Citat:
Ursprungligen postat av
bombacci
Jag har ganska nyligen börjat med
Stolthet och fördom och zombier av Jane Austen och Seth Grahame Smith.
Det är alltså baserad på klassikern stolthet och fördom av Jane Austen men där smith har ändrat lite och lagt till delar med zombier.
Jag har läst klassikern och givetvis är klassikern mycket bättre. Det här är dock en ganska så lättsam läsning innan man ska sova.
Lite nyfiken på hur det ska sluta. Fast egentligen är jag mest intresserad av huvudstoryn och visar väl hur bra Austens roman är. Kommer förmodligen att läsa den igen.
Boken börjar med
"Det är en allmänt erkänd sanning att en zombie som åtnjutit hjärna kommer att vilja ha mer hjärna"
Det är trevligt att det finns illustrationer med i boken också. När de skriver om hur damerna dödar zombies med dolkar så började jag fantisera om att börja på Escrima, så småmysig och lättsam men absolut inget skönlitterärt mästerverk.
Lånade boken på biblioteket och det gjorde jag nog rätt i. Tror inte att jag skulle vilja äga den här boken även om den är lättsmält. Kommer nog skaffa boken "svindlande höjder" som är lite som jane austens klassiker.
Såhär ser boken ut
http://www.adlibris.com/se/bok/stolthet-och-fordom-och-zombier-9789185861224
Usch vad dålig den var. De slängde in lite zombies ibland och lät Elisabeth vara en mästare på att döda zombies och det var något som mr darcy uppskattade. Att vara en skicklig zombiejägare var som att äga en fin bil idag.
Boken är dock riktigt banalt skriven och det blir bara så tråkigt att läsa. Klassikern var förstörd till förmån för zombiskrigandet. Tror inte att jag tillhör målgruppen för den där boken men ja jag tyckte den var urdålig rätt snabbt. Slutade att läsa efter 80-90 sidor och lämnade tillbaka den till biblioteket. Rekomenderas ej!
Min far skulle göra sig av med böcker som låg o skräpade o jag lät han ganska dem i sopförrådet men såg att det slank med Alexander Dumas böcker, så gick tillbaka några timmar senare o fiskade upp dem.
Böckerna är sådär gammal tråkigt gjorda egentligen, de är blåa omslag med två sablar eller svärd som är krossade på omslaget samt på sidan.
Tyckte först att det såg så tråkigt ut men sen tyckte jag att det såg ganska så fint ut, med lite äldre böcker.
De böcker jag räddade var
Greven av Monte-Cristo
De tre musketörerna
Drottning Margot
Vicome de Braqelonne
De två första har jag läst tidigare och gillade väldigt mycket. Jag började dock läsa det första bandet ( de är uppdelade på tre-fyra band)
av Greven av Monte Cristo igen och ja det är en enorm skillnad mot boken jag tog upp i mitt förra inlägg. Det är en fröjd att läsa en riktigt bra klassiker. En av figurernas namn påminner faktiskt ganska så mycket om mitt eget, något som känns roligt
Det är så mycket bättre berättande och man får in tidsandan och människors "vardagsupplevelser" på den tiden på ett mycket mer trovärdigt sätt. Ett plus är faktiskt att böckerna är så pass gamla så de har de där omslagen och har den gamla boklukten som vissa äldre böcker på bibliotek brukar ha ( ni vet säkert vad jag menar).
Har inte hunnit läsa så långt ännu men njuter av varje sida. Tur att jag räddade de där böckerna , ser fina ut i min bokhylla och böcker som jag kommer läsa om flera gånger.
Ska bli intressant att läsa de två andra titlarna av Dumas som jag faktiskt aldrig hade hört talas om innan jag fick tag i böckerna.