2010-05-03, 20:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Älvsborgsbron.

Citat:
Ursprungligen postat av schadow
Citat:
kan nämna att jag är släkting till Kjell-Åke Johansson enligt farsan, det är hans syssling påstår han
vet inte om det gör gubben mer trovärdig om det med älvsborgs bron.(har kollat med en som har varit med på renoveringar utav bron och dom har inte varit nere så lång i bron så det finns chans att dom ligger där)

Det var verkligen intressant att höra. Har själv haft mycket kontakt med en hel del släktingar till honom. Är det på Kjell-Åkes mammas eller pappas sida du är släkt med honom på långt håll? Du kan gärna skicka mig ett PM ifall du inte vill skriva ut det i tråden.

Ang. Älvsborgsbron, enligt GP den 23 juli 1965, så hade de ju kommit ganska långt med brobygget och höll på att dra kablarna från ena sidan älven till den andra.

Enligt denne uppgiftslämnare så var det endast en av dessa tre som dog denna kväll/natt.
Citera
2010-05-03, 21:06
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns faktiskt en överlevare som sedan snabbt lämnade scenen.
Har du fått veta vem detta skulle vara?
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-05-03 kl. 21:35.
Citera
2010-05-03, 21:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fler personer?

Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Har du fått veta vem detta skulle vara?

Nej men som de flesta säkert redan har läst, så har jag mer eller mindre hela tiden misstänkt att det kan ev. vara Kjell-Åke Johansson. Bl.a. detta med anledning av vem lillasystern till Karlsson såg stående dörren till broderns lägenhet efter den 29 juli 1965.

Detta beror på om det fanns ytterligare personer som ingick i det som kom att kallas för "Dahlsjö-gänget"?
Citera
2010-05-03, 21:23
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Nej
Men någon som vet detta med bestämdhet har alltså 'bekräftat' att en av killarna lever i mellansverige idag?
Citera
2010-05-03, 21:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ja.

Citat:
Men någon som vet detta med bestämdhet har alltså 'bekräftat' att en av killarna lever i mellansverige idag?

Ja.
Citera
2010-05-03, 21:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Vad jag helst skulle vilja är att få kunna lägga ut "hela" historien i ett sammanhang. Då blir det mera lättförklarligt än en bit här och en bit där.
Har uppgiftslämnarna ställt kravet att du måste presentera uppgifterna bitvis?
Och vad tycker de egentligen om att du försöker snoka rätt på det de vill hemlighålla?

Ursäkta om jag verkar misstänksam, men hela grejen är ganska förvirrande.
Lite som att läsa Nostradamus.

Oavsett vad som egentligen hände, så finns det redan i denna tråd tillräckligt med innehåll för ett filmmanus.
(Lite som Peter Weirs Picnic at Hanging Rock.)
Senast redigerad av FritzDaCat 2010-05-03 kl. 21:46.
Citera
2010-05-03, 21:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helst i ett sammanhang.

Citat:
Har uppgiftslämnarna ställt kravet att du måste presentera uppgifterna bitvis?
Och vad tycker de egentligen att du försöker snoka rätt på det de vill hemlighethålla?

Citat:
Ursäkta om jag verkar misstänksam, men hela grejen är ganska förvirrande.
Lite som att läsa Nostradamus.

Det är bara bra att vara misstänksam - i ett fall som detta. Om du känner dig förvirrad vad tror du inte jag känner mig? Efter ett års rivande i en mängd olika handlingar, samtal med en stor mängd människor m.m. Som tur är så har verkligen inte heller Crapstack legat på latsidan och har bl.a. ringt mycket. Ju mera som kommer fram desto mera både man häpnar och blir förvånad! Även om inte alla bitar är på plats ännu så förstår jag vad som hände i "x-punkten" ganska bra.

Nej uppgiftslämnarna har inte ställt kravet att det skall presenteras bitvis. Snarare tvärtom. Helst i ett sammanhang. Vissa händelser har jag fått ett positivt svar på och då läggs dessa ut. Vissa har jag inte fått något svar på alls och andra får inte omnämnas.

Ja ett fall som detta så kan nog ingen förvåna sig över att någon till sist fattar intresse för. Sveriges enda olösta massförsvinnande i modern tid.

Vad de tycker? Svårt att säga exakt men om det hela sköts på rätt sätt så kan det fungera så att "hela" händelseförloppet kommer ut i tråden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-03 kl. 21:57.
Citera
2010-05-03, 22:06
Medlem
hallberg-rassys avatar
Jag har en idé som skulle kunna göra tråden lite mer lättsmält. Skulle inte någon kunna göra en lista med saker som INTE hör ihop med försvinnandet. Detta för att förhindra sidospår.
Citera
2010-05-03, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket god idé.

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Jag har en idé som skulle kunna göra tråden lite mer lättsmält. Skulle inte någon kunna göra en lista med saker som INTE hör ihop med försvinnandet. Detta för att förhindra sidospår.

Det var verkligen ingen dum idé du kommer med. Verkligen bra.
Citera
2010-05-04, 16:59
Medlem
Citat:

Ang. Älvsborgsbron, enligt GP den 23 juli 1965, så hade de ju kommit ganska långt med brobygget och höll på att dra kablarna från ena sidan älven till den andra.

Det här med Älvsborgsbron reagerade jag på men vet inte varför. Det är inte första gången jag hör talas om det. Har ett sådant rykte funnits i ett annat kriminalfall eller i en deckare kanske?
Fanns det inte ett uttryck som "Passa dig så du inte blir ingjuten i Älvsborgsbron" på den tiden? Någon gammal göteborgare som vet?
Citera
2010-05-04, 17:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidsfaktorn - det största problemet.

En sak som komplicerar hela "Dahlsjö-affären" är - tiden! Just detta har flera källor uppgivit som ett problem.

Om detta fall hade t.ex. varit tre fyra år gammalt hade det varit betydligt lättare. Under de 45 år som nu har gått har det runnit mycket vatten i Göta älv s.a.s.

Människor har ändrat på sig och deras familjer och bekanta känner inte till deras bakgrund. Människor har avlidit och kan inte själva prata om vad som hände men det finns barn och barnbarn. De få som är i livet vill ha lugn och ro på ålderns höst. Flera människor som har vetskap om vad som hände befinner sig numera på olika vårdinrättningar. Till sist men inte minst så finns det en som lämnade scenen snabbt. Detta anser jag personligen vara det allra största problemet. Här går det knappast att lägga ut hela sanningen om denne person.

Man tycker kanske att åldern på fallet skulle göra det lättare att skriva ut vad som hände men i praktiken är det faktiskt precis tvärt om.

Jag tror ändock att det går att lägga ut vad som hände den 29 juli 1965 och tiden därefter bara inte en massa namn dras upp. Detta är min förhoppning och jag kommer att försöka göra så gott jag kan för att så skall ske.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-04 kl. 17:28.
Citera
2010-05-04, 18:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen Älvsborgsbron.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Det här med Älvsborgsbron reagerade jag på men vet inte varför. Det är inte första gången jag hör talas om det. Har ett sådant rykte funnits i ett annat kriminalfall eller i en deckare kanske?
Fanns det inte ett uttryck som "Passa dig så du inte blir ingjuten i Älvsborgsbron" på den tiden? Någon gammal göteborgare som vet?

Det är möjligt att det kan ha funnits ett sådant rykte och ett sådant uttryck vid denna tid?

Flera som jag har pratat med och som var med i Haga 1965 och åren därefter, har dock aldrig hört detta rykte förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in