2010-06-18, 00:03
Medlem
Nauthizs avatar
Läste precis ut sista sidorna i Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson.
En helt fantastisk bok, kan inte göra annat än hålla med Sordid tidigare i tråden.
Rekommenderas varmt till allt och alla. En väldigt mysig bok med enkel glädje blandad med underbara beskrivningar, samt en tung slöja av melankoli över hela historien.
Citera
2010-06-18, 00:09
Medlem
Mandi74s avatar
Håller på att läsa igenom Åke Edwardson böcker om Erik Winter. Nu har jag kommit till "Rum nummer 10"
Citera
2010-06-18, 01:09
Medlem
saftad_burks avatar
Gödel, Escher, Bach av Douglas Hofstadter, som tar upp ämnen som musik, filosofi, historia och en väldans massa annat, men särskilt fokuserar på matematik. Gödel, Escer och Bach och deras idéer/skapelser utgör grunden för boken.
Mycket vackra illustrationer av Escher!

The green face av Gustav Meyrink.

En av Kafkas föregångare, men i mitt tycke mer levande och poetisk. Mycket inslag från den judiska mytologin, mysticism, det ockulta och annat intressant.
Det utspelar sig i Amsterdam en kort tid efter första världskriget och Meyrink lyckas mer än fint med att skildra de kaotiska miljöerna. Berättelsen är fullproppad av undergångsstämning, referenser till andra kulturer/religioner och invävda småberättelser.
En blivande favorit, ifall hans andra verk visar sig hålla liknande kvalitet!

The golem and other prauge stories (eller någonting liknande) inköptes förresten när jag var i Prag. Det är en samling på >10 korta berättelser om hur judarna kom till Prag och hur de levde där. Ganska intressant, men de känns smått vinklade till judarnas fördel.
Citera
2010-06-18, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyton
Jobbar mig igenom "Spanska inbördeskriget" av alltid lika bra Anthony Beevor.

Fråga 1: Har du läst hans bok "Stalingrad"?
och
Fråga 2: Om du har läst Stalingrad, tycker du då att Beevors övriga dokumentärer om krig osv är lika bra?

Tyckte Stalingrad var riktigt, riktigt bra, vederhäftig och aldrig en död minut! Kanske hans övriga produktion är lika läsvärd?
Citera
2010-06-18, 01:45
Medlem
Joson_s avatar
Läste ut "The pillars of the earth" av Ken Follett för någon vecka sedan. Utan tvekan en av de absolut bästa böcker jag någonsin läst. Han känns grymt kunnig om 1100-talets England och lyckades väva ihop huvudkaraktärernas öden riktigt fint.

Nu håller jag på att läsa "Ingenting är heligt" av Dennis Lehane. Har precis börjat på boken, men jag har tyckt om de övriga Kenzie Gennaro böckerna, så jag har höga förhoppningar.
Citera
2010-06-18, 01:49
Medlem
Läser Virgina Woolfs Mot fyren. Måste säga att det är en märkvärdig språkbehandling som attraherar mig mycket. Högsta klass och kan rekommenderas.
Citera
2010-06-18, 10:28
Medlem
Parkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyton
Jobbar mig igenom "Spanska inbördeskriget" av alltid lika bra Anthony Beevor.

En mycket, mycket bra bok!
Citera
2010-06-18, 11:49
Medlem
Papa.Ubus avatar
Är just nu i slutet av "The Illuminatus! Trilogy" av Robert Shea och Robert Anton Wilson.

Jag har hittills skrattat mig fördärvat, varit förvirrad, googlat en massa, stått frågande, hittat svaret ett par kapitel senare, men då glömt frågan, konverterat till Discordianismen, läst om, skrattat ännu mer, googlat ännu mer, blivit ännu mer förvirrad, hittat en fnord, funderat över "the 23 enigma", och inte minst, faktiskt grämt mig över när verkligheten kommit emellan mig och läsandet.

Märkligt nog är jag fortfarande inte helt klar över vad jag faktiskt tycker om boken, men det känns å andra sidan inte så viktigt.

Läser också om Patti Smith's "Just Kids", men den diskussionen tar jag i den för ämnet avsedda tråden.

Dessutom fortsätter phestligheterna då jag idag fick ett stort paket från Adlibris med bland annat alla de fem böcker av Rabelais som Atlantis utgivit! Sommaren är räddad!

Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Gödel, Escher, Bach av Douglas Hofstadter, som tar upp ämnen som musik, filosofi, historia och en väldans massa annat, men särskilt fokuserar på matematik. Gödel, Escer och Bach och deras idéer/skapelser utgör grunden för boken.
Mycket vackra illustrationer av Escher!

Det där är ju en riktig nördklassiker! Tycker mycket om den, har läst den ett par gånger under årens lopp. Populärvetenskap när den är som bäst!
Citera
2010-06-18, 15:08
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Är just nu i slutet av "The Illuminatus! Trilogy" av Robert Shea och Robert Anton Wilson.

...

Märkligt nog är jag fortfarande inte helt klar över vad jag faktiskt tycker om boken, men det känns å andra sidan inte så viktigt.
Jag läste dem när de kom, tyckte att de var ganska underhållande. Att de sedan blivit kultböcker känns dock lite motbjudande. Det är inget att ta på allvar.
Citera
2010-06-18, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Är inte helt säker men tror att det rör sig om att boken ingår i just en novellsamling där samlingen i fråga heter Färg bortom tid och rum, detsamma gäller novellsamlingen av Lovecraft som jag kommit över på biblioteket som bara går under namnet Pickmans modell.

Då lutar det tyvärr åt att du minns fel. Det finns ingen samling med titeln Färg bortom tid och rum i KB:s register och jag (som hobbyforskat på Lovecraft i närmare två decennier och bl. a. lagt ner en hel del tid på att sammanställa en förteckning över Lovecraft på svenska) har aldrig sett den heller.

Novellen "Färg bortom tid och rum" har publicerats i nedanstående

* Stora skräckboken
* Skräckens labyrinter
* Cthulhu 1
* Levande döda
* Stora Necronomicon

så det måste ha varit någon av dem i så fall.
Citera
2010-06-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ning
Novellen "Färg bortom tid och rum" har publicerats i nedanstående

* Stora skräckboken
* Skräckens labyrinter
* Cthulhu 1
* Levande döda
* Stora Necronomicon

så det måste ha varit någon av dem i så fall.

Dessutom i Fem öppna gravar, men då under titeln "Skräcken i brunnen".
Citera
2010-06-18, 16:40
Medlem
Benedettos avatar
Just nu har jag börjat på Är svensken människa? av Henrik Berggren & Lars Trägårdh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in