2010-04-24, 23:23
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Just nu ligger "Stiftet" på Sahlgrenska sjukhuset med uppsprättad mage. Stiftet och hans fästmö hördes av polisen under jakten på postboven Sahlberg. Kort därefter greps Sahlberg. När Stiftet samma dag steg in i sin bostad på Olivedalsgatan 3 möttes han av en man med en kniv. Stiftet fick hela mellangärdet uppskuret. Han slängdes in i en garderob. En timme senare kom fästmön hem. Hon fick in Stiftet i ambulans. Han var då mera död än levande. Nu har Stiftet vaknat. Men han vågar inte tala om för polisen vem det var som nästan dödade honom.

Varje dag får göteborgspolisen minst en anmälan från personer som känner sej hotade till livet. De mer eller mindre fast organiserade ligorna bevakar sina domäner. De finska ligorna är starkast. Bulgarligan i Göteborg blev riksbekant genom sina dödsdomar. Mellan slovener och kroater förekommer bittra strider. Den makedonska ligan har en rad sprängningar på sin meritlista. För en tid sedan gjorde makedonierna en utflykt till Köpenhamn och sprängde jugoslaviska ambassaden.

Men de verkligt farliga brottslingarna hittar man i de svenska ("vita") ligorna. Där finns Svarte Kent, som spelar munspel och rånar folk med järnrör. Den listigaste, "Låskolvsmannen", som samlade miljoner på en bondgår i Själland, har man lyckats få iväg till en cementcell i Visby. Men Låskolvsmannens kumpaner jobbar vidare, flyttar sej om nätterna till nya gömställen, dyker upp som om de vore nya i branschen. Den som under förhör avslöjar något för polisen sätter stämpeln på sig själv. Han kan bli kvar i ett brinnande ruckelkåk eller märkas som Stiftet.

Jag lämnar Herbert och hans kumpaner och går tillbaka till Allékaféet. På Husargatan går två män med en tredje, mindre, mellan sig. Plötsligt hugger en av dem den lille i axlarna och ryter något i hans ansikte. Sekunden efter faller den lille ihop. Just då svänger en polisbil med tre lyktor på taket in på Husargatan. Männen lyfter raskt upp den nedslagne och släpar honom mellan sej. I ett gathörn tappar de honom och han ramlar på knä. Poliserna kör sakta vidare. En som stannat på trottoaren säger innan han går vidare:
- En tjallare."

Haga var fan värre än jag trodde. Säkerligen någon av ligorna som Dahlsjö-gänget korsade vägarna med. Ps. Jag gillade smeknamnen Tänk att sitta med en glass och lyssna när Svarte Kent drar en svängig truddilutt på munspelet och helt plötsligt så åker järnröret fram
Citera
2010-04-25, 00:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Jag hoppas inte Skaraborg2 eller någon annan misstycker att jag ger en liten kommentar till de frågor som mx-kungen ställer. Det är då min kommentar och får stå för mig.

"Är det ett bekymmer i denna tråd om det efterfrågas källor, evidensbaserade fakta samt var berättaren finner stöd i sina utsagor?" För att ge ett bra svar får jag nog bli lite långrandig.

Evidensbaserad används inom medicinen och betyder lite kort att man fattar beslut om vilken vård som är bäst enligt naturvetenskaplig metod ("den tydliga, samvetsgranna och omdömesgilla användningen av bästa tillgängliga bevis för att fatta beslut " som CEBM uttrycker det). Notera orden "bästa tillgängliga", vi återkommer till det. Uttrycket "evidensbaserade fakta" låter för övrigt mycket konstigt i mina öron.

En utredning (ja, detta kan ses som en utredning) består i mångt och mycket av hypotesgenerering där man ställer upp scenarior och skeenden man tror beskriver vad som hände. Utifrån detta använder man sedan det man vet/har (spår, vittnesmål, bakgrundsinformation och annat) för att göra bedömningar av hur sannolik en viss hypotes är. Den hypotes som stämmer bäst med det man vet/har (de bästa tillgängliga bevisen om man så vill!) är sedan den mest sannolika och blir då så att säga "huvudspåret". I överförd bemärkelse blir då den hypotes, "huvudspåret", som stämmer bäst evidensbaserad.
Märk väl att detta inte är något statiskt, vartefter ny information tillkommer kan man behöva revidera sin hypotes, förkasta den eller ställa upp nya.

Vad gäller källor, dvs vittnesmål, får man respektera att en del vill vara anonyma. En bedömning av trovärdigheten kan då enbart den som tagit emot vittnesmålet göra. En bedömning av dennes trovärdighet och indirekt en bedömning av de anonyma vittnesmålens trovärdighet, får var och en göra själv.

Jag har läst hela tråden (jag vet, I have way too much spare time!) och den bakgrundsinformation som lagts ut om de tre saknade tycker jag talar för att de inte frivilligt håller sig borta. Utifrån detta kan man då, utifrån övrig information, ställa upp hypoteser om vad som hänt och bedöma dessa. I detta fallet blir det då suicid (inget talar för det), olycka (det som talar för denna är att olyckor där bilar kört ner i vatten och inte påträffats på länge har inträffat, det som talar emot den är att de vattendrag som 1965 låg nära vägar, som hamnen, idag är muddrade och genomsökta, bla inför Noble Mariner 2007, eller att det vid den tiden borde synts spår) eller att de utsatts för ett brott. Efter att ha läst tråden så är min bedömning att den samlade bilden talar för att de utsatts för ett brott. Men vilken typ av brott, när och av vem kan inte jag säga något om, inte heller om Hübner har med detta att göra.

Ett exempel på hypotes: de tre saknade har varit inblandade i distribution av något, tex insmugglad narkotika. Omständigheter talar för att detta inte helt varit frivilligt och att en av de tre varit i behov av pengar. Detta har då gjort att en del av de "varor" de fått ansvar för att distribuera har försvunnit/sålts utan huvudmännens vetskap men dessa har fått reda på det. Då de tre skall ställas till svars för detta urartar konfrontationen och en eller fler av de tre dör. Kroppen/kropparna eller bilen har ännu inte påträffats. Omständigheter talar för att en av dem var vid liv efter det datum då de tre sågs sist.

Så. Ledsen att det blev lite långt. Vad tror övriga skribenter om den hypotesen?

Ett mycket bra inlägg som, bland mycket annat, med pedagogisk tydlighet klargör det enkla faktum att inte ens vuxna människor vet allting, och att de i brist på vetskap ibland tvingas framlägga förslag, hypoteser och gissningar. De flesta som har lämnat barndomen bakom sig förstår instinktivt det här, oavsett om de finner sin hemvist på t.ex. Södra Kyrkogatan i Karlstad eller på Kristinelundsgatan i Göteborg, eller varför inte på Byalagsgatan i Helsingborg? Att bli rasande för att man inte omedelbart kan få veta allting är alltså barnets typiska reaktion. Men vi kan ju inte lasta barnet för att det är barnsligt. Det om denna, begränsade, aspekt av ditt inlägg.

Din teori är inte sämre än någon annan, men helt klart bättre än vissa. Jag måste bekänna att jag känner mig mycket ovetande. Om vi säger att tre kroppar dumpats och ingen hittats, bör en gemensam avstjälpningsplats i alla fall vara det troliga. Bilen var av allra vanligaste och minst uppseendeväckande sort och bör ha kunnat spridas i form av delar tämligen enkelt.
Citera
2010-04-25, 01:56
Medlem
hallberg-rassys avatar
Ett tag sedan man skrev här nu, men jag har så mycket för mig med arbete.

Först vill jag säga att spaningarna efter den duvblå går vidare i mitt tidningsarkiv. Dock är det så att en del av arkivet finns lagrat på annan ort så det tar lite tid att leta. Dock säger mig minnet att regnummret på ladugårdsbilen bör ha börjat på "O 18XXX".

Vidare vill jag snabbt avhandla det häringa med fakta kontra teorier. Om vi helt skulle utgå från fakta här skulle vi i princip veta att grabbarna försvann 1965, därmed basta. Om vi då skulle göra som Leif GW och gå på sannolikhet så skulle vi snabbt kommit fram till att grabbarna omkommit i en olycka 1965, ende! Hade vi inte tillåtit teorier och indicier här så skulle vi haft fel regnummer på bilen, vi hade fortfarande trott att grabbarna åkt antingen norrut eller söderut bort från stan med den duvblå. Nej, jag anser att friheten att skriva vad man vill här bidrar i allra högsta grad. Polisen arbetar också så. Istället för att ta några få bevis och bygga händelsekedjan på börjar man med indicier som man sedan försöker styrka med bevis. Ofta får man också då tänka om ett antal gånger.

Sedan har jag funderat på en sak. Vad är alla så rädda för? Även om ett eller flera mord begicks på 60-talet så skulle dessa preskriberats för drygt 20 år sedan. Enda anledningen till fruktan är om händelserna 1965 och personer som ingår någonstans i persongalleriet där varit inblandade i något allvarligare efter 1985. Men det kanske finns anledningar jag inte tänker på?

Polisen Erik Palmertz som nämns i artikeln lever förresten och är 92 år gammal. Han bor kvar i Göteborg. Kanske någon som vill kontakta honom för mer info om Göteborg från förr?

OM en har överlevt alla dessa år så är det fantastiskt. Mina pengar faller också på Kjell-Åke. Främst på grund av den iaktagelse som gjordes kring 1975 i Li*köping (n eller d var ju osäkert). Låt oss antaga att han bor någonstans runt dessa orter. "Mellersta Sverige" läste jag någonstans. Linköping? Norrköping? Vem vet... En spontan tanke skulle väl vara att han kanske fortfarande heter Kjell-Åke fast har bytt efternamn? Det finns många 40-talister som heter Kjell-Åke och det är väl kanske bekvämt att fortsätta heta samma i förnamn för att undvika förvirring? Jag menar, själv skulle jag glömma bort vad jag hette stundtals om jag bytte förnamn.
Citera
2010-04-25, 08:33
Medlem
Rodettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tar här upp texterna till en del av bilderna som finns på sidan 37.

Foto på Skansberget med följande text:"Har du sett rånkulle?" Berget bakom Hagakvarteret är rånarnas favorittillhåll. Offren lockas upp bland buskarna och skrevorna - och knackas i skallen!"

Foto på Järntorget med följande text: "Här runt Järntorget börjar allt ont", säger polisen."

Foto från Allékaféet med följande text: "Vad fan vet predikanten om elände?" Allekaféet är "farligaste stället" i stan. Här görs storkupperna upp. En kväll kom Saron och sjöng. Men stammissarna på stället hade sin syn och sina kommentarer."

Detta är den sista delen från denna artikel.

I denna miljö samlades altså Dahlsjö, Johansson och Karlsson. Här fanns vänner och bekanta. Ända fram till den 29 juli 1965 då allt förändrades!

Mycket intressant läsning!

En liten reflektion dock: Var det inte så att tidningen SE ofta kunde fabulera, ta ut svängarna och överdriva en aning? Har inga belägg för det, bara en känsla av att det ofta var så i jakt på rubriker.
Citera
2010-04-25, 09:03
Medlem
getosts avatar
Precis som du skrev hallberg-rassy, så vet vi inget mer än att tre män försvunnit för över 40 år sedan.

En bil verkar ha funnits med i sammanhanget, men varför den tillskrivs så stor betydelse undrar jag?

OM de nu vore en trio (?) med kriminell knytning, så kan de säkerligen ha blivit dödade pga någon illegal deal som inte fallit alla inblandade i smaken.
Vi vet inte om någon, en, två, eller alla tre lever idag. Inte heller om någon av dem i så fall lever i Sverige.

Personligen tycker jag det är en intressant väg fram att nysta i indicier sålänge någon enda av dem kan bekräftas. Ett uppskattat händelseförlopp i total avsaknad av fasta "punkter" för vidare slutledningar riskerar att ta sidospår helt ut i periferin.

Kan inte du Skaraborg enkelt o kortfattat samla de fakta som anses någorlunda säkra i form av pålitliga vittnesuppgifter? Det blir som en liten nystart för de som eventuellt halkar in i tråden helt färska och utan "färgning" av alla teorier kring händelseförloppet som skapats under alla inlägg fram till idag.
Citera
2010-04-25, 11:11
Medlem
hallberg-rassys avatar
Att den inblandade bilen tillskrivs sådan betydelse är därför att det är ett av få konkreta saker vi har. Den har funnits och är sedan drygt 40 år försvunnen. Visserligen hade det inte varit det minsta märkligt om bilen skrotats, men det hade registrerats och då hade vi vetat det nu. Sedan 70-talet vet vi att bilen försvunnit eftersom den aldrig fick något nytt regnummer. Om vi lokaliserar bilen kan vi nog få en klarare bild av vad som har hänt.

Rent teoretiskt kan det finnas många scenarier. Till exempel:

* Grabbarna är kriminella och någon/några röjer en eller flera ur vägen varpå eventuella överlevande gömmer sig och flyr i rädsla att också tagas av daga. Kanske har våra grabbar sett något de inte borde?

* Grabbarna åker i PVn när man plötsligt av en eller annan anledning går av vägen. En eller flera personer dör, dock överlever minst en. Och att ringa polisen och anmäla en singelolycka där föraren dessutom saknade körkort och där man kanske eventuellt hade något "obekvämt" i bilen (stöldgods, insmugglat knark etc.) ligger ju inte direkt i våra grabbars natur, om man säger så. Man väljer därför att dumpa bilen med eventuella lik.

* Grabbarna blir osams och börjar bråka. Någon knuffar omkull en annan varpå denna slår bakhuvudet i något hårt och avlider. Grabbarna blir rädda för fängelse och liknande, dumpar kroppen och går under jorden.

* Grabbarna har helt enkelt tröttnat på sina halvusla liv i Göteborg och bestämmer sig för att tjäna pengar (på ett eller annat sätt med PVn kanske) och sedan starta ett annat liv under falskt namn. VArför vet jag inte. Denna teori är, ironiskt nog, den minst trovärdiga.

Där är 4 väldigt olika teorier och det finns många, många fler.

Sedan har jag funderat på detta med "källarutrymmen". Dessa skall enligt uppgift finnas kvar idag. Min gissning är att vad som än utspelade sig där lämnade spår. Därför får vi nog antaga att dessa källarutrymmen än idag står relativt oanvända, är min uppfattning. Sedan känner jag att formuleringen "källarutrymmen" är lite märklig och av någon anledning får jag upp en tanke på att det skulle kunna vara någon form av skyddsrum/bergrum.
Citera
2010-04-25, 12:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Revidering av hypotes.

Citat:
Ursprungligen postat av marsouin
Jag hoppas inte Skaraborg2 eller någon annan misstycker att jag ger en liten kommentar till de frågor som mx-kungen ställer. Det är då min kommentar och får stå för mig.

"Är det ett bekymmer i denna tråd om det efterfrågas källor, evidensbaserade fakta samt var berättaren finner stöd i sina utsagor?" För att ge ett bra svar får jag nog bli lite långrandig.

Evidensbaserad används inom medicinen och betyder lite kort att man fattar beslut om vilken vård som är bäst enligt naturvetenskaplig metod ("den tydliga, samvetsgranna och omdömesgilla användningen av bästa tillgängliga bevis för att fatta beslut " som CEBM uttrycker det). Notera orden "bästa tillgängliga", vi återkommer till det. Uttrycket "evidensbaserade fakta" låter för övrigt mycket konstigt i mina öron.

En utredning (ja, detta kan ses som en utredning) består i mångt och mycket av hypotesgenerering där man ställer upp scenarior och skeenden man tror beskriver vad som hände. Utifrån detta använder man sedan det man vet/har (spår, vittnesmål, bakgrundsinformation och annat) för att göra bedömningar av hur sannolik en viss hypotes är. Den hypotes som stämmer bäst med det man vet/har (de bästa tillgängliga bevisen om man så vill!) är sedan den mest sannolika och blir då så att säga "huvudspåret". I överförd bemärkelse blir då den hypotes, "huvudspåret", som stämmer bäst evidensbaserad.
Citat:
Märk väl att detta inte är något statiskt, vartefter ny information tillkommer kan man behöva revidera sin hypotes, förkasta den eller ställa upp nya.

Citat:
Vad gäller källor, dvs vittnesmål, får man respektera att en del vill vara anonyma. En bedömning av trovärdigheten kan då enbart den som tagit emot vittnesmålet göra. En bedömning av dennes trovärdighet och indirekt en bedömning av de anonyma vittnesmålens trovärdighet, får var och en göra själv
.

Jag har läst hela tråden (jag vet, I have way too much spare time!) och den bakgrundsinformation som lagts ut om de tre saknade tycker jag talar för att de inte frivilligt håller sig borta. Utifrån detta kan man då, utifrån övrig information, ställa upp hypoteser om vad som hänt och bedöma dessa. I detta fallet blir det då suicid (inget talar för det), olycka (det som talar för denna är att olyckor där bilar kört ner i vatten och inte påträffats på länge har inträffat, det som talar emot den är att de vattendrag som 1965 låg nära vägar, som hamnen, idag är muddrade och genomsökta, bla inför Noble Mariner 2007, eller att det vid den tiden borde synts spår) eller att de utsatts för ett brott. Efter att ha läst tråden så är min bedömning att den samlade bilden talar för att de utsatts för ett brott. Men vilken typ av brott, när och av vem kan inte jag säga något om, inte heller om Hübner har med detta att göra.

Ett exempel på hypotes: de tre saknade har varit inblandade i distribution av något, tex insmugglad narkotika. Omständigheter talar för att detta inte helt varit frivilligt och att en av de tre varit i behov av pengar. Detta har då gjort att en del av de "varor" de fått ansvar för att distribuera har försvunnit/sålts utan huvudmännens vetskap men dessa har fått reda på det. Då de tre skall ställas till svars för detta urartar konfrontationen och en eller fler av de tre dör. Kroppen/kropparna eller bilen har ännu inte påträffats. Omständigheter talar för att en av dem var vid liv efter det datum då de tre sågs sist.

Så. Ledsen att det blev lite långt. Vad tror övriga skribenter om den hypotesen?

Stort tack för ett mycket intressant och bra skrivet inlägg marsouin.

Skribenten Sven-Gustaf har redan gjort ett redan alldeles ypperligt inlägg men skall ändå gå in på några saker.

Ang. hypotes: Hur många gånger har man inte fått redviderat sin hypotes under "resans gång" s.a.s.? Från början så förstod jag inte alls hur invecklat och "stort" hela denna härva var och konstigt nog är än i dag.

Helt riktigt skrivit. Problemet i början var att den första källan gick informationen via en mellanhand. Numera har jag direkt kontakt via mails och telefon med ett flertal andra källor. Detta blir lättare och man får den ursprunglige uppgiftslämnarens ord direkt skickat till sig. Via telefon får man även mycket annat såsom röstläge och tonfall. Eftersom flera uppgifter från olika källor har korsat varandra så har jag bedömt dessa som trovärdiga - t.ex. den att en person skall leva än i dag. Även andra uppgifter som inte korsats från annan uppgiftslämnare har jag ansett som trovärdiga. Detta bl.a. p.g.a. av vad som har kunnat läsas i tidningsartiklar.
Citera
2010-04-25, 12:48
Medlem
personas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Sedan har jag funderat på detta med "källarutrymmen". Dessa skall enligt uppgift finnas kvar idag. Min gissning är att vad som än utspelade sig där lämnade spår. Därför får vi nog antaga att dessa källarutrymmen än idag står relativt oanvända, är min uppfattning. Sedan känner jag att formuleringen "källarutrymmen" är lite märklig och av någon anledning får jag upp en tanke på att det skulle kunna vara någon form av skyddsrum/bergrum.

I den här tråden kan det eventuellt finnas intressant information om skyddsrum och bergrum i Haga. Någon med lokalkännedom kanske kan läsa igenom den.
https://www.flashback.org/t19834
Citera
2010-04-25, 13:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej evidensbaserat utan bara en teori.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Haga var fan värre än jag trodde. Säkerligen någon av ligorna som Dahlsjö-gänget korsade vägarna med. Ps. Jag gillade smeknamnen Tänk att sitta med en glass och lyssna när Svarte Kent drar en svängig truddilutt på munspelet och helt plötsligt så åker järnröret fram

Haga var en bra plattform att stå på för den som ville skapa sig en framtid inom den kriminella genrén. Även i början på 1970-talet var Haga och Järntorget mycket ökända ställen.

Det kan också ha varit så att "Dahlsjö-gänget" kan ha varit betalda "drängar" för någon av dessa ligor? Detta är alltså inte evidensbaserat utan enbart en teori.

Ja tänk att sitta intill "Svarte Kent" då han blåser fram en hejsan trudilutt på sitt munspel och sekunden därefter så åker järnröret fram med en rasande fart.
Citera
2010-04-25, 13:50
Medlem
getosts avatar
Citat:
Att den inblandade bilen tillskrivs sådan betydelse är därför att det är ett av få konkreta saker vi har.

Rent teoretiskt kan det finnas många scenarier. Till exempel:

* Grabbarna är kriminella och någon/några röjer en eller flera ur vägen varpå eventuella överlevande gömmer sig och flyr i rädsla att också tagas av daga. Kanske har våra grabbar sett något de inte borde?

* Grabbarna åker i PVn när man plötsligt av en eller annan anledning går av vägen. En eller flera personer dör, dock överlever minst en. Och att ringa polisen och anmäla en singelolycka där föraren dessutom saknade körkort och där man kanske eventuellt hade något "obekvämt" i bilen (stöldgods, insmugglat knark etc.) ligger ju inte direkt i våra grabbars natur, om man säger så. Man väljer därför att dumpa bilen med eventuella lik.

* Grabbarna blir osams och börjar bråka. Någon knuffar omkull en annan varpå denna slår bakhuvudet i något hårt och avlider. Grabbarna blir rädda för fängelse och liknande, dumpar kroppen och går under jorden.

* Grabbarna har helt enkelt tröttnat på sina halvusla liv i Göteborg och bestämmer sig för att tjäna pengar (på ett eller annat sätt med PVn kanske) och sedan starta ett annat liv under falskt namn. VArför vet jag inte. Denna teori är, ironiskt nog, den minst trovärdiga.

- Ja rent teoretiskt finns det många möjligheter, men det var precis det jag ställde mig tveksam till. Någon fast utgångspunkt för spekulationer är dock det enda som för "fallet" framåt, enligt min mening.

En bil är väldigt lätt att få att försvinna. Det finns både kärr, grustag, sjöar, verkstäder för slaktning, bilskrotar på landet etc, etc......så där tror jag inte man har mycket att hämta i form av fakta.
På vilket sätt är bilen en konkret sak i sammanhanget mer än att den verkar ha funnits till o använts?
Citera
2010-04-25, 14:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Anledningar till denna rädsla.

Citat:
Ett tag sedan man skrev här nu, men jag har så mycket för mig med arbete.

Först vill jag säga att spaningarna efter den duvblå går vidare i mitt tidningsarkiv. Dock är det så att en del av arkivet finns lagrat på annan ort så det tar lite tid att leta. Dock säger mig minnet att regnummret på ladugårdsbilen bör ha börjat på "O 18XXX".

Vidare vill jag snabbt avhandla det häringa med fakta kontra teorier. Om vi helt skulle utgå från fakta här skulle vi i princip veta att grabbarna försvann 1965, därmed basta. Om vi då skulle göra som Leif GW och gå på sannolikhet så skulle vi snabbt kommit fram till att grabbarna omkommit i en olycka 1965, ende! Hade vi inte tillåtit teorier och indicier här så skulle vi haft fel regnummer på bilen, vi hade fortfarande trott att grabbarna åkt antingen norrut eller söderut bort från stan med den duvblå. Nej,
Citat:
jag anser att friheten att skriva vad man vill här bidrar i allra högsta grad.
Polisen arbetar också så. Istället för att ta några få bevis och bygga händelsekedjan på börjar man med indicier som man sedan försöker styrka med bevis. Ofta får man också då tänka om ett antal gånger.

Sedan har jag funderat på en sak. Vad är alla så rädda för? Även om ett eller flera mord begicks på 60-talet så skulle dessa preskriberats för drygt 20 år sedan. Enda anledningen till fruktan är om händelserna 1965 och personer som ingår någonstans i persongalleriet där varit inblandade i något allvarligare efter 1985. Men det kanske finns anledningar jag inte tänker på?

Polisen Erik Palmertz som nämns i artikeln lever förresten och är 92 år gammal. Han bor kvar i Göteborg. Kanske någon som vill kontakta honom för mer info om Göteborg från förr?

OM en har överlevt alla dessa år så är det fantastiskt. Mina pengar faller också på Kjell-Åke. Främst på grund av den iaktagelse som gjordes kring 1975 i Li*köping (n eller d var ju osäkert). Låt oss antaga att han bor någonstans runt dessa orter. "Mellersta Sverige" läste jag någonstans. Linköping? Norrköping? Vem vet... En spontan tanke skulle väl vara att han kanske fortfarande heter Kjell-Åke fast har bytt efternamn? Det finns många 40-talister som heter Kjell-Åke och det är väl kanske bekvämt att fortsätta heta samma i förnamn för att undvika förvirring? Jag menar, själv skulle jag glömma bort vad jag hette stundtals om jag bytte förnamn.

Absolut. Delar helt din uppfattning. Att få skriva vad man vill, som har med ämnet att göra, bidrar i allra högsta grad.

Det är bara att hoppas att du får fram den gamla "ladugårdsbilen" från ditt tidningsarkiv. Skulle vara mycket intressant även om det troligtvis inte är "vår" duvblå Volvo.

Det finns faktiskt en hel del olika anledningar.
1. Människor har ändrat sina liv och blivit "Svenssons". Ingen i deras nuvarande miljö vet vad de sysslade med under 1960-talet. Det finns människor som var med i Haga vid denna tid och som varje dag läser idoget alla inlägg.
2. Det som inträffade den 29 juli 1965 och tiden strax efteråt var så vidrigt och så stort att det överstiger vår fantasi. Jag har vid ett antal tillfällen fått de ungefärliga orden "vad folk skulle bli förvånade om de visste orsaken till detta och vad som skedde".
3. Upplysningar och information om vad som hände finns bara att hämta från ett enda håll.
4. Skulle inte förvåna mig att personer som var med 1965 blev involverade även i andra allvarliga saker längre fram i livet. Jag vet att i de fall personer är avlidna så handlar det om att ta hänsyn till barn och barnbarn.
5. Den största orsaken till att det hela än i dag är så hemlighetsfullt samt att folk är rädda tror jag beror på just att en av Dahlsjö, Johansson och Karlsson än i dag är i livet. Jag tror återigen att det är med hänsyn till denne person som gör att det hela blir så enormt komplicerat! Detta är alltså inte evidensbaserat utan endast den känsla jag har fått under "resans gång"!

Får tacka för upplysningen om att Erik Palmertz ännu är i livet. Han måste vara en av de sista poliserna från denna tid som är i livet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-25 kl. 15:04.
Citera
2010-04-25, 14:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Se kunde fabulera.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Mycket intressant läsning!

En liten reflektion dock: Var det inte så att tidningen
Citat:
SE ofta kunde fabulera,
ta ut svängarna och överdriva en aning? Har inga belägg för det, bara en känsla av att det ofta var så i jakt på rubriker.

Visst kunde Se det. Läste själv denna tidning en hel del vid denna tid.

Artikeln från den 17 mars 1966 är säkert inget 100% sanningsvittne men Haga och Järntorget var vid denna tid mycket ökänt och även mycket senare. Det går inte att komma ifrån. Går man också igenom dagstidningar från t.ex. åren 1965 och 1966 så ser man att mycket hände i dessa trakter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in