Läste ut Tystnadens historia och andra essäer samt Egyptens nycklar. Rekommenderar bägge. Bra populärhistoria, mycket läsvärt. Särskilt den senare är fascinerande.
Fyller på med:
Tales from Watership Down av Richard Adams
&
Cigaretten efteråt av Horace Engdahl
Den första, charmig och rätt så udda. Det är en uppföljare till Watership Down, en berättelse om en grupp kaniner som lämnar sin koloni till följd av hemska omen. Fantasy med kaniner i huvudrollerna. Uppföljaren verkar framförallt handla om kaninernas mytologi och fornhistoria - lite som en kanin-Silmarillion.
Cigaretten efteråt är bra den med, men har lite svårt för aforismer. Inte så att de är dåliga, men det känns ofta för spritt och spretigt för att jag ska kunna uppskatta dem riktigt. Gillar flera av de lite längre och även av de kortare, men ofta känns de för korta för sitt eget bästa. Och ibland håller jag helt enkelt inte med Horace om slutsatserna han drar. Kanske borde hålla mig till barnlitteratur om kaniner istället för att ge mig på de lärdes skrifter.
Hur som helst:
"Det viktigaste i en strid är uthållighet. Man måste ge motståndaren tid att göra allvarliga misstag".
Dracula är för övrigt jävligt bra. Särskilt inledningen med resan till Östeuropa och slottet!