2010-11-19, 23:55
Medlem
Per asperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dan Brown är ingen direkt höjdare att skriva bra, det känns väldigt ofta som man läser en ungdomsbok. Nu vet jag ju att de flesta böcker i den här genren sträcker sig till folk som inte har samma preferenser som jag själv, men lite kvalité måste man ju samtidigt ha. Finns ändå en del författare inom just spänningsfacket som skriver utsvängt och bra, men Brown skriver platt och tråkigt.

Jag har plöjt alla Browns böcker och det är alltid samma upplägg med en skurk i samma strukturella position även om handlingen är annorlunda. Visst Brown fungerar men ta några andra böcker mellan Brunisarna, annars tröttnar du.
Citera
2010-11-20, 00:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera
Jag har plöjt alla Browns böcker och det är alltid samma upplägg med en skurk i samma strukturella position även om handlingen är annorlunda. Visst Brown fungerar men ta några andra böcker mellan Brunisarna, annars tröttnar du.

Precis så är det, i alla fall enligt mallen för Langdon-böckerna. Huvudpersonen råkar ut för att någon i hans närhet dör, han dras in i maktspel och mord, möter fager kvinnlig gestalt såväl ska det vara någon supercool mördare med. Naturligtvis skall allt blandas ned i teman med symboler, religion och enorma konspirationsteorier, skölj ned med dåligt skriven prosa.

Det ovanstående är ett tydligt recept på billig underhållning, som läskigt nog går hem även hos mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera
Precis lagt ifrån mig Leif GW´s "Den döende detektiven", verkligen underhållande, hehe Bäckström!

Vad kul! Gillar verkligen Professorns böcker själv och står i kö hos biblioteket för att låna hem boken. Bäckström är verkligen en kalaskaraktär att älska eller hata.
Citera
2010-11-20, 01:03
Medlem
Recores avatar
Jag har inte läst en bok på sååå länge

Däremot så slår jag upp bibeln ibland, och läser ett par sidor.
MEN jag har god lust att börja läsa igen, då jag finner det extremt roligt faktiskt.

Jag finner inte ett riktigt sug att läsa, har liksom inget nöje i det hela längre.
Förr så läste jag en bok per dag nästan.

Jag tycker det är jävligt synd att jag inte riktigt fått ett sug till att läsa något.
Citera
2010-11-20, 03:24
Medlem
Klangspiels avatar
vet ej vad din relation till bibeln är, men känner inte direkt att det är något man blir laddad av för att komma igång med läsandet igen.

börja läsa någon genre som du någorlunda vet att du uppskattar så kommer du säkerligen igång igen.

friedrich nietzsche - om historiens nytta och skada (en otidsenlig betraktelse)
Citera
2010-11-20, 20:19
Avslutad
Läste just klart Last night in Twisted River av sjukt underbara John Irving. Börjat på Yarden, men fy satan vad den är mörk. Lundberg skriver vidrigt bra, men det är just det: den är på oerhört få sidor med stort radavstånd- och väger som satans bly.
Citera
2010-11-20, 23:19
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Läste för en tid sedan "Den humanistiske misantropen" av Gustaf Ottosson, vilket jag tycker var en överraskande trevlig upplevelse.
Förvisso kan man invända mot den något pretentiöse författarens förmåga att in absurdum använda sig av synonymer till mer vardagliga ord, men så lär han också ha yttrat:
"Om min roman blir en bästsäljare, då har jag också misslyckats i mitt författarskap".

Nå, en intressant och tänkvärd debutroman är det och jag kommer med nyfikenhet följa Ottossons kommande litterära alster.

http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=7952
Senast redigerad av Pro-Enfald 2010-11-20 kl. 23:32.
Citera
2010-11-21, 01:48
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Gellert Tamas - Lasermannen

Rekommenderas!
Citera
2010-11-21, 02:38
Medlem
HarligaHanss avatar
Började precis med Burroughs Junkie (på engenlska då, då redan titeln på svenska,tjacket, känns skapligt missöversatt...) fick han rekomenderad av en god vän som också lånad ut boken. De första sidorna kanske inte ger en djup inblick i hur boken är, men hittils är den bra. Jag får återkomma om vad jag tyckte om den!

Vet inte vad det är men jag dras ,för tillfället, till historier om dekadens och droger och just Burroughs verkar som en författare som vet vad han skriver om.
Citera
2010-11-21, 02:38
Medlem
Ghennas avatar
Avslutar snart Glamorama, och är inne på Albert Camus The Stranger, även fast jag läser lite passivt ur The Great Gatsby också.

Citat:
Vet inte vad det är men jag dras ,för tillfället, till historier om dekadens och droger och just Burroughs verkar som en författare som vet vad han skriver om.

Han är väldigt insiktsfull trots sitt missbruk, vilken kan ses i t.ex. skriften i Naked Lunch, boken han påstått sig själv inte minnas någonting av att han skrivit; vilket troligtvis är en överdrivt med, en bit sanning i den.
Citera
2010-11-21, 11:37
Medlem
GrimFausts avatar
Avslutade Frukta Ingenting av Dean Koontz igårnatt. Mycket bra bok, men jag tyckte att den slutade lite väl abrupt. Har Fånga Natten möjligtvis någon koppling med storyn i den boken mer än att det handlar om samma huvudperson?

Härnäst blir det Cormac McCarthy's "The Road". Ser fram emot den väldigt mycket, då jag är ett stort fan av teman rörande post-apokalyps.
Citera
2010-11-21, 17:46
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormit
Har idag börjat läsa Räddaren i nöden av JD Salinger.

Dock så har jag inte hunnit alls långt än. Ska nog faktiskt fortsätta nu.

Den har jag läst. Betyg 1 av 5.
Citera
2010-11-21, 18:22
Medlem
Ghennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Den har jag läst. Betyg 1 av 5.

Motivera det där lite mer. Tycker själv att det är en bra bok med gulligt budskap. irriterad på hans diktion, dvs hans sätt att prata eller vad är felet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in