2014-01-24, 09:53
Medlem
Läser just nu "Krigarhjärta" av Henrik Larsson.

Har kommit snart 100 sidor och kan inte säga att jag är jätteimponerad.. Språket känns väldigt enkelt och det hela känns ganska mycket "barnbok" över det hela. Jag hoppas verkligen serien tar fart snart och tappar lite av det naiva som karaktärerna uppvisat hittills.
Citera
2014-01-24, 14:06
Medlem
Läste precis ut "Godnattsagor för barn som dricker", av Marjaneh Bakhtiari. Handlar om tre syskon i Tehran, deras mamma och deras respektive familjer. Med en iransk flickvän kanske jag överskattar boken något, men jag tyckte om den. Hade väl inte förväntat mig jättemycket (fick boken i present) men boken lyckas skingra avståndet mellan människor, och skillnaderna i hur man uppfattar saker på ett bra sätt, så jag blev positivt överraskad!

Har börjat på East of Eden av Steinbeck nu, och kommit kanske 150 sidor in. Tycker hittills bättre om denna än om Vredens druvor.
Citera
2014-01-25, 21:05
Medlem
TomJonass avatar
Jag kan inte undvika att återkomma till Beryl Bainbridge.
Jag läste Injury time och har fnissat hela dan. Absurd humor a la Monty Python. Finns troligen tyvärr inte på svenska. Annars skrev hon sådär allvarliga böcker.
Citera
2014-01-26, 02:29
Medlem
Läser just nu "Shutter Island" med blandande känslor. Känns som om att det har förstört lite av att se filmen innan då själva grejen med boken är twisten i slutet. Men jag tycker det är läsvärd och spännande hittills. Nästa bok blir nog "Livläkarens besök", vilket är Fredriks Wikingssons favoritbok. Den ligger och dammar i bokhyllan. Någon här som har några åsikter kring den boken?
Citera
2014-01-26, 16:58
Medlem
chessjamts avatar
Trollkarlen från Övärlden av Ursula K. Le Guin

Har läst drygt två tredjedelar nu, mer än halva romanen. Gillar verkligen hur man får läsa om trollkarlarnas utbildning och hur de blir just trollkarlar. Fast det främsta intresset är ju huvudkaraktären Ged, Sparvhök. Klassisk hjältesaga med en ung pojke som besitter oanad talang och kraft och som romanen igenom får utstå utmaningar och kraftprov som gör att han växer som man och trollkarl. Ska bli intressant att se ut hur det slutar och vad man kan få läsa i de andra böckerna i Legender från Övärlden. Positivt överraskad.
Citera
2014-01-29, 17:04
Medlem
Den gyllene paviljongens tempel av Yukio Mishima:
Vet inte riktigt vad jag kan säga, har läst ungefär hälften av boken. Stundvis ganska svår att ta till sig, och jag är osäker över hur mycket jag lyckas egentligen uppfatta och ifall om jag missar något. Känner att jag till viss del lyckas förstå Det Gyllene Templet som en symbol (och annat) för skönheten och samtidigt huvudpersonens relation till detsamma, men förståelsen är i bästa fall diffus - förutsatt att jag helt enkelt inte missförstår - och jag är oförmögen att artikulera min relativa förståelse, som är mer av en känsla av förståelse än en klar tanke. Är mest tveksam om just det som menas med skönheten i sig, vad för nått som det ska syfta på.

Men det må så vara att jag kanske försöker lägga ett pussel samtidigt som jag saknar pusselbitar; får se om det har klarnat när jag har läst färdigt hela.
Citera
2014-01-29, 21:32
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meumverbum
Läser just nu "Shutter Island" med blandande känslor. Känns som om att det har förstört lite av att se filmen innan då själva grejen med boken är twisten i slutet. Men jag tycker det är läsvärd och spännande hittills. Nästa bok blir nog "Livläkarens besök", vilket är Fredriks Wikingssons favoritbok. Den ligger och dammar i bokhyllan. Någon här som har några åsikter kring den boken?

Jag skaffade den just för att jag hade hört att det var hans favorit. Dum anledning att skaffa en bok jag vet. Saken är den att jg inte kommit mig för att läsa den än. Du får gärna återkomma med omdömme när du läst den!
Citera
2014-01-29, 22:53
Medlem
Läser Golem av Gustav Meyrink.

Historien utspelar sig i Prags fattigkvarter/judekvarter och boken utkom 1915. Känner för att uttrycka mig på författarens högtidliga uppstyltade sätt men kan inte riktigt. Hur som helst var jag säker på att jag läst den för många år sen men där tog jag nog fel, känner inte igen mig.

Rätt ruskig, författaren kommer en in på livet med sina ganska gräsliga skildringar av snusk, hunger och perversiteter bland fattigkvarterens befolkning. Men än har ingen Golem dykt upp, är på sidan 109. Alla vet väl vad en Golem är? Om inte så kan jag tala om att det är en lerfigur som getts liv av en judisk rabbin som stoppat en papperslapp med befallning att lyda in i Golems mun och sen går han- Golem - omkring och... jaa, skrämmer folk verkar det som; alla i fattigkvarteret tror blint att han finns och är livrädda för varelsen.

Tillägg:
Romanen är en klassiker.
Senast redigerad av EmeraldC 2014-01-29 kl. 22:57.
Citera
2014-01-30, 08:24
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meumverbum

Jag rekommenderar helt klart läsning av Livläkarens besök. Allt jag läst av Enqvist har gett behållning. Tycker inte den här boken sticker ut nämnvärt, men den håller hög klass. Gillar speciellt att han glider mellan uppdiktat och sånt som stämmer med verkligheten.
Citera
2014-01-30, 14:00
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Läste precis ut "Godnattsagor för barn som dricker", av Marjaneh Bakhtiari. Handlar om tre syskon i Tehran, deras mamma och deras respektive familjer. Med en iransk flickvän kanske jag överskattar boken något, men jag tyckte om den. Hade väl inte förväntat mig jättemycket (fick boken i present) men boken lyckas skingra avståndet mellan människor, och skillnaderna i hur man uppfattar saker på ett bra sätt, så jag blev positivt överraskad!

Har börjat på East of Eden av Steinbeck nu, och kommit kanske 150 sidor in. Tycker hittills bättre om denna än om Vredens druvor.

"Godnattsagor för barn som dricker" låter onekligen intressant. Den skriver jag upp på min läslista.
Citera
2014-01-30, 16:41
Medlem
TomJonass avatar
Citat:
Allt jag läst av Enqvist har gett behållning.

Läs han självbiografi. Första delen är oändligt rolig, farsartad bitvis. Senare delen tragisk om hans kamp mot alkoholismen.
Citera
2014-02-02, 12:20
Medlem
Rebali179s avatar
Har nyss läst ut
Arne Anka -Utsikt från en svamp (2013)
Riktigt bra och underhållande satir och och allvar på samma gång.
Rekommenderas rejält till er alla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in