2011-02-15, 00:50
Medlem
nummer16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalevra
25 sidor in i Shantaram med höga förväntningar.
Jag har bara hört bra saker från alla som har läst den boken, jag la mina vantar på den själv under en rea i en bokhandel, dock på svenska med pissig översättning så jag pallade inte att läsa skiten.
plus att jag fick en sån jävla längtan tillbaka när jag läste så jag pallade inte att läsa vidare.

40 sidor in i Tolstojs Anna Karenina, vilket betyder att jag bara har runt 900 sidor kvar i denna svulstiga tegelsten.

Hittils har jag gillat det som fan, jag blir sällan peppad direkt på böcker, men jag gillar riktigt svulstiga verk och denna verkar inte vara så jävla tung som jag trodde att den skulle vara.
Boken tog ett riktigt tag i mig från början och jag hoppas att den håller stilen hela vägen igenom.
Citera
2011-02-16, 05:18
Medlem
saftad_burks avatar
Jag var inte så sugen på att vakna idag, så drog täcket över huvudet på mig och sov till klockan nio på kvällen, då telefonen ringde och jag kände mig tvungen att gå upp. Gick runt en stund efter samtalet och kände mig deprimerad och sugen på att fly till skogs.
En stund senare plockade jag upp Kalevala. Läste knappt femton sidor - så var jag glad igen.

Fullständigt underbar bok!
Citera
2011-02-16, 19:03
Medlem
Läser just nu guldtackan Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij. Jag har väldigt höga förväntningar då jag fullkomligt älskade Brott och straff, Idioten och Anteckningar från källarhålet.
Citera
2011-02-16, 19:35
Medlem
spjuits avatar
Jag har precis läst ut en svensk fantasy som heter "blodmåne" skriven av Per Jorner.

Fy vilken irriterande bok. Han beskrev knappt någon karaktär, och om han gjorde det så kunde det ske 200 sidor in i boken (fick veta att en huvudkaraktär var mörkhyad efter så lång tid. Wtf? Det förändrar hela bilden av karaktären!).
Omgivningar beskrev han lite löst men inte tillräckligt för att man skulle få en bra bild av hur platserna såg ut. Det var precis som att han förväntade sig att läsaren skulle se samma saker för sitt inre, som han gjorde. Så var definitivt inte fallet.

Han "hoppade mycket mellan" flera olika karaktärersgrupper i boken så ibland sågs allt ur lokalbefolkningens synvinkel, i andra stunden ur "skurkarnas" och mycket sällan ur hjältarnas. Det kunde bli förvirrande. Ofta fick jag titta efter vilka som tillhörde vilken grupp. Tack och lov så stod det listat i början av boken, annars skulle jag ha tappat kollen fullständigt.

Dessutom skrevs det mest ur skurkarnas synvinkel så i slutändan fattade man mer tycke för dom än för hjältarna eftersom författaren knappt tillät läsaren lära känna dom.

Jag rekommenderar er definitivt INTE att läsa något som Per Jorner har skrivit.
Citera
2011-02-16, 21:01
Avslutad
ska börja med Min oskuld och Pearl Harbor av Charles Bukowski
Citera
2011-02-17, 19:16
Bannlyst
Nonchalans, sjabb och dödliga fräknar - Les Murray
I skuggan av Cathay - Dick Harrison
Som "vid sidan av"-läsning.
Citera
2011-02-18, 06:02
Medlem
Stjärnspådd av Val Mcdermid. Sjukt rolig och bra
Citera
2011-02-18, 13:32
Medlem
Rakiis avatar
Min Kamp av Knausgård just nu, glad att biblioteket hade två exemplar inne så jag kunde låna hem ett. Lånade även hem den omtalade Världsmästarna av Julia Ceasar, ska bli ett nöje att läsa jämsides.
Citera
2011-02-18, 16:29
Medlem
Molkes avatar
Kakmonstret av Lasse Åberg
Citera
2011-02-18, 23:02
Medlem
Mephistopheless avatar
The Essential Schopenhauer - Key Selections from The World as Will and Representation and Other Writings

Schopenhauer är intressant, men jag känner att det nog egentligen är lönlöst att inte läsa hela The World as Will and Representation: av endast de här utdragen lär man inte få någon större förståelse för hans filosofi. Att läsa den mastodontboken är ett projekt i sig, så det kanske inte är helt fel med än liten introduktion -- och jag väntar mig just inte mer än en introduktion.
Citera
2011-02-19, 01:12
Medlem
Läser Shining för tillfället. Inte kommit långt än men bra är den.
Citera
2011-02-19, 10:40
Medlem
TrenchcoatPandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Läser Shining för tillfället. Inte kommit långt än men bra är den.
En av mina favoritböcker, grymt bra är den!

Nu håller jag på med "Nerd Do Well" av Simon Pegg, efter det ska jag dra på "Life" av Keith Richards!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in