2011-02-12, 20:14
Medlem
saftad_burks avatar
Funderar på att tjuvstarta lite på Kalevala.

Citat:
Det finska nationaleposet Kalevala sammanställdes av Elias Lönnrot (1802-1884), läkare och språkforskare. Han byggde sitt verk på egna och andras uppteckningar av finska folksägnar östra Finland och Karelen. Den första versionen av verket gav han ut 1835. Den innehöll 35 sånger. Men lönnrot fortsatte att samla och bearbeta, och 1849 kom den slutliga utgåvan med 50 sånger eller runor.
Kalevalasångerna handlar om män och kvinnor med övernaturliga krafter. De tar ofta sången till hjälp. Om Väinämöinen behöver en båt sjunger han fram den. Om Lemminkäinen behöver en häst skapar han den av sina motgångar. Den mäktiga kvinnan Louhi förvandlar sig lätt till en väldig örn. Den unga Marjatta blir gravid med ett lingon i skogen. Kalevala innehåller urgamla skapelsemyter, gripande mänskliga öden, mycken folklig visdom och många partier av lyrisk skönhet.
Motiv från Kalevala har tagits upp av författare, tonsättare och konstnärer. Verket har översatts till ett femtiotal språk, bland annat flera gånger till svenska, helt eller delvis. Till Kalevalas 150-årsjubileum pressenteras här en helt ny svensk översättning av Lars Huldén och Mats Huldén. Det är den första fullständiga översättningen sedan 1860-talet.

Verkar mycket intressant.
Citera
2011-02-12, 22:28
Medlem
Läser just nu Anthony Kiedis bok Scar Tissue. Den är otroligt fängslande och underhållande!
Citera
2011-02-12, 23:35
Medlem
Läste nyligen ut I am Legend. Håller just nu på och läser Metro 2033, efter den blir det Clockwork Orange
Citera
2011-02-13, 00:03
Bannlyst
Mer Garcia Marquez då...
Översten får inga brev
Citera
2011-02-13, 11:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnnamedOne
Läste nyligen ut I am Legend. Håller just nu på och läser Metro 2033, efter den blir det Clockwork Orange

Var I am Legend bra?
Citera
2011-02-13, 13:09
Medlem
Skugges avatar
Har ca 100 sidor kvar på "The well of ascension" (bok två av Mistborn-trilogin), den har varit ganska seg hittills men på slutet har det tagit fart.

Jag köpte häromdagen Somersault av Kenzaburo Oe, någon som läst den eller något av hans andra alster? Vad kan jag vänta mig?
Citera
2011-02-13, 13:22
Medlem
Dune av Frank Herbert, på engelska.

Sedan hade jag tänkt ge mig in i Sagan om klanen Otori-serien, av Lian Hearn. Har redan läst den första och tyckte den var riktigt bra.
Citera
2011-02-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Var I am Legend bra?
Jag gillade den. Har inte sett filmen med samma titel, dock sett The last man on earth, som också är baserad på boken, men jag gillade boken mer. Rekomenderas att läsa.
Citera
2011-02-14, 17:11
Bannlyst
Tänkte börja läsa Hjärtpunkten av Graham Greene.
Har för mig att jag läste den för cirka tio år sedan, men är inte riktigt säker. Får väl se om jag kommer ihåg något av den i så fall.
Citera
2011-02-14, 18:52
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Jag köpte häromdagen Somersault av Kenzaburo Oe, någon som läst den eller något av hans andra alster? Vad kan jag vänta mig?
Oe är en riktigt skicklig författare. Ibland det kännas lite utdraget, men det är den enda av hans svaga sidor jag märkt av, såhär två böcker in i hans karriär. De positiva delarna väger alltså klart över. Främst tänker jag på hur han hanterar språket och olika stämningar, men även den ofta mystiska och mytologiskt inspirerade handlingen. Böckerna känns för övrigt genuint japanska, med gamla folksagor, historiska referenser och allmänt gott inbakat i texten.

Finns en (väldigt kort) tråd om honom här på forumet:

https://www.flashback.org/t1355094
Citera
2011-02-14, 19:15
Medlem
Kalevras avatar
25 sidor in i Shantaram med höga förväntningar.
Citera
2011-02-14, 19:46
Medlem
GetAReps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUBBENG
Sedan hade jag tänkt ge mig in i Sagan om klanen Otori-serien, av Lian Hearn. Har redan läst den första och tyckte den var riktigt bra.

Jag har läst alla böckerna i den serien och kan verkligen rekommendera dom. Men dom sista böckerna tyckte jag var lite sega men det var väl för att jag var så ung när jag läste dom.

Själv läser jag Den stygga flickans rackartyg av Vargas Llosa, är endast ett par sidor in men har höga förhoppningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in