2013-04-17, 23:36
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickelhaube
Mörka Alléer av Ivan Bunin.
Berätta gärna vad du tyckte om den efteråt!
Citera
2013-04-18, 00:41
Medlem
Huntards avatar
Just nu läser jag Veijo Meris Manillarepet

Härligt mörk humor. Gillar skarpt den tidsenliga modernismen som var på framfart och märks tydligt i detta verk.
Citera
2013-04-18, 03:32
Medlem
St. Pinocchios avatar
Påvarna av Göran Hägg samt Historier från färs av Piraten. Tycker att man adderar en kvalité om man i sitt inre försöker att formulera sig med författarens röst så jag laddade ner ett avsnitt av Bombi Bitt ur svt:s numera öppna arkiv bara för att synka in mig på farbror Fritte. Hägg vet jag redan hur han låter från tv-sofforna. Med lite tur kanske gubbsen fortsätter att pladdra inne i ens huvud även efter det att böckerna lästs ut så att man får någon roman ytterligare på köpet helt gratis.
Senast redigerad av St. Pinocchio 2013-04-18 kl. 03:35.
Citera
2013-04-19, 16:48
Medlem
Cerseis avatar
Läser just nu Krigarhjärta av Henrik Larsson
Citera
2013-04-19, 23:28
Avslutad
Nere för räkning i Paris och London av Orwell. Hens första bok.

Makulerad, 1 kr, skolbibliotek. Sid 12: "Där är den sanna kärleken, där är det enda här i världen som är värt att eftersträva; där är det i jämförelse med vilket all er konst och era ideal, all er filosofi och tro, alla era fina ord och höga ställningar är lika bleka och gagnlösa som aska. När man har upplevt kärleken - den verkliga kärleken - vad finns det då i världen som verkar att vara mera än blott och bart en glädjes vålnad?"

Vackert, tänkte skriva detta i filosofi, om herr swigge svarar..

För att hamna i textens stämning: http://www.youtube.com/watch?v=oY_wGZ2j6ks (Harry Brandelius - Ungmön på Kärringön (1940))
Citera
2013-04-20, 18:15
Medlem
NaSteffes avatar
Montecore: En unik tiger av Jonas Hassen Khemiri.
Känns som det var längesen jag läste en bok som faktist var rolig, så det här var en välkommen överraskning.
Senast redigerad av NaSteffe 2013-04-20 kl. 18:18.
Citera
2013-04-20, 19:28
Medlem
Hej-Partys avatar
Just nu läser jag en gammal klassiker.

Dracula av Bram Stoker på engelska.
Citera
2013-04-20, 21:04
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Läste nyss klart ''Johnny var en ung soldat'' utav Dalton Trumbo, ruskigt bra om en soldat i koma efter första världskriget. Någon annan som har läst den? Vad tyckte ni?
Citera
2013-04-20, 21:22
Medlem
elmanoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Latinamerikansk berättarkonst i urval av Artur Lundkvist

Handbok i livets konst av Epiktetos

Artists of the Right av Kerry Bolton (förvånansvärt intetsägande)

Det är en fin liten bok av en mycket klok gammal grek! Vilken utgåva är det?
Citera
2013-04-20, 21:54
Medlem
Gnomegirls avatar
Har precis börjat med "Nattens barn" av Traci Lords.

Har väl inga större förväntningar, men kul med alla bilder. Bl.a. Rikki Lake som ung och groteskt fläskfet.
Annars kan jag väl förvänta mig det gamla vanliga "tycksyndommigdetvaraldrigmittfeljagblevbaralurad" syndromet kryddat med lite kommunistpropaganda, men jag är som sagt förberedd.

Måste iaf. säga att om jag bara sett hälften så bra ut som henne skulle jag mwahahahaa....

Mvh/Gnomegirl
Citera
2013-04-20, 22:10
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Börjat på Hajen nu vilket passar bra när det börjar bli vår/sommar strax

Filmen är en favorit så har höga förväntningar om boken!
Citera
2013-04-21, 01:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Läste nyss klart ''Johnny var en ung soldat'' utav Dalton Trumbo, ruskigt bra om en soldat i koma efter första världskriget. Någon annan som har läst den? Vad tyckte ni?

Har både boken och filmen hemma i hyllan, inte säker på om jag någonsin läste klart boken då den gav mig ångest och detsamma gäller filmen som trots allt var lättare att ta sig igenom. Med det sagt kan jag åtminstone rekommendera filmen till dig, Dalton Trumbo som regisserat och Metallica använde scener ur den då dom skrev One som bygger på boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Börjat på Hajen nu vilket passar bra när det börjar bli vår/sommar strax

Trots att jag ägt boken och haft den i hyllan under vad som verkar vara flera år nu så har jag inte läst den själv, någonting säger mig att filmen är bättre, men ska nog ge den en chans framöver!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in