvs Hymme borde ha överlevt.

Är det egentligen korrekt utifrån vad relevanta fakta ger oss att koppla ihop "Hymme" med de andra? Han for till Götet enligt hans mamma. En uppgift säger här i tråden att han skickade ett vykort till kära mamma vid ankomsten. Var han postade vykortet ifråga lär inte vara utrett till fullo.

Som jag har uppfattat Skaraborg2. så är den enda relevanta orsaken till att denne "Hymme" läggs till i fallet att han enligt uppgifter ska ha anlänt till Götet 29 juli 1965,och sedan dess har upphört att existera. Vad är det som bevisligen sammankopplar denne unge man med de andra försvunna?

Min fråga är nu Skaraborg2:

Har vi några fakta, uppgifter eller bevis för att denna unge man verkligen har träffat de andra inblandade personerna?

Jag vill påstå att det är "feltänk" att blanda in denna person i fallet eftersom inget konkret finns som tyder på att personen ifråga är aktuell i fallet.

Tacksam för om Skaraborg2 själv besvarar detta, eftersom det är hans ursprungliga uppgifter som vi diskuterar.
Senast redigerad av surfcity 2010-06-03 kl. 19:04.
Citera
2010-06-03, 19:50
Medlem
FritzDaCats avatar
Surfcity, det framgår klart och tydligt i tråden att ingen här, inkl. Skaraborg2 vet om Hymme någonsin träffade de övriga tre. Vi har ingen spikad teori. Man kan ta med Hymme, och man kan utesluta honom. Gör som du själv vill.

Men eftersom han försvann ungefär samtidigt, i samma område så känns det ju intressant att laborera med tanken att även han var inblandad.
Det skulle naturligtvis vara bra att få tillgång till statistik angående försvinnanden. Hur många per år försvinner spårlöst i Sverige utan att någonsin återvända? Hur många fler försvunna från Göteborg 1965-66 finns det? Är det någon som vet hur man kan få reda på detta?

Källan till uppgifterna om en ev. länk i form av ''överklassdamen'' skulle också vara intressant att få veta.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-03 kl. 20:01.
Citera
2010-06-03, 20:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej samma personer.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack för svar! Jag kan inte låta bli att fortsätta förpesta din tillvaro med frågor...
Vet inte vad du kan svara på eller inte...

1. Var det samma person/er som gjorde båda avskedsvisiterna? Nej.

2. Är det besökarna som gjorde "avskedsvisiterna" eller de som blev besökta som kan finna historien känslig än idag? Ingen vill ha sina namn utsatta i tråden.

3. Är det möjligen så att de som gjorde "avskedsvisiterna" var poliser...?
Nej.
Citera
2010-06-03, 20:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilen har inget intresse.

[quote=En debattör]Skulle inte Skaraborg fått hintar om att bortse från bilens roll i det hela? Att det inte vore osannolikt om bilen blev slaktad till oigenkännlighet, kanske i någon till Haga närliggande verkstad.
Nu vet jag inte hur lätt det är att med svets och skärbrännare slakta en hel bil och det var ingen tunnplåt i PV precis. Den som gjorde jobbet borde också ha fått betalt för det, om han inte själv var grovt inblandad.

Dessutom, även en nästan tio år gammal PV hade väl ett visst andrahandsvärde, även om det kanske bara var någon tusenlapp? Hade jag hållt mig i de kretsarna hade jag inte utan vidare avstått från den summan.
Om nu ägaren är försvunnen går det förstås inte att sälja bilen lagligt men en och annan reservdel kanske?

Förresten, registerkortet från bilregistret har fortfarande inte dykt upp?[/QUOTE]

Det stämmer En Debattör. Bilen har inget intresse. Vad som hände med den vet vi inte men den kan t.ex. ha slaktats. Som förut omnämnts så fanns det en liga i Göteborg 1965-66 som slaktade bilar och skickade sedan delarna till Norge.

Nej detta registerkort lär vi nog aldrig få se röken av. Har verkligen sökt efter det men det har inte gått att hitta. I vilket fall, som också har omnämnts, så erhöll Volvon aldrig det nya rehistreringsnumret.

Hur som helst så är "den duvblå" inte intressant!
Citera
2010-06-03, 20:48
Medlem
Tidsaxel

För att bringa ordning på alla uppgifter i tråden, stora som små, roade jag mig i några timmar med att sammanställa dem tidsmässigt. Jag tänkte också att man kanske ser samband eller får nya infall om man lägger upp en sådan tidsaxel.

Nu är det bara tiden EFTER själva försvinnandena som jag koncentrerat mig på. Givetvis reserverar jag mig för fel eller om jag missat något. Jag har inte lagt så mycket tid. Den som kommer på något kan ju mer än gärna komplettera.

En del tidpunkter är ungefärliga och därför behöver inte alla händelser ligga i tur och ordning. En del saker är inte alls placerade tidsmässigt och är inte med. Dessutom har det framkommit att fler veckotidningar eller herrtidningar uppmärksammat fallet under årens lopp utan att dessa artiklar har hittats.

Det som slog mig spontant var att:

Det rör på sig som mest under 1965 för att sedan kallna. Efter 1968 händer nästan ingenting.

Iakttagelser av de försvunna sker ofta i samband med att tidningarna skriver – men inte alltid.

När Hymmes mor börjar leta, som hon gör ganska snart, är det i Göteborgs ”undre värld”.

Förutom ryktet att Karlsson skulle ha mördats spekulerades det aldrig i att det skett något brott i samband med försvinnandena. Olycksteorin eller att de håller sig borta frivilligt var det som fördes fram.

Dahlsjö börjar eftersökas på allvar först 1967-1968, oklart varför. Karlsson efterlystes först 1968 men det har vi ju fått förklaring till – familjen agerade inte.

Okej:

30 juli 1965
KÅJ skall enligt Norléns bok ha anmälts som försvunnen. Enligt Hemmets Journal 1981 var det dock efter en vecka.

Hösten 1965
Polisen vet att åtminstone JOD och KÅJ försvunnit och samtalar med familjerna, däremot inte GRKs familj.

Hösten 1965
Hymmes mor söker efter honom under två veckor i Göteborgs undre värld.

Augusti 1965
Efterlysning av Hymme i PU 174 A.

Tidigast början av augusti 1965
Syster till GRK ser okänd man som kan vara KÅJ i GRKs lägenhet, troligen efter 10 augusti.

Mitten av augusti 1965
KÅJ skall ha varit synlig av bekanta till familjen på Stora Essingen i Stockholm, bland ”bohemer och mods”.

28 augusti 1965
GP och GT skriver om Hymme.

30 augusti 1965
GHT skriver om Hymme.

3 september 1965
Expressen skriver om Hymme.

7 september 1965
Efterlysning av KÅJ i PU 184 A. Campar med JOD och GRK eller har åkt till Danmark.

8 september 1965
Aftonbladet skriver om Hymme.

14 september 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 189 A.

15 september 1965
GT skriver om KÅJ. Nämner Stora Essingen, att han campat och med säkerhet varit i Danmark.

Slutet av september 1965
Alternativ uppgift om när KÅJ skall ha setts utanför Coca Colafabriken, se nedan.

30 september 1965

Början av oktober 1965
JOD och KÅJ skall ha setts på Kungstorget i en vit, nyare PV.

14 oktober 1965
KÅJ skall ha setts på Café Auto på Haga Östergata och i närheten av Coca Colafabriken.

21 oktober 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme ihop. Observationen av KÅJ på Stora Essingen nämns.

28 oktober 1965
Komplettering (om bilen) i efterlysningen av KÅJ i PU 221. Första gången som bilen förs upp?

November 1965
Bilen skall ha setts av en person i Jokkmokk.

12 november 1965

14 november 1965
GP skriver om Hymme.

16 november 1965

18 november 1965
Tips till polisen om att Hymme och en annan yngling klivit av en spårvagn på Eketrägatan.

19 november 1965
GT skriver om KÅJ och Hymme. Tipset från dagen innan nämns.

22 november 1965
Expressen skriver om flera av de inblandade, alla fyra? Bilen nämns.

Någon gång hösten 1965
Polisen får tips om en liftare, som skulle ha varit Hymme, i eller i närheten av Trollhättan. Liftaren skulle till Abisko.

Slutet av 1965
Ny efterlysning av Hymme i PU 205.

21 december 1965
Hymme efterlys av sin mor i radio. Hon tror att han är ombord på en båt.

22 december 1965

Troligtvis sent 1965 – tidigt 1966
Lägenheten på Risåsgatan töms. Enligt rykte vid denna tid av GRK själv.

Slutet av 1965 och början av 1966
Rykte går i Haga att GRK är mördad.

22 mars 1966
GT spekulerar om Hymme i samband med ett likfynd utanför Lysekil.

1 april 1966
GP skriver om Hymme, även de i samband med likfyndet.

Juli 1966
Expressen skall enligt Norlén ha skrivit om fallet men artikeln finns inte. Ej heller i Göteborgstidningarna eller i Aftonbladet.

Juli 1966
Två personer skall ha sett bilen med KÅJ och två män i Bräcke i Jämtland.

4 juli 1966
Hemmets Journal skriver kort om Hymme.

Sommaren 1966
KÅJ skall ha dansat på Parapeten i Helsingborg. Väntade på att åka med en lastbåt.

1967
Huset på Risåsgatan rivs.

1967
Efterlysning av JOD i PU 227 A (vilket av löpnumret att döma bör vara ganska sent på året).

Slutet av 1960-talet
Styrman på Transatlantic skall ha mött en svensk som liknade Hymme i Australien och som ville ta hyra.

28 februari 1968
Personblad (Polisens?) på JOD upprättat men inte utlämnat av Landsarkivet p.g.a. sekretess.

1 augusti 1968
Ansökan om dödförklaring av JOD ingiven ”e.u.” enligt handling 1 och 2 (se nedan om dessa).

Efter 10 oktober 1968
Efterlysning av GRK i PU 204. Till GRKs syster skall polisen ha sagt att det är för sent och att hon inte får se honom igen.

30 oktober 1969
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.

12 oktober 1970
Handling 1 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.

18 december 1970
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på JOD.

1971
JOD skall ha setts av två vänner nedknarkad på ett hospital i Köpenhamn.

2 mars 1971
Ny handling 2 hos Folkbokföringen upprättad på KÅJ.

26 augusti 1971
KÅJ antecknad som utan känd hemvist (handling 1).

1 mars 1972
KÅJ antecknad som obefintlig (handling 2).

14 december 1972
JOD antecknad som utan känd hemvist (handling 1).

Cirka 1975
Kvinnlig bekant till KÅJ träffar honom i Lidköping eller Linköping.

1975
Boken Polisen griper in utkommer med fyra sidor om Hymme.

3 mars 1975
JOD överförs till obefintlighetsboken (handling 2).

31 juli 1975
Hymme dödförklaras.

4 oktober 1981
Hemmets Journal har en artikel om de tre (men nämner dock Hymme) av Olof Svedelid. Olycksteorin framhålls.

29 juli 1984
GP skriver om alla de fyra.

12 december 1985
Folkbokföringshandling på GRK upprättad.

2 mars 1987
GRK överförs till obefintlighetsboken (enligt handlingen). Någon bortgallring av papper skall ha skett.

25 januari 1993
Artikel i Hemmets Journal skriven av Norlén, handlar om alla de fyra.

Mitten av 1990-talet
”Slutbesiktning” som ”avskedsvisit”.

1995
Norléns bok Nordens Mata Hari utkommer.

Januari 1998
GRK dödförklaras.

Bra bit in på 2000-talet
”Gäst” kommer på besök vid ett speciellt tillfälle, som ”avskedsvisit”.
Citera
2010-06-03, 21:07
Medlem
scomberscombruss avatar
När jag åkte förbi järnvägsarbetena i närheten av Gamlestadstorget igår, såg jag från spårvagnsfönstret att de hade grävt fram något som liknade resterna efter ett rostigt bilvrak.

Det var en hel hög av sönderrostat järnskrot men jag såg också något som liknade bilhjul.

Kanske PV:n vi söker ..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in