2010-06-19, 17:25
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid

Börjar nu på And the hippos were boiled in their tanks av Burroughs/Kerouac.

Den vill jag gärna höra din åsikt om. Är den värd att köpa?
Citera
2010-06-19, 20:06
Medlem
Parkers avatar
Blev nyss klar med Doktor Zjivago. Funderar på om jag ska ge mig på Tolstojs Krig Och Fred nu.

Fast jag märker nu att min version av Krig Och Fred är en ganska otymplig och klumpig bok, rent formmässigt. Väljer nog en annan bok.

Någon som har läst Raymond Khourys Den Siste Tempelriddaren och kan ge ett kort utlåtande?
Senast redigerad av Parker 2010-06-19 kl. 20:13.
Citera
2010-06-19, 21:50
Avslutad
Just nu läser jag Francois Rabelais första bok i serien om fem böcker om jättarna Gargantua och Pantagruel: Den store Garagantuas förskräckliga leverne. Det är i sanning en ren fröjd för ögat att läsa denna komiska skröna. Att en författare som levde och verkade på 1500-talet fortfarande har skrivit de frodigaste alstrerna världen skådat är minst sagt remarkabelt och jag är stolt över att kalla mig själv för "pantagruelist" efter att ha läst första halvan av boken!
Citera
2010-06-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Någon som har läst Raymond Khourys Den Siste Tempelriddaren och kan ge ett kort utlåtande?

Har inte läst den själv, men en bekant tyckte den var otroligt dålig.
Citera
2010-06-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parker
Blev nyss klar med Doktor Zjivago. Funderar på om jag ska ge mig på Tolstojs Krig Och Fred nu.

Fast jag märker nu att min version av Krig Och Fred är en ganska otymplig och klumpig bok, rent formmässigt. Väljer nog en annan bok.

Den är som DaVinci koden fast sämre.

Själv läser jag, "Jag är inte rabiat. Jag äter pizza."
Citera
2010-06-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
Det var jättesnällt, tyvärr hittar jag inte det inlägget - är det medfödd eller förvärvad idioti tro? Hos mig alltså.

Nr. 3970 i tråden. Här är de i varje fall

* Stora skräckboken
* Skräckens labyrinter
* Cthulhu 1
* Levande döda
* Stora Necronomicon
* Fem öppna gravar (som "Skräcken i brunnen")
Citera
2010-06-19, 23:54
Medlem
Tack till Ninq, det var jättehyggligt!

Nu vet jag vilka böcker jag kan återfinna den i. Blir nog att beställa Skräckens labyrinter, låter minst hemsk tycker jag.
Citera
2010-06-20, 00:17
Medlem
Ozknybergs avatar
Håller på med två böcker, Invasion av Dean Koontz som det inte är så mycket kvar utav och har börjat snegla på Mötley Crües biografi av Neil Strauss.
Citera
2010-06-20, 00:21
Medlem
Mephistopheless avatar
Dostojevskij - Döda Huset

Är två tredjedelar igenom den. Inte mycket till handlingen i den här boken. Istället koncentrerar sig Dostojevskij på att detaljrikt beskriva livet i tukthuset och människorna som sitter fängslade där med den psykologiska insikt man är van vid från honom. Mycket bra.

Joel McIver - Sabbath Bloody Sabbath

Biografi över hårdrockspionjärerna Black Sabbath. Har läst drygt halva och är inte särskilt imponerad. Har upptäckt en del rena faktafel och texten kunde varit bättre strukturerad, den skulle må bra av att av att ses över både en och två gånger: i denna form känns den mest som ett första utkast. De första kapitlen som beskriver bandmedlemmarnas uppväxt i Birmingham och hur de kom fram till sitt sound är ganska bra, men efter det går boken över till att bli en evig lista över alla bandets turnéer och skivor - med små faktainstick emellan om nya bandmedlemmar osv. - där författaren plikttroget går igenom varenda låt bandet spelat in i korta stycken, utan att för den skull ge någon djupare insikt. Jag saknar den mängd roliga anekdoter som gör exempelvis The Dirt och Lemmys självbiografi till sådan underhållande läsning.

Efter dessa har jag Rudin av Ivan Turgenjev och Förödmjukande och Förnedrande av Dostojevskij som väntar.
Citera
2010-06-20, 03:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag har precis börjat läsa China Miévilles nya bok Kraken, som kom ut i maj i år.

http://www.amazon.co.uk/Kraken-China-Mieville/dp/0333989503/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1276995691&sr=8-1
Citera
2010-06-20, 03:07
Medlem
PreaCs avatar
Jag överlevde av Mietek Grocher.

Går inte att komma ur den, rekommenderas till alla som är lite intresserade av WW2 och förintelsen.
Citera
2010-06-20, 17:55
Medlem
Papa.Ubus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukio
Just nu läser jag Francois Rabelais första bok i serien om fem böcker om jättarna Gargantua och Pantagruel: Den store Garagantuas förskräckliga leverne. Det är i sanning en ren fröjd för ögat att läsa denna komiska skröna. Att en författare som levde och verkade på 1500-talet fortfarande har skrivit de frodigaste alstrerna världen skådat är minst sagt remarkabelt och jag är stolt över att kalla mig själv för "pantagruelist" efter att ha läst första halvan av boken!

Fantastiskt bokval! Älskar själv Rabelais, och håller precis på att läsa om de fem böckerna Atlantis utgivit. Om du är sugen på ett mer teoretiskt komplement till Rabelais rekommenderas Michail Bachtins "Rabelais och skrattets historia" http://www.bokfynd.nu/9185722286.html varmt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in