2009-06-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secce
Platons skrifter Bok 1 av Sven Stople. Alltid gillat Platons speciella frågvisa diskussionsteknik som han beskriver Sokrates utföra. Förbryllande, intelligent och riktigt underhållande!
Man vill ju inte vara den som är den, men det är den döde Svens bror Jan Stolpe som översätter Platon åt Atlantis. Jan kommenterar översättningsarbetet ganska intressant i en text som går att läsa som .pdf hos KB: "Att översätta Platon".

Jag läser Célines Resa mot nattens ände, varvar den med Sjöwall och Wahlöös Den vedervärdige mannen från Säffle, och när jag känner mig på g fördjupar jag mig i renässansens Medici-dynasti, och kretsen som omgav dem: amerikanska TV-kanalen PBS' The Medici: Godfathers of the Renaissance, Giovanni Pico Della Mirandolas (gunstling till Lorenzo) Om människans värdighet, lite allmän (konst)historia och en nyutkommen biografi över Katarina de Medici av Leonie Frieda.
Citera
2009-06-10, 15:57
Moderator
Pentyls avatar
Man ska inte läsa Platon för ofta, för allt annat man läser blir så trist då.

Som busslitteratur har jag just nu "Språk och historia" av Tore Jansson. Är vad det låter som, stilistiskt elegant och lättsamt.

Hemma på kammaren har jag återigen tappat fokus och gått vilse bland staplarna. ett återkommande problem; jag tar tacksamt emot tips på hur man kan komma till rätta med det.
Citera
2009-06-10, 23:15
Medlem
Jag har tagit mig an Prousts "På spaning efter den tid som flytt". En spännande utmaning och jag måste säga att det känns underbart att ha en sommar med Proust framför sig.
Citera
2009-06-11, 00:05
Moderator
skunkensunes avatar
Naomi Wolf - The End of America: A Letter of Warning to a Young Patriot

Intressanta paralleller som dras mellan 30-talets Tyskland och Italien och Bush-regimens USA när det gäller att inskränka demokratin och yttrandefriheten.
Citera
2009-06-11, 00:07
Medlem
Jag läser Saknad i strid av James Webb, den är bra så här långt
Citera
2009-06-11, 18:18
Medlem
Blev precis klar med "Tre sekunder" av Roslund & Hellström

Mycket läsvärd, rekomenderas starkt!
Citera
2009-06-11, 20:26
Medlem
najass avatar
Bill Bryson: Shakespeare

Inte lika sprudlande som han brukar vara, men lyckas dock ändå intressera, trots att ämnet (Shakeaspars liv) är rent komiskt renons på fakta
Citera
2009-06-11, 20:56
Medlem
Fysans avatar
Ingen tar skit, i de lättkränktas land, bok av David Eberhard.
Otroligt korta kapitel och jag tycker att han tar lite lätt på det här med att ha en stadig grund att stå på när man ska skriva en diagnos åt ett helt folk. Jantelagen ges ett stort fokus, trots att lagen känns lite passé om jag får säga det själv. Med det sagt måste jag erkänna att boken har ett stort underhållningsvärde.
Citera
2009-06-11, 20:56
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
... ämnet (Shakespears liv) är rent komiskt renons på fakta ...
Det är ju ett av argumenten för flera ganska välgrundade teorier om att Shakespeare måste ha varit en falsk författaridentitet.

Nu tar jag på nytt itu med Laws of Form av G. Spencer Brown, ett abstrakt konceptbygge med en egen notation som jag ärligt talat hittills aldrig lyckats förstå. Tredje gången gillt...
Senast redigerad av Kenpo 2009-06-11 kl. 21:25.
Citera
2009-06-11, 21:07
Bannlyst
Just nu sätter jag mig in Tariq Ramadans skrifter. Han förespråkar en europeisk islamism, en reformistisk islamism. Jag tror att han banar vägen för en förståelse, en avvägning mellan normer.
Radical Reform: Islamic Ethics and Liberation, 2009. ISBN 978-0-19-533171-4
In the Footsteps of the Prophet: Lessons from the Life of Muhammad, 2007. ISBN 978-0195308808
Western Muslims and the future of Islam, 2004. ISBN 0-19-517111-X
Islam, the West, and the Challenge of Modernity, 2001. ISBN 0-86037-311-8
To Be a European Muslim, 1999. ISBN 0-86037-300-2
Citera
2009-06-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av socialdist
En nästan vanlig man av Buthler & Öhrlund det kortsagt en bra,underhållande och lagom brutal bok.
Woo! Läser den jag med! Vilken sida är du på?
Citera
2009-06-11, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
"Traveller" av Bengt Liljegren.
Oehört intressant självbiografi av en 60-årig lärare från västra Sverige som en dag bryter upp med sin fru och sina barn. Drar iväg med en kompis till karibien, köper en segelbåt och glider runt på haven. Mycket intressanta möten med väldigt olika människor är det centrala i boken.
Rekomenderas!
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Kan mycket väl vara en av mina gamla högstadielärare. Intressant!

Är det sant! berätta mer honom!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in