2010-03-10, 11:41
Medlem
Hej .
Nu har jag följt den här tråden sen start och jag sällar mig till beundrarskaran, bättre tråd får man nog leta efter .
Anledningen till att jag nu skriver mitt första inlägg på Fb är att jag som grabb stod och såg på när huset revs på Risåsgatan och att vi sen lekte bland rivningsmassorna, bör ha varit 1967 . Dom flesta hus hade källare i det området och det borde ju detta hus också haft, vi lekte isåfall ovanför källar utrymmena . Jag var där och gick i höstas ( tack vare denna tråd ) och det såg ungefär likadant ut som på 60- talet . Det ligger väl nåt dagis uppe på tomten numera, men källarutrymmena finns kanske kvar där under fyllnadsmassorna . Man undrar ju om det kan finnas nåt där ? ?

MVH
Citera
2010-03-10, 13:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Befann sig "Dahlsjö-gänget" i Jokkmokk vintern 1965?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
I Norléns bok står om följande vittnesmål:

1. Att Dahlsjö skulle setts på ett hospital i Köpenhamn 1971. Han v.ar nerknarkad och hade färgat håret vitt.Det var två bekanta till honom som uppgav detta.

2.I okt-65 vände sig en av Dahlsjös bröder till polisen.Han hade av en bekant fått höra att en tredje person hade träffat Jan-Olof och Kjell-Åke på Kungstorget i Göteborg. Karlsson var inte med vid tillfället.De hade suttit i en vit PV av 64 års modell. Vid ratten hade det suttit en okänd man."Tala inte om att du har sett oss här" skulle Dahlsjö ha sagt.

3.Den 14 okt-65. K-Å Johansson skulle ha setts på café Auto på Haga Östergata. Hans far och syster begav sig dit men ingen hade sett honom där. 4.Samma dag skulle han ha setts i närheten av Coca cola fabriken på Bergsgatan.

5.Polisen fick uppgifter om att K-Å Johansson skulle ha setts bland "bohemer och mods" på Stora Essingen i Stockholm. Bekanta till familjen hade gjort iakttagelsen.Tidpunkt ej angiven här.

6.I nov 65 skulle den duvblå PV.n ha setts av en person i Jokkmokk. Han var "nästan säker" på att reg.numret stämde.

Citat:
7.I juli 66 kom två turister till polisstationen i Arvika. I Bräcke i Jämtland skulle de ha sett den duvblå PV:n parkerad.Intill bilen stod K-Å. Johansson. De kände igen honom från en bild i Expressen samma dag. De uppgav också att det satt två män i bilen som var sliten och illa medfaren
.

8.Samma sommar-66 hörde en kvinna i Helsinborg av sig till polisen. Hon hade besökt dansrestaurangen Parapeten. Där hade hon dansat med en ung man som hon kände igen som K-Å Johansson,till hundra procent som sa. Han hade talat med en utpräglad Göteborgsdialekt och sa att han arbetade på ett fartyg. "Vi väntar bara på last,sen sticker vi" hade han sagt.

9.Ett vittne ringde och sa att de tre hade flyttat till ett land söderut.Där hade de startat en bar tillsammans och levde gott där. Ej uppgivet vilkett land.

10.Hymme Lundquist skulle ha setts i Australien. Föräldrarna fick ett brev från en styrman på Transatlantics fartyg Elgaren. Styrmannen uppgav att Hymme steg ombord i Adelaide och ville ta hyra på båten.Den unge mannen som åtminstånde liknande Hymme sa att han lämnat Sverige ett par år tidigare.

Det är nummer 7 som är av intresse då, jag tror att Skara har kollat Expressen juli 66, han hittade ingen bild på KÅJ (tror jag).
Vad det betyder kan man ju bara gissa, jag har svårt att se att Norlen bara hittar på detta, förmodligen så var det kanske någon annan månad eller någon annan tidning bilden fanns i.
Vad brodern Bengt menar med bra skick vet vi inte heller, men den var definitivt körbar.
Volvo PV var väldigt vanlig och billig vid denna tid så mycket pengar fick de nog inte för den.

Problemen med vittnesmålen i Norlens bok är att vi inte vet var han fått dem ifrån, en gissning är väl den gamle polisen Olle Broström som hade hand om fallet. Tyvärr är han död nu och Norlen säger att han inte minns nästan något om fallet, så vi får nog leva med att vi inte vet vad de tio vittnesmålen kommer ifrån.
En tanke var att om det var som Norlen skrev att Olle förde egna efterforskningar efter han hade slutat hos snuten, så kanske hans fru visste något om han nu var så engagerad. Det visade sig att änkan som var många år gammal inte ens mindes vem Olle var.

Citat:
Så allt vi vet om vittnesmålen är : De är skrivna i en bok med många faktafel av en författare som inte minns något
.

Personligen tror jag att dessa vittnes iaktagelser som tas upp under punkterna 1-4 kan vara riktiga. Även ev. punkt fem.

Punkt sex tror jag inte ett dugg. Vad skulle de göra ovanför polcirkeln?

Punkt sju: Har gått igenom massmedia i Göteborg för hela 1966, GP och GT samt delar av GHT och det finns inget sådant omnämnt där. Ej heller i Aftonbladet eller Expressen för hela 1966. Jag kan inte ens kunnat hitta något om "Hymme" efter den 1 april 1966.

Punkt åtta. Detta vittne skall ha känt igen Kjell-Åke Johansson från tidningarna. Vilka tidningar? Jag har hittat hans foto endast två gånger i GT under hösten 1965. I Expressen nämns vid ett tillfälle senhösten 1965 Kjell-Åkes namn. Detta är faktiskt allt! Förutom artikeln i GP den 29 juli 1984. Jag har iofs inte kollat Helsingborgstidningarna för juli 1966 men väl en av dessa tidningar för augusti detta år. Då finns det iaf inget foto på Kjell-Åke.

Just det! Verkligen inte mycket att komma med.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-10 kl. 13:53.
Citera
2010-03-10, 14:18
Medlem
hallberg-rassys avatar
Var det inte någon vän till familjen eller liknande som skall ha sett KÅJ i någon av våra två L-Köpingar runt 1975? Detta (om det stämmer) bevisar ju att han överlevde denna dag med råge och (rent teoretiskt) skulle kunna vara vid liv idag. Förutsatt att han då lever under falsk identitet. Kanske gick han på en båt (nämndes att han hade planer på att göra så någonstans) utomlands och sedan återvänt till Sverige under sin nya identitet. Enklast blir då att tänka att hans nya identitet är en utländsk sådan och att han "invandrat" till Sverige. Kanske är hans nya identitet norsk eller finlandssvensk? Alternativt så har han "blivit" en av de för oss okända som jag tror omkom i samband med GKR.
Citera
2010-03-10, 14:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Källarutrymmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Homeward
Hej .
Citat:
Nu har jag följt den här tråden sen start och jag sällar mig till beundrarskaran, bättre tråd får man nog leta efter
.
Anledningen till att jag nu skriver mitt första inlägg på Fb är att jag som grabb stod och såg på när huset revs på Risåsgatan och att vi sen lekte bland rivningsmassorna, bör ha varit 1967 . Dom flesta hus hade källare i det området och det borde ju detta hus också haft, vi lekte isåfall ovanför källar utrymmena . Jag var där och gick i höstas ( tack vare denna tråd ) och det såg ungefär likadant ut som på 60- talet . Det ligger väl nåt dagis uppe på tomten numera, men källarutrymmena finns kanske kvar där under fyllnadsmassorna .
Citat:
Man undrar ju om det kan finnas nåt där ? ?

MVH

Stort tack för din uppskattning samt för visat intresse.

Mycket intressant det du skriver att du stod och såg på när husen på Skansen Kronans branta sluttningar revs. Ja det ligger numera ett dagis där.

Ja det skulle iofs vara möjligt men husen revs först ca två år efter vad som nu hände detta datum. Kanske något riskabelt.

De källarurrymmen som har omnänts förut i tråden gick det fortfarande hösten 2009 att besöka. Dessa källarutrymmen under fyllnadsmassorna går det ju inte längre att besöka.
Citera
2010-03-10, 16:00
Medlem
Jag har funderat lite på rånet som skedde samma dag som alla fyra försvann. Är det verkligen en slump att det skedde samma dag, eller kan de fyra (ja kanske inte Hymme) vara inblandade i det? Nu menar jag inte att de personligen hade något med det att göra, utan mer att de var involverade på något sätt i det gäng som planerade eller utförde rånet.

Nu vet jag väldigt lite om vad som hände så det kan finnas massor som säger emot ett sådant scenario, åkte t.ex. alla rånarna fast och vad hände med rånbytet?
Citera
2010-03-10, 17:52
Medlem
Själv är jag mest skeptisk mot följande:

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
2.I okt-65 vände sig en av Dahlsjös bröder till polisen.Han hade av en bekant fått höra att en tredje person hade träffat Jan-Olof och Kjell-Åke på Kungstorget i Göteborg. Karlsson var inte med vid tillfället.De hade suttit i en vit PV av 64 års modell. Vid ratten hade det suttit en okänd man."Tala inte om att du har sett oss här" skulle Dahlsjö ha sagt.

Samt att KÅJ skulle ha varit ute och dansat i Lid- eller Linköping.

Årsmodell 64 utmärkte sig inte annat än genom annorlunda innertak och instrumentbelysning vilket borde vara svårt att se utifrån bilen. 1965 kom nya fälgsidor och emblem, det borde vara lättare att känna igen. Så om det inte är författaren som förvanskat vittnesmålet sjunker det i trovärdighet.

Om det inte är en andrahandsuppgift det där med köpingarna kan jag omöjligt tro att någon varit där och inte vetat vilken stad hon varit i. Så fel kan man bara inte ta.
Citera
2010-03-10, 17:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Identitetsbyte" av O18920.

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Snabba nattliga tankar:

När bilen sågs i Bräcke var den nedsliten och i extremt dåligt skick enligt vittnen? Men när JODs bror
Citat:
Bengt sålde bilen till sin bror var den i gott skick? Då kanske man kan tänka sig att O18920 och en annan bil (som var i dåligt skick) bytte identitet? Om "identitetsdonatorn" ändå skulle skrotas eller liknande inom kort och grabbarna ville bli av med O18920 snabbt så kanske de fick en hygglig slant för bilen? Bytet mellan identitererna skulle då ha skett någon gång hösten 65 eller under 1966.
Citat:
Gillar meningen om källarutrymmerna, men i mitt trötta skick kan jag inte formulera en "otrevligare" teori... Men allting är möjligt, förutom att det bedrevs syförening där, om man så säger
.

Jag tror isf att detta "identitetsbyte" skedde redan någon gång under hösten 1965 allra senast. Bilen var rent utav livsfarlig med det registeringsnummer, chassinummer m.m. som den hade. Jag tror inte heller att bilen såldes vidare utan behölls av "någon". Troligtvis lär den också ha ommålats till en svart PV som var den vanligaste färgen. Dessa möjligheter fanns att förändra O18920 och kunde skötas "snyggt" s.a.s.

Vad som än bedrevs i dessa källarutrymmen, så inte var det en syförening som du så riktigt skriver.

Med "otrevligare" så tänkte jag på att någon/några kan ha dödats i dessa utrymmen? Inget jag vet utan bara en fundering.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-10 kl. 17:56.
Citera
2010-03-10, 18:18
Medlem
hallberg-rassys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror isf att detta "identitetsbyte" skedde redan någon gång under hösten 1965 allra senast. Bilen var rent utav livsfarlig med det registeringsnummer, chassinummer m.m. som den hade. Jag tror inte heller att bilen såldes vidare utan behölls av "någon". Troligtvis lär den också ha ommålats till en svart PV som var den vanligaste färgen. Dessa möjligheter fanns att förändra O18920 och kunde skötas "snyggt" s.a.s.

Vad som än bedrevs i dessa källarutrymmen, så inte var det en syförening som du så riktigt skriver.

Med "otrevligare" så tänkte jag på att någon/några kan ha dödats i dessa utrymmen? Inget jag vet utan bara en fundering.

Ja, jag är fortfarande av den åsikten att den duvblå bytte identitet. Kanske behölls den av "någon", låt säga att grabbarna fick tag i den "nya identiteten" på bilen någonstans ifrån. Anledningen till att jag funderar på om en annan duvblå rullat vidare med detta regnummer är vittnesuppgifterna från norra Sverige, men likväl kan grabbarna plockat identitet från en annan bil rakt av bara. Anledningen till mina teorier är att jag har svårt att tro att relativt fattiga arbetarkillar skulle slänga ifrån sig en körbar bil "bara sådär". Även om den inte var jättedyr i inköp var det ju säkert ganska stora pengar för våra tre grabbar.

Det där "otrevligare" med mord i lokalerna är ju det jag tror också. Däremot så var nog inte lokalerna avsedda för mord först, utan det bara blev så. Och då hamnar man nära en lagerlokal för förvaring av mindre lagliga prylar. Enligt någon uppgift skall ju GKR innehaft en limpa stulna cigg i en garderob något år innan försvinnandet. Kanske låg det fler av den varan där?
Citera
2010-03-10, 18:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Rent teoretiskt alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av hallberg-rassy
Var det inte någon vän till familjen eller liknande som skall ha sett KÅJ i någon av våra två L-Köpingar runt 1975? Detta (om det stämmer) bevisar ju att han överlevde denna dag med råge och (
Citat:
rent teoretiskt
) skulle kunna vara vid liv idag. Förutsatt att han då lever under falsk identitet. Kanske gick han på en båt (nämndes att han hade planer på att göra så någonstans) utomlands och sedan återvänt till Sverige under sin nya identitet. Enklast blir då att tänka att hans nya identitet är en utländsk sådan och att han "invandrat" till Sverige. Kanske är hans nya identitet norsk eller finlandssvensk? Alternativt så har han "blivit" en av de för oss okända som jag tror omkom i samband med GKR.

Ja det stämmer. En barndomskamrat skall ha sett Kjell-Åke ca 10 år efter försvinnandet. På det sätt hon skall ha berättat om möte med honom så låter det självupplevt. Ingen har dock pratat med detta vittne och vet med andra ord ingenting om henne.

Javisst skulle han teoretiskt kunna vara idag en nu snart 61-åriig man? Även rent teoretiskt, så skulle han i morgon dag kunna kräva att få tillbaka sitt "gamla" personnummer eftersom han inte är dödförklarad. Samma sak med Dahlsjö. Rent teoretiskt skulle han alltså kunna bo i Göteborg än i dag?

Naturligtvis, så kan han ha fått en norsk eller finlandsvensk ny identitet (hans far var ju född i Norge) men undrar ändå om han inte kunde ha fått en ny svensk identidet redan när han lämnade Sverige isf?

Att få en sådan i Sverige, så krävs det både pengar och goda kontakter. Nu förstår alla som läser i tråden att vid denna tid då de försvann så var allting med identitetshandlingar och pass helt annorlunda mot i dag. Vi vet dock ingenting om vad det ev. fanns för personer "bakom" detta gäng?

När polisen gjorde en husundersökning hos Karlssons äldre bror på Inägogatan omkring 1960, så hittade de en eller flera cigarettlimpor i en garderob som mycket riktigt visade sig vara stulna. Han hade väl tillsammans med någon annan/andra gjort kioskinbrott? Sådana inbrott var mycket vanliga under 1950 och 60-talen.

Just år 1960 så blev också Dahlsjö "daktad" av polisen. Har dock inte kunnat få fram någon "daktning" på Karlsson. När Karlssson och Dahlsjö lärde känna varandra är omöjligt att säga? Kanske var det just på Café Mården?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-10 kl. 18:55.
Citera
2010-03-10, 19:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ovanlig och udda dag i Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av GammaRay
Jag har funderat lite på rånet som skedde samma dag som alla fyra försvann. Är det verkligen en slump att det skedde samma dag, eller kan de fyra (ja kanske inte Hymme) vara inblandade i det? Nu menar jag inte att de personligen hade något med det att göra, utan mer att de var involverade på något sätt i det gäng som planerade eller utförde rånet.

Nu vet jag väldigt lite om vad som hände så det kan finnas massor som säger emot ett sådant scenario, åkte t.ex. alla rånarna fast och vad hände med rånbytet?

Detta har många verkligen funderat över.

1. Den 29 juli 1965 i Göteborg försvinner tre unga män+en bil för alltid.
2. Den 29 juli 1965 i Göteborg försvinner en 18-årig yngling från Stockholm för alltid.
3. Den 29 juli 1965 i Göteborg begås "Grodmans-rånet".

Är alla dessa händelser en slump? Hör ingen av händelserna ihop? Hör två av händelserna ihop? Hör alla tre händelserna ihop?

Personligen är jag helt övertygad om att alla försvinnanden hörde ihop.

Det finns inget som pekar på, vare sig för eller emot att "Grodmans-rånet" hade något med dessa försvinnanden att göra. Som förut nämnts då var iaf en av bankrånarna myckt lik Karlsson.

Bankrånarna åkte ganska snart fast och rånbytet återskaffades.

Nog var denna torsdag en verkligen ovanlig och udda dag i Göteborg ur kriminalhistorisk synpunkt.
Citera
2010-03-10, 22:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Andrahandsuppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av En debattör
Själv är jag mest skeptisk mot följande:

Citat:
Samt att KÅJ skulle ha varit ute och dansat i Lid- eller Linköping.

Årsmodell 64 utmärkte sig inte annat än genom annorlunda innertak och instrumentbelysning vilket borde vara svårt att se utifrån bilen. 1965 kom nya fälgsidor och emblem, det borde vara lättare att känna igen. Så om det inte är författaren som förvanskat vittnesmålet sjunker det i trovärdighet.

Om det inte är en andrahandsuppgift det där med köpingarna kan jag omöjligt tro att någon varit där och inte vetat vilken stad hon varit i. Så fel kan man bara inte ta.

Tack för informationen ang. Volvo 1964 års modell.

Kjell-Åke var inte och dansade i Lid eller Linköping. Han påstods ha gjorta detta i Helsingborg. Finns omnämnt i Norléns bok.

Uppgiften att denna barndomskamrat hade träffat honom komma gående i en av dessa städer var en andrahandsuppgift. Från början hade andrahandsuppgiftslämnaren sagt vilken stad det hade varit men ingen kommer tyvärr ihåg det efter 35 år.
Citera
2010-03-10, 23:10
Medlem
Skogswalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bilen har registreringsnummer 019920...
Nu får ni ursäkta mig, mina damer och herrar. Jag tänkte läsa denna -- till synes spännande -- historia men kom inte längre än en bit in på första stycket. Fastnade vid regplåten. Endast siffror? Förvirrande. Så istället för att fortsätta läsa snöade jag in på Wiki där jag satt och läste. Innan -73 var det tydligen en bokstav följt av fem siffror som gällde. Den initiala bokstaven stiftade länet för registrering, helt enkelt. Dock inget historiskt om bilar med endast siffror i registreringen. Inte till vardags.

Dock(!)

Svenska Försvarsmaktens fordon har speciella registreringsskyltar. De är svarta med gul text och har ett typsnitt liknande det som användes på standardskyltar före 1973. Skyltarna har enbart siffror (i regel fem eller sex) och saknar kontrollmärke.

Aha, här har vi något. Så det var en militärjunta de kapat för att komma över fördonet? Nåväl. Berätta gärna mer, gott folk. Jag snöade så djupt och kände inte för att lusläsa 119 sidor för att se om någon kommit till skott och kommenterat detta med skyltningen framöver, men förhoppningsvis kan något dirrigera mig till svaret.

--EDIT--
Ytterligare en teori. Trådskaparen råkade trycka på nollan istället för bokstaven O.
Senast redigerad av Skogswald 2010-03-10 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in