2009-08-12, 21:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Siste ägaren till den svarta Volvon O 19920.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
Sista ägaren till O19920 som ägde bilen from 5/4 1968 tills den skrotades 5/3 1969 bodde då och bor fortfarande i Sävedalen.

Tack för dessa uppgifter obafgkm. Detta var en nyhet för mig.
Citera
2009-08-12, 21:43
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Hur går det med nummerplåtarna? Finns det någon som helst möjlighet, tror vi, att försöka utröna om bilen var stulen och falskplåtad, och ev då också vem som var ägare då den stals osv? Borde väl gå att kolla upp stöldanmälda PV444 under tidpunkten?

Dessa frågor finner jag väldigt intressanta. Utifrån det jag läst så tycks man väl förmodligen kunna anta att Sahilnbilen och Dahlsjöbilen inte är en och samma bil, således var förmodligen Dahlsjöbilen falskskyltad om nu inte GP skrivit ut fel reg.nummer.

Det är märkligt det där med bilnumret. Om man föreställer sig GP-journalisten, som ska skriva en artikel med ödesmättade undertoner om något som hände för 19 år sedan, faller det sig ganska naturligt att anta att en sådan detalj som numret är något som vederbörande gärna har med. Det ger tyngd åt dramat: "just denna bil - så mycket vet vi - försvann vid just denna tid och med just dessa passagerare". Detta är konkreta detaljer som framstår som huggna i sten mot en mycket oklar bakgrund. Det är bra dramaturgi, det vet vi alla.

Om journalisten i själva verket inte har en aning om bilnumret, men ändå vill ge sken av att veta, hur gör vederbörande då?

Plockar han fram ett gammalt nummer ur bilregistret på en PV av samma årsmodell? Bilen är ju ändå sedan länge skrotad - ingen oskyldig blir lidande.

Varför göra sig mödan, i sådana fall, att lägga till denna detalj av falsk autenticitet inom fiktionen? Det enda jag kan tänka mig som svar är att artikeln ska kunna hålla för en ytlig faktagranskning. Det huvudbry den vållar ytterligare 25 år framåt i tiden är irrelevant för journalisten just då. Det är nämligen okänt och kan inte gärna förutspås.

Jag tror att den duvblå hade ett annat registreringsnummer.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-08-12 kl. 21:46.
Citera
2009-08-12, 21:54
Medlem
obafgkms avatar
Det är möjligt att de här länkarna redan finns i den här rätt långa tråden, men jag har "lånat" dem från Svenska Mord. Det visar alla ägarna till O19920, och eftersom den har haft två ägare under 1967 och 1968 så är det nog inte den bilen vi söker. Antingen skrev någon fel registreringsnummer i tidningen, eller så "lånades" numret från en likadan bil.

http://www.megaupload.com/?d=LRYOOVI8
http://www.megaupload.com/?d=0T9GVD1D
Citera
2009-08-12, 22:02
Medlem
junazs avatar
Jag tror mer på att reg.numret lånats från en liknande bil (Erik Sahlins svarta PV) än att journalisten medvetet (eller ej) skrivit fel nummer. Frågan är bara varför? Om nu Dahlsjögänget köpte den för en billig penning, varför byta plåtar på den? Om det nu inte var så att den stulits av den tidigare ägaren och plåtarna redan var bytta när Dahlsjö och co. köpte den.
Citera
2009-08-12, 22:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Karlssom mycket mån om sina småsystrar.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Tack för ny information, Skaraborg2.

Mycket mycket märkligt att det inte skrevs något om försvinnandena..! Så hade det inte gått till idag.

Att en tonårspojke på 50-talet ville mata sin babysyster var knappast vanligt? Och Gay Karlsson tycks ha gjort detta frivilligt och gärna, likaså ville han beskydda och ta hand om småsystrarna.

Vi har ju berört det tidigare, denne unge man måste blivit utom sig när hans eget barn sparkades till döds! Han måste ha mått otroligt dåligt, kanske han helt enkelt gav upp om han ställdes inför en situation som innebar våld och chock?

Nej så hade det naturligtvis inte kunnat gå till idag WaltzingMatilda. Varför det inte skrevs något måste ha berott på att ingen gjorde någon anmälan.

Iaf gällande Karlsson, så tror nu systern när hon fått tänka, att det tog flera år innan en sådan gjordes. En anmälan ang. hans försvinnande kanske gjordes så sent som 1968 av henne? Ang. Dahlsjö vet jag inte, men tror inte heller här att det gjordes någon anmälan med en gång. Dahlsjö efterlyses för första gången i PU så sent som 1967. Vare sig under andra halvan av 1965 eller under hela 1966 finns det någon efterlysning i PU på Dahlsjö.

Ja Karlsson var en ovanlig pojke/ung man under 1950-talet. Hur många gjorde på detta sätt med att mata sin babysyster? Att han skulle ha haft empati säger både hans äldre bror samt systern.

Jag tror att det som hände denna ödesdigra torsdag, så fick de nog uppleva både våld och chock i ordentliga doser. Kan mycket väl tänka mig, att en sådan person som Gay verkade ha varit, så gav han nog helt enkelt upp!

När hans 1½ årige son Peter blev ihjälsparkad, så pratade Gay inte om det, men han söp istället ännu mera. Denna händelse var också mycket omskriven i göteborgstidningarna.

Märkvärdigt i sammanhanget var att systern aldrig fick träffa sin brorson, ej heller mamman till barnet. Vet ej varför men det blev aldrig av.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-08-12 kl. 22:12.
Citera
2009-08-12, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länkarna.

Citat:
Det är möjligt att de här länkarna redan finns i den här rätt långa tråden, men jag har "lånat" dem från Svenska Mord. Det visar alla ägarna till O19920, och eftersom den har haft två ägare under 1967 och 1968 så är det nog inte den bilen vi söker. Antingen skrev någon fel registreringsnummer i tidningen, eller så "lånades" numret från en likadan bil.

Ja dessa länkar som SM har kommer från FB, där de lades ut först.
Citera
2009-08-12, 22:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Jan-Olof Dahlsjö och "den duvblå".

Citat:
Jag tror mer på att reg.numret lånats från en liknande bil (Erik Sahlins svarta PV) än att journalisten medvetet (eller ej) skrivit fel nummer. Frågan är bara varför? Om nu Dahlsjögänget köpte den för en billig penning, varför byta plåtar på den? Om det nu inte var så att den stulits av den tidigare ägaren och plåtarna redan var bytta när Dahlsjö och co. köpte den.

Nu skall ju Dahlsjö ha köpt denna bil från någon av sina bröder. Iofs kan man då fråga sig, hur denne Dahlsjö-broder kom över den i sin tur? Jag skulle tro att det var nog inte är helt omöjligt, att den var stulen redan då Dahlsjö köpte den.

Detta med registreringsnumret på "den duvblå" är otroligt viktigt att få reda på. Jag tror att det går att få reda på detta.
Citera
2009-08-12, 22:30
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Jo, numret kan ju lite slarvigt ha lånats från en svart PV. Men var får journalisten uppgiften från? Dahlsjös bröder bör ju ha vetat numret och borde ju (i normalfallet) ha upplyst polisen, men så snart polisen undersökt saken borde de ju se att bilen var svart och befann sig hos sin ägare.

Detta hindrar ju i sig inte polisen från att efterlysa en bil med den (falsk)-skyltningen om den de facto haft denna då den försvann. Frågan är om de gjorde det.

Vad har journalisten för källa tro?
Citera
2009-08-12, 22:34
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det är märkligt det där med bilnumret. Om man föreställer sig GP-journalisten, som ska skriva en artikel med ödesmättade undertoner om något som hände för 19 år sedan, faller det sig ganska naturligt att anta att en sådan detalj som numret är något som vederbörande gärna har med. Det ger tyngd åt dramat: "just denna bil - så mycket vet vi - försvann vid just denna tid och med just dessa passagerare". Detta är konkreta detaljer som framstår som huggna i sten mot en mycket oklar bakgrund. Det är bra dramaturgi, det vet vi alla.

Om journalisten i själva verket inte har en aning om bilnumret, men ändå vill ge sken av att veta, hur gör vederbörande då?

Plockar han fram ett gammalt nummer ur bilregistret på en PV av samma årsmodell? Bilen är ju ändå sedan länge skrotad - ingen oskyldig blir lidande.

Varför göra sig mödan, i sådana fall, att lägga till denna detalj av falsk autenticitet inom fiktionen? Det enda jag kan tänka mig som svar är att artikeln ska kunna hålla för en ytlig faktagranskning. Det huvudbry den vållar ytterligare 25 år framåt i tiden är irrelevant för journalisten just då. Det är nämligen okänt och kan inte gärna förutspås.

Jag tror att den duvblå hade ett annat registreringsnummer.

Citat:

Hade varit bra om man fick ha FB som källa på SM utan att det raderades så slipper filerna stutsa tillbaka
Men det är ju inte ditt fel, tack iaf
Citat:

Enlig Bertil Håkansson själv (alltså GP gubben som skrev artikeln) så trodde han först och främst på att han fått det från GP:s arkiv. Han mindes nämligen inte att han pratat med polisen.
Sahlin har med 99.99999999999999999% sannolikhet inget med bilen att skaffa + enligt syster Johansson så skulle Dahlsjö köpt bilen av sin bror, med detta i bakhuvudet så sätter jag mina pengar på att gp har fel i sitt arkiv!
Svårt att tro att snuten skulle leta efter en bil som visa sig finnas och ägas av en 40-50 årig gubbe.
Men man vet aldrig.
Citera
2009-08-12, 22:44
Medlem
CrapStacks avatar
Poliser

Kan även meddela att jag fått tag på polis nummer två som skall se om han kan luska fram något. Skall få svar på tisdag eller onsdag angående mappar och försvunna utredningar.
Citera
2009-08-12, 22:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Sahlin har med 99.99999999999999999% sannolikhet inget med bilen att skaffa + enligt syster Johansson så skulle Dahlsjö köpt bilen av sin bror, med detta i bakhuvudet så sätter jag mina pengar på att gp har fel i sitt arkiv!

Men hur hamnar "felet" i GP:s arkiv? Om man har en felaktig sifferbeteckning, är det väl lite osannolikt att denna felaktiga sifferkombination betecknar ett (förutom färgen) identiskt föremål. PV:ns vanlighet höjer väl i någon liten mån sannolikheten.
Citera
2009-08-12, 22:50
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Kan även meddela att jag fått tag på polis nummer två som skall se om han kan luska fram något. Skall få svar på tisdag eller onsdag angående mappar och försvunna utredningar.

Toppintressant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in