2009-12-23, 00:42
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vad jag också har undrat över är, när kan "Dahlsjö-fallet" ha blivit preskriberat? De var bara "enbart" efterlysta för att de hade försvunnit. De var inte efterlysta för något brott. Två av dem var dessutom myndiga och det är inte olagligt att vilja försvinna. Inga som helst bevis har framkommit att de har avlidit. Dahlsjö och Johansson är än idag antecknade som obefintliga. Karlsson dödförklarades först i januari 1997. Ett verkligt knepigt fall det här.

Såvitt jag begriper så är det preskriberat bara vad Karsson beträffar. Han är dödförklarad. De andra, de försvunna, torde fortfarande vara ett polisfall - eller snarare bli det i samma stund som polisen får något att arbeta med. Det är ett svalt fall, ingenting har hänt (såvitt vi vet), men officiellt/formellt borde det gå att ringa polisen om man har något att komma med. Precis som man ringer då vilken annan 16-åring som helst (eller föralldel vuxen) försvinner. Det är inget brott (såvitt känt), men försvinnanden är en av polisens yrkesangelägenheter. Dock kanske inte angelägna då det gäller vuxna, som har rätt att röra sig som de behagar.

Citat:
Broström skulle om han levat i dag ha varit ca 87 år. Det finns en äldre kvinna i Klippan med samma efternamn. Hon är nästan 82 år. Kan ev. vara hans hustru. Hon står som ogift och kan då vara änka.

Det finns förutom denna äldre dam, ytterligare en hel del personer som heter Broström i denna kommun.

Jo, jag såg dessa personer på ratsit.se. Flera av dem var åldersmässigt lämpliga kandidater till att vara Broströms barn. Änkan, om det är hon, kan vara mycket åldrad. Men sådant är ju individuellt. Änkan till den svarta PV:ns gamle ägare kunde ju redogöra för sin och makens tid med bilen, med ackuratess, vilket sonen bekräftade (Crapstacks telefonsamtal).
Citera
2009-12-23, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Såvitt jag begriper så är det preskriberat bara vad Karsson beträffar. Han är dödförklarad. De andra, de försvunna, torde fortfarande vara ett polisfall - eller snarare bli det i samma stund som polisen får något att arbeta med. Det är ett svalt fall, ingenting har hänt (såvitt vi vet), men officiellt/formellt borde det gå att ringa polisen om man har något att komma med. Precis som man ringer då vilken annan 16-åring som helst (eller föralldel vuxen) försvinner. Det är inget brott (såvitt känt), men försvinnanden är en av polisens yrkesangelägenheter. Dock kanske inte angelägna då det gäller vuxna, som har rätt att röra sig som de behagar.

Nog måste det vara preskiberat idag oavsett vad som hänt? Om någon, eller alla dessa killar blivit mördade, så skulle mordet preskiberas 25 år efteråt, alltså 1990. Alla andra möjliga typer av begångna brott, antingen av de försvunna själva eller av utomstående, skulle ha varit preskiberade ännu tidigare.
Citera
2009-12-23, 03:04
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Nog måste det vara preskiberat idag oavsett vad som hänt? Om någon, eller alla dessa killar blivit mördade, så skulle mordet preskiberas 25 år efteråt, alltså 1990. Alla andra möjliga typer av begångna brott, antingen av de försvunna själva eller av utomstående, skulle ha varit preskiberade ännu tidigare.

Ja, om ett brott begåtts så är preskriptionstiden maximalt 25 år (för mord). Men ett försvinnande är inte nödvändigtvis en följd av ett brott. Tappa bort en unge får du se: du kommer att vända dig till polisen, trots att du inte vet att barnet utsatts för något brottsligt. Tappa bort en åldring: samma sak. Anmäl någon saknad: snuten.

Råka hitta ett lik från medeltiden: ring först snuten. Kör på ett rådjur: ring sedan snuten. Polisen sysselsätter sig inte bara med brott.

Men oavsett vad som hände dessa män 1965, så kommer ingen att straffas för det i dag. Men om vi talar om preskriberingar, förutsätter vi preskribering av brott, inte preskribering av försvinnande. Det finns ingen lag i världen som kan upphäva dessa mäns s.k. obefintlighet. Endast deras återfinnande kan det. Eller deras dödförklaring. Och om det sista vore fallet så skulle detta ändras om de återfunnes vid liv.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2009-12-23 kl. 03:12.
Citera
2009-12-23, 15:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nils-Sture Trädgårdh, Göteborg.

En av de stora och tongivande namnen inom Göteborgspolisen 1965 var kriminalkommissarie Nils-Sture Trädgårdh. De som "har åldern inne" minns säkert hans namn från massmedia under 1950 och 60-talen. Hans namn förekommer i en del av de trådar jag har startat här.

I början av 1967 så kan han ev. ha lämnat sin tjänst som kriminalkommissarie, p.g.a. en del bråk.

I vilket fall som helst så var Trädgårdh en välkänd och energisk "bovjägare" vid denna tid. Man kan ju undra om ,eller vad, han kände till om detta fall? Naturligtvis en hel del med tanke på hans position. Han ansågs var mycket duktig.

Troligtvis så hade han en mycket god insikt i, vad som hade hänt men ändå inte verkar ha gjort något? Kanske hade han också vetskap om i vilka led man skulle leta efter svaren till dessa försvinnanden?

Nils-Sture Trädgårdh kände verkligen till den undre världen i Göteborg.

I dag är han som de flesta från 1965 avliden tyvärr.

Har funderat en hel del på Trädgårdhs ev. roll i "Dahlsjö-falet"?
Citera
2009-12-23, 23:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket knepigt fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Ja, om ett brott begåtts så är preskriptionstiden maximalt 25 år (för mord). Men ett försvinnande är inte nödvändigtvis en följd av ett brott. Tappa bort en unge får du se: du kommer att vända dig till polisen, trots att du inte vet att barnet utsatts för något brottsligt. Tappa bort en åldring: samma sak. Anmäl någon saknad: snuten.

Råka hitta ett lik från medeltiden: ring först snuten. Kör på ett rådjur: ring sedan snuten. Polisen sysselsätter sig inte bara med brott.

Men oavsett vad som hände dessa män 1965, så kommer ingen att straffas för det i dag. Men om vi talar om preskriberingar, förutsätter vi preskribering av brott, inte preskribering av försvinnande. Det finns ingen lag i världen som
Citat:
kan upphäva dessa mäns s.k. obefintlighet. Endast deras återfinnande kan
det. Eller deras dödförklaring. Och om det sista vore fallet så skulle detta ändras om de återfunnes vid liv.

Det här fallet är minst sagt mycket knepigt.

Officiellt sett så har det inte begåtts något brott. Det "enda" som har skett är att tre unga män och en bil försvann. Återigen så har det officiellt inte begåtts något brott.

Ingen av dem har varit efterlysta p.g.a. brottslig verksamhet. Som förut har nämnts så är det inget olagligt att vilja försvinna. Två av dem var dessutom myndiga.

I detta fall kan det inte bli tal om en preskribering av ett brott. Två av dem är än idag obefintliga och därmed inte dödförklarade. Jag tror inte att det kan finnas någon preskribering här.

Har för mig, att när en försvunnen person skall ha fyllt 90 år så dödförklaras han/hon automatiskt. Isf skulle det gå ytterligare nästan 30 år för Kjell-Åke Johansson.

Är det någon som exakt vet hur det ligger till detta med 90-årsgränsen?
Citera
2009-12-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det här fallet är minst sagt mycket knepigt.

Officiellt sett så har det inte begåtts något brott. Det "enda" som har skett är att tre unga män och en bil försvann. Återigen så har det officiellt inte begåtts något brott.

Ingen av dem har varit efterlysta p.g.a. brottslig verksamhet. Som förut har nämnts så är det inget olagligt att vilja försvinna. Två av dem var dessutom myndiga.

I detta fall kan det inte bli tal om en preskribering av ett brott. Två av dem är än idag obefintliga och därmed inte dödförklarade. Jag tror inte att det kan finnas någon preskribering här.

Har för mig, att när en försvunnen person skall ha fyllt 90 år så dödförklaras han/hon automatiskt. Isf skulle det gå ytterligare nästan 30 år för Kjell-Åke Johansson.

Är det någon som exakt vet hur det ligger till detta med 90-årsgränsen?

Se inlägg 861 ovan/LV

Gällande rätt idag 2009, se länk nedan

http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/20050130.htm
Senast redigerad av Lage Vrängare 2009-12-25 kl. 17:41.
Citera
2009-12-30, 00:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel GP lördagen den 22 maj 1965.

Denna artikel handlar inte direkt om "Dahljsö-gänget" men visar på att sådant här förekom, samtidigt som O 18920 var ute på gatorna och rullade.

"Narkotika för 80.000 i bagageluckan på bil."

"Största narkotikabeslaget hitills i Göteborg - 40.000 preludintabletter, värda 80.000 kr. på marknaden - gjordes på torsdagskvällen, när tre storgrossister fastnade med sin bil i en specialarrangerad trafikkontroll på E 3:an nedanför Torpaskolan. Männen kom från Stockholm och skulle leverera partiet till en beställare i Göteborg. De hade varit skuggade praktiskt taget hela vägen, sedan de på förmiddagen lämnat huvudstaden. Partiet, låg i bagageluckan. Männen - två stockholmare och en göteborgare i åldern 30-35 år - har anhållits och skall begäras häktade."

Kanske hade även "den duvblå" fått göra någon resa till Stockholm? Detta är alltså inget jag vet. Det finns inget som vare sig talar emot eller för detta påstående. Det var också under våren/försommaren detta år som Jan Olof Dahlsjö köpte bilen.
Citera
2009-12-30, 22:40
Medlem
ÄNTLIGEN, En artikel hittad! GT 21.10.65

Göteborgstidningen GT den 21 oktober 1965.

Jag var idag och tittade på microfilmer på GT. Skaraborg har ju sökt igenom GP under en lång period och inget hittat om vårat fall. Ett fantastiskt jobb Skaraborg! Så jag tänkte titta på GT istället. Detta också efter att ha läst igenom kapitlet i Norléns bok igen vilket gjorde mig förbryllad. Som så mycket i detta fall. Tyvärr hade jag inte tid att kopiera eller skriva av artikeln eftersom det vara nära bibliotekets stängningsdags så det får bli efter nyår.

Men jag hann i alla fall att läsa igenom artikeln. Rubriken på artikeln är:

"De känner inte varann. Men polisen tror de rymde tillsammans.
Fullständiga gåtor är två pojkars försvinnande från Göteborg den 29/7 65. Trots att de inte känner varann sedan tidigare tror polisen att de försvann tillsammans".

Artikeln handlar om Kjell-Åke och Hymme. Karlsson och Dahlsjö nämns inte alls vilket ju är konstigt eftersom det var kännt vid det laget,i oktober 1965 att dom försvunnit tillsammans. Det skrivs att Kjell-Åke hade något problem, att han sagt till familjen att han inte tänkte jobba längre vid sin dåvarande arbetsplats. Att han varit synlig på stora Essingen av bekanta. Att familjen fått ett mystiskt telefonsamtal av någon som sa att han fanns på café Auto i Göteborg. Familjen sökte honom där men ingen där hade sett honom.

Om Hymme skrivs att han tänkte åka till Gerlesborg konstskola.Att han skickat ett vykort från Göteborg samma dag han försvann 29/7.
Föräldrarna till Kjell-Åke och Hymme vädjar till alla som vet något att höra av sig till polisen.
Två foton finns i artikeln. Det på Kjell-Åke vi känner till förut och ett annat bättre på Hymme. Jag hoppas vi kan kopiera den och lägga in den senare här.

Jag får önska alla här ett Gott Nytt År.
Citera
2009-12-30, 23:13
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond

Jag var idag och tittade på microfilmer på GT. Skaraborg har ju sökt igenom GP under en lång period och inget hittat om vårat fall. Ett fantastiskt jobb Skaraborg! Så jag tänkte titta på GT istället. Detta också efter att ha läst igenom kapitlet i Norléns bok igen vilket gjorde mig förbryllad. Som så mycket i detta fall. Tyvärr hade jag inte tid att kopiera eller skriva av artikeln eftersom det vara nära bibliotekets stängningsdags så det får bli efter nyår.

Fullständiga gåtor är två pojkars försvinnande från Göteborg den 29/7 65. Trots att de inte känner varann sedan tidigare tror polisen att de försvann tillsammans".

Artikeln handlar om Kjell-Åke och Hymme. Karlsson och Dahlsjö nämns inte alls vilket ju är konstigt eftersom det var kännt vid det laget,i oktober 1965 att dom försvunnit tillsammans. Det skrivs att Kjell-Åke hade något problem, att han sagt till familjen att han inte tänkte jobba längre vid sin dåvarande arbetsplats. Att han varit synlig på stora Essingen av bekanta. Att familjen fått ett mystiskt telefonsamtal av någon som sa att han fanns på café Auto i Göteborg. Familjen sökte honom där men ingen där hade sett honom.

Om Hymme skrivs att han tänkte åka till Gerlesborg konstskola.Att han skickat ett vykort från Göteborg samma dag han försvann 29/7.
Föräldrarna till Kjell-Åke och Hymme vädjar till alla som vet något att höra av sig till polisen.
Två foton finns i artikeln. Det på Kjell-Åke vi känner till förut och ett annat bättre på Hymme. Jag hoppas vi kan kopiera den och lägga in den senare här.

Fantastiskt jobb och äntligen hittades något. Intressant, skall bli kul att se hela artikeln.
Mycket bra att rätt tidning har hittats, då vet vi var det finns fler oxå.

Gott Nytt År
Citera
2009-12-31, 00:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Storartat Edmond! Äntligen en artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond

Då vet vi nu att det skrevs iaf något om dem efter att de försvann. Artikeln verkar mycket intressant även om en del verkar vara fel när det gäller Kjell-Åke Johansson.

Det betyder med andra ord att Kjell-Åkes föräldrar och "Hymmes" föräldrar hade vänt sig till GT om deras söners försvinnande. Kanske hade familjerna haft kontakt med varandra innan och gjorde gemensam sak i GT?

Att inte Dahlsjö eller Karlsson nämnts i artikeln, berodde nog på att ingen (deras familjer) hade efterlyst dem.

Jag får också önska alla här ett Gott Nytt År 2010.
Citera
2009-12-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Fantastiskt jobb och äntligen hittades något. Intressant, skall bli kul att se hela artikeln.
Mycket bra att rätt tidning har hittats, då vet vi var det finns fler oxå.

Gott Nytt År

En eloge!

Vem har skrivit artikeln? Finns denne i livet? Kanske en tråd att nysta i?
Citera
2009-12-31, 15:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
En eloge!

Vem har skrivit artikeln? Finns denne i livet? Kanske en tråd att nysta i?

Det vet vi inte ännu men det går nog att få fram.

Edmond gjorde ingen utskrift på artikeln. De flesta artiklar hade inga författarnamn (iaf inte i GP). Vi får se om det kan vara ev. "Rollo"? Detta var ien mycket flitig skribent i GP om kriminalfall och försvinnanden. Kanske skrev han för GT också? Dessutom såg Edmond mikrofilmen bakifrån vilket gör det något bökigare. Detta spelar ingen som helst roll för nu finns iaf datumet den 21 oktober 1965.

Definitivt tror jag att det kan vara en tråd att nysta vidare i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in