2014-01-20, 14:59
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Får jag fråga på vilket sätt den var tråkig? Du skriver ju att den passar bättre som film och då undrar jag om du menar att det saknas "action" eller vad. Jag frågar av rent intresse.

Allt känns som taget ur ett manus till en splatterfilm. Det är radda på radda av målande beskrivningar över hur folk exploderar, smälter, slits i stycken osv men övrigt är bokens handling extremt tunn, den är till viss del en antologi där man får lära känna personerna det handlar om i någon sida typ innan de sedan dör.

Helt enkelt otroligt oengagerande. Hade den varit en film kanske man kunnat underhållas av det visuella, nu blev det istället ingenting.
Citera
2014-01-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Allt känns som taget ur ett manus till en splatterfilm. Det är radda på radda av målande beskrivningar över hur folk exploderar, smälter, slits i stycken osv men övrigt är bokens handling extremt tunn, den är till viss del en antologi där man får lära känna personerna det handlar om i någon sida typ innan de sedan dör.

Helt enkelt otroligt oengagerande. Hade den varit en film kanske man kunnat underhållas av det visuella, nu blev det istället ingenting.

OK. Då förstår jag.
Citera
2014-01-20, 18:58
Medlem
Dckheads avatar
Läser samlingen Fem dialoger i folkupplaga av Platon - Sokrates försvarstal, Kriton, Faidon, Gästabudet och Gorgias.

Har precis kommit till Faidon där Sokrates håller ett föredrag om döden i sin fängelsecell inför sina vänner. Hans utläggning om att de män som vill uppnå den sanna och totala insikten, d.v.s. filosoferna, icke ska frukta döden utan välkomna den är väldigt intressant. Har inte funnit boken dryg än så länge, gillar Platons skildringar av hur Sokrates argumenterar, ett sant geni! Rekommenderar starkt Sokrates Försvarstal till gemene man!
Citera
2014-01-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Åh jag älskar den boken men har inte läst den sedan tonåren, måste nog läsa om den någon dag

Ja, i början var jag lite skeptisk men den har växt väldigt mycket, för varje litet äventyr som kaninerna har utsatts för har jag blivit lite mer förtjust i boken. Delen med Efrafa var helt galet spännande haha, sträckläste som en dåre.
Citera
2014-01-21, 00:31
Medlem
dubterrors avatar
Har precis börjat med Triumfbågen, av Erich Maria Remarque. Fick den i julklapp av farsan, och varken på insidan eller baksidan står det vad tusan bokjäveln handlar om. Det brukar man ju oftast veta i förväg så detta ska bli ett intressant tillvägagångssätt.

Språket är hittills inget speciellt, men sedan är jag ofta automatiskt skeptisk när det inte är på originalspråket (behärskar tyvärr inte tyska). Dock är den väldigt spännande. Man får inte veta speciellt mycket om huvudpersonen, utan små bitar av information ges bitvis ut. Sedan multipliceras denna mystik givetvis av att jag, som sagt, inte vet något om handlingen eller temat.
Citera
2014-01-21, 20:43
Medlem
jimmyfingerss avatar
Jag lägger ner The World According to Garp nästan halvvägs in i boken. Det är välskrivet och lättläst och ganska fängslande, men fy fan vad långdraget. Till exempel ringer det i telefonen hemma hos Garp, och en hel sida ägnas åt hans tankar på vem det skulle kunna vara innan han svarar. Gasa på lite för fan... Jag gillar John Irving, läst en självbiografisk bok av honom innan, en väldigt sympatisk man. För fans kan jag rekommendera intervjun med honom på www.bigthink.com. Men nu när jag äntligen tagit mig an en av hans romaner måste jag säga att jag är besviken. Och vem är Garp? Helt fullkomligt vanlig. Alltför ointressant för att stå i centrum i en hel lång roman. Kanske missar jag något som kommer senare, men jag har inte sett några indikationer på det, så jag lägger ner och läser något annat.
Citera
2014-01-21, 22:02
Medlem
Läser G.W. Perssons Grisfesten. Tycker inte om metakommentarerna om deckarskrivande. Då kastas jag ur berättelsen och upp i kriminolog Perssons knä. Men där vill jag inte sitta.
Citera
2014-01-21, 22:13
Medlem
ToMegaTherions avatar
Läser för tillfället Shantaram av David Gregory Roberts. Är cirkus två tredjedelar in i den, det vill säga ungefär 650 sidor. Är helt ok nöjd för tillfället, den är spännande och fartig men inte jättedjup. 4/5
Citera
2014-01-21, 22:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag har ganska nyligen börjat med Stolthet och fördom och zombier av Jane Austen och Seth Grahame Smith.

Det är alltså baserad på klassikern stolthet och fördom av Jane Austen men där smith har ändrat lite och lagt till delar med zombier.

Jag har läst klassikern och givetvis är klassikern mycket bättre. Det här är dock en ganska så lättsam läsning innan man ska sova.

Lite nyfiken på hur det ska sluta. Fast egentligen är jag mest intresserad av huvudstoryn och visar väl hur bra Austens roman är. Kommer förmodligen att läsa den igen.

Boken börjar med

"Det är en allmänt erkänd sanning att en zombie som åtnjutit hjärna kommer att vilja ha mer hjärna"

Det är trevligt att det finns illustrationer med i boken också. När de skriver om hur damerna dödar zombies med dolkar så började jag fantisera om att börja på Escrima, så småmysig och lättsam men absolut inget skönlitterärt mästerverk.

Lånade boken på biblioteket och det gjorde jag nog rätt i. Tror inte att jag skulle vilja äga den här boken även om den är lättsmält. Kommer nog skaffa boken "svindlande höjder" som är lite som jane austens klassiker.

Såhär ser boken ut

http://www.adlibris.com/se/bok/stolthet-och-fordom-och-zombier-9789185861224

Usch vad dålig den var. De slängde in lite zombies ibland och lät Elisabeth vara en mästare på att döda zombies och det var något som mr darcy uppskattade. Att vara en skicklig zombiejägare var som att äga en fin bil idag.

Boken är dock riktigt banalt skriven och det blir bara så tråkigt att läsa. Klassikern var förstörd till förmån för zombiskrigandet. Tror inte att jag tillhör målgruppen för den där boken men ja jag tyckte den var urdålig rätt snabbt. Slutade att läsa efter 80-90 sidor och lämnade tillbaka den till biblioteket. Rekomenderas ej!

Min far skulle göra sig av med böcker som låg o skräpade o jag lät han ganska dem i sopförrådet men såg att det slank med Alexander Dumas böcker, så gick tillbaka några timmar senare o fiskade upp dem.

Böckerna är sådär gammal tråkigt gjorda egentligen, de är blåa omslag med två sablar eller svärd som är krossade på omslaget samt på sidan.

Tyckte först att det såg så tråkigt ut men sen tyckte jag att det såg ganska så fint ut, med lite äldre böcker.

De böcker jag räddade var

Greven av Monte-Cristo
De tre musketörerna
Drottning Margot
Vicome de Braqelonne

De två första har jag läst tidigare och gillade väldigt mycket. Jag började dock läsa det första bandet ( de är uppdelade på tre-fyra band)

av Greven av Monte Cristo igen och ja det är en enorm skillnad mot boken jag tog upp i mitt förra inlägg. Det är en fröjd att läsa en riktigt bra klassiker. En av figurernas namn påminner faktiskt ganska så mycket om mitt eget, något som känns roligt

Det är så mycket bättre berättande och man får in tidsandan och människors "vardagsupplevelser" på den tiden på ett mycket mer trovärdigt sätt. Ett plus är faktiskt att böckerna är så pass gamla så de har de där omslagen och har den gamla boklukten som vissa äldre böcker på bibliotek brukar ha ( ni vet säkert vad jag menar).

Har inte hunnit läsa så långt ännu men njuter av varje sida. Tur att jag räddade de där böckerna , ser fina ut i min bokhylla och böcker som jag kommer läsa om flera gånger.

Ska bli intressant att läsa de två andra titlarna av Dumas som jag faktiskt aldrig hade hört talas om innan jag fick tag i böckerna.
Citera
2014-01-21, 23:07
Medlem
Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Är bara än så länge 100 sidor in, men gillar det jag har läst. Ska påminna och Pestens Tid av Stephen King vilket är en underbar bok. Så bara hoppas att denna lever upp till förväntningarna.
Citera
2014-01-23, 15:26
Medlem
VeganJans avatar
Jag läser Ghostman av debutanten Roger Hobbs. Blev nyfiken efter att ha sett Magnus Utviks ressension i morgonsoffan:

http://www.svtplay.se/klipp/1729734/en-mycket-bra-bok

Nu när jag tittar på klippet igen undrar jag varför jag blev sugen, eftersom ressensionen inte är så intressant. Har dock kommit ett par kapitel in i boken och gillar tempot och spänningen. Gissar att det kommer utveckla sig till en sån där bok som lever på att utmåla en eller två karaktärer som övermänskligt smarta, vackra och rationella, men det kan ju vara skoj det med.
Citera
2014-01-23, 22:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Jag läser Ghostman av debutanten Roger Hobbs.

Morsan har boken och läste den med stor behållning, rekommenderade den till mig men det var först efter Utviks recension som jag blev nyfiken på den och har läst prologen nu. Det är snabbt tempo, rappa dialoger och en hel del detaljbeskrivningar av vapen och annat kul som jag gillade av de sexton sidor jag hittills läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in