2011-08-31, 00:49
  #6961
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Den har jag i hyllan, så jag kan lika gärna köra igång på en gång. Om jag läser ur den så meddelar jag det här sedan, annars så har jag tröttnat.

Gör det! Själv ska jag till biblioteket i morgon och låna hem Underworld av DeLillo som du skrev om häromdagen.
Citera
2011-08-31, 01:14
  #6962
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gör det! Själv ska jag till biblioteket i morgon och låna hem Underworld av DeLillo som du skrev om häromdagen.



Den kan nog funka, men som sagt, jag som konservativ kunde inte stå ut med vissa klicheér och att kvinnor i boken verkade ha en så frigjord ställning. Men första kapitlet som sagt var läsvärt. Vi får se vad du tycker. Jag är heller inte främmande för att ge den en chans till.
Citera
2011-08-31, 01:37
  #6963
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Placido-Domingo
Farliga förbindelser av Choderlos de Laclos.

Jag har inte kommit särskilt långt än, men den verkar lite seg. Det kanske dröjer ett tag innan det händer nåt, så det är väl bara att läsa vidare.
Citera
2011-08-31, 03:39
  #6964
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmizor
Böckerna handlar om en trollkarl/privatdetektiv som härjar runt i Chicago, i en värld som utspelar sig i det vanliga samhället men ändå inte riktigt (finns hur mycket onda/goda/skumma/roliga varelser som helst), där han drar runt och använder sin magi för att lösa brott som har med något supernaturligt att göra, och som alla klassiska deckare så tar han enormt mycket stryk, utdelar lite mer, och är en jävel på att "bantra" (hur uttrycker man det på svenska egentligen?) i tid och otid. Dom är i stort sett upplagda så att varje bok är ett specifikt fall, men även med en story som sträcker sig över alla böcker, men man slipper oftast (alltid utom de två senaste böckerna) jobbiga cliffhangers.
Okej det låter originellt. Jag ska se om det lokala biblioteket har de böckerna. Vad heter den första?
Citera
2011-08-31, 15:07
  #6965
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Den kan nog funka, men som sagt, jag som konservativ kunde inte stå ut med vissa klicheér och att kvinnor i boken verkade ha en så frigjord ställning. Men första kapitlet som sagt var läsvärt. Vi får se vad du tycker. Jag är heller inte främmande för att ge den en chans till.

Själv är jag inte direkt något vidare konservativ i mitt läsande, läser som vilken medelsvensson som helst utan att se något vidare djup i böckerna (oftast). Har jag tur så kommer jag med all säkerhet gå miste om klyschorna som du påstår sig finnas, men samtidigt är jag rädd för att boken kommer att vara för tung för mig. Trots det jämförs ju DeLillo med Philip Roth och Cormac McCarthy som jag gillar väldigt mycket.
Citera
2011-08-31, 18:03
  #6966
Medlem
Dmizors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spjuit
Okej det låter originellt. Jag ska se om det lokala biblioteket har de böckerna. Vad heter den första?

Storm Front, vet inte vad den heter på svenska, eller om hans böcker ens har blivit översatta till svenska.
Citera
2011-08-31, 22:56
  #6967
Bannlyst
Processen, av Franz Kafka.
Har läst en bra bit och den möter mina förväntningar!
Citera
2011-09-01, 03:24
  #6968
Medlem
spjuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dmizor
Storm Front, vet inte vad den heter på svenska, eller om hans böcker ens har blivit översatta till svenska.
Jag hoppas det. Jag klarar inte av böcker på engelska då jag får huvudvärk...
Citera
2011-09-01, 08:43
  #6969
Avslutad
Läste ut Min Kamp av Knausgård för ett par veckor sedan och det rekommenderas från botten av mitt hjärta. Oerhört fängslande och fascinerat skrivet. Trots att det i princip inte händer någonting i historien berättar, förutom enstaka bussresor till skolan, eller en vanlig dag framför teven går det inte att få nog av norrmannens melankoliska skildring av sin tid här på jorden. Lär inom en snar framtid köpa hem den andra delen av berättelsen.

Sedan dess har jag kommit halvvägs in i Conn Igguldens Krigets Gudar, en fantastiska skildring av romarriket under en tid där fenomenet Rom var likställt med ära, och tapperhet var den främsta dygden av dem alla. Hittills är det denna fjärde bok som fångat mitt intresset grundligast. Har inte tid att beskriva den mer nu, måste iväg. Men det blir en utökning på detta inlägg senare ikväll.
Citera
2011-09-01, 11:23
  #6970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Norrmannens eller österrikarens?
Ernst Billgren har också gett ut en bok som heter så...
Har läst om "gutten fra Gimle", en vemodig skildring av hur det var att växa upp som barn till NS-föräldrar i Norge efter kriget (NS = Nasjonal Samling, dåtidens norska nazister). Ingen stor litteratur men gripande just genom att vara nedtonad och utan att innehålla de vanligaste flosklerna om övergrepp mot minoriteter/oliktänkande. Man såg det genom en liten pojkes ögon: han ville vara duktig och ville inte att det skulle vara så hemskt, som läsaren förstår att det faktiskt var.
(Författare: Eystein Eggen)
Citera
2011-09-01, 18:41
  #6971
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Den kan nog funka, men som sagt, jag som konservativ kunde inte stå ut med vissa klicheér och att kvinnor i boken verkade ha en så frigjord ställning. Men första kapitlet som sagt var läsvärt. Vi får se vad du tycker. Jag är heller inte främmande för att ge den en chans till.

Orkade läsa nittio sidor, sedan gav jag upp.
Citera
2011-09-01, 19:03
  #6972
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Orkade läsa nittio sidor, sedan gav jag upp.


Hur många sidor tror du jag läste? 90 exakt.
Tyckte dock som sagt om den hyggligt under första kapitlet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in