Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Norrmannens eller österrikarens?

Ernst Billgren har också gett ut en bok som heter så...
Har läst om "gutten fra Gimle", en vemodig skildring av hur det var att växa upp som barn till NS-föräldrar i Norge efter kriget (NS = Nasjonal Samling, dåtidens norska nazister). Ingen stor litteratur men gripande just genom att vara nedtonad och utan att innehålla de vanligaste flosklerna om övergrepp mot minoriteter/oliktänkande. Man såg det genom en liten pojkes ögon: han ville vara duktig och ville inte att det skulle vara så hemskt, som läsaren förstår att det faktiskt var.
(Författare: Eystein Eggen)