2009-07-31, 19:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallevante
Kul att se att Vindens skugga ska vara bra, det är som av en händelse den boken som står på nästa plats på min att-läsa-lista. Lånade av en tjej som är förtjusande och lovade att läsa, skönt att jag inte ska behöva lida.

Du kommer nog inte att bli besviken!
Citera
2009-08-02, 13:59
Medlem
Mephistopheless avatar
Fågeln Som Vrider Upp Världen av Haruki Murakami.

Månstenen var riktigt bra men jag var sugen på något som ligger mer i tiden, fortsätter förmodligen på den när jag är klar med Murakami boken.
Citera
2009-08-02, 21:31
Medlem
Rakiis avatar
Ska just börja med Efterskalv utav Arne Dahl (Jan Arnald), nionde boken i sviten om A-gruppen och Paul Hjelm.
Citera
2009-08-02, 21:54
Medlem
qapmocs avatar
Ska börja med Peter Englunds Poltava när jag kryper i säng ikväll.
Citera
2009-08-03, 13:14
Medlem
matfreaks avatar
svål hålet- av mikael niemi. boken är lite skum men faktiskt så tycker jag den är jävligt bra.
rekommenderar den till er.
Citera
2009-08-03, 13:31
Medlem
Rakiis avatar
Bär iväg till en liten resa i morgon och hade tänkt ta med dessa som läsning;

Frans G. Bengtsson - Röde Orm (tjuvstartat i den redan)
Johan Kling - Människor helt utan betydelse
J.R.R. Tolkien - Húrins barn
Citera
2009-08-03, 14:24
Medlem
Luffarhundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ywa
Lunar Park - Bret Easton Ellis

Har funderat på att läsa den. Är den underhållande? Har du möjligtvis läst American Psycho?
Citera
2009-08-03, 17:19
Medlem
Rabulists avatar
Den unga Stalin av Simon Sebac Montefiore. Högkvalitativ läsning om vår käre kommunist. Kan rekommenderas.
Citera
2009-08-03, 18:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarhunden
Har funderat på att läsa den. Är den underhållande? Har du möjligtvis läst American Psycho?

Jag har läst de flesta av Easton Ellis böcker (bortsett ifrån Glamorama) ett antal gånger och är villig att påstå att Lunar Park spelar i samma division som hans övriga, äldre böcker. Blandar en metahistoria med psykologiska freudtolkningar såväl en skickligt ihopsatt spökhistoria om sitt eget levnadsöde. Rekommenderas verkligen!
Citera
2009-08-03, 20:02
Medlem
Insignificunts avatar
Som vanligt parallell-läser jag flera böcker. Precis läst klart Sapkowskis blood of elves (finns inte på svenska), som är efterföljaren till the last wish som jag verkligen tyckte var mysig. Dessvärre är den här skit, mer eller mindre, och verkar vara början på en lång serie med profetior och annat mer renodlad fantasy. Rekommenderas till 14-19åringar men är du inte tonåring ska du inte läsa det här.

Mer intressant verkar Paul Aster new-yorktrilogi som jag precis påbörjat. Jag hade förväntat mig en skön deckare men märkte snabbt att detta var någonting mer. Ett stråk av surrealism som om det kan hållas bara som ett stråk är en kraftfull krydda, men om det blir för mycket förstörs hela maträtten.

Dessutom läser jag "The forever war" av Dexter Filkins, som är en dokumentär bok om kriget i Irak och Afghanistan, fick tipset via new york times som prisade den mycket högt. Är bra än så länge, men självklart stundtals mycket mörk.
Citera
2009-08-03, 20:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Mer intressant verkar Paul Aster new-yorktrilogi som jag precis påbörjat. Jag hade förväntat mig en skön deckare men märkte snabbt att detta var någonting mer. Ett stråk av surrealism som om det kan hållas bara som ett stråk är en kraftfull krydda, men om det blir för mycket förstörs hela maträtten.

Ett par år sedan nu som jag läste igenom New York-trilogin under en och samma dag, men fann den väldigt intressant främst för att just den surrealistiska biten känns överhängande igenom hela berättelsen men blir som sagt aldrig något hinder i händelseutvecklingen i min mening. Sen är det ju också även ett plus om man har läst något av Auster tidigare för att greppa sättet han framställer historierna på, men fungerade också för mig som första-gången-Auster-bok.
Citera
2009-08-03, 22:09
Medlem
SirSkalles avatar
Läser ingenting just nu, sitter spänt och väntar på att den sista delen i "Det Mörka Tornet" ska släppas på svenska. Suck, skulle ha läst den på engelska från början istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in