2010-04-23, 21:29
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Jag har inte varit inne i tråden så ofta som jag vill på sistone, men jag kopplar inte riktigt vilken roll den här tragiska händelsen med Gays eventuelle son har att göra med det som vi alla här undrar över. Vad hände grabbarna i den duvblå PVn? Finns det någon koppling eller är det ett sidospår som dykt upp under efterforskningarnas gång?`

Mycket intressant utveckling för övrigt kring att en av i gänget ska vara i livet än idag. Synd att det inte går att offentliggöra vem, och vad de här incidenterna genom decennierna består av.

Nej det finns ingen koppling, se det mer som en orientering hur livet tedde sig för dessa killar.

Resten kanske kommer.
Citera
2010-04-23, 21:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
I vilka kretsar dessa levde i den sista tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Jag har inte varit inne i tråden så ofta som jag vill på sistone, men jag kopplar inte riktigt vilken roll den här tragiska händelsen med Gays eventuelle son har att göra med det som vi alla här undrar över. Vad hände grabbarna i den duvblå PVn? Finns det någon koppling eller är det ett sidospår som dykt upp under efterforskningarnas gång?`

Mycket intressant utveckling för övrigt kring att en av i gänget ska vara i livet än idag. Synd att det inte går att offentliggöra vem, och vad de här incidenterna genom decennierna består av.

Nej du har helt rätt i derstatic att detta med Gays ev. son inte har med själva försvinnandet att göra. Det skrevs en del om denna tragiska händelse i tråden förra året.

Det är mera av att ge en bild av i vilka kretsar och vilken miljö dessa personer levde under den sista tiden innan försvinnandena.

Kanske kommer det hela eller låt oss kanske hellre säga att delar av detta vad som hände dem kunna läggas ut här? Vi hoppas alla på detta.

Skulle dessa "incidenter" läggas ut i tråden avslöjas vem uppgiftslämnaren är.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-23 kl. 21:45.
Citera
2010-04-24, 08:29
Bannlyst
Återigen några frågor till Skaraborg2:

Varför är så mycket hemligt enligt TS. efter 45 år?

Vilka risker föreligger för TS. eller någon annan om alla fakta läggs ut?

Är det styrkt att brott föreligger?

Har det någonsin funnits en polisutredning?

Är det omöjligt att konkretisera dina uppgifter?

Vad är TS. uppfattning beträffande konstnärsonen Lundqvists relation och inblandning med de övriga? Är det något konkret som pekar på det?

Finns några klarlagda band mellan dessa? Eller är det enbart lösa spekulationer från TS.?

Det blev några frågor att begrunda. Som jag ser det så är dessa frågor grundläggande för att man ska bilda sig en uppfattning om vad som har skett.

Med hopp om ett anständigare bemötande och att inte uttsättas för påhopp som att kallas rättshaverist.
Citera
2010-04-24, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mx-kungen
Återigen några frågor till Skaraborg2:

Varför är så mycket hemligt enligt TS. efter 45 år?

Vilka risker föreligger för TS. eller någon annan om alla fakta läggs ut?

Är det styrkt att brott föreligger?

Har det någonsin funnits en polisutredning?

Är det omöjligt att konkretisera dina uppgifter?

Vad är TS. uppfattning beträffande konstnärsonen Lundqvists relation och inblandning med de övriga? Är det något konkret som pekar på det?

Finns några klarlagda band mellan dessa? Eller är det enbart lösa spekulationer från TS.?

Det blev några frågor att begrunda. Som jag ser det så är dessa frågor grundläggande för att man ska bilda sig en uppfattning om vad som har skett.

Med hopp om ett anständigare bemötande och att inte uttsättas för påhopp som att kallas rättshaverist.

Alla dessa frågor finns redan besvarade flera gånger. Och du verkar inte heller ha läst igenom tråden?
Din enda agenda verkar vara att förstöra tråden. Varför vet jag ej.

Det torde ej vara alltför svårt att kunna läsa mellan raderna angående detta fall. Vissa saker säger sig självt. Och jag kan mycket väl förstå att det är känsliga uppgifter vi har att göra med här.
Mitt råd till dig är att läsa tråden!

Slutligen: Många tack till dig Skaraborg2 för ett utomordentligt arbete och troligtvis den intressantaste tråd jag läst på FB.
Citera
2010-04-24, 09:29
Bannlyst
Att läsa mellan raderna och att "vissa saker säger sig självt" är att inta en mäkta naiv inställning till ämnet.

Vad jag kan finna så är mina frågor inte besvarade till fullo eller ens delvis. Är det ett bekymmer i denna tråd om det efterfrågas källor, evidensbaserade fakta samt var berättaren finner stöd i sina utsagor?

Om ambitionen med denna historia är att den ska framstå som trovärdig och seriös är det av yttersta vikt att den tål en kritisk granskning. Om inte så är risken uppenbar att historian framställs såsom det görs på annat håll på internet. Det är väl inte målet med allt idogt arbete?

Ett exempel på trovärdighet är:
Klarlägg huruvida det föreligger ett brott i samband med försvinnanden. Är dett fullständigt klarlagt att personerna ifråga inte självmant har gett sig iväg?

Det är fullt möjligt att tråden inte ens hade bestått av 10 sidor som Skaraborg2 skriver. Frågan är om ämnet hade mått sämre av det? Detta tål att diskuteras.

Sätter mitt hopp till att diskussionen framöver fortskrider på en anständig nivå. Dvs.att sakfrågorna i mina inlägg bemöts utan inslag av goda råd från "bättre vetande".
Citera
2010-04-24, 12:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Tyvärr kan jag inte placera honom"!

Citat:
Ursprungligen postat av lostwitness
Alla dessa frågor finns redan besvarade flera gånger. Och du verkar inte heller ha läst igenom tråden?
Din enda agenda verkar vara att förstöra tråden. Varför vet jag ej.

Det torde ej vara alltför svårt att kunna läsa mellan raderna angående detta fall. Vissa saker säger sig självt. Och jag kan mycket väl förstå att det är känsliga uppgifter vi har att göra med här.
Mitt råd till dig är att läsa tråden!

Slutligen: Många tack till dig Skaraborg2 för ett utomordentligt arbete och troligtvis den intressantaste tråd jag läst på FB.

Stort tack för din uppskattning lostwitness.

Ja det är verkligen känsliga uppgifter - ännu efter hela 45 år. Kan ge ett litet exempel på detta. Det finns personer än i dag som lever och som umgicks i kretsen runt Kjell-Åke Johansson. När dessa personer får frågor om hans person så blir svaret "Tyvärr kan jag inte placera honom"!

Det finns bl.a. källor som i allra högsta grad var aktiva vid "Dahlsjö-gängets" försvinnanden samt åren efteråt. Dessa källor "sadlade" sedan om och vill av naturliga skäl inte att det skall bli känt vad de en gång pysslade med.

Folk har skrivit till mig: "Detta är ingen saga utan allt är förklarbart". Tyvärr har jag inte ännu fått det förklarat för mig förutom vissa mindre delar samt en del svårtolkade "hintar".

Uppgifterna om vad som utspelade sig finns inte arkiverade någonstans i något register utan finns faktiskt bara att få från "ett visst håll".
Citera
2010-04-24, 17:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livet i Haga runt 1965. Del 1.

Har hittat en utmärkt längre artikel om livet i Haga vid den tid då Dahlsjö, Johansson och Karlsson bodde och verkade där. Den har alltså inget direkt med själva försvinnandet att göra men talar om många intressanta detaljer från denna tid. Tror att det kan vara svårt för många av att förstå i vilken farlig och kriminell miljö dessa personer befann sig i.

Detta är en längre artikel som kommer att delas upp i olika avsnitt. Artikeln illustrerad med fyra bilder. Artikeln skriven av Berndt von Corswant och foto av Anders Engman.

Se nr.11 den 17 mars 1966, sektion 2.

Det kom en man med lösnäsa och pistol in på en restaurang, riktade vapnet mot kassörskan och sa: Håll er lugna så händer ingenting. Göteborg har rekord i kriminalitet: Här gjorde Christer Sahlberg upp med "Lappen" om postmiljonen. Här ligger "Stiftet" på sjukhus med magen uppsprättad efter ett knivdrama men vågar inte tala om vem som är gärningsmannen. Här spelar Svarte Kent munspel och överfaller folk med järnrör. Här langas sprit öppet. Här anmäls varje dag ett rån och minst en person söker polisskydd för sitt liv. Här har gangsterligorna startat öppet krig mot tjallare! HÄR ÄR SVERIGES CHICAGO!"

"Natten kryper genom gränderna kring Järntorget, snor runt hörnen och skyler över ett stycke av "Sveriges Chicago". Över ett plank har någon slängt en trasig kavaj. En fyllerist leds tyst iväg mellan två konstaplar. Det hänger tvätt framför fönstren som i ett italienskt fattigkvarter. Två rutor är krossade i ett ruckel. Fönstren har ersatts med tidningar. Brevid sticker TV-antennen ut. En gubbe kissar utanför Bröderna Anderssons potatislager på Haga Nygata. En mörkhårig gatflicka vandrar med dröjande steg. En grupp på tre män stoppar mej.
- Ska du ha nåt? frågar en av dem, en ärrig.
- Va då?
- En stor eller liten?

Den ärrige är ungefär tretti år och har vattniga grå ögon. Det sitter en plåsterlapp till höger på den buckliga pannan. Ena örat är krossat som grönkål. Det finns boxning i det förflutna.
- Det var jag som "gjorde" Bosse Högberg, avslöjar den ärrige som heter Herbert. En dag kom Högberg och frågade mej: "Hörrudu Herbert, skall du inte ta och hjälpa mej?"Och det är klart att man gjorde det.

Langarna föreslår att vi skall dricka öl ihop. Alla tre är nyutkomna från alkoholistanstalt. Vi går till Allékafeet, ett slags undre världens konferenslokal. Där gjorde "Lappen" upp med Sahlberg om postmiljonen.
- Konstigt säger Herbert: En kille bodde först uppe i Masthugget. Men så brann det där och den han bodde hos blev innebränd. Sen bodde han på Frigångsgatan men det blev brand där också och den han bodde hos dog. Det händer mycket här som folk aldrig får veta.

Langarna visar mej längs axelsmala gränder mellan skabbiga göteborgska "landshövdingehus". Länge var det p g a grundvattenförhållandena förbjudet att bygga stenhus mer än två våningar höga - tills en landshövding kom på att om man byggde en våning i sten så kunde man sätta två trävåningar ovanpå. Herbert pekar mot ett förnster:
- Det var ett mord där, men polisen kunde inte klara ut det och så sa dom att det var nog naturlig död.

Ett fönster intill är öppet. Det står en blomkruka i fönstret. I en stol sitter en flicka och stickar.
- När hon stickar betyder det att dörren är öppen och det är bara att gå in. Hon hänger ihop med killen som knivhögg en polis på Brunnsgatan. Polisen hade en bok med anteckningar om brottslingar i innerfickan. Kniven tog i anteckningsboken."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-24 kl. 17:06.
Citera
2010-04-24, 18:31
Medlem
Jag hoppas inte Skaraborg2 eller någon annan misstycker att jag ger en liten kommentar till de frågor som mx-kungen ställer. Det är då min kommentar och får stå för mig.

"Är det ett bekymmer i denna tråd om det efterfrågas källor, evidensbaserade fakta samt var berättaren finner stöd i sina utsagor?" För att ge ett bra svar får jag nog bli lite långrandig.

Evidensbaserad används inom medicinen och betyder lite kort att man fattar beslut om vilken vård som är bäst enligt naturvetenskaplig metod ("den tydliga, samvetsgranna och omdömesgilla användningen av bästa tillgängliga bevis för att fatta beslut " som CEBM uttrycker det). Notera orden "bästa tillgängliga", vi återkommer till det. Uttrycket "evidensbaserade fakta" låter för övrigt mycket konstigt i mina öron.

En utredning (ja, detta kan ses som en utredning) består i mångt och mycket av hypotesgenerering där man ställer upp scenarior och skeenden man tror beskriver vad som hände. Utifrån detta använder man sedan det man vet/har (spår, vittnesmål, bakgrundsinformation och annat) för att göra bedömningar av hur sannolik en viss hypotes är. Den hypotes som stämmer bäst med det man vet/har (de bästa tillgängliga bevisen om man så vill!) är sedan den mest sannolika och blir då så att säga "huvudspåret". I överförd bemärkelse blir då den hypotes, "huvudspåret", som stämmer bäst evidensbaserad.
Märk väl att detta inte är något statiskt, vartefter ny information tillkommer kan man behöva revidera sin hypotes, förkasta den eller ställa upp nya.

Vad gäller källor, dvs vittnesmål, får man respektera att en del vill vara anonyma. En bedömning av trovärdigheten kan då enbart den som tagit emot vittnesmålet göra. En bedömning av dennes trovärdighet och indirekt en bedömning av de anonyma vittnesmålens trovärdighet, får var och en göra själv.

Jag har läst hela tråden (jag vet, I have way too much spare time!) och den bakgrundsinformation som lagts ut om de tre saknade tycker jag talar för att de inte frivilligt håller sig borta. Utifrån detta kan man då, utifrån övrig information, ställa upp hypoteser om vad som hänt och bedöma dessa. I detta fallet blir det då suicid (inget talar för det), olycka (det som talar för denna är att olyckor där bilar kört ner i vatten och inte påträffats på länge har inträffat, det som talar emot den är att de vattendrag som 1965 låg nära vägar, som hamnen, idag är muddrade och genomsökta, bla inför Noble Mariner 2007, eller att det vid den tiden borde synts spår) eller att de utsatts för ett brott. Efter att ha läst tråden så är min bedömning att den samlade bilden talar för att de utsatts för ett brott. Men vilken typ av brott, när och av vem kan inte jag säga något om, inte heller om Hübner har med detta att göra.

Ett exempel på hypotes: de tre saknade har varit inblandade i distribution av något, tex insmugglad narkotika. Omständigheter talar för att detta inte helt varit frivilligt och att en av de tre varit i behov av pengar. Detta har då gjort att en del av de "varor" de fått ansvar för att distribuera har försvunnit/sålts utan huvudmännens vetskap men dessa har fått reda på det. Då de tre skall ställas till svars för detta urartar konfrontationen och en eller fler av de tre dör. Kroppen/kropparna eller bilen har ännu inte påträffats. Omständigheter talar för att en av dem var vid liv efter det datum då de tre sågs sist.

Så. Ledsen att det blev lite långt. Vad tror övriga skribenter om den hypotesen?
Citera
2010-04-24, 18:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livet i Haga runt 1965. Del 2.

"- Här har du en sup! säger Herberts kompis och halar fram en halvliter. Langarspriten är ofta utspädd. Eller också är den - blåsprit. Flaskan är ljummen.
- Vi smugglar i plastpåsar.
Herbert säger i det han plirar mot mej med ögon strålande av oärlighet.
- Nu måste du se rånkullen.
Han pekar mot Skansen Kronan, en gång Göteborgs fästning. Det är en rånvänlig kulle med buskar och prång. Där klipper rånarna till med järnrör eller hopfällbara, blyklumpförsedda batonger: man kan köpa dem på Hobbyförlaget. Genomsnittligt anmäls ett rån om dagen till göteborgspolisen.

Göteborgspolisens intensiva och välorganiserade kamp mot brottsligheten i Sveriges Chicago är legendarisk. Ändå ökar våldsdåden. På ett år har kassaskåpskupperna ökat med 54 procent, lägenhetsinbrotten med 63 procent och postbedrägerierna med 97 procent. I fjol utredde polisen 1.106 fall av misshandel (fem av de misshandlade dog) och mördare och dråpare tog livet av 26 personer.
- Allt börjar kring Järntorget, säger en polis. De sista veckorna har varit fruktansvärda, fast i kväll är klientelet rätt fogligt, det är det.

Kommissarie Erik Palmertz:
- Vi måste delvis gå utanför våra befogenheter för att klara det här. Jag har på min avdelning nästan förbjudit skrivarbete. Vi jobbar med telefonerna och bilarna. Men ändå: de enda brott som minskat är fickstölderna. Vi behöver tysk polis här.

Polisen törs inte erkänna att man - det är inte lagligt - mycket noga bokför varje rörelse hos de kriminella, men hjälp av bevakning och tips. Två finska dynamitarder kom till stan för att göra en kupp mot ett kontor i Haga. De hann bara stiga av tåget och gå till Nya Allén innan polisen högg dem. De fick ett års straffarbete för förberedelser till brott.

Det är en inofficiell hemlighet att polisen har en bra slant till att muta tjallare. Tjallarna har länge satt skräck i Göteborgs undre värld. Nu har gangsterligorna startat ett utrotningskrig mot tjallare!"
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-24 kl. 18:47.
Citera
2010-04-24, 19:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mx-kungen
Att läsa mellan raderna och att "vissa saker säger sig självt" är att inta en mäkta naiv inställning till ämnet.

Vad jag kan finna så är mina frågor inte besvarade till fullo eller ens delvis. Är det ett bekymmer i denna tråd om det efterfrågas källor, evidensbaserade fakta samt var berättaren finner stöd i sina utsagor?

Om ambitionen med denna historia är att den ska framstå som trovärdig och seriös är det av yttersta vikt att den tål en kritisk granskning. Om inte så är risken uppenbar att historian framställs såsom det görs på annat håll på internet. Det är väl inte målet med allt idogt arbete?

Ett exempel på trovärdighet är:
Klarlägg huruvida det föreligger ett brott i samband med försvinnanden. Är dett fullständigt klarlagt att personerna ifråga inte självmant har gett sig iväg?

Det är fullt möjligt att tråden inte ens hade bestått av 10 sidor som Skaraborg2 skriver. Frågan är om ämnet hade mått sämre av det? Detta tål att diskuteras.

Sätter mitt hopp till att diskussionen framöver fortskrider på en anständig nivå. Dvs.att sakfrågorna i mina inlägg bemöts utan inslag av goda råd från "bättre vetande".

Tack för ett värdefullt bidrag! Jag beklagar avstängningen men förmodar att du fortfarande har tillgång till PM-funktionen. Skulle du vilja vara så artig och skicka mig en lista på kurslitteratur av evidensbaserat värde inom ämnet vetenskapsteori. Det syns mig som att dina kunskaper inom området är nästan lika omfattande som de som två familjer i Eskils Minne i Helsingborg besitter rörande den beryktade familjen Cederholm.

Det sista nämnt bara som en jämförelse. Cederholms har ju sin egen tråd här på Flashback, om man skulle vilja hänvisa till ledande forskare inom det området.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2010-04-24 kl. 19:12.
Citera
2010-04-24, 20:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livet i Haga runt 1965. Del 3.

"Just nu ligger "Stiftet" på Sahlgrenska sjukhuset med uppsprättad mage. Stiftet och hans fästmö hördes av polisen under jakten på postboven Sahlberg. Kort därefter greps Sahlberg. När Stiftet samma dag steg in i sin bostad på Olivedalsgatan 3 möttes han av en man med en kniv. Stiftet fick hela mellangärdet uppskuret. Han slängdes in i en garderob. En timme senare kom fästmön hem. Hon fick in Stiftet i ambulans. Han var då mera död än levande. Nu har Stiftet vaknat. Men han vågar inte tala om för polisen vem det var som nästan dödade honom.

Varje dag får göteborgspolisen minst en anmälan från personer som känner sej hotade till livet. De mer eller mindre fast organiserade ligorna bevakar sina domäner. De finska ligorna är starkast. Bulgarligan i Göteborg blev riksbekant genom sina dödsdomar. Mellan slovener och kroater förekommer bittra strider. Den makedonska ligan har en rad sprängningar på sin meritlista. För en tid sedan gjorde makedonierna en utflykt till Köpenhamn och sprängde jugoslaviska ambassaden.

Men de verkligt farliga brottslingarna hittar man i de svenska ("vita") ligorna. Där finns Svarte Kent, som spelar munspel och rånar folk med järnrör. Den listigaste, "Låskolvsmannen", som samlade miljoner på en bondgår i Själland, har man lyckats få iväg till en cementcell i Visby. Men Låskolvsmannens kumpaner jobbar vidare, flyttar sej om nätterna till nya gömställen, dyker upp som om de vore nya i branschen. Den som under förhör avslöjar något för polisen sätter stämpeln på sig själv. Han kan bli kvar i ett brinnande ruckelkåk eller märkas som Stiftet.

Jag lämnar Herbert och hans kumpaner och går tillbaka till Allékaféet. På Husargatan går två män med en tredje, mindre, mellan sig. Plötsligt hugger en av dem den lille i axlarna och ryter något i hans ansikte. Sekunden efter faller den lille ihop. Just då svänger en polisbil med tre lyktor på taket in på Husargatan. Männen lyfter raskt upp den nedslagne och släpar honom mellan sej. I ett gathörn tappar de honom och han ramlar på knä. Poliserna kör sakta vidare. En som stannat på trottoaren säger innan han går vidare:
- En tjallare."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-24 kl. 20:16.
Citera
2010-04-24, 20:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livet i Haga runt 1965. Del 4.

Tar här upp texterna till en del av bilderna som finns på sidan 37.

Foto på Skansberget med följande text:"Har du sett rånkulle?" Berget bakom Hagakvarteret är rånarnas favorittillhåll. Offren lockas upp bland buskarna och skrevorna - och knackas i skallen!"

Foto på Järntorget med följande text: "Här runt Järntorget börjar allt ont", säger polisen."

Foto från Allékaféet med följande text: "Vad fan vet predikanten om elände?" Allekaféet är "farligaste stället" i stan. Här görs storkupperna upp. En kväll kom Saron och sjöng. Men stammissarna på stället hade sin syn och sina kommentarer."

Detta är den sista delen från denna artikel.

I denna miljö samlades altså Dahlsjö, Johansson och Karlsson. Här fanns vänner och bekanta. Ända fram till den 29 juli 1965 då allt förändrades!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in