2011-05-15, 14:34
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
När sista tömningen av denna brevlåda var 1965 vet jag inte? Troligtvis 20.00. Kanske ännu senare? Någon som kanske vet detta?

På den tiden Posten funkade fanns det Sista-minuten-lådor vid de flesta järnvägsstationer. Jag kan tänka mig att en låda på Göteborg C kan ha tömts ganska sent. Låg förresten inte Posten mitt emot Centralen då? Bör väl ha funnits en sån sista-minuten-låda utanför Postens entré som tömdes sist av alla lådor i stan.
Citera
2011-05-15, 14:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Göteborg 1 och Göteborgs Central.

Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
På den tiden Posten funkade fanns det Sista-minuten-lådor vid de flesta järnvägsstationer. Jag kan tänka mig att en låda på Göteborg C kan ha tömts ganska sent. Låg förresten inte Posten mitt emot Centralen då? Bör väl ha funnits en sån sista-minuten-låda utanför Postens entré som tömdes sist av alla lådor i stan.

Tack för ditt inlägg katamari.damacy!

Jag kan tänka mig att den sista tömningen av en sådan brevlåda 1965 kan ha skett så sent som kl. 22.00.

Posten Göteborg 1 låg alldeles mitt emot Centralen så personalen hade bara att gå över till Göteborgs Central för tömning av dessa brevlådor som fanns där. Jag antar att det fanns flera st. på en sådan stor station.
Citera
2011-05-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Av det jag kunnat läsa så svävar Locky i ovisshet om sin brors öde, kanhända du har informerat henne eller så har du inte det. Hoppas gör jag dock eftersom det för en anhörig måste vara rena tortyren med osäkerheten.

Jag är nog ganska insatt massförsvinnandet och jag har fått mycket info av Skaraborg 2. Så man kan säga att jag vet mer idag än jag gjorde 1965.

Ovissheten den får jag bära med mig ,liksom de övrigas anhöriga .

Men tanken på att en dag få veta vad som hände och varför ,den tanken ger jag inte upp.
Citera
2011-05-15, 19:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ingen har förut vetat när "Hymme" lämnade sommarstugan innan Bohusläningen skrev ut detta i artikeln från den 21/12 1965. Det har bara varit spekulationer och antaganden. Nu vet vi klockslaget. Fanns ju ingen anledningen för tidningen att ljuga om detta. Modern berättade troligtvis detta för en reporter från tidningen..

Ja det är helt riktigt. Vi har sedan ridigare vetat att vykortet blev postat på Centralstationen (finns en hel del inlägg om detta i tråden). Han måste i stort sett nästan omgående lagt vykortet på lådan när han anlände till Göteborg. Detta blev då stämplat Göteborg 1 och "Hymme" skall även själv ha daterat vykortet med dagens datum.

När sista tömningen av denna brevlåda var 1965 vet jag inte? Troligtvis 20.00. Kanske ännu senare? Någon som kanske vet detta?

Om vykortet postades av någon annan vet vi inte men det måste ha varit skrivet av honom själv. Hans familj kände ju väl igen hans handstil.
Så han lämnade hemmet i Torekov vid 15-tiden den 29:e om jag förstår rätt.

Och då måste han nästan ha lagt brevet på en låda vid centralstationen i Göteborg samma kväll (är ganska säker på att det inte fanns så många andra lådor där det gick att posta på kvällen för leverans nästa dag. Men någon kanske har bättre info?).

Alltså: Torekov vid 15-tiden. Göteborgs centralstation på kvällen.

Finns det någon som helst info om hur han planerade att fortsätta? Finns väl tre möjligheter: Lifta, tåg till Dingle och sedan lifta/buss/gå och slutligen kanske buss ända från Göteborg.

Hur hade han tänkt tillbringa natten? Han hade sparsamt med kontanter? (Och på den tiden var det inte aktuellt med kort för en 17-åring.) Hade han tänkt lifta vidare? Sova på centralstationen? Eller kan han ha haft någon bekant att sova hos?

För övrigt ett stort tack till Skaraborg2 för skickligt detektivarbete och en väldigt spännande tråd!
Citera
2011-05-15, 19:59
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
http://bohuslaningen.se/nyheter/sotenas/1.1210648-polisen-undersoker-46-ar-gammalt-fall

Kan vara Hymme...
Artikeln känns litet oklar; är det ett skelettfynd från Stora Kornö som polisen talar om eller är det något annat fynd?

Liket som drev iland på Stora Kornö 1966 avfärdades väl som tillhörigt en annan person? Har man ändrat sig nu? Av vilken anledning i så fall?
Citera
2011-05-15, 20:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur hade "Hymme" tänkt att tillbringa natten?

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Så han lämnade hemmet i Torekov vid 15-tiden den 29:e om jag förstår rätt.

Och då måste han nästan ha lagt brevet på en låda vid centralstationen i Göteborg samma kväll (är ganska säker på att det inte fanns så många andra lådor där det gick att posta på kvällen för leverans nästa dag. Men någon kanske har bättre info?).

Alltså: Torekov vid 15-tiden. Göteborgs centralstation på kvällen.

Finns det någon som helst info om hur han planerade att fortsätta? Finns väl tre möjligheter: Lifta, tåg till Dingle och sedan lifta/buss/gå och slutligen kanske buss ända från Göteborg.

Hur hade han tänkt tillbringa natten? Han hade sparsamt med kontanter? (Och på den tiden var det inte aktuellt med kort för en 17-åring.) Hade han tänkt lifta vidare? Sova på centralstationen? Eller kan han ha haft någon bekant att sova hos?

För övrigt ett stort tack till Skaraborg2 för skickligt detektivarbete och en väldigt spännande tråd!

Tack för din uppskattning av denna tråd TorkelSnorkel.

Först ang. skelettfyndet från Stora Kornö som hittades i mars 1966. Enligt GP den 1 april 1966 så var detta en rysk sjöman som hade fallit överbord och drunknat. Vet inte varför de tar upp detta?

"Hymme" var vid försvinnadet drygt 18 år och fem månader.

Det finns ingen som helst info om hur "Hymme" hade tänkt att fortsätta färden uppåt Bovallstrand. Med tanke på att han startade sin resa så sent från Torekov samt att han hade en mindre grön sovsäck i sin bruna bag så var det nog meningen att han skulle ligga övernatt i Göteborg hos någon bekant. På konstskolan behövde han ju ingen sovsäck. Där hade han ju en säng som väntade på honom. Att han hade tänkt sova över på Centralstationen är jag övertygad om att han inte hade tänkt göra. Undrar förresten om Centralstationen var uppe dygnet runt 1965? Tror knappast det.

Troligtvis hade han tänkt att återuppta liftandet under fredag morgon/förmiddag den 30 juli.

Han hade 70-80 kr med sig i kontanter. Han tog inte sitt pass med sig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-05-15 kl. 20:38.
Citera
2011-05-15, 22:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Tack för din uppskattning av denna tråd TorkelSnorkel.

Först ang. skelettfyndet från Stora Kornö som hittades i mars 1966. Enligt GP den 1 april 1966 så var detta en rysk sjöman som hade fallit överbord och drunknat. Vet inte varför de tar upp detta?

"Hymme" var vid försvinnadet drygt 18 år och fem månader.

Det finns ingen som helst info om hur "Hymme" hade tänkt att fortsätta färden uppåt Bovallstrand. Med tanke på att han startade sin resa så sent från Torekov samt att han hade en mindre grön sovsäck i sin bruna bag så var det nog meningen att han skulle ligga övernatt i Göteborg hos någon bekant. På konstskolan behövde han ju ingen sovsäck. Där hade han ju en säng som väntade på honom. Att han hade tänkt sova över på Centralstationen är jag övertygad om att han inte hade tänkt göra. Undrar förresten om Centralstationen var uppe dygnet runt 1965? Tror knappast det.

Troligtvis hade han tänkt att återuppta liftandet under fredag morgon/förmiddag den 30 juli.

Han hade 70-80 kr med sig i kontanter. Han tog inte sitt pass med sig.
En reflektion: Volvon och de tre iakttogs sista gången på morgonen/förmiddagen. Hymme kom troligen till centralen på kvällen.

Om de tre i Volvon inte råkat ut för något under dagen, och om de var kvar i Göteborg - borde då inte någon av de tre ha träffat någon anhörig eller bekant på eftermiddag/kväll? Såvitt jag kan förstå höll de till mycket vid sandplan och träffade folk på i stort sett daglig basis.

Därför frågar man sig: Borde inte det som hände dem ha hänt före sen eftermiddag/tidig kväll? Och i så fall borde de inte ha hunnit träffa Hymme?
Citera
2011-05-15, 23:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den regniga och blåsiga torsdagen.

Citat:
En reflektion: Volvon och de tre iakttogs sista gången på morgonen/förmiddagen. Hymme kom troligen till centralen på kvällen.

Om de tre i Volvon inte råkat ut för något under dagen, och om de var kvar i Göteborg - borde då inte någon av de tre ha träffat någon anhörig eller bekant på eftermiddag/kväll? Såvitt jag kan förstå höll de till mycket vid sandplan och träffade folk på i stort sett daglig basis.Därför frågar man sig: Borde inte det som hände dem ha hänt före sen eftermiddag/tidig kväll? Och i så fall borde de inte ha hunnit träffa Hymme?

????????

Nej man kan inte säga att dessa tre höll till där på daglig basis. Kjell-Åke var den som mest höll till där. Ungdomarna på sandplan var ju i hans egen ålder. Dessutom var säkert ingen av ungdomarna där denna dag p.g.a. av det mycket dåliga vädret.

Ja man tycker det.

Får tyvärr skriva något undanglidande. Får nu väga varje ord på guldvåg faktiskt så att man håller sig inom "ramarna" s.a.s.

Skulle allt skrivas ut i klartext så skulle läsarna bli verkligen mycket förvånande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-05-15 kl. 23:57.
Citera
2011-05-15, 23:57
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Detta var på ett annat sätt.

Nej man kan inte säga att dessa tre höll till där på daglig basis. Kjell-Åke var den som mest höll till där. Ungdomarna på sandplan var ju i hans egen ålder. Dessutom var säkert ingen av ungdomarna där denna dag p.g.a. av det mycket dåliga vädret.

Ja man tycker det.

Får tyvärr här skriva något undanglidande. Får nu väga varje ord på guldvåg faktiskt.

Skulle allt skrivas ut i klartext så skulle läsarna bli verkligen mycket förvånande.
Det låter nästan som om det skulle varit så att Hymme blev skjutsad i Volvon till Göteborg. Eller i vart fall att han åkte med den en bit av vägen. Och att något hände på vägen till Göteborg.

Jag förstår om du inte kan svara på detta. Men går det att säga något så är det förstås välkommet...
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2011-05-16 kl. 00:06.
Citera
2011-05-16, 00:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nej så är det inte!

Citat:
När du säger att det faktiskt finns en förklaring som uppfyller de kriterier jag föreslog så låter det nästan som om det skulle varit så att Hymme blev skjutsad i Volvon till Göteborg. Eller i vart fall att han åkte med den en bit av vägen. Och att något hände på vägen till Göteborg.

Jag förstår om du inte kan svara på detta. Men går det att säga något så är det förstås välkommet...

Nej så är det inte!

Nej det går inte att skriva mera om just detta som du skriver och frågar om.
Citera
2011-05-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Jag är nog ganska insatt massförsvinnandet och jag har fått mycket info av Skaraborg 2. Så man kan säga att jag vet mer idag än jag gjorde 1965.

Ovissheten den får jag bära med mig ,liksom de övrigas anhöriga .

Men tanken på att en dag få veta vad som hände och varför ,den tanken ger jag inte upp.

Du kan ju alltid fråga Skaraborg2 om vad som hände och varför det hände ?

Fallet är ju löst för längesedan. Vad som var orsaken vet Skaraborg så när du har orsaken kan man ju lätt lista ut varför.

Allt står att läsa på Metapediasidan där det även står klart och tydligt att det inte finns några frågetecken längre, helt exakt kan man ju inte vara men det är ju inte nödvändigt heller nu när orsaken till det hela finns är det ju inte direkt något mysterium.
Citera
2011-05-16, 20:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Informerad.

[quote=svenne-i-viken]Av det jag kunnat läsa så svävar Locky i ovisshet om sin brors öde, kanhända du har informerat henne eller så har du inte det. Hoppas gör jag dock eftersom det för en anhörig måste vara rena tortyren med osäkerheten.[/QUOTE]

Jag delar till 100% din åsikt.

Hon är informerad av mig precis som att jag är informerad av henne. Hon får därför skriva på det sätt som hon har gjort eftersom det är som det är tyvärr!

Alla måste ju också förstå att allt som hände denna dag (29/7-65) samt tiden därefter aldrig kommer att komma fram. Av de fakta som vi idag har gör att man får fram ett scenario.
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-05-16 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in