2012-07-04, 19:20
Medlem
djungelboks avatar
Är ca. 100 sidor in i Tortilla Flat, av Steinbeck. Riktigt trevlig bok, med en sagolik atmosfär.
Citera
2012-07-04, 19:28
Medlem
GardenGrandmas avatar
Har precis börjat med Joanne Harris senaste "blueeyedboy" eller "Kärt barn". Ser mycket lovande ut, en psykologisk thriller denna gången istället för hennes tidigare (bra) romaner.
Citera
2012-07-05, 01:03
Medlem
-I.Bergman-s avatar
Någon gång måste man ju ta sig igenom Prousts På spaning efter den tid som flytt - del ett av sju: Swanns värld.
Citera
2012-07-05, 01:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Främlingen av Albert Camus
Frankenstein; or the modern Prometheus av Mary Shelley
Okänd Soldat av Väinö Linna
Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist

Mycket bra böcker!
Citera
2012-07-05, 03:57
Medlem
bombaccis avatar
James Frey, the last testament of the holy bibel. Boken började bra men sen blev "ben" allvarligt skadad och sen blev det mycket tristare, folk som kommer till sjukhuset o ber för honom o liknande. Boken är ju t o m signerad av james frey så vill gärna läsa ut den, men hoppas att den vänder snart. Ganska så segt just nu o jag vill bara ta upp någon annan bok istället.
Citera
2012-07-05, 06:12
Medlem
Just läst ut "The Woman in White" av Wilkie Collins. Berättelsen är på 569 sidor som föregås av cirka 30 sidor omfattande Introduction, Select biography och Chronology. Kronologin är över författarens liv och är otroligt utförlig. Uppdelad i tre spalter, Jämsides med författarens livshistoria får man veta vilka viktiga böcker han läste de och de åren samt en tredje spalt som redovisar "Historical events" t ex "Wellington becomes Prime Minister".

Ju mer jag läste desto nöjdare blev jag. Berättelsen är en riktig thriller. Lite långrandig ibland men spännande och underhållande; det är som att stå och kika in i England år 1850! Wilkie Collins verkar vara urfadern till den moderna thrillern. Collins hemliv var ganska ovanligt, skulle ha varit det även nu för tiden. Han hade två kvinnor, först den ena sedan den andra, sedan båda två. Gifte sig aldrig, av princip.

Tillägg:
Även huvudpersonen i berättelsen bor faktiskt tillsammans med två kvinnor, hans ljuva lilla älskade och hennes äldre syster som är ganska ful men har en sån personlighet, sådant mod och sådan intelligens att hon beundras oerhört av huvudpersonen och lillasystern som absolut vägrar att skiljas från henne.

Det är lillasystern, Laura, som råkar ut för verkligen onda anslag, gifter sig med en skurk pga löfte till sin döda pappa, blir bl a dödförklarad medan hon i verkligheten spärras in på ett privat mentalsjukhus osv. Det är pga hennes pengar som skurken vill ha henne, en i hemlighet utfattig baronet men lämpligt parti enligt Lauras kortsynte fader.
Senast redigerad av EmeraldC 2012-07-05 kl. 06:26.
Citera
2012-07-05, 13:08
Medlem
Moon The Loons avatar
Smiley's People - John le Carré.

Den tredje och sista boken i den så kalaade Karla - trilogin.
Citera
2012-07-06, 13:30
Medlem
Dckheads avatar
Jag läser Mästaren och Margarita av Bulgakov. Parallellt så läser jag även lite oplanerat i Ulysses av James Joyce. Får se hur det slutar.
Citera
2012-07-06, 15:01
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tänkte läsa de klassiska episka sanskritverken Ramayana and Mahabharata. De verkar inte finnas att tillgå i oavkortad form, och det kanske inte är så konstigt. Mahabharata skulle nog bli en dikt på 7000+ normala boksidor...

Så börjar med en fin bilderbok
http://www.amazon.com/Ramayana-Divine-Loophole-Sanjay-Patel/dp/081187107X
Väldigt vacker.

och ska sedan ta itu med
The Ramayana: A Shortened Modern Prose Version of the Indian Epic
http://www.amazon.com/The-Ramayana-Shortened-Version-20th-Century/dp/0140187006
Citera
2012-07-06, 17:20
Medlem
Facebooks avatar
Läser just nu:

Doktor Glas- Hjalmar Söderberg, Har börjat på denna bok ex antal ggr men aldrig fått för mig att läsa klart den av någon anledning. Målande omgivningsbeskrivningar samt moraliska dilemman.

Dvärgen- Pär Lagerkvist, min favoritförfattare men aldrig läst denna bok som av många anses som hans mästerverk. Om en ond dvärg som distanserar sig från människosläktet och andra dvärgar samt lever för krig och död.

Äcklet- Jean-Paul Sartre, om att se ner på och distansera sig från människor pga. enfaldigheten som krävs för att vara lycklig i sin existens.

Och så har jag alltid Aftonland och Ångest av Pär Lagerkvist nära tillhands, dessa diktsamlingar fick mig att upptäcka poesi och blir aldrig gamla.

Rekommenderar alla människor att läsa Pär Lagerkvist! Min absoluta favoritförfattare. Är tyvärr lite för trött för att utveckla men kör på bara.
Citera
2012-07-06, 18:48
Medlem
Kheperas avatar
"Kafka on the Shore" av Murakami
"Västerländsk erotisk konst" av Bentley
Citera
2012-07-06, 18:59
Medlem
Éducation européenne av Romain Gary. Lite seg är den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in