2014-01-15, 21:57
Medlem
Hanteraren med Dick Sundevall. Tänkte att det skulle vara en bok med skvaller och lite skitsnack, men det är rätt grova anklagelser som det samtidigt finns bevis för. Har 1/3 kvar av boken och hoppas att någon polis på högre post har blivit av med jobbet men jag tvivlar. Intessant ändå att se lite inifrån om hur polisen använder sig av infiltratörer och brottsprovokation att se ut som bevisprovokation, så att det blir en legitim handling.
Citera
2014-01-17, 21:34
Medlem
TomJonass avatar
Beryl Bainbridges The Dressmaker (Sömmerskan på svenska).
En gripande roman om en omogen 17 årig tjej som tror sig blivit förälskad i en amerikansk soldat i Liverpool under kriget. Tragisk och fascinerande!
Bainbridge var en mycket bra författarinna som hann med 18 böcker. Alla läsvärda och med anmärkningsvärt varierande handling och miljöer. Rekommenderas! Kolla henne på biblioteket,
Citera
2014-01-18, 09:08
Medlem
Rebali179s avatar
Jag fick en stark Tolkien Känning och plockade fram Trillogin Om Härskarringen (Dock Åke Ohlmarks Översättning). Har dock bara kommit till där Gandalf kommer tillbaka till Frodo efter 14 långa år och dom har upptäckt att Frodo har Härskarringen.
Citera
2014-01-18, 12:55
Medlem
"Mammuten - eller Efterlämnade handlingar" av Jörn Donner. Verkar minst sagt som lovvärd läsning.
Citera
2014-01-18, 15:57
Medlem
bobhnuds avatar
Dandy av Jan Guillou. Jag är ingen större beundrare av Jans författarskap, men inför en lång flygresa var Dandy ändå det bästa som jag kunde hitta i kiosken på Arlanda. För jag tycker att boken är helt okej att läsa som lättsmält underhållning, språkmässigt är den inte så tokig alls heller.
Citera
2014-01-18, 17:45
Medlem
NoTruces avatar
Skrattets och glömskans bok av Milan Kundera. Läste nyligen Varats olidliga lätthet för en bokklubb jag är med i och tyckte om den enormt. Därför tänkte jag ge mig i kast med lite mer Milan.
Citera
2014-01-18, 19:24
Medlem
Bittersteels avatar
Den elfte boken i the wheel of time serien. Mycket bättre än nummer tio (fick tvinga mig igenom den). Mycket bättre fart i den so far.
Citera
2014-01-18, 22:21
Medlem
superflash2s avatar
Johan Theorin : Sankta psyko.

Läst lite mer än halva och jag gillar den!
Citera
2014-01-19, 01:35
Medlem
Har kommit en bra bit in i Den långa flykten aka Watership Down, skriven av Richard Adams. En småputtrigt gemytlig historia om ett gäng kaniner på flykt från människans förstörelse. Man får följa dem räddhågsna kaniner genom faror och äventyr och den är ganska trevlig men inget extraordinärt. Bäst är när man får följa historierna om deras mytologiske hjälte El-ahrairah.
Citera
2014-01-20, 13:38
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkruset
Har kommit en bra bit in i Den långa flykten aka Watership Down, skriven av Richard Adams. En småputtrigt gemytlig historia om ett gäng kaniner på flykt från människans förstörelse. Man får följa dem räddhågsna kaniner genom faror och äventyr och den är ganska trevlig men inget extraordinärt. Bäst är när man får följa historierna om deras mytologiske hjälte El-ahrairah.

Åh jag älskar den boken men har inte läst den sedan tonåren, måste nog läsa om den någon dag

--

Jag läste precis ut Fjärilen från Tibet av CJ Håkansson. Måste säga att den tyvärr var skit trots höga förhoppningar. Intetsägande och tråkig och jag tänkte ofta, ofta tanken att den här typen av "innehåll" inte gör sig i bokform utan måste på något sätt visualiseras. En film eller TV-serie hade varit bättre.
Citera
2014-01-20, 13:46
Medlem
Krellyans avatar
Pierces Abortion Arcade var väldigt underhållande. Berättelsen The Destroyed Room, om mannen som vaknar upp och upptäcker att alla levande saker styrs av marionettrådar var ömsom underhållande, ömsom deprimerande - en väldigt bra kombination i mitt tycke.

Har i dagarna just tagit mig an Philip K Dicks Do Androids Dream of Electric Sheep?, boken som sedan blev underlaget till Blade Runner. Dicks stil påminner mig om min egen, så det ska bli intressant på en annan nivå än vanligt.
Citera
2014-01-20, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Åh jag älskar den boken men har inte läst den sedan tonåren, måste nog läsa om den någon dag

--

Jag läste precis ut Fjärilen från Tibet av CJ Håkansson. Måste säga att den tyvärr var skit trots höga förhoppningar. Intetsägande och tråkig och jag tänkte ofta, ofta tanken att den här typen av "innehåll" inte gör sig i bokform utan måste på något sätt visualiseras. En film eller TV-serie hade varit bättre.

Får jag fråga på vilket sätt den var tråkig? Du skriver ju att den passar bättre som film och då undrar jag om du menar att det saknas "action" eller vad. Jag frågar av rent intresse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in