2013-03-11, 10:14
Medlem
Dolgtrases avatar
Jag har nyss börjat med Ödets svärd av Andrzej Sapkowski. Det är hans böcker som ligger till grund för spelen The Witcher och The Witcher 2: Assassins of Kings.
Citera
2013-03-11, 12:27
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Jag har nyss börjat med Ödets svärd av Andrzej Sapkowski. Det är hans böcker som ligger till grund för spelen The Witcher och The Witcher 2: Assassins of Kings.
Du får gärna återkomma med omdöme vid avslutat läsning .
Citera
2013-03-11, 19:38
Medlem
Dmizors avatar
"Midnight tides" av Steven Erikson är min bok för tillfället, är typ halvvägs i en episk (superepisk känns det som) fantasy-serie, och nog är den bra hittills iaf!
Citera
2013-03-11, 20:13
Medlem
saftad_burks avatar
Lärt folk och landsstrykare i det finska Finlands kulturliv - Yrjö Hirn. (kungligt besviken - trodde det skulle vara färgglada skildringar av finska kulturgestalter, inte sida efter sida av torrt rabblande om skitsaker. Kommer nog bara läsa det Kalevala-relaterade.)

Egyptens nycklar - Lesley & Roy Adkins. (Jodå, författarna återger på ett detaljerat och underhållande sätt hur folk började intressera sig för herioglyferna igen och hur de försökte sig på - och till slut lyckades - tyda dem. Samtidigt en biografi över Champollion. Bra skildring av dåtidens Frankrike.)

Tystnadens historia och andra essäer - Peter Englund. (Underhållande, lättläst, intressanta ämnesval. Ganska ostrukturerat, men orka bry sig.)

Äldreomsorgen i Övre Kågedalen - Nikanor Teratologen. (Vet inte vad jag ska skriva.)
Citera
2013-03-12, 08:14
Medlem
Iliaden. En av dessa typiska böcker jag aldrig trodde jag skulle läsa och som var lite trög att komma in i. När jag väl gjorde det sprakade intresset för mytologin, dess gudar och hjältar i sin fulla prakt och jag märker att jag har väldigt svårt att lägga ifrån mig den.
Grymt bra!
Citera
2013-03-12, 10:33
Medlem
dlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cersei
Haha nej det var många år sedan jag läste böckerna så det är nog ingen bra idé att läsa femte boken nu. Skulle inte komma ihåg namn på ställen eller något. Blir nog att jag läser alla fem på raken

Som Alaroum skriver är den femte boken i princip bara intressant om du läst de andra fyra och fortfarande törstar efter mer. Nu är det visserligen ett bra tag sedan jag läste böckerna; men vill minnas att den femte inte riktigt höll samma klass som de tidigare (framförallt de första tre) men att den var klart läsvärd just för att jag fastnat så för karaktärerna och miljöerna tidigare. Ska du läsa om serien tycker jag i alla fall definitivt att du borde ge den femte boken en chans, vilket du verkar planera!
Citera
2013-03-12, 10:43
Medlem
Moon The Loons avatar
Efter att ha läst James Joyce något tungrodda bok Odysseus behövdes något helt annat.
Det blev Bo Balderson med Statsrådet klarar krisen
Citera
2013-03-12, 14:03
Medlem
petter eremitens avatar
Bram Stokers Dracula. Det slog mig, att jag aldrig har läst den, bara sett någon film. Den är bra, spänningen byggs upp successivt. Historien förs fram genom brev, dagböcker, tidningsnotiser och telegram, vilket skapar en skenbar objektivitet.

Med Vänlig Hälsning

Petter Eremiten
Citera
2013-03-12, 14:45
Medlem
farbror Svens avatar
Stendhals Rött och svart. Har läst delar ur den för länge sedan.

Den håller verkligen efter en så där 180 år. Strebern Julien Sorels klättrande fängslar, men samtidigt är det ingen karaktär jag helt känner för. Väntar på fallet. Några kapitel vid prästseminariet var lite sega, annars tycker jag det är en bra rytm med få dösträckor. karaktärerna känns levande och språkligt håller romanen. Där känns t.ex. Almqvist mer avlägsen.
Citera
2013-03-12, 19:48
Medlem
saftad_burks avatar
Läste ut Tystnadens historia och andra essäer samt Egyptens nycklar. Rekommenderar bägge. Bra populärhistoria, mycket läsvärt. Särskilt den senare är fascinerande.

Fyller på med:

Tales from Watership Down av Richard Adams

&

Cigaretten efteråt av Horace Engdahl

Den första, charmig och rätt så udda. Det är en uppföljare till Watership Down, en berättelse om en grupp kaniner som lämnar sin koloni till följd av hemska omen. Fantasy med kaniner i huvudrollerna. Uppföljaren verkar framförallt handla om kaninernas mytologi och fornhistoria - lite som en kanin-Silmarillion.

Cigaretten efteråt är bra den med, men har lite svårt för aforismer. Inte så att de är dåliga, men det känns ofta för spritt och spretigt för att jag ska kunna uppskatta dem riktigt. Gillar flera av de lite längre och även av de kortare, men ofta känns de för korta för sitt eget bästa. Och ibland håller jag helt enkelt inte med Horace om slutsatserna han drar. Kanske borde hålla mig till barnlitteratur om kaniner istället för att ge mig på de lärdes skrifter.

Hur som helst:
"Det viktigaste i en strid är uthållighet. Man måste ge motståndaren tid att göra allvarliga misstag".

Dracula är för övrigt jävligt bra. Särskilt inledningen med resan till Östeuropa och slottet!
Citera
2013-03-12, 19:55
Medlem
filipjanssons avatar
Ska ikväll påbörja The Bell Jar av Sylvia Plath - har läst hennes dikter från samlingen Ariel och »hoppas» (om det är rätt ord?) att romanen håller samma ton.
Känns som att jag behöver läsa något deprimerande nu.
Citera
2013-03-12, 20:16
Medlem
SiSeniors avatar
Tänkte börja med Dandy ikväll av Jan Guillou. Jag hade egentligen bestämt mig för att aldrig läsa en bok till av honom, men eftersom jag fick låna den här av en kamrat bidrar jag ändå inte till hans ökande förmögenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in