2011-12-31, 12:16
Medlem
lyinawakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Nej, det var precis så jag menade, att dessa två håller helt olika klass. Får testa Solar när jag får inspiration...

För att vara OnT, fortfarande Stephen King - Lisey´s story.

Ah, nu är jag med. Prova Solar, jag tror du skulle gilla den. Och Lisey's story kan vara lite långdragen...

OnT: Vetenskapsteori för nybörjare läser jag också.
Citera
2012-01-01, 20:25
Medlem
TheRockerss avatar
Jag läste precis ut (för några dagar sen mer exakt) boken Enskinkas Memoarer. Det är en fribrytares memoarer, kanske mer känd på våra breddgrader under benämningen pirat, i början av 1700 talet borta i Karibien. Vilka härliga berättelser han hade att berätta, om olika slag till sjöss, fäktningsdueller och pludnringsräder på olika städer samt belägring av både byar och kvinnor. Dessa fribrytare som de kallade sig levde verkligen ett tufft liv. Väldigt kort bok, bara 220 sidor lång så den går snabbt att läsa.
Citera
2012-01-01, 21:31
Medlem
Duras - Emily L

Snart klar. Inte hennes främsta stund. Storslaget förbi gränsen för det överdrivna och nästan vulgärt pretentiöst i sitt anslag.
Citera
2012-01-01, 23:11
Medlem
lahaffs avatar
New York av Edward Rutherfurd. Tusen sidor om New Yorks historia i romanform. Bra skit.
Citera
2012-01-02, 10:59
Medlem
Hrabal, Bohumil - En alltför högljudd ensamhet

Omläsning. En av de bästa böcker jag läst.
Citera
2012-01-02, 15:43
Medlem
Läser Katarina Wennstam: "Dödergök". Upptäckte att jag måste ha läst en del av boken men tröttnat, fanns saker jag kände igen. Troligen besviken hade nog trott att Dödergök var någon sorts spännande/skrämmande thriller.

Läser nu med större eftertanke och tycker boken är riktigt bra, en ny erfarenhet. Handlar om två mordfall, det ena hedersmord, det andra en kvinnomisshandlare, en polis som efter många års misshandel dödar hustrun. Riktigt avskyvärda brottslingar som det är lätt att engagera sig mot. Brukar aldrig läsa om sånt där så nyhetens behag.
Citera
2012-01-02, 17:42
Medlem
SiSeniors avatar
Romträsket

Hunter S Thompson.

Vill läsa den innan jag ser den på bio.
Citera
2012-01-02, 18:53
Medlem
Micke Ls avatar
Jag håller nu på att läsa José Saramagos Historien om Lissabons Belägring om en korrekturläsares plötsliga infall att förändra historien genom att skriva in ordet "inte" i en outgiven bok om belägringen angående korsfararnas övervägande att befria Lissabon från morernas grepp eller fortsätta till Jerusalem. Detta orsakar en oförutsedd kedja av händelser som kommer att påverka korrekturläsarens liv.

Jag älskar Saramagos skrivstil där meningar och konversationer genomsyras av komman istället för mer konventionella grammatiska regler vilket ger tankeförloppet större frihet att uttryckas i en stadig obehindrad ström. Kan någon rekommendera något ytterligare verk av Saramagos?
Citera
2012-01-03, 03:27
Medlem
Rubarth23s avatar
Ska precis inleda Ondskan, har bara sett filmen vilken är riktigt bra.
Citera
2012-01-03, 18:58
Medlem
hazard simpsons avatar
Kalle Lind *Människor som har haft fel*

Kalle Lind borde alla läsa.
Citera
2012-01-03, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahaff
New York av Edward Rutherfurd. Tusen sidor om New Yorks historia i romanform. Bra skit.
Läste du på engelska? Synd att boken inte finns översatt till svenska, gillar inte att läsa just romaner på engelska. Dock såg jag att den finns översatt till danska vilket kan vara ett alternativ, men 900 sidor är en jäkla tegelsten.
Citera
2012-01-03, 19:17
Medlem
NoTruces avatar
Bland träden av Gyrðir Elíasson. En novellsamling han fick Nordiska rådets litteraturpris för 2011.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in