Citat:
Ursprungligen postat av Downsued
Ja ska väl egentligen inte kommentera, ty jag har då icke läst boken, eller ens sett omslaget. Men jag försökte titta på filmen, då jag ständigt fick höra tarvliga kommentarer såsom "Höhö, svaret på livets gåta är 42".
Den var nog det mest infantila skräpet och den största förolämpningen för min och mänsklighetens intelligens. Nej blotta handlingen av att ägna en tanka på något så tarvligt ger mig kval.
Jag har inte och tänker inte läsa den boken.
Enligt min mening så är både du och den person du citerat ute och cyklar. Även om smaken är svettig och hårig (som baken), så måste man ju fastslå att Liftarens Guide till Galaxen är en bok som fått otrolgt stort genomslag och påverkat en väldig massa folk.
Kommer ihåg när jag läste den första gången vid 10-12 års ålder och hur den verkligen fick mig att intressera mig för språkliga tricks som dubbla negationer och meningsbyggnader/ordföljder som helt tog en på sängen när man kom till slutet av dem.
Har säkert läst a hitchhikers guide to the galaxy 10-15 ggr genom åren både på engelska och svenska och måste säga att det är lika roligt varje gång.
Perfekt bok att börja med om man vill fundera lite över allt möjligt, se bra språk och samtidigt rofla-ihjäl sig..
och att kommentera på en bok i en boktråd efter att ha sett en del av en ganska dålig film, och dessutom droppa spoilers (nog för att de flesta som läser boken vet just detta) i sin kommentar om varför man inte gillade de andra biobesökarna..
du hade rätt i din första tanke att du kanske inte ens borde kommentera synd att impulserna från din instinkt inte riktigt nådde ända fram. /flame