2010-03-26, 23:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ej "luffarprickar".

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Det var inte en hantverksmässigt illa utförd variant av de klassiska "luffarprickarna" då? Sådana är visserligen måttligt "hemliga". Dock obegripliga för icke invigda.

Nej det var det inte. Jag visade personen "luffarprickar". H*n sade att sådana var det inte alls. För att visa hur den såg ut ritade h*n själv av den för mig.

Det var en större rund prick (större än en "luffarprick") med ett tjockt streck gående rakt ner från prickens underkant med troligtvis avrundade hörn. Tatueringens färg var svart ev. mörkblå. Detta kan tyda på att den var relativt nygjord. En tatuering bleknar ju med tiden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-26 kl. 23:52.
Citera
2010-03-27, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ot 10.03.27.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Som du vet så finns det ingen partipolitisk tendens eller ideologiskt förutfattad mening i den här tråden. De där politiska ytterligheterna du nämner (eller annan extremism) är inget jag sympatiserar med - om det ursäktas att jag går OT och talar för mig (om någon annan gör det så angår det mig inte så länge det inte inkräktar på ämnet -
Citat:
då skulle jag ruttna kvickt
..). Men det är bättre att lägga ut det på ett ställe där inte vem som helst kan gå in och ändra i texten, än att lägga ut det på Wikipedia och lämna den seriösa behandlingen av ämnet öppet för obstruktion från folk som föredrar att hålla en metadebatt framför att ägna sig åt saken.

Eftersom Sven-Gustaf har tagit upp detta, så skall jag också skriva litet OT själv för en gångs skull här i tråden.

Ja du har helt rätt i detta. Då skulle inte bara du ruttna utan faktiskt hela tråden. Det finns ett riktigt praktexempel på att så kan ske! Här i denna tråd på FB kan alla skriva vad man än har för åsikter - bara man har intresse för ämnet. Denna tråd handlar definitivt inte om politik utan om ett massförsvinnande - inget annat! Politik hör inte hemma här.

Precis som Sven-Gustaf skrev, så lades fallet ut på Metapedia p.g.a. att vem som helst inte kan gå in och ändra när som helst och hur som helst. När man har med detta osedvanligt vidriga "kopieringsgäng" (tydligen det enda de klarar av) att göra, så måste man ha sådant i åtanke.

Jag har gjort en begäran att Metapedia skulle ta bort faktasammanfattningen men ligger fortfarande kvar där. Jag kommer att begära att fallet får ligga kvar där. Den som inte vill gå in och läsa där kan numera läsa sammanfattningen på kriminalhistoria här på FB. På Wikipedia kommer iaf inte massförsvinnandet att läggas ut - åtminstone inte av mig!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-27 kl. 15:24.
Citera
2010-03-27, 19:16
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det var det inte. Jag visade personen "luffarprickar". H*n sade att sådana var det inte alls. För att visa hur den såg ut ritade h*n själv av den för mig.

Det var en större rund prick (större än en "luffarprick") med ett tjockt streck gående rakt ner från prickens underkant med troligtvis avrundade hörn. Tatueringens färg var svart ev. mörkblå. Detta kan tyda på att den var relativt nygjord. En tatuering bleknar ju med tiden.

Vem vet, kan vara en tatuering som är gjord för att dölja en annan tatuering.
Citera
2010-03-27, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johanssons tatuering.

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Vem vet, kan vara en tatuering som är gjord för att dölja en annan tatuering.

Eftersom ingen vet, så kan det naturligtvis ha varit på så sätt. Man kan ju fundera över vad det isf var som han ville dölja? Tatueringen var ju inte stor och han kan inte ha haft den länge. Troligtvis, så hade den blivit gjord under 1965. Den person som såg tatueringen hade sett den någon gång under våren/sommaren 1965. Omöjligt att säga exakt när i tiden.

Sedan är det också placeringen av den. Vid denna tid användes ju inte t-shirts, iaf inte i någon större utsträckning. Den hade placerats på ett sådant sätt att den var både lätt att dölja men också mycket lätt att visa. Vet ej om den hade kunnat döljas av ett armbandsur?

Personen som såg denna hade fått syn på den när skjortärmen hade åkt upp litet. H*n hade aldrig hört talats om att Kjell-Åke skulle ha skaffat sig en tatuering. Själv talade han inte heller om sin tatuering. Hans föräldrar kunde inte ha känt till den.

Naturligtvis behöver inte denna lilla konstiga tatuering ha betytt något?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-27 kl. 22:48.
Citera
2010-03-28, 12:00
Medlem
hallberg-rassys avatar
Vid denna tid var det väl egentligen mest sjömän och kåkfarare som hade sådant? Jag känner själv en gammal sjöman som har en del ankare på armarna. Det verkar ju inte otroligt att denna hade någon betydelse. Jag känner av någon anledning igen beskrivningen av den, finns det möjlighet att lägga upp en skiss?
Citera
2010-03-28, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tatueringen.

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Vid denna tid var det väl egentligen mest sjömän och kåkfarare som hade sådant? Jag känner själv en gammal sjöman som har en del ankare på armarna. Det verkar ju inte otroligt att denna hade någon betydelse. Jag känner av någon anledning igen beskrivningen av den, finns det möjlighet att lägga upp en skiss?

Ja det har du helt rätt i att det i stort sett var bara sjömän och kåkfarare som hade tatueringar vid denna tid. Kjell-Åke Johansson var dock varken sjöman eller kåkfarare 1965.

Jag tror också att denna lilla fula tatuering betydde något men vad?

Skall se till att en skiss på hans tatuering blir utlagd i tråden men det kommer att dröja en tre fyra veckor tyvärr. Kommer då också att lägga ut ett foto på var den sista kända iaktagelsen av honom gjordes.
Citera
2010-03-28, 22:54
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Den hade placerats på ett sådant sätt att den var både lätt att dölja men också mycket lätt att visa. Vet ej om den hade kunnat döljas av ett armbandsur?

Personen som såg denna hade fått syn på den när skjortärmen hade åkt upp litet. H*n hade aldrig hört talats om att Kjell-Åke skulle ha skaffat sig en tatuering. Själv talade han inte heller om sin tatuering. Hans föräldrar kunde inte ha känt till den.

Naturligtvis behöver inte denna lilla konstiga tatuering ha betytt något?

Tatueringen satt alltså nere på handleden? Tatueringen hade ju varit ett utmärkt kännetecken i PU och säkert hade den någon betydelse men det kan ju ha rört något som inte hade betydelse för KÅJs försvinnande.
Citera
2010-03-28, 23:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Exakta ordalydelsen.

Den kvinna som sade sig ha träffat Kjell-Åke antingen i Lidköping eller Linköping, berättade sedan följande från deras möte: "Han skulle höra av sig men det kommer att ta en tid."

Detta är den exakta ordalydelsen från vad hon berättade.

Mötet skedde som förut nämnts 1974-75.
Citera
2010-03-28, 23:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tatueringens betydelse?

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Tatueringen satt alltså nere på handleden? Tatueringen hade ju varit ett utmärkt kännetecken i PU och säkert hade den någon betydelse men det kan ju ha rört något som inte hade betydelse för KÅJs försvinnande.

Ja den satt på handleden - ev. en liten bit ovanför. Personen i fråga pekade ut var såsom h*n kunde minnas. Ungefär strax innanför skjortärmen där den slutade för när skjortärmen åkte upp så såg h*n tatueringen.

Hade mamman eller den övriga familjen känt till denna lilla tatuering, så hade den också blivit omnämnd i PU.

Du har alldeles rätt i att den behöver absolut inte ha någon betydelse ang. försvinnandet

I vilket fall som helst så betydde den säkert något men vad?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-28 kl. 23:31.
Citera
2010-03-29, 01:00
Medlem
hallberg-rassys avatar
Om den har något med försvinnandet att göra eller inte spelar inte någon roll, allt vi kan utesluta är en seger.

Jag kom just på att jag för många år sedan såg en annons där det såldes en gammal duvblå PV, en så kallad "ladugårdsbil" som stått i en lada länge (med andra ord rejält risig). Den hade ett O-nummer. Men det är nog 10 år sedan. Skall se om jag har kvar den tidningen. Måhända var det Dahlsjöbilen?
Citera
2010-03-29, 23:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ladugårdsbil."

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Om den har något med försvinnandet att göra eller inte spelar inte någon roll, allt
Citat:
vi kan utesluta är en seger
.

Jag kom just på att jag för många år sedan såg en annons där det såldes en gammal duvblå PV, en så kallad "ladugårdsbil" som stått i en lada länge (med andra ord rejält risig). Den hade ett O-nummer. Men det är nog 10 år sedan. Skall se om jag har kvar den tidningen. Måhända var det Dahlsjöbilen?

Säg inte det! Det kan bero på vad vi exakt menar med "seger" - samt sett ur vems synvinkel?

Det kan faktiskt finnas en förklaring till vad Kjell-Åkes tatuering kan ha betytt. Skall försöka få fatt på mera information.

Det vore trevligt om du kunde få fram annonsen på denna "ladugårdsbil". Kanske var det Dahlsjöbilen med ett annat O-nummer? Kanske stod den i trakterna av Göteborg? Dock tror jag inte att det var samma bil men man kan ju aldrig veta?
Citera
2010-03-30, 01:16
Medlem
Citat:
Det var Kjell-Åke Johansson.

En person som skulle ha varit mycket intressant att få ha pratat med om denna sista tid skulle ha varit Kent-Åke Sollenstedt. Kent-Åke och Kjell-Åke umgicks en hel del under 1965. Tyvärr är Sollenstedt avliden sedan länge.

Killen dog rätt ung... Sollenstedt alltså. Kanske en indikation på att han inte var någon kaninvalp heller. Sollenstedt kanske har någon syster eller något som han anförtrodde sig till?

Kjell-Åke och Kent-Åke. Vilket radarpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in