2011-09-01, 21:09
  #6973
Avslutad
Inhandlade Adrian Goldsworthys maffiga biografi om Caesar under min tur till bokhandeln idag. Tänkte ta mig an den efter att jag avslutat Kejsarserien. Någon som läst denna bok, rekommenderad av själve Iggulden till intresserade Romfantaster? If so, vad tycker ni om den?
Citera
2011-09-01, 23:20
  #6974
Medlem
Rakiis avatar
Sitter och betar av min åttonde Hamilton-roman, Ingen mans land av Jan Guillou just nu. Betade av ungefär sextio sidor i ett svep nyss och det är som tidigare, machoattityder, atomubåtar och detaljerade beskrivningar av knivar och vapen.
Citera
2011-09-02, 16:36
  #6975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Sitter och betar av min åttonde Hamilton-roman, Ingen mans land av Jan Guillou just nu. Betade av ungefär sextio sidor i ett svep nyss och det är som tidigare, machoattityder, atomubåtar och detaljerade beskrivningar av knivar och vapen.
Den enda roman av Guillou som jag inte pinat mig igenom var "Det stora avslöjandet", hittade den på ett antikvariat och läser med stort nöje om den. Handlar om hans tid som färsk journalist på en s k herrtidning.
Citera
2011-09-02, 20:59
  #6976
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Den enda roman av Guillou som jag inte pinat mig igenom var "Det stora avslöjandet", hittade den på ett antikvariat och läser med stort nöje om den. Handlar om hans tid som färsk journalist på en s k herrtidning.

Den har jag hemma och läste för en del år sedan, var en bra bok det!
Citera
2011-09-02, 22:41
  #6977
Medlem
bombaccis avatar
Jag har också svårt för Hamiltonböckerna. Försökt läsa några stycken men alla har känt så 1980 tal ( några är ju skriva då med *S*). De var kanske bra när de skrevs men de känns så trista på något sätt, som en gammal tråkig samhällsvetenskapsbok som är riktigt ouppdaterad, plus att det är många sterotyper som ni tagit upp. Guillou känns som en grovt överskattad författare. Gillade ondskan, men han har mycket skräp på sin meritlista.

Finns många svenska författare som är bättre.

Inget ont mot er som gillar honom, men har svårt för hans böcker. Gillade Peter Stormare som Hamilton i en av filmerna. Men mestandels för att jag gillar stormare som skådespelare.
Citera
2011-09-03, 06:35
  #6978
Medlem
Haacks avatar
Läser Västerlandets undergång av Oswald Spengler

Fick detta tipset av en bekant efter vi pratat filosofi/politik

Helt klart intressant- någon som tagit till sig denna?
Citera
2011-09-03, 07:22
  #6979
Medlem
Trumpeters avatar
Stad i världen av PA Fogelström
Citera
2011-09-03, 15:38
  #6980
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag har också svårt för Hamiltonböckerna. Försökt läsa några stycken men alla har känt så 1980 tal ( några är ju skriva då med *S*). De var kanske bra när de skrevs men de känns så trista på något sätt, som en gammal tråkig samhällsvetenskapsbok som är riktigt ouppdaterad, plus att det är många sterotyper som ni tagit upp. Guillou känns som en grovt överskattad författare. Gillade ondskan, men han har mycket skräp på sin meritlista.

Får intrycket av att även böckerna som Janne skrev under nittiotalet även utspelar sig under åttiotalet då Sovietunionen och Berlinmuren fortfarande tycks existera. Sedan som du skriver är det väldigt mycket stereotyper, främst ryssarna i hans böcker som bara ska dricka vodka hela tiden och avsky den nyrika, unga generationen ryssar som sviker fosterlandet och Lenins ideal. Hur som helst gav jag upp med boken efter cirkus hundra sidor, föll mig inte direkt i smaken. Ska ge mig i kast med Falling Man av Don DeLillo då jag tar tunnelbanan in till stan senare i dag.
Citera
2011-09-03, 16:15
  #6981
Medlem
Propagandadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haack
Läser Västerlandets undergång av Oswald Spengler

Fick detta tipset av en bekant efter vi pratat filosofi/politik

Helt klart intressant- någon som tagit till sig denna?

"Tagit till sig" är väl att ta i, men Spenglers stora historia om historien är så komplex och estetiskt tilltalande att det kanske är dags för en mer djupgående omläsning.

Här har du reflektioner från Konservatismtråden: https://www.flashback.org/t1242194
Citera
2011-09-03, 17:20
  #6982
Medlem
KungValdemars avatar
Jag läser just nu "En levande själ" av PC Jersild. Bra och omväxlande läsning
Citera
2011-09-03, 18:25
  #6983
Medlem
K9Devils avatar
Läser Ordfronts kommande skräckis "Barnflickan". Än så länge rätt klassiskt mysryslig.
Citera
2011-09-03, 19:44
  #6984
Bannlyst
Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, riktig bra so far. Sedan hade jag tänkt ta mig an 1984 av George Orwell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in