2022-03-15, 09:26
Medlem
"Statsministermordet" av H-G Axberger. Har läst ca hälften av 444 sidor. Kommit så långt som att Christer Pettersson blivit frikänd i hovrätten.
H-G Axberger satt med i den granskningskomission som utredde "utredningen om Palmemordet", jag får intryck att boken är skriven ur en politiskt neutral synvinkel, men ojojoj en sådan röra med poliser som ville synas i media, politiker som la näsan i blöt och privatspanare som ställde till det.
Boken är ingen bladvändare - lite torr - men för den som följt Palmeutredningen så är den en intressant rekapitulation.
Citera
2022-03-15, 09:55
Medlem
En dåres försvarstal (1895) August Strindberg.

Jag har läst cirka en fjärdedel av boken. Försvarstalet handlar uteslutande om Augusts Strindbergs äktenskap med Siri von Essen och helt och hållet utifrån hans egen ståndpunkt. Jag har tidigare läst "Hemsöborna" om livet på landsbygden, "Röda rummet" om livet i staden och "Inferno" om hans mentala sammanbrott. Men jag tycker att Försvarstalet hittills är är den mest underhållande av böckerna att läsa.
Senast redigerad av Piratpartiet 2022-03-15 kl. 09:57.
Citera
2022-03-17, 16:12
Medlem
Styrkelyftares avatar
Jag har börjat läsa boken Svart krabba av Jerker Virdborg. (Jag har för mig att Netflix nyligen filmatiserat boken).

Hittills tycker jag att den är bra; ett sällsamt isolerat skeende, med soldater på uppdrag i ett diffust, tidlöst krig, i Sverige/Skandinavien.

För någon månad sedan hade tanken på ett krig i det moderna Sverige känts lite väl orealistiskt. Men med anledning av Rysslands invasion av Ukraina 24 februari 2022 går det inte att utesluta någonting längre.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-03-17 kl. 16:40.
Citera
2022-03-17, 16:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag har börjat läsa boken Svart krabba av Jerker Virdborg. (Jag har för mig att Netflix nyligen filmatiserat boken).

Hittills tycker jag att den är bra; ett sällsamt isolerat skeende, med soldater på uppdrag i ett diffust, tidlöst krig, i Sverige/Skandinavien.

För någon månad sedan hade min enda invändning mot boken varit att tanken på krig i det moderna Sverige känns orealistiskt. Men med anledning av Rysslands invasion av Ukraina 24 februari 2022 går det inte att utesluta någonting längre.

Hahhahahahaha läser den med....
Skall visst komma som film, men filmen är WOKE skadad verkar det som.

Idag släpper Netflix den första trailern till svenska actionthrillern "Svart krabba". Filmen är regisserad av Adam Berg efter en roman av Jerker Virdborg, och i huvudrollen syns Noomi Rapace. = Kvinna
"riskerar sex soldater sina liv" fyra i boken.
Alla med svenska namn.
Mångfalds soldater i filmen osv..osv...
Senast redigerad av Honkenbonken 2022-03-17 kl. 16:23.
Citera
2022-03-17, 16:33
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Hahhahahahaha läser den med....
Skall visst komma som film, men filmen är WOKE skadad verkar det som.

Idag släpper Netflix den första trailern till svenska actionthrillern "Svart krabba". Filmen är regisserad av Adam Berg efter en roman av Jerker Virdborg, och i huvudrollen syns Noomi Rapace. = Kvinna
"riskerar sex soldater sina liv" fyra i boken.
Alla med svenska namn.
Mångfalds soldater i filmen osv..osv...

Där ser man. Den manliga huvudrollen har alltså bytts ut mot en kvinna…

Noomi Rapace är ju dock en skicklig skådespelerska, så möjligen kan detta klåfingriga inslag av woke komma att glömmas bort under tittandets gång om man nu skulle få för sig att se filmen?
Citera
2022-03-18, 09:41
Medlem
Soldaten i fält från försvaret.
Tycker det kunde vara på tiden att damma av kunskaperna lite i militärstrategi.
Ett bra alternativ boktips i dessa preppingtider, speciellt för dem som inte har gjort värnplikt.
https://www.forsvarsmakten.se/siteassets/4-om-myndigheten/dokumentfiler/publikationer/soldf.pdf
Citera
2022-03-18, 16:22
Medlem
Is God Happy?: Selected Essays av Kolakowski.
The late Leszek Kolakowski was one of the most influential philosophers of the twentieth century. A prominent anticommunist writer, Kolakowski was also a deeply humanistic thinker, and his meditations on society, religion, morality, and culture stand alongside his political writings as commentaries on intellectual—and everyday—life in the twentieth century.

Kolakowski’s extraordinary empathy, humor, and erudition are on full display in Is God Happy?, the first collection of his work to be published since his death in 2009. Accessible and wide ranging, these essays—many of them translated into English for the first time—testify to the remarkable scope of Kolakowski’s work. From a provocative and deeply felt critique of Marxist ideology to the witty and self-effacing “In Praise of Unpunctuality” to a rigorous analysis of Erasmus’ model of Christianity and the future of religion, these essays distill Kolakowski’s lifelong engagement with the eternal problems of philosophy and some of the most vital questions of our age.
Citera
2022-03-19, 08:29
Medlem
Perfabs avatar
Har bl a läst " Strange weather in Tokyo " av Hiromi Kawakami, och " Oracle night " av Paul Auster i år. Tror att det finns mycket att hämta i den moderna japanska litteraturen. Paul Auster är en given favorit.
Citera
2022-03-19, 15:58
Medlem
Blev nyfiken på Modersmjölken av Nora Ikstena, efter att läst ett positivt omdöme i tråden: ja, den är bra. Två generationers kvinnoöden i Lettland, under samma tidsperiod som Sofi Oksanens skildringar av Estland. Mer poetisk än Oksanens rätt hårdkokta böcker (som också är mycket läsvärda), och beskriver också, trots allt, ett mänskligare samhälle.
KGB-tiden känns obehagligt aktuell.
Citera
2022-03-20, 14:33
Avslutad
En novellsamling med Tjechov, där höjdpunkten hittills är långnovellen Stäppen. På ytan händer inte så mycket. Lille Jegorusjka far med sin morbror och byns präst över den ryska stäppen, för att börja studera på annan ort. Solen gassar, vinden viner, molnen gråter, och folk pratar som folk pratar. Men inom den lille pojken händer storartade ting. Med små medel frambesvärjer Tjechov stäppens förtrollande skönhet:

Och ett fint litet personporträtt:
Citera
2022-03-21, 16:18
Medlem
Precis läst färdigt den men ville ändå få nämnt den. En klassiker, "Dumskallarnas sammansvärjning" eller "A confederacy of dunces" men faktiskt första gången jag läste den, tror jag iaf.

Jag har skrattat till lite ibland när jag läst böcker men det här var den första boken någonsin som jag har riktiga rullande magskratt. Helt otroligt. Började med att jag avskydde Ignatius i början av boken men kärade fan ner mig i honom under bokens gång.
Citera
2022-03-21, 19:17
Medlem
Rebali179s avatar
En spark rätt i skallen : när punken krockade med proggen - historien om Fiendens Musik och Lunds rockscen 1977-1981 av Karl G Jönsson

https://www.bokus.com/bok/9789198644623/en-spark-ratt-i-skallen-nar-punken-krockade-med-proggen-historien-om-fiendens-musik-och-lunds-rocksc en-1977-1981/

En riktigt bra musikbiografi om man är nyfiken på Fiendens Musik å även en del andra punkband från Lund, Garbochock, Bluesblocket , Svenska musikrörelsen, Underjordiska Lyxorkestern & TT Reuter
nämns också. Boken är rikt illustrerad. En av de bästa musikbiografier jag har läst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in