[quote=hallberg-rassy]Skaraborg2: De 4 teorier jag satte upp var inte sådär 100% genomtänkta. Jag bara försökte visa förespråkarna av "evidensbaserade fakta" att teorier är användbara och att vi inte låst oss vid en teori.
Ja, jag känner mycket väl till att det finns en del bergrum i områderna där. Därför tänkte jag lite på det. Att hyra bergrum var förmodligen liksom idag svårt, men bryta sig in var nog till och med lättare förr.
Citat:
Huruvida dessa bergrum är/var övergivna under 60-talet kan vara intressant att titta på.
Bergrum som användes kan man ju utesluta av naturliga skäl.
Ja, Älvsborgsbron hade varit intressant, men enligt en god vän till mig har man renoverat bron (även betongfundamenten) och därmed borde man märkt om där funnits kroppar. Enligt samma goda vän lär det efter en renovering för 10-15 år sedan finnas bland annat nycklar och en mobiltelefon ingjutet i pelarna. Huruvida detta stämmer kan jag dock inte fullt svara på, då det rör sig om tredjehandsuppgifter.
Citat:
Sedan funderar jag på den där "verkstaden" som skulle ligga i "huset där allting började". Med lite tur kanske detta hus finns kvar?[/
QUOTE]
Enligt den person jag talade med så hade militären (tror jag det var) tillgång till en del bergrum där på 1960-talet. Ja att bryta sig in där vid denna tid var säkert lättare än i dag. Personligen så tror jag inte att det kan ha varit dessa bergrum under Skansen Kronan som spelade en central roll i det hela. Tror inte att dessa personer hade velat ha militären till närmaste granne?
Intressant det där med renoveringen av även betongfundamenten på Älvsborgsbron. Denna invigdes den 8 november 1965. Finns också på annat ställe i tråden.
Tyvärr är huset rivet sedan länge. Däremot skall tydligen verkstaden/garaget finnas kvar fast då på ett annat ställe och kanske med ett nytt namn på stället? Troligtvis också en ny innehavare.