2011-06-06, 18:36
Medlem
bombaccis avatar
kämpar på med Golem boken. Ganska trist faktiskt...hade jaqg inte köpt den hade jag lämnat tillbaks den till biblioteket utan att ha läst ut den. Författaren flmmar sig bort för mycket, dvs han ordbajsar alldeles för mycket.

väntar på en novellbok med lovencraft och en sherlok holmes bok. När dessa kommer lär den här boken läggas åt sidan.

Synd då jag gillar 18-1930 tals skräck en hel del.
Citera
2011-06-06, 18:47
Medlem
Outliers-the story of success av Malcolm Gladwell.
Hur bra som helst. Fakta om folk som lyckats bra i livet analyseras.
Citera
2011-06-06, 19:45
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
kämpar på med Golem boken. Ganska trist faktiskt...hade jaqg inte köpt den hade jag lämnat tillbaks den till biblioteket utan att ha läst ut den. Författaren flmmar sig bort för mycket, dvs han ordbajsar alldeles för mycket.

väntar på en novellbok med lovencraft och en sherlok holmes bok. När dessa kommer lär den här boken läggas åt sidan.

Synd då jag gillar 18-1930 tals skräck en hel del.
Fick samma intryck av Meyrink när jag läste The green face. De delar som var berättande var mycket bra, men till största del bestod den av inte fullt lika lockande metafysiskt och mystiskt flummande. Och då skall den ändå, jämte Golem och novellerna, vara den mest berättande av alla hans texter. De senare skall tydligen helt urarta till spekulationer om efterlivet, magi osv., dock i skönlitterär skepnad.

Tror du kommer gilla Lovecraft. Det lilla jag läst av honom har varit mycket bra. Särskilt The music of Erich Zann.
Citera
2011-06-06, 21:24
Avslutad
The Collected Poems of William Wordsworth, William Wordsworth.

Rätt bra, men jag frågar mig under läsningens gång vad poesi har för plats i nutiden. Svaret vet jag inte så jag fortsätter att läsa..
Citera
2011-06-06, 21:28
Medlem
Shalashaskas avatar
Franz Kafkas novell Boet.
När den strax är klar så blir det Vinterkriget i Tibet av Friedrich Dürrenmatt.
Citera
2011-06-07, 01:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbistotovarr
Har den kommit i pocketutgåva månne?

Bara i engelsk pocket.
Citera
2011-06-07, 08:57
Medlem
Gamblors avatar
Jag började nyss på "Askungar" av Kristina Ohlsson. För tidigt att uttala mig om den är bra eller inte, men jag har hört mycket gott om hennes böcker.

Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Poltava - Peter Englund

En Apocalypse Now-doftande skildring av svenskarnas och Karl XII:s misslyckade hybriskorståg i östeuropa. Facklitterär och källspäckad till trots är den (för sin genre, såklart) ovanligt skönlitterär och levande. Beskrivningarna av det slutgiltiga slaget är mycket detaljerade. Skulle kunna rekommendera den för de flesta, vare sig historieintresserade eller inte.

Kan bara hålla med! En av mina största läsupplevelser.
Citera
2011-06-07, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bara i engelsk pocket.
Okej, tack! Jag får vänta.
Citera
2011-06-07, 15:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Okej, tack! Jag får vänta.

Boken finns däremot på svenska som inbunden, fanns på mitt lokala bibliotek. Kolla med ditt bibliotek om den finns där.
Citera
2011-06-07, 17:34
Medlem
cerns avatar
Idioten av Fjodor Dostojevskij. Tyckte att Brott och straff var en sådan bra bok så jag kunde väl lika gärna fortsätta i samma veva.
Citera
2011-06-07, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Boken finns däremot på svenska som inbunden, fanns på mitt lokala bibliotek. Kolla med ditt bibliotek om den finns där.
Ja det kan tänka sig! Grejen är den att jag har ett tvång att jag MÅSTE köpa böcker.
Men jag finner alltid jävligt nya fina böcker (begagnade dock) på myrorna!
Citera
2011-06-07, 18:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ja det kan tänka sig! Grejen är den att jag har ett tvång att jag MÅSTE köpa böcker.
Men jag finner alltid jävligt nya fina böcker (begagnade dock) på myrorna!

Ja, Myrorna är en väldigt bra butik att fynda i! Fast slutligen tar ju uttrymmet hemma slut för att förvara böckerna i, i alla fall för mig. Därför som jag enbart lånar böcker nuförtiden, köper mer sällan.

Ontopic: Ska just med att sätta tänderna i repotageboken Hollywood, Hollywood av Dag Örhlund, lättsam sommarläsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in