2013-04-21, 17:24
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har både boken och filmen hemma i hyllan, inte säker på om jag någonsin läste klart boken då den gav mig ångest och detsamma gäller filmen som trots allt var lättare att ta sig igenom. Med det sagt kan jag åtminstone rekommendera filmen till dig, Dalton Trumbo som regisserat och Metallica använde scener ur den då dom skrev One som bygger på boken.

Trots att jag ägt boken och haft den i hyllan under vad som verkar vara flera år nu så har jag inte läst den själv, någonting säger mig att filmen är bättre, men ska nog ge den en chans framöver!

Läs klart Johnny, gillar hur han till viss del försöker vara positiv över sin situation ändå och lyckas med vissa saker

Hajen tror jag skiljer sig ganska mycket ifrån varandra, boken ska vara mörkare, vilket är nice

Jag gillar dig Rakii och det du skriver, hur du skriver! Så skulle bli väldigt glad om du läste båda böckerna och få veta vad du tyckte! Kram
Citera
2013-04-21, 19:52
Medlem
Är i full gång med att läsa igenom "The Fountainhead" av Ayn Rand, efter att ha läst Atlas Shrugged. Lite fel ordning där kanske men ack så bra. Rekommenderar verkligen hennes verk!
Citera
2013-04-21, 19:58
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Är i full gång med att läsa igenom "The Fountainhead" av Ayn Rand, efter att ha läst Atlas Shrugged. Lite fel ordning där kanske men ack så bra. Rekommenderar verkligen hennes verk!

Allvarligt talat? Plattare karaktärer får man ju leta efter och böckerna är cirkus 5gånger längre än vad som krävs för att göra hennes poäng. Rekommenderas inte.
Citera
2013-04-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Allvarligt talat? Plattare karaktärer får man ju leta efter och böckerna är cirkus 5gånger längre än vad som krävs för att göra hennes poäng. Rekommenderas inte.

Jaså? Tyckte att karaktärerna var unika och hade egenskaper jag aldrig någonsin hade påträffat, väldigt fascinerande för min egen del iallafall. Det är just karaktärerna och handlingen som man fastnar för. Man kanske måste uppskatta idéerna kring objektivism för att förstå boken....
Tyckte att längden var nödvändig för att måla upp alla de avgörande scenariona.
Senast redigerad av GulaGrodan 2013-04-21 kl. 20:43.
Citera
2013-04-21, 21:02
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulaGrodan
Jaså? Tyckte att karaktärerna var unika och hade egenskaper jag aldrig någonsin hade påträffat, väldigt fascinerande för min egen del iallafall. Det är just karaktärerna och handlingen som man fastnar för. Man kanske måste uppskatta idéerna kring objektivism för att förstå boken....
Tyckte att längden var nödvändig för att måla upp alla de avgörande scenariona.

Fast platt betyder saknar djup, inte saknar unika egenskaper. Alla Ayn Rands karaktärer är unika eftersom de endera är hjältar av en kaliber som inte finns i verkligheten eller sådan skurkar att det är orealistiskt, helt utan förlåtande egenskaper. Karaktärerna saknar alltså helt djup eftersom Rand bara skissar karikatyrer, precis som "objektivismen" är en karikatyr av liberal filosofi med ett påhäftat moraliskt imperativ, i det här fallet att förmögenhet och moral i princip är samma sak och förmögenhetsmaximerande handlande i princip allltid är moraliskt riktigt. Ayn Rand må påstås var inflytelserik men varken som filosof eller författare är det mycket att hänga i julgranen, trotts det är första halvan av Atlas Shrugged rätt skoj som en slags Noir Film fast utan det moraliskt ambivalenta som bidrog till noir filmens kvalitet.
Citera
2013-04-21, 22:42
Medlem
Egendomligs avatar
Ett femtiotal sidor kvar av Paradiset finns om hörnet av Mario Vargas Llosa; en väldigt intressant bok! Även precis läst Svält av Knut Hamsun och Tortilla Flat av Steinbeck. Kan rekommendera båda två.
Citera
2013-04-21, 22:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Läs klart Johnny, gillar hur han till viss del försöker vara positiv över sin situation ändå och lyckas med vissa saker

Hajen tror jag skiljer sig ganska mycket ifrån varandra, boken ska vara mörkare, vilket är nice

Jag gillar dig Rakii och det du skriver, hur du skriver! Så skulle bli väldigt glad om du läste båda böckerna och få veta vad du tyckte! Kram

Kommer nog ta itu med Hajen snart då jag betat av en pågående hög med böcker som jag har framför mig här hemma. Vad gäller Johnny så är jag inte säker på var i hemmet boken kan vara, har böcker överallt i rummet och har ingen vidare organisering var allt står.
Citera
2013-04-21, 23:14
Medlem
filipjanssons avatar
Feminist Theory: From Margin to Center av bell hooks. Ska bli spännande.
Citera
2013-04-22, 12:09
Medlem
Moon The Loons avatar
Stad i mörker av Eyvind Johnson.
Citera
2013-04-22, 19:36
Medlem
donnamanloves avatar
Den som blinkar är rädd för döden - Knud Romer.
Tog en tunn bok ur bokhyllan för jag ville ha en kort och enkel bok att läsa på bussen. Hade inga förväntningar över huvud taget och än så länge är den väl varken bra eller dålig.
Citera
2013-04-23, 00:21
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Jag läser Karl Gerhard - Om jag inte minns fel en bok om hans liv och minnen. Han berättar mycket om överklass och berömda/berömvärda kända svenskar som han umgåtts med. Jag har lite svårt för det aristokratiska fjäsket - men det drev han ju också med mycket i sina revyer och kupletter. Men nu längtar jag efter att sätta tänderna i nästa bok.
Citera
2013-04-23, 00:34
Medlem
Pickelhaubes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Berätta gärna vad du tyckte om den efteråt!

Jag tyckte väldigt, väldigt mycket om den. Samlingen består av 13 stycken mycket sorgliga kärleksnoveller. Alla möjliga detaljer, betraktelser och intryck registreras och återges i ett gudomligt poetiskt språk med vilket Bunin lyckas skapa fantastiska stämningar. Rekommenderas starkt!

Härnäst ska jag läsa Solaris av Stanislaw Lem.
Senast redigerad av Pickelhaube 2013-04-23 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in