2012-04-15, 22:25
Medlem
Ad.Portass avatar
Jag läser Kurt i Kurtby av Erlend Loe. Hittills är den lite av en besvikelse. Men nu är de i alla fall i Kurtby.

"Kurt och familjen ska åka på semester till Mumindalen i Finland, men mitt i skogen somnar Kurt vid ratten och trucken med hela familjen hamnar så småningom i det lilla samhället Kurtby. Där har pastor Astor just blivit arresterad och församlingen längtar efter en ny ledare. Kurt är som klippt och skuren för uppdraget. Uppburen av den knepiga men entusiastiska Kirsti Brud går Kurt helt upp i rollen som pastor. Men ganska snart har Kurts hustru Anne-Lise fått nog och tillsammans med barnen, som också börjar tröttna, planerar de en flykt. (6-99 år"
Citera
2012-04-15, 22:31
Medlem
Bazinga90s avatar
Har precis börjat läsa Om televisionen av Pierre Bourdieu.
Citera
2012-04-16, 08:29
Medlem
Börjat på Enderby av Anthony Burgess (omläsning), i samma stil som Dumskallarnas sammansvärjning av John kennedy O`Toole. Underhållande.
Citera
2012-04-16, 12:07
Medlem
Har just läst ut Across the Nightingale Floor av Lian Hearn.

Åh vilken underbar bok! Bäst av allt: flera uppföljare!
Måste skaffa nästa bok i serien genast, den heter Grass for His Pillow. tredje boken, Brilliance of the Moon, är lyckligtvis inte den sista; finns två uppföljare. Trodde det var en trilogi. Hade inte en tanke på att läsa den till en början, trodde det var någon kärlekssaga om två tonåringar t ex som möttes i något träd där näktergalar brukade hålla till. Vilken otroligt torftig fantasi undertecknad har! Men det berodde på att jag hela tiden läste "Across the Nightingales' Floor som ju blir Över näktergalens golv i st f Across the Nightingale Floor som blir Över näktergalsgolvet!

Näktergalsgolvet är ett golv som den onde härskaren Iida låtit lägga in i sitt residens av rädsla för hämnande mördare. Golvbräderna knarrar och "sjunger" var man än trampar, så han kan sova tryggt. Detta golv måste huvudpersonen, den unge pojken Keiko, korsa om han ska kunna komma åt att döda härskaren som har dödat hans släkting och beskyddare, lord Otori Shigeru.

Utspelas i ett land som har japanskt stuk, feodaltid. Glömde, Keiko är av lönnmördarsläkte och har vissa genetiska gåvor, bl a kan han visa sig på två ställen samtidigt. Helt såld på den här serien!

Letar i adLibris bokförteckning för att hitta ngt intressant. Observerade en intressant nystavning av Voltaire, Han heter Fransois! i st f Francois på adLibris. -
Citera
2012-04-16, 20:14
Medlem
Jag var på Bokmässa i örebro i helgen och investerade i två trevliga böcker.

"Om jag ändå låtit bli" Skriven av Anders Elisson och Daniel Straubhaar.
http://www.bokia.se/om-jag-anda-latit-bli-12683549

Lättsmält och spännade roman om en före detta banktjänsteman som dras in i skumma vapenaffärer och som man sedan får följa på hans flykt undan polisen.
Boken är full av humoristiska inslag som gjorde det svårt att hålla sig för skratt delvis.

betyget blir 5 Av 5 glada gubbar:

Gryningspyromanen Skriven av Jörgen Pettersson och David Widlund
http://www.bokia.se/gryningspyromanen-fran-mobbad-tonaring-till-sveriges-varsta-mordbrannare-10050923

Boken handlar om Ulf Borgström som även kallas för gryningspyromanen. Här får man veta om hans förflutna och vad som legat bakom hans beteende från barndommen. Mycket fakta presenteras och man får det svårt att slita sig från boken. Helt klart både tänkvärd och läsvärd!

Betyget blir även för denna 5 Av 5 glada gubbar:
Citera
2012-04-16, 20:59
Medlem
saftad_burks avatar
Igår lästes Lars Hermodssons tunna (ca 110 sidor) men underhållande och lärorika "Goterna: Ett krigarfolk och dess bibel". Ibland kan den kännas lite svepande och ibland fokuserar den lite väl mycket på goterna och lite väl lite på deras sammanhang, men som introduktion fungerade den riktigt bra. Bilden kompletteras för tillfället med Lost to the West: The Forgotten Byzantine Empire That Rescued Western Civilization, som även den tar upp en del om goterna fast då ur väst- och östromarnas perspektiv.

Tyvär läses även Gösta Ågrens torra och lite väl politiskt färgade Dan Andersson-biografi "Dan Anderssons väg".
Citera
2012-04-16, 23:35
Medlem
saftad burk skrev ang Verner von Heidenstam:
Jo, visst gillar jag honom, men egentligen är jag inte mer insatt än att jag läst antologin Paradisets Timma och ströläst lite i Samlade dikter. Av prosan har det bara blivit några inledande sidor i Karolinerna. Skall dock bli bättring, nu sedan jag har plockat fram Heliga Birgittas Pilgrimsfärd!

Hej! Känns som att jag seglar lite under falsk flagg när det gäller VvH. Jag är inte någon kännare av hans böcker utan det jag har läst av honom inskränker sig till Karolinerna, Folkungasagan och just dikten Gustaf Frödings jordafärd, vad jag kan komma ihåg. Även kanske några andra dikter. Folkungasagan och Karolinerna läste jag som barn i min mormors bibliotek, gjorde ett outplånligt intryck. Och i varje fall har sagan om Folkungarna stått sig bra!

Hälsningar
Citera
2012-04-17, 01:13
Medlem
goelens avatar
Har nyss läst ut Världskrig Z (World war Z) utav zombie-författaren Max Brooks. Stundtals en riktigt bra bok och stundtals väldigt långtråkig. När man fick följa människorna som verkligen stod öga mot öga med smittan var det fruktansvärt spännande och intressant. Men när författaren "intervjuade" folk ifrån myndigheterna kändes boken ointressant och långsam. Man ville bara att dem bitarna skulle sluta så att man kunde följa dem på fältet igen. Mina favoritepisoder var med den kvinnliga piloten samt slaget vid Hope. Den boken får sex zombies utav tio ifrån mitt håll. Läsvärd för den intresserade.

Jag har valt att fortsätta i det post-apokalyptiska spåret med Vägen (The Road) utav Cormac McCarthy. Har kommit lite mer än 100 sidor in i boken under kvällen och det är redan väldigt gripande. Det har hänt vid flera tillfällen då jag har läst om en händelse i boken som jag inte är säker på att jag snappat upp korrekt men inte vågar (eller vill) återvända fem rader upp för att bekräfta vad jag läst eftersom att jag redan är för uppfångad i raderna nedanför, där jag senare fått bekräftat att det jag läste var helt fasansfullt korrekt. Vilket fruktansvärt öde många utav bokens människor går till mötes i denna förskräckliga värld. Jag bävar inför det som komma skall men jag kan fan inte sluta läsa.
Citera
2012-04-17, 18:18
Medlem
IshethZenunims avatar
Har precis börjat läsa "Absalom, Absalom!" av William Faulkner. Inte direkt det lättaste jag läst; första sidan består av två (2) meningar, och man behöver nästan tryckluftsborr för att tränga in i textmassan. Något längre fram kommer en mening som innehåller en parentes (som i sin tur innehåller ännu en parentes) som är en hel sida lång. Väldigt experimentell för sin tid, ska försöka orka mig igenom den.
Citera
2012-04-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
saftad burk skrev ang Verner von Heidenstam:
Jo, visst gillar jag honom, men egentligen är jag inte mer insatt än att jag läst antologin Paradisets Timma och ströläst lite i Samlade dikter. Av prosan har det bara blivit några inledande sidor i Karolinerna. Skall dock bli bättring, nu sedan jag har plockat fram Heliga Birgittas Pilgrimsfärd!

Hej! Känns som att jag seglar lite under falsk flagg när det gäller VvH. Jag är inte någon kännare av hans böcker utan det jag har läst av honom inskränker sig till Karolinerna, Folkungasagan och just dikten Gustaf Frödings jordafärd, vad jag kan komma ihåg. Även kanske några andra dikter. Folkungasagan och Karolinerna läste jag som barn i min mormors bibliotek, gjorde ett outplånligt intryck. Och i varje fall har sagan om Folkungarna stått sig bra!

Hälsningar
Har för mig att jag läst om hövdingen Ura-Kaipa från det "gamla" folket och trälen Karilas, som ett utdrag ur Svenskarna och deras Hövdingar. En nutida (med Heidenstams mått mätt) ättling till Karilas står vid Ura-Kaipas gravdös och tycker sig höra en viskande röst från det förgångna.
Var också mycket ung när jag fick tag i denna trasiga och fläckiga bok på farmors vind, och gåtfullheten runt den gamle hövdingen väckte en nyfikenhet som inte ännu blivit stillad, för att uttrycka det pretto.
Citera
2012-04-17, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Har för mig att jag läst om hövdingen Ura-Kaipa från det "gamla" folket och trälen Karilas, som ett utdrag ur Svenskarna och deras Hövdingar. En nutida (med Heidenstams mått mätt) ättling till Karilas står vid Ura-Kaipas gravdös och tycker sig höra en viskande röst från det förgångna.
Var också mycket ung när jag fick tag i denna trasiga och fläckiga bok på farmors vind, och gåtfullheten runt den gamle hövdingen väckte en nyfikenhet som inte ännu blivit stillad, för att uttrycka det pretto.

Hej! Du väckte min nyfikenhet med ovanst inlägg. Kände igen titeln men visste inget om boken i fråga så gick in och googlade:
Från Wikipedia:
Svenskarna och deras hövdingar är en bok med noveller skriven av Verner von Heidenstam 1908-1910, avsedd som läsebok i historia, på samma sätt som Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige var det i geografi. Novellerna har historiska inslag från Vikingatiden till Bernadotte, och berättar bland annat hur Ansgar blev mött när han kom till Birka. Boken finns inscannad på Projekt Runeberg

Tänker gå in på Runeberg och kolla lite.
Citera
2012-04-17, 22:30
Medlem
Gick in på Runeberg och letade på Svenskarna och deras hövdingar. Det var sju "småkapitel" om Ura-Kaipas och hans folk som var väldigt primitiva. Ura-Kaipas bäste vän var Karilas, en pojke från "de gulskinande", ett folk som stod högre upp på utvecklingsskalan.

Efter de sju "småkapitlen" som alla har nr I läste jag vidare tom kap VIII som handlade om Sigrid Storråda och Olav Tryggveson m fl hjältar. Intressant och rolig läsning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in