2014-04-01, 11:34
Medlem
Roberto Bolano - 2666 (svensk översättning)

Prosan eller översättningen känns något styltig. Vad är det med svenskan och långa meningar som inte alltid får det att gå ihop? Läste The Savage Detective i engelsk översättning och tyckte det fungerade bra.

Ann Leckie - Ancillary Justice

Var tveksam till premissen (robotens modersmål gör inte skillnad på kön vilket sätter spin på användandet av pronomen) och den hype som omgav den här sci-fi-boken. Positivt överraskad. Protagonisten är en AI från ett enormt rymdskepp. Hon har nu separerats från både skepp och "ancillaries" och befinner sig i en enda kropp och är ute efter hämnd.
Citera
2014-04-01, 23:19
Medlem
Efter att ha läst ut "Petmoijs petitesser" av Torsten Ehrenmark kommer sömnen skrattande...om jag inte hunnit hugga ihjäl mig med papperskniven innan. Boken utkom 1955 och jag har köpt den ouppsprättad...
Någon gick miste om att få sitt liv rejält förlängt
Citera
2014-04-04, 09:56
Medlem
jimmyfingerss avatar
Läste senast Outer Dark, Cormac McCarthys andra roman. Han har utan tvekan hittat sin röst och sättet att presentera sin världssyn här efter den svaga debuten The Orchard Keeper. Nästa McCarthy-roman blir Suttree som redan är inköpt, men först blir det Moby Dick.
Citera
2014-04-04, 15:28
Medlem
Busstations avatar
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En rätt liten bok så har gått fort att läsa. Ska ta och läsa det sista nu.
Citera
2014-04-04, 15:37
Bannlyst
Min senaste bok jag läser är Lida med Stephen King och jag tycker den är bra, dessutom har jag snart läst ut Den Gröna Milen och Den Förlorade Symbolen.
Citera
2014-04-04, 21:06
Medlem
kai-grafs avatar
Nästan färdig med Stäppvargen, av Hesse. Jag är inte särskilt förtjust i den, alldeles för självgod och pubertal för min smak, även om den innehåller ett par intressanta tankegångar. Då Hesse fick nobelpris är det förmodligen jag som missat något, så jag får väl läsa den någon gång till i livet.
Citera
2014-04-04, 21:36
Medlem
NoTruces avatar
Perdido Street Station av China Miéville. Den är riktigt jävla bra, men tar sin lilla tid att komma in i.
Citera
2014-04-05, 12:43
Medlem
Nightflowers avatar
Som vanligt så har jag en helt hög med böcker liggande; men jag kan ju lista några av de "viktigaste".

Draktronen av Kathrine Kerr (Omläsning):
Fantasyroman, utspelar sig i en väldigt keltiskinspirerad värld; förhållandevis välskriven. Den har väl hunnit bli lite av en personlig favorit genom åren, så jag fick ett infall för några veckor sedan att börja om med serien.

For My Legionaries av Corneliu Zelea Codreanu:
Underbar skrift av Corneliu som förklarar Järngardets framväxt och deras tidiga strider. Varvat med allmänna politiska reflektioner kring den internationella judenheten. Borde läsas av alla med minsta intresse i fascism och/eller judefrågan.

Metaphysics of War av Julius Evola
Förklaring av det kriget ur en traditionell synvinkel, också fantastisk litteratur. Läsvärd för alla i den moderna, sjuka, tiden. [/i]

500% av Bengt Dennis
Riksbankschefen under 90-talskrisen förklarar genom sina dagboksliknande anteckningar den tidigare finnanskrisen och hanteringen av denna. Intressant, dock rätt torr.
Citera
2014-04-05, 16:38
Medlem
Stephen King - Christine.

Har läst drygt 100 sidor, men har inte riktigt fastnat för boken ännu.
Citera
2014-04-06, 22:35
Medlem
brianmolkos avatar
Ian Kershaw - Hitler
Intressant bok, men verkligen ett mastodontverk på omkring 1000...
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81CKHHqe68L._SL1500_.jpg läser dock svenska översättningen
Citera
2014-04-07, 21:23
Medlem
Parkers avatar
Läser just nu Ming Wang-Sonnerups Rött Land, Röd Jord: En Flickas Uppväxt I Maos Kina.

Språket är inte särskilt märkvärdigt, snarare rätt träigt. Däremot är det en fascinerande skildring av vansinnet under Mao, med Det Stora Språnget och kulturrevolutionen. Jag rekommenderar boken, inte minst för att det är en del av historien vi inte får glömma.
Citera
2014-04-07, 22:40
Medlem
Snow crash - Neal Stephenson.

Läste Diamond Age innan och båda är utspelar sig i samma universum. Hittills (100 sidor in) så är det ganska rörigt, vette fan vad bocken går ut på, men det klarnar nog upp sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in