2010-04-22, 18:25
Medlem
getosts avatar
Hur vet man att det är endast en överlevande?
Citera
2010-04-22, 18:57
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nog rörde sig t.ex. Kjell-Åke Johansson i en värld där mycket kunde hända. En tjej i Haga som han kände (eller åtminstone visste väl vem hon var) försvann. Om jag minns rätt blev hon mördad men kroppen hittades aldrig. Återigen om jag minns rätt så skedde detta efter hans eget försvinnade. Hennes försvinnande hade troligtvis inget med hans att göra. GM och medhjälparen blev sedermera gripna för detta dåd och dömda.

Går det att få fram vilka det var? Är dom i livet kan de sitta på mycket intressanta uppgifter, iaf om hur det var i Haga. Långsökt kanske men ändå.
Citera
2010-04-22, 20:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Språkkunskaper, källarutrymmen m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Återigen är jag imponerad av ditt idoga arbete!

Man kan fråga sig varför en person gör sig besväret med att ordna falskt pass och fly till tryggheten för att sedan återvända. Kanske var det svårt även för en "ren" person att bosätta sig och arbeta i t.ex. Holland. Och språkkunskaperna var sådär i gänget har jag förstått. Eller bara hemlängtan?
Det var väl naturligt att bosätta sig långt från Göteborg som möjligt när man kom hem, men en äkta kålle som flyttat till t.ex. Östersund skulle blivit känd som "göteborgaren". Det var nog bara i Stockholm han kunde smälta igen.

Det där med källarförråden har jag funderat på. Kom ihåg att de flesta landshövdingehusen i Haga inte var byggda med källare, även om det fanns ett och annat. Och huset skall dessutom haft turen att få stå kvar.
Det är nog mer sannolikt att snegla på stenhusen i närheten i så fall.

Tack för din uppskattning En debattör.

Först så tror jag inte den överlevande bosatte sig och började arbeta i t.ex. Holland eller i Flandern. Däremot tror jag isf att den överlevande kan ha mönstrat på en båt från Antwerpen.

"Dahlsjö-gängets" språkkunskaper var mycket skrala. Det språk, förutom sitt modersmål förstås, de behärskade "bäst" måste ha varit engelskan. Återigen kan man väl antaga att Kjell-Åke hade de "bästa" kunskaperna i detta språk p.g.a. att han hade avslutat sin skolgång 1964. Gay verkar bara ha gått 7-årig folkskola som avslutades 1957. Dahlsjö slutade också skolan efter sju år 1958 då han började att arbeta som klassningsarbetare.

Det där med källarförråden du skriver om är intressant. Tror du eller någon annan att det kan ha funnits källarutrymmen på Risåsgatan där Gay bodde? Iofs så skall dessa källarutrymmen finnas kvar än i dag men det kan också ha funnit utrymmen som i dag är rivna sedan länge?

Du skriver landshövdingehusen i Haga. Eftersom jag inte är från Haga så undrar jag vad det var/är för slags hus och var fanns dessa?
Citera
2010-04-22, 21:09
Medlem
Citat:
Du skriver landshövdingehusen i Haga. Eftersom jag inte är från Haga så undrar jag vad det var/är för slags hus och var fanns dessa?

Jag googlade fram en typisk Hagabild på måfå: http://www.alltidgot.com/bilder/Rolfkerstrmserfarenheterfrn30och40talet_97F0/SISTA22.jpg

Så här ser alltså husen ut. En bottenvåning som är murad och ofta lite lägre än de två övre våningarna som är byggda i trä. Sedan finns det lite olika varianter på det.
Risåsgatan 7-9 var också byggda ungefär så här. Om det fanns källare vet jag inte...
Robert Garellick har gjort två bildböcker om gamla Göteborg, där finns minst en riktigt skarp bild från Risåsgatan precis innan det revs.
Citera
2010-04-22, 21:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kriminella skall man ha respekt för!

Citat:
Ursprungligen postat av mx-kungen
Har följt detta ämne som läsare sedan tråden startades av Skaraborg2 på Svenska Mord. Absolut så är det spännande läsning detta fall. TS. idoga arbete har säkert krävt sin man.

Om man läser dessa två trådar samtidigt så kan man utan överdrift påstå att åsikterna går isär.
Citat:
Kritikerna är inte nådiga i sina uttalanden, kan man säga
. Det vore därför utomordentligt bra för TS. framtida trovärdighet om alla mer eller mindre fantastiska påståenden styrks med konkreta uppgifter

Några frågor till Skaraborg2:

Är det omöjligt att klargöra omständigheterna i fallet med evidensbaserade fakta?

Varför är så mycket hemligt enligt TS. efter 45 år?

Vilka risker föreligger för TS. eller någon annan om alla fakta läggs ut?

Är det styrkt att brott föreligger?

Är det omöjligt att konkretisera dina uppgifter?

Om detta hemlighetsmakeri hade undvikits så hade tråden knappast blivit ifrågasatt.
Jag kan ha en viss förståelse för att uppgifter som aldrig faktaredovisas blir ifrågasatta.

Om möjligheten finns så styrk gärna faktauppgifterna med konkreta uppgifter som fastställer relevansen.

Ser framemot vad som komma skall!

Om inte detta inlägg hade skrivits så hade jag inte skrivit om nedanstående saker.

Här kommer ett inlägg som man genast ryggar tillbaka inför! Känner mycket väl igen denna skrivstil!

Bara omnämndet av ett "visst forum" utan att det egentligen behöver omnämnas i sammanhanget gör att man blir på sin vakt! Ingen lär väl ha missat att "Dahlsjö-fallet" startades först på ett annat ställe innan FB antar jag?

Sedan så skall jag ta upp detta med den s.k. "kritiken". Under ca 4½ månader, april-augusti -09, erhöll jag en mängd "tjatmails" att jag skulle återvända för "att ta hand om mina trådar" från en moderator! Fram till i början av september så rådde det minsann ingen "kritik" från detta håll!

Den av läsarna på tråden här på FB som skulle vilja läsa dessa "tjatmails" så är det bara att höra av sig så skickar jag gärna en eller ett par stycken. Alla är sparade.

Vad det handlar om är ren avundssjuka. Idel ondska och elakheter från detta håll.

Här i denna tråd på FB skrivs en mängd frågor och en mängd svar. Både positiva, ifrågasättande, undrande med andra ord som det skall vara i en tråd. Här tas inte inlägg bort som på löpande band!

Som svar på dina frågor säger jag: Läs hela tråden en gång till från början till slut så får du själv dra din egna slutsatser.

Kriminella bör man ha respekt för eller hur?

Det är faktsikt första gången jag gör ett liknande inlägg som detta. Inget jag tycker om men man måste ju gå i svaromål.

Det är också första gången jag inte besvarar frågor i ett inlägg men detta gör jag på mycket goda grunder! Jag kommer ej heller att besvara några frågor från denne medlem!

Däremot om någon annan skulle ställa någon av dessa frågor så skall jag försöka att besvara dem så gott det går!
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-22 kl. 21:47.
Citera
2010-04-22, 21:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Endast en överlevande?

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Hur vet man att det är endast en överlevande?

Ja du getost det är den uppgiften jag har fått att en av dem är ännu i livet.

Jag vet inte mer än du här men helt omöjligt kanske det inte är att t.ex. Dahlsjö kan ha levat flera år efter 1965? Detta är alltså ingenting jag vet utan enbart en ren spekulation från min sida.
Citera
2010-04-22, 21:56
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ja du getost det är den uppgiften jag har fått att en av dem är ännu i livet.

Jag vet inte mer än du här men helt omöjligt kanske det inte är att t.ex. Dahlsjö kan ha levat flera år efter 1965? Detta är alltså ingenting jag vet utan enbart en ren spekulation från min sida.

- Har du fått uppgiften att ENDAST en är i livet, eller att minst en är i livet?
Citera
2010-04-22, 21:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
"En är fortfarande i livet"!

Citat:
Ursprungligen postat av getost
- Har du fått uppgiften att ENDAST en är i livet, eller att minst en är i livet?

Jag har fått svar i stil med "en är fortfarande i livet".
Citera
2010-04-22, 22:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svårtolkade "hintar".

[quote=Oralice]Givetvis kan det finnas en(?) för oss okänd "medlem" i gänget, det är väl mer regel än undantag att man umgås med mycket folk i den åldern (ca 20) så det är absolut inte omöjligt att en kamrat kan ha följt med grabbarna den 29 juli.

Har du fått några "hintar" om att ytterligare person(/er) kan ha varit med grabbarna den aktuella dagen, eller är det spekulationer?.

Citat:
Gillar din teori om att KÅJ kan ha "sparats" för att utföra gentjänster. Helt perfekt att låta en ostraffad och försvunnen person utföra det man vill ha utfört. Man kanske borde sälja idén till vår käre Leif Gw?[/
QUOTE]

Ja jag tror Oralice att det kan ev. ha berott på just detta samt att Kjell-Åke Johansson inte var missbrukare av vare sig alkohol eller tabletter. Snarare tvärtom.

Nej jag har inte direkt fått sådana "hintar" att det skall ha ingått flera personer i gänget. Dock har jag fått sådana som skulle kunna tydas både åt det ena eller andra hållet. Alltså något svårtolkade och "luddiga". Dessa finns utlagda i tråden och kom till mig i form av PM under augusti och september förra året.

Däremot det som sedan kom att ske "i den lägenhet i det hus där allt en gång började" så har jag fått "hintar" om fler personer kan ha varit närvarande. Kan dock inte säga hur många.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-22 kl. 22:09.
Citera
2010-04-22, 23:06
Bannlyst
Angående Landshövdinghus

Namnet kommer att Landshövdingen i Gölteborg vid denna tid kom på ideen. Orsaken till att
denna typ av hus hade bottenvåning i tegel/cement var för att minska brandrisken.

Citat:
Ursprungligen postat av Play
Nu låg ju inte Risåsgatan i HAGA iofs utan snarare i Annedal. Visst skillde det mellan landshövdingehusen men vissa hade både källare och vind beroende på hus. Så att per automatik utesluta att källaren/utrymmet inte kunde vara beläget i ett landshövdingehus är enl min mening att dra förhastade slutsatser.

Med all respect de bilder som debattör länkar till utgör inte urtypen för denna hustyp i Göreborg. Tvekar om de är landshövdingehus överhuvudtaget

Sedan brukar ju arkitekten av hävd placera källaren under markplanet

Så även i de hus som länken visar kan ju ha källare

mvh
Play
Senast redigerad av Play 2010-04-22 kl. 23:15. Anledning: edit
Citera
2010-04-22, 23:24
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hagas undre värld.

Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Går det att få fram vilka det var? Är dom i livet kan de sitta på mycket intressanta uppgifter, iaf om hur det var i Haga. Långsökt kanske men ändå.

Ja jag vet vilka dessa personer var. Dock inte namnen men på vilket sätt de kände denna tjej.

Den uppgiften jag har fått är att dessa skall vara avlidna i dag. Om detta stämmer vet jag inte? Med tanke på det liv som åtminstone en av dem förde låter detta troligt.

Även om någon av dem skulle vara i livet så är jag ganska övertygad om att h*n inte skulle ha något att säga. Dessa skall också ha levat i Hagas undre värld.
Citera
2010-04-22, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Landshövdninghus.

Tack både En Debattör och Play för informationen ang. dessa Landshövdinghus. Har aldrig hört talats om detta namn förut.

Har också fått information om dessa hus från annat håll så nu vet jag hur sådana ser ut.

Ang. källarutrymmena som spelade en central roll, så måste dessa ha legat under markytan. Kanske en bra bit ner?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-22 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in