Är just nu i slutet av "The Illuminatus! Trilogy" av Robert Shea och Robert Anton Wilson.
Jag har hittills skrattat mig fördärvat, varit förvirrad, googlat en massa, stått frågande, hittat svaret ett par kapitel senare, men då glömt frågan, konverterat till Discordianismen, läst om, skrattat ännu mer, googlat ännu mer, blivit ännu mer förvirrad, hittat en fnord, funderat över "the 23 enigma", och inte minst, faktiskt grämt mig över när verkligheten kommit emellan mig och läsandet.
Märkligt nog är jag fortfarande inte helt klar över vad jag faktiskt tycker om boken, men det känns å andra sidan inte så viktigt.
Läser också om Patti Smith's "Just Kids", men den diskussionen tar jag i den för ämnet avsedda tråden.
Dessutom fortsätter phestligheterna då jag idag fick ett stort paket från Adlibris med bland annat alla de fem böcker av Rabelais som Atlantis utgivit! Sommaren är räddad!
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Gödel, Escher, Bach av Douglas Hofstadter, som tar upp ämnen som musik, filosofi, historia och en väldans massa annat, men särskilt fokuserar på matematik. Gödel, Escer och Bach och deras idéer/skapelser utgör grunden för boken.
Mycket vackra illustrationer av Escher!
Det där är ju en riktig nördklassiker! Tycker mycket om den, har läst den ett par gånger under årens lopp. Populärvetenskap när den är som bäst!