Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag har också svårt för Hamiltonböckerna. Försökt läsa några stycken men alla har känt så 1980 tal ( några är ju skriva då med *S*). De var kanske bra när de skrevs men de känns så trista på något sätt, som en gammal tråkig samhällsvetenskapsbok som är riktigt ouppdaterad, plus att det är många sterotyper som ni tagit upp. Guillou känns som en grovt överskattad författare. Gillade ondskan, men han har mycket skräp på sin meritlista.
Får intrycket av att även böckerna som Janne skrev under nittiotalet även utspelar sig under åttiotalet då Sovietunionen och Berlinmuren fortfarande tycks existera. Sedan som du skriver är det väldigt mycket stereotyper, främst ryssarna i hans böcker som bara ska dricka vodka hela tiden och avsky den nyrika, unga generationen ryssar som sviker fosterlandet och Lenins ideal. Hur som helst gav jag upp med boken efter cirkus hundra sidor, föll mig inte direkt i smaken. Ska ge mig i kast med
Falling Man av Don DeLillo då jag tar tunnelbanan in till stan senare i dag.