2010-02-15, 20:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Media vill sälja så många lösnummer som möjligt.

[
Citat:
QUOTE=CrapStack]Jag tvivlar inte på att du har rätt angående att de läste PU, men de kan ju inte läsa alla PU som snuten upprättar
.

Att NKK ljög är tämligen konstigt, det är verkligen märkligt att de inte vill ta upp detta fall, det finns ju en uppsjö av fall som inte är i närheten så intressanta som detta i NKK. Däremot så tror jag inte "konspirationen" sträcker sig så brett så att även NKK är informerade. Men ett mycket konstigt agerande från redaktören.

Håller delvis med, men om det är ointressant för dem så är det väl det. Jag tycker dock att det borde kunnat bli en följetong för läsarna att följa, så visst är det lite konstigt.

håller med, fullkomligt ointressant.[/quote]

Troligtvis läste inte media alla PU som polisen upprättade men i stort sett de flesta. I vilket fall som helst så måste de ha läst detta med de tre försvunna och bilen + "Hymme". Detta var ju verkligen ett udda försvinnande.

Precis som i dag så ville tidningarna sälja så många lösnummer som möjligt. Vilka rubriker hade inte media kunnat skapa med ett sådant fall? Folk hade sprungit benen av sig för att att köpa en tidning med en rubrik liknande "3 unga män från Göteborg mystiskt försvunna tillsammans med en bil." Hade media vid denna tid riktigt börjat att rota i fallet, så hade det verkligen kunnat bli en följetång. Nu blev det i stället knappt något skrivit alls!

Detta med NKK, tror inte jag heller att det skulle vara någon slags "konspiration". När jag svarade honom att NKK inte bara tar upp uppklarade fall, så räknade jag upp en hel del ouppklarade, så erhöll jag inget svar tillbaka från redaktionen för svenska NKK. 2007 så hade de sitt kontor i Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-02-15 kl. 20:11.
Citera
2010-02-16, 14:40
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Var du nere i någon källare vid Risåsgatan i höstas Skaraborg?

Jag var också där i höstas och tittade runt. Inte fan såg jag några källare! Men vi får väl börja gräva där till våren och se vad som finns!

Kanske någon behagar skämta eller disinformera i detta PM?

Detta PM har en känd avsändare.
Skulle tro att Skara enbart lägger ut sådana PM där avsändaren är känd.
Citera
2010-02-16, 15:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bergsutrymmen under Skansen Kronan.

Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Det finns ett stort bergsutrymme under Skansen Kronan, med ingång ifrån Haga (Kanske Bulteklubbsgatan). Tror att Göteborg Energi håller på med något där idag.

Tack för den infon Soppa.

Misstänkte att det skulle finnas stora bergsutrymmen där. Troligtvis är det inte dessa som personen var och besökte. Det skulle ju ha varit källarutrymmen.

Man kan ju undra över vad dessa bergsutrymmen användes till 1965? Om de fanns vid denna tid?
Citera
2010-02-16, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den infon Soppa.

Misstänkte att det skulle finnas stora bergsutrymmen där. Troligtvis är det inte dessa som personen var och besökte. Det skulle ju ha varit källarutrymmen.

Man kan ju undra över vad dessa bergsutrymmen användes till 1965? Om de fanns vid denna tid?

Kära musikant Skaraborg Men med all respect utrymmen ligger i nära anslutning till Skansen Kronan en av de äldsra befästningarna i Göteborg torde med nära nog obegränsad sannolikt funnits även 1965:

OT men var tvungen kunde inte låta bli

Tack för att du håller tråden vid liv. En av FBs b¨sta trådar! Som sagt tråden är orsaken till att registrerad mig så omdu ogillar mitt inlägg har du dig själv att skylla då du skapade tråden. Nåväl ser framemot alla nya glömda kriminalfall som du delger oss.
Citera
2010-02-16, 16:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart PM från känd avsändare.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Detta PM har en känd avsändare.
Skulle tro att Skara enbart lägger ut sådana PM där avsändaren är känd.

Helt rätt. Lägger enbart ut sådana PM där avsändaren är känd.

Både du och jag vet ju vem denne avsändare är.
Citera
2010-02-16, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det enda olösta massförsvinnandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Play

Kära musikant Skaraborg Men med all respect utrymmen ligger i nära anslutning till Skansen Kronan en av de äldsra befästningarna i Göteborg torde med nära nog obegränsad sannolikt funnits även 1965:

OT men var tvungen kunde inte låta bli

Tack för att du håller tråden vid liv. En av FBs b¨sta trådar! Som sagt tråden är orsaken till att registrerad mig så omdu ogillar mitt inlägg har du dig själv att skylla då du skapade tråden. Nåväl ser framemot alla nya glömda kriminalfall som du delger oss.

Varför skulle jag ogilla ditt inägg? Det är är bara bra att få ytterligare information, som i detta fall med bergsutrymmena under Skansen Kronan.

Detta är det enda olösta massförsvinnande som har förekommit i Sverige under rmodern tid.

Stort tack för din uppskattning av både detta fall samt de övriga trådarna som tar upp gamla glömda kriminalfall.
Citera
2010-02-16, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Varför skulle jag ogilla ditt inägg?

Kanske för att jag utryckte mig lite plumpt ohyfsat och raljerande ...

Är ur Göteborgare och har div kopplingar till det mesta i GBG dock inte på ngt sätt involverad men har sett det mesta von ober ...

PM ev frågor om GBG topografi 50 60 70 tal
Citera
2010-02-16, 23:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Topografiska kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Play
Citat:
Kanske för att jag utryckte mig lite plumpt ohyfsat och raljerande
...

Är ur Göteborgare och har div kopplingar till det mesta i GBG dock inte på ngt sätt involverad men har sett det mesta von ober ...

PM ev frågor om GBG topografi 50 60 70 tal

Det tänkte jag i så fall inte på.

Det låter intressant. Då har du ypperliga topografiska kunskaper om din hemstad.
Citera
2010-02-17, 11:55
Medlem
Fantastiskt intressant tråd. Har sedan igår eftermiddag läst igenom samtliga 1578 inlägg. Måste säga att jag är ganska matt i skallen vid det här laget.

Enda anledningen jag kan se till att vissa uppgifter är för känsliga för att läggas ut efter snart 45 år är att de inte är så gamla. Att det finns inblandade personer som levde långt efter 29/7-65 och som eventuellt lever än idag, alternativt är ganska nyligen bortgångna.

En sak som jag dock funderat på, och som det säkerligen inte finns något svar på är varför Hybner Lundquist skriver på sitt beryktade vykort att familjen inte ska oroa sig. Då måste han, enligt mig, veta att det finns något att oroa sig för. Nu senare i tråden har ju framkommit en möjlig koppling mellan Hymme och trojkan kring den duvblå PVn, men när jag motvilligt gick till sängs igår kväll var jag övertygad om att Hymme inte alls hade med de tre att göra, att konstskolan var ett svepskäl för att försvinna frivilligt. Han har beskrivits som desillusionerad, trött på konsten och i Sverige under sitt riktiga namn skulle han med sannolikhet alltid blivit känd som den store Evert Lundquists son. Utomlands eller inkognito kunde han skapat sig något mera eget.

Ser fram emot att även vidare följa tråden.
Citera
2010-02-17, 13:24
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Ja derstatic, man kan nog kanske säga att det är lite udda att skriva "oroa er inte". Jag föreställer mig att föräldrarna måste oroat sig en hel del för sina tvillingsöner eftersom de hade vissa psykiska problem. Antagligen var det jobbigt för dem att släppa iväg denne artonåring (han var dessutom inte myndig ännu vilket han ju skulle varit idag) på egna äventyr även om det bara gällde att ta sig till en konstskola 30 mil bort och stanna där ett tag.

Eller så har du alldeles rätt, Hymme visste att föräldrarna och brodern skulle få anledning att oroa sig eftersom han egentligen var på väg någon annanstans. Det där att han hade med sig en sovsäck stör mig lite, behöver man det på en skola med inkvartering?
Citera
2010-02-17, 13:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Café Mården.

När jag går igenom en massa anteckningar som berör detta försvinnande, så ser jag var någonstans Café Mården skall ha legat.

I hörnet av Frigångsgatan mot Landsvägsgatan i Haga låg detta café som bl.a. frekventerades av Kjell-Åke Johansson. Kanske även de andra höll till där också?

Runt 1965 så var de mest nergångna områdena Olskroken och Gårda. Dock fanns det kvarter som var i ännu sämre skick och dessa låg i Haga och Annedal.
Citera
2010-02-17, 14:49
Medlem
Lejsas avatar
Som så många andra sällar jag mig i berömet till er & framförallt Skara. Har läst igenom tråden från början till dags dato. Mycket intressant.

Håller med Derstatic ang det berömda vykortet "oroa er inte" samt -varför skicka ett vykort redan 3dgr efter att man åkt !?

Reflektion - blev lite trött ihuvet & i ögonen på folk som inte "orkat" läsa hela tråden & börjar ställa frågor om sådant som redan tagits upp, tänk er för - det drabbar andra som har lite mer hyfs att läsa igenom trådar innan man kommenterar iom att man får läsa samma saker om & om igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in