2010-06-09, 21:39
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona
En mycket bra teori, GhettoSven! En sak man kan fundera på: Vi vet inte vilka som befann sig i bilen vid olyckstillfället. Det kan vara så att KÅJ inte var med på bilfärden. Om vi utgår från det så är GK:s systers vittnesmål att KÅJ befann sig i lägenheten trovärdigt (se post #2299). "Jag har inte sett honom. Du får väl söka bland pubarna i Haga." KÅJ kunde rimligtvis inte veta vad som hänt med GK, bara att han han var försvunnen.

Det finns en rad förklaringar till personen i GRKs lägenhet. I den miljön gick polare före privatliv. Se tex min post #2287. Det finns ett stort utrymme av förklaringar pga den sena kontakten mellan Gays syster och polisen.

Vad gäller Johansson så såg han ut som vilken svensk 18-åring som helst 1965. Jag tycker att hans utseende har överdrivits i tråden, de flesta har bara sett en suddig bild av honom där han råkar stirra in i kameran. Härur har några gjort personlighetsanalyser av honom - pseudovetenskap. (Finns även en yngre bild ute på nätet)

Många gissar utifrån vad vi vet att Johansson skulle haft mycket svårt att avvika pga starka sociala förhållanden, ogynnsamma medicinska skäl, samt ålder.

Jag gissar att alla fyra ligger i PV:n i vattnet vid Göta älvs östra strand. Eller i annat vatten på Hymmes väg norrut. Utan Johansson faller min teori helt. Den dagen då bilen hittas är chansen stor att vi kommer att förvånas över den enkla fyndplatsen.

Man skall aldrig gå över ån efter vatten, inte ens i Dahlsjöfallet. Den enklaste lösningen är oftast den rätta lösningen.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-09 kl. 22:20.
Citera
2010-06-09, 21:43
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Klart att Hymme tänkte stanna i Göteborg ett tag. Varför skulle han annars besvära sig med att skicka en hälsning till familjen, istället för att direkt bege sig den ganska korta vägen upp till skolan? Han tänkte hitta på något, och för säkerhets skull ville han lämna ett spår efter sig.
Inget liftande norr om Gbg således! Sorry.

Att skicka vykort under resans gång var ingen ovanlighet på den här tiden, före mobiltelefonens tid. Hymme var en skör människa och att resa på egen hand till Gerlesborg var en prövning nog. Han var tveksam in i det sista men sa till sin mamma han skulle 'klara av det'. Att han skulle få en nyck och pröva det vilda livet i Göteborg förefaller orimligt.
Citera
2010-06-09, 21:57
Medlem
GhettoSvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin

2. Olycka: Det som talar för denna är att olyckor där bilar kört ner i vatten och inte påträffats på länge har inträffat, det som talar emot den är att de vattendrag som 1965 låg nära vägar, som hamnen, idag är muddrade och genomsökta, bla inför Noble Mariner 2007, eller att det vid den tiden borde synts spår (här citerar jag från mitt eget inlägg nr 2026 från 100424). Här kan man då lägga till att bara de vattendrag som 1965 låg nära vägar är aktuella. Detta innebär att bakgrundsinformation om vägnätet 1965, vägräcken mm som fanns då och närheten till vatten är viktig. De aktuella platsernas muddringshistorik mm behöver också kollas upp.

Intressant.
Hur nära stränderna gick dessa muddringar? Bilen kan ligga i stort sett helt intill land.

Sedan kan PV:n ha kört ut på tex en gräsmatta pga rädsla för det stora polispådraget och glidit i vattnet. Alltså behöver där inte ha funnits väg vid platsen sett utifrån grodmanspanikteorin (gäller centrala Göteborgsfallet).

Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
...eller att det vid den tiden borde synts spår...
Detta kan jag inte alls hålla med om. Bilen kan ha kört rak ut i vattnet utan att lämna ett gruskorn efter sig. Dessutom var det oväder dessa dagar. Detta regn hade potential att spola bort tom större bromsspår! Dessutom kan platsen vara sådan där ingen promenerar, och då ser ingen spåren.
Senast redigerad av GhettoSven 2010-06-09 kl. 22:06.
Citera
2010-06-09, 22:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Att skicka vykort under resans gång var ingen ovanlighet på den här tiden, före mobiltelefonens tid. Hymme var en skör människa och att resa på egen hand till Gerlesborg var en prövning nog. Han var tveksam in i det sista men sa till sin mamma han skulle 'klara av det'. Att han skulle få en nyck och pröva det vilda livet i Göteborg förefaller orimligt.
Min gissning är att han ville bli av med mamman eftersom han hade roligare planer på gång.
Han hade varit ifrån familjen i ca 3 timmar, och skulle alltså snart anlända till Gerlesborg? Varför var det så viktigt att skicka en hälsning däremellan? De hade sannolikt tfn på skolan. Och stå och lifta i ösregnet när man kan ta ett tåg, känns så fel för mig.
Vi vet väl inte riktigt hur 'skör' han var? Han hade kanske någon bekant i Gbg som han ville träffa.
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-06-09 kl. 22:15.
Citera
2010-06-09, 22:45
Medlem
personas avatar
Citat:
Min gissning är att han ville bli av med mamman eftersom han hade roligare planer på gång.
Han hade varit ifrån familjen i ca 3 timmar, och skulle alltså snart anlända till Gerlesborg? Varför var det så viktigt att skicka en hälsning däremellan? De hade sannolikt tfn på skolan. Och stå och lifta i ösregnet när man kan ta ett tåg, känns så fel för mig.
Vi vet väl inte riktigt hur 'skör' han var? Han hade kanske någon bekant i Gbg som han ville träffa.

Dina egna värderingar tar överhanden: Gerlesborgs konstskola = tråkigt!. Göteborg = kul! Jag tror inte Hymme resonerade så. Han var skör, fick psykofarmaka utskrivet av familjeläkaren för att lindra sina besvär.
Citera
2010-06-09, 22:57
Medlem
toblemonas avatar
Knappast troligt att Hymme uppfattade Göteborg som spännande partystad. Han var stockholmare!
Citera
2010-06-09, 23:16
Medlem
FritzDaCats avatar
Han kanske skulle träffa miss x?
Eller handla 'preparat'?
Vi vet ju tyvärr inte så mycket om honom.

Var är alla scannade artiklar??
Citera
2010-06-09, 23:21
Medlem
FritzDaCats avatar
Den här nyheten från dagens AB kommer GhettoSven att gilla:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7273654.ab
Citera
2010-06-09, 23:44
Medlem
personas avatar
Citat:
Han kanske skulle träffa miss x?
Eller handla 'preparat'?
Vi vet ju tyvärr inte så mycket om honom.

Var är alla scannade artiklar??

Varför skulle han behöva handla preparat? Hans läkare tillhandahöll det han behövde. Hymme var hemmahörande i Drottningholm, Stockholm. Familjens sommarbostad var i Torekov. Han hade ingen anknytning till Göteborg.
Citera
2010-06-09, 23:45
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toblemona
Knappast troligt att Hymme uppfattade Göteborg som spännande partystad. Han var stockholmare!
Citera
2010-06-10, 00:09
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Varför skulle han behöva handla preparat? Hans läkare tillhandahöll det han behövde. Hymme var hemmahörande i Drottningholm, Stockholm. Familjens sommarbostad var i Torekov. Han hade ingen anknytning till Göteborg.
Det har faktiskt angetts i tråden att Hymme hade en stor bekantskapskrets, bl.a ''överklassdamen'' i Gbg, därav mina spekulationer.
Med preparat menade jag starkare saker än vad läkaren kunde fixa.
Citera
2010-06-10, 00:32
Medlem
personas avatar
Citat:
Det har faktiskt angetts i tråden att Hymme hade en stor bekantskapskrets, bl.a ''överklassdamen'' i Gbg, därav mina spekulationer.
Med preparat menade jag starkare saker än vad läkaren kunde fixa.

Att Hymme hade en stor bekantskapskrets har inte angetts i tråden. Besinna dig FritzDaCat, det har uppstått en tankemässig oreda i dina spekulationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in