2010-04-25, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det fanns en bil med vid försvinnandet.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Precis som du skrev hallberg-rassy, så vet vi inget mer än att tre män försvunnit för över 40 år sedan.

Citat:
En bil verkar ha funnits med i sammanhanget, men varför den tillskrivs så stor betydelse undrar jag?
OM de nu vore en trio (?) med kriminell knytning, så kan de säkerligen ha blivit dödade pga någon illegal deal som inte fallit alla inblandade i smaken.
Vi vet inte om någon, en, två, eller alla tre lever idag. Inte heller om någon av dem i så fall lever i Sverige.

Personligen tycker jag det är en intressant väg fram att nysta i indicier sålänge någon enda av dem kan bekräftas. Ett uppskattat händelseförlopp i total avsaknad av fasta "punkter" för vidare slutledningar riskerar att ta sidospår helt ut i periferin.

Kan inte du Skaraborg enkelt o kortfattat samla de fakta som anses någorlunda säkra i form av pålitliga vittnesuppgifter? Det blir som en liten nystart för de som eventuellt halkar in i tråden helt färska och utan "färgning" av alla teorier kring händelseförloppet som skapats under alla inlägg fram till idag.

En bil fanns med vid massförsvinnandet. Detta vet vi genom utsago av Dahlsjös äldre bror, PU, artikel Expressen och artikel i Hemmets Journal. Nu skall vi kanske inte stirra oss blinda på denna bil för det fanns en mindre bilverkstad, garage, i det hus där lägenheten befann sig. Som jag har skrivt ett antal gånger förut, så var det alltså "i en lägenhet i det hus där allt en gång började"!

Vad som hände denna bil vet vi inte men den kan faktiskt ha "överlevt" ett tag efter den 29 juli 1965. Dock vet vi iaf att den duvblå aldrig erhöll med säkerhet det nya registeringsnumret 1971-73.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-25 kl. 16:56.
Citera
2010-04-25, 18:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Scenarier och skyddsrum/bergrum.

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Att den inblandade bilen tillskrivs sådan betydelse är därför att det är ett av få konkreta saker vi har. Den har funnits och är sedan drygt 40 år försvunnen. Visserligen hade det inte varit det minsta märkligt om bilen skrotats, men det hade registrerats och då hade vi vetat det nu. Sedan 70-talet vet vi att bilen försvunnit eftersom den aldrig fick något nytt regnummer. Om vi l
Citat:
okaliserar bilen kan vi nog få en klarare bild av vad som har hänt.

Rent teoretiskt kan det finnas många scenarier. Till exempel:

* Grabbarna är kriminella och någon/några röjer en eller flera ur vägen varpå eventuella överlevande gömmer sig och flyr i rädsla att också tagas av daga. Kanske har våra grabbar sett något de inte borde?

* Grabbarna åker i PVn när man plötsligt av en eller annan anledning går av vägen. En eller flera personer dör, dock överlever minst en. Och att ringa polisen och anmäla en singelolycka där föraren dessutom saknade körkort och där man kanske eventuellt hade något "obekvämt" i bilen (stöldgods, insmugglat knark etc.) ligger ju inte direkt i våra grabbars natur, om man säger så. Man väljer därför att dumpa bilen med eventuella lik.

* Grabbarna blir osams och börjar bråka. Någon knuffar omkull en annan varpå denna slår bakhuvudet i något hårt och avlider. Grabbarna blir rädda för fängelse och liknande, dumpar kroppen och går under jorden.

* Grabbarna har helt enkelt tröttnat på sina halvusla liv i Göteborg och bestämmer sig för att tjäna pengar (på ett eller annat sätt med PVn kanske) och sedan starta ett annat liv under falskt namn. VArför vet jag inte. Denna teori är, ironiskt nog, den minst trovärdiga.

Där är 4 väldigt olika teorier och det finns många, många fler.

Sedan har jag funderat på detta med "källarutrymmen". Dessa skall enligt uppgift finnas kvar idag. Min gissning är att vad som än utspelade sig där lämnade spår. Därför får vi nog antaga att dessa källarutrymmen än idag står relativt oanvända, är min uppfattning. Sedan känner jag att formuleringen "källarutrymmen" är lite märklig och av någon anledning får jag upp en tanke på att det skulle kunna vara någon form av skyddsrum/bergrum.

Bilen kan faktiskt ha överlevt. Den kan också ev. han blivit använd efter den 29 juli 1965. Helt omöjligt är det inte att den var ombyggd för att kunna frakta "varor". Om den fortsattes att användas så var detta ingen större risk med tanke på hur litet det skrevs om fallet. Bilens regnummer omnämns inte förrän i november (tror jag det var utan att titta bland alla papper) 1965. Naturligtvis så måste isf bilem ha fått ett annat regnummer. Ang. chassinummer m.m. tror jag inte det var någon större risk med. Dessutom var polisen överlupen med en otrolig mängd våldsbrott.

Dina teorier.

1. "Våra" grabbar hade säkert både sett och hört en hel del som de inte skulle ha vare sig sett eller fått höra. Ja naturligtvis kan någon ha flytt och gömt sig p.g.a. rädsla. Fast personligen tror jag att den som överlevde "sparades" för framtida användning faktiskt.
2. Skulle iofs inte vara helt omöjligt men det hela skall ha utspelat sig i en lägenhet. Det skall också ha varit ytterligare personer närvarande vid denna "träff". Dessutom har (vad jag känner till iaf) inte någon passande bil med otrevligt innehåll dykt upp efter ett otal muddringar - åtminstone inte efter kajer och hamnar i de centrala delarna av staden. Denna teori trodde jag själv på i början av "resans gång" men inte numera efter den information som kommit in.
3.Iofs inte heller ett omöjligt scenario men varför då denna rädsla och försiktighet efter 45 år?
4. Nej jag tror ingen av dessa tre var trötta på det liv de levde. Hur skulle de kunna få nya identiter utan hjälp? Ingen av dem hade dessa kontakter, kunskaper eller pengar att klara av en sådan sak.

Ja jag har också funderat en hel del på ordet "källarutrymmen". När jag var i Göteborg så samtalade jag med en person som har god kännedom om just skyddsrum/bergrum. Mycket riktigt fanns det sådana (och finns än i dag) under Skansen Kronan. Vet ej hur tillgången var för privatpersoner att få kunna hyra ett sådant runt 1965?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-25 kl. 19:05.
Citera
2010-04-25, 19:21
Medlem
dom 3 som försvann är ingutna i älvsborgsbron(pratade med farsan det gick rykten om det i den undre världen)
Citera
2010-04-25, 19:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inmurade i Älvsborgsbron?

Citat:
Ursprungligen postat av schadow
dom 3 som försvann är ingutna i älvsborgsbron(pratade med farsan det gick rykten om det i den undre världen)

Mycket intressant schadow. Stort tack.

Om jag inte minns fel så har detta med just Älvsborgsbrons byggande i samband med att de försvann diskuterats förut här i tråden. Minns nu inte exakt vad men att deras försvinnande ev. kunde han något med bron att göra.

Undrar hur mycket sanning det kan finnas i detta rykte och isf vilka var dessa tre? Nu var det först Dahlsjö, Johansson och Karlsson och sedan "Hymme" som försvann denna dag.
Citera
2010-04-25, 19:58
Medlem
kan inte svara på det då farsan inte har någon kontakt med kriminella nuförtiden men det var ett starkt rykte sa han,,tidpunkten stämmer bra med bygget.som jag fattar det var det de 3 kriminella
Senast redigerad av schadow 2010-04-25 kl. 20:02.
Citera
2010-04-25, 20:07
Medlem
hallberg-rassys avatar
Skaraborg2: De 4 teorier jag satte upp var inte sådär 100% genomtänkta. Jag bara försökte visa förespråkarna av "evidensbaserade fakta" att teorier är användbara och att vi inte låst oss vid en teori.

Ja, jag känner mycket väl till att det finns en del bergrum i områderna där. Därför tänkte jag lite på det. Att hyra bergrum var förmodligen liksom idag svårt, men bryta sig in var nog till och med lättare förr. Huruvida dessa bergrum är/var övergivna under 60-talet kan vara intressant att titta på. Bergrum som användes kan man ju utesluta av naturliga skäl.

Ja, Älvsborgsbron hade varit intressant, men enligt en god vän till mig har man renoverat bron (även betongfundamenten) och därmed borde man märkt om där funnits kroppar. Enligt samma goda vän lär det efter en renovering för 10-15 år sedan finnas bland annat nycklar och en mobiltelefon ingjutet i pelarna. Huruvida detta stämmer kan jag dock inte fullt svara på, då det rör sig om tredjehandsuppgifter.

Sedan funderar jag på den där "verkstaden" som skulle ligga i "huset där allting började". Med lite tur kanske detta hus finns kvar?
Citera
2010-04-25, 20:18
Medlem
Stakbrötes avatar
All respekt skaraborg men du säger att av hänsyn till släkt och GM är du försiktig med det du vet.
Jag tycker att de avlidna förtjänar upprättelse och riktig begravning samt att drabbade släktingar etc, får så att säga ro och ett avslut.
Med förhoppning att du förstår.
Stakbröte
Citera
2010-04-25, 21:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Avslut - enormt viktig för anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
All respekt skaraborg men du säger att av hänsyn till släkt och GM är du försiktig med det du vet.
Jag tycker att de avlidna förtjänar upprättelse och riktig begravning samt att drabbade släktingar etc, får så att säga ro och ett avslut.
Citat:
Med förhoppning att du förstår
.
Stakbröte

Tacka för att jag förstår. Jag tycker likadant själv.

Jag har framhållit till ett "visst håll" att med tanke på de anhöriga skall kunna få ett avslut så har jag vädjat om att få reda på något om vad som hände. Att de skall få en riktig grav att kunna gå till. Ingen av de försvunnas anhöriga har någonsin fått ett avslut. Detta finns omnämnt av mig förut i tråden men vet faktiskt inte var exakt men troligtvis under sommaren/hösten förra året.

Jag har fått som svar på detta, då via mellanhand, att detta är förvisso riktigt men att det måste också tänkas på GM (de få som finns kvar) och deras anhöriga. Detta har uppenbarligen varit en stor stötesten s.a.s.

Jag, personligen, har alltså velat i första hand tänka på de anhöriga men det är inte jag som bestämmer här. Ej heller sitter jag och ruvar på gåtan vad som hände. Jag vet endast få delar efter den 29 juli 1965.

Att jag är försiktig med det jag vet beror på att ingen vill stå för uppgifterna. För att ens få dessa uppgifter har jag fått lova att inte avslöja från vilket håll!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-25 kl. 21:30.
Citera
2010-04-25, 21:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bergrum och betongfundament.

[quote=hallberg-rassy]Skaraborg2: De 4 teorier jag satte upp var inte sådär 100% genomtänkta. Jag bara försökte visa förespråkarna av "evidensbaserade fakta" att teorier är användbara och att vi inte låst oss vid en teori.

Ja, jag känner mycket väl till att det finns en del bergrum i områderna där. Därför tänkte jag lite på det. Att hyra bergrum var förmodligen liksom idag svårt, men bryta sig in var nog till och med lättare förr.
Citat:
Huruvida dessa bergrum är/var övergivna under 60-talet kan vara intressant att titta på.
Bergrum som användes kan man ju utesluta av naturliga skäl.

Ja, Älvsborgsbron hade varit intressant, men enligt en god vän till mig har man renoverat bron (även betongfundamenten) och därmed borde man märkt om där funnits kroppar. Enligt samma goda vän lär det efter en renovering för 10-15 år sedan finnas bland annat nycklar och en mobiltelefon ingjutet i pelarna. Huruvida detta stämmer kan jag dock inte fullt svara på, då det rör sig om tredjehandsuppgifter.

Citat:
Sedan funderar jag på den där "verkstaden" som skulle ligga i "huset där allting började". Med lite tur kanske detta hus finns kvar?[/
QUOTE]

Enligt den person jag talade med så hade militären (tror jag det var) tillgång till en del bergrum där på 1960-talet. Ja att bryta sig in där vid denna tid var säkert lättare än i dag. Personligen så tror jag inte att det kan ha varit dessa bergrum under Skansen Kronan som spelade en central roll i det hela. Tror inte att dessa personer hade velat ha militären till närmaste granne?

Intressant det där med renoveringen av även betongfundamenten på Älvsborgsbron. Denna invigdes den 8 november 1965. Finns också på annat ställe i tråden.

Tyvärr är huset rivet sedan länge. Däremot skall tydligen verkstaden/garaget finnas kvar fast då på ett annat ställe och kanske med ett nytt namn på stället? Troligtvis också en ny innehavare.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-25 kl. 21:43.
Citera
2010-04-25, 22:07
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
CQUOTE=hallberg-rassy]Skaraborg2: De 4 teorier jag satte upp var inte sådär 100% genomtänkta. Jag bara försökte visa förespråkarna av "evidensbaserade fakta" att teorier är användbara och att vi inte låst oss vid en teori.

Ja, jag känner mycket väl till att det finns en del bergrum i områderna där. Därför tänkte jag lite på det. Att hyra bergrum var förmodligen liksom idag svårt, men bryta sig in var nog till och med lättare förr. Bergrum som användes kan man ju utesluta av naturliga skäl.

Enligt den person jag talade med så hade militären (tror jag det var) tillgång till en del bergrum där på 1960-talet. Ja att bryta sig in där vid denna tid var säkert lättare än i dag. Personligen så tror jag inte att det kan ha varit dessa bergrum under Skansen Kronan som spelade en central roll i det hela. Tror inte att dessa personer hade velat ha militären till närmaste granne?

Intressant det där med renoveringen av även betongfundamenten på Älvsborgsbron. Denna invigdes den 8 november 1965. Finns också på annat ställe i tråden.

Tyvärr är huset rivet sedan länge. Däremot skall tydligen verkstaden/garaget finnas kvar fast då på ett annat ställe och kanske med ett nytt namn på stället? Troligtvis också en ny innehavare.[/quote]

Å andra sidan kan man ju fundera på om det måste ha varit bergrum just i det området. Det finns ett bergrum vid Vallhalla/Lorensberg, ett i Örgryte osv

Att bron renoverats sedan 1965 bör vi väl visserligen vara glada för. Betong är inte riktigt beständigt mot tidens tand.

Det där med verkstaden tycker jag är lite märkligt. Frågan är hur pass viktig den är för gåtan.
Citera
2010-04-25, 22:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkstaden 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy

Tyvärr är huset rivet sedan länge. Däremot skall tydligen verkstaden/garaget finnas kvar fast då på ett annat ställe och kanske med ett nytt namn på stället? Troligtvis också en ny innehavare.

Å andra sidan kan man ju fundera på om det måste ha varit bergrum just i det området. Det finns ett bergrum vid Vallhalla/Lorensberg, ett i Örgryte osv

Att bron renoverats sedan 1965 bör vi väl visserligen vara glada för. Betong är inte riktigt beständigt mot tidens tand.

Citat:
Det där med verkstaden tycker jag är lite märkligt. Frågan är hur pass viktig den är för gåtan.
[/quote]

Den där verkstaden spelade faktiskt också en viss roll som har med försvinnandena att göra.
Citera
2010-04-26, 12:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Källarutrymmen utanför Haga?

Citat:
Ursprungligen postat av persona
I den här tråden kan det eventuellt finnas intressant information om skyddsrum och bergrum i Haga. Någon med lokalkännedom kanske kan läsa igenom den.
https://www.flashback.org/t19834

Tack för denna information om skyddsrum och bergrum persona. Intressant.

Dessa "källarutrymmen" (ev. skyddsrum/bergrum) låg troligtvis i just Haga. Den information som jag har fått pekar iaf inte hitills mot någon annan stadsdel.

Är det just källarutrymmen så måste dessa hus där dessa låg inte ha blivit rivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in