2009-05-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Tanken är att du skall dubbelkolla så att du och VHS har samma bild av vilka meriter du har.
Det vill säga att alla gymnasie/komvux-betyg är rätt registrerade och att alla akademiska meriter från Ladok-systemen har förts över korrekt.

Så då måste jag alltså fortsätta att bevaka mail/studera.nu för att se om dom kontaktar mig angående kontrollsystemet?
Citera
2009-05-08, 08:16
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Så då måste jag alltså fortsätta att bevaka mail/studera.nu för att se om dom kontaktar mig angående kontrollsystemet?

Inte om du redan i dagsläget har sett att rätt meriter finns registrerade.

Alla sökande är inte så på hugget som ni här på FB.
De som besöker den här tråden loggar nog in 5 ggr om dagen eller nåt sånt på studera.nu

Det finns sökande som gör en anmälan och sen inte ämnar logga in förrän antagningsbeskedet kommer.
Om man skickar ut ett kontrollbesked så kommer den kategorin av sökande att få en chans att före urvalet kolla så att deras meriter stämmer.
Och då slipper VHS en massa upprättningar, överklagandeärenden och samtal/mail från förbannade sökande.
Citera
2009-05-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Inte om du redan i dagsläget har sett att rätt meriter finns registrerade.

Alla sökande är inte så på hugget som ni här på FB.
De som besöker den här tråden loggar nog in 5 ggr om dagen eller nåt sånt på studera.nu

Det finns sökande som gör en anmälan och sen inte ämnar logga in förrän antagningsbeskedet kommer.
Om man skickar ut ett kontrollbesked så kommer den kategorin av sökande att få en chans att före urvalet kolla så att deras meriter stämmer.
Och då slipper VHS en massa upprättningar, överklagandeärenden och samtal/mail från förbannade sökande.

BRA! Då tackar och bockar jag! Samt MOSCOW NEVER SLEEEEEEEPS, HERE I COME!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2009-05-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Xenofobi.
Fråga:

Läser just nu på komvux. Till utbildningen jag ska söka sen krävs att jag läser upp till Matte D.

Om jag skulle ha, säg, ett VG i Ma B som jag behöver plocka bort ur mitt framtida slutbetyg och ersätta med ett högre, är det möjligt att läsa 2550 poäng, och inte ha med Ma B i slutbetyget trots att det krävs för den särskilda behörigheten?

Luddigt formulerat, men jag tror att ni förstår.

Provar igen. ^^
Citera
2009-05-08, 13:05
Medlem
Citat:
Provar igen. ^^

Varför vill du ta bort hela Matematik B kursen? Nej du kan inte ta bort den om utbildningen du ska söka till kräver Matematik D av den anledningen att det krävs att du har matematik A+B+C för att du ska kunna läsa och tillgodogöra dig matematik D.
Citera
2009-05-08, 13:08
Medlem
Citat:
Provar igen. ^^

Jag har för mig att man de ämnen som krävs för behörighet automatiskt inkluderas i betygssnittet. Men om du ändå läser till matte D borde du inte ha några problem med att läsa upp matte B till MVG. Eller det kanske var ett random exempel du tog upp med matte B?
Citera
2009-05-08, 13:25
Medlem
Citat:
Varför vill du ta bort hela Matematik B kursen? Nej du kan inte ta bort den om utbildningen du ska söka till kräver Matematik D av den anledningen att det krävs att du har matematik A+B+C för att du ska kunna läsa och tillgodogöra dig matematik D.

Jag vill inte låta bli att läsa den, jag undrar bara om jag kan låta bli att ha med den i slutbetyget om jag läser mer än 2500 poäng?
Citera
2009-05-08, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olmo
Jag har för mig att man de ämnen som krävs för behörighet automatiskt inkluderas i betygssnittet. Men om du ändå läser till matte D borde du inte ha några problem med att läsa upp matte B till MVG. Eller det kanske var ett random exempel du tog upp med matte B?

Vill ju helst låta bli att läsa upp betyg med tanke på högskolereformen 2010.
Därav funderingen på att läsa mer än 2500 poäng och inte inkludera MaB i slutbetyget, med tanke på att den då sänker mitt snitt.
Citera
2009-05-08, 13:27
Medlem
Citat:
Jag vill inte låta bli att läsa den, jag undrar bara om jag kan låta bli att ha med den i slutbetyget om jag läser mer än 2500 poäng?

aha jag som missförstod. Det ska du nog fråga din lärare eller syo, men är inte det ett krav att inneha understigande behörigheter i ämnena när man söker till en utbildning som kräver en viss behörighet?
Citera
2009-05-08, 13:34
Medlem
Citat:
Vill ju helst låta bli att läsa upp betyg med tanke på högskolereformen 2010.
Därav funderingen på att läsa mer än 2500 poäng och inte inkludera MaB i slutbetyget, med tanke på att den då sänker mitt snitt.

Ok. Som sagt så tror jag man måste inkludera alla ämnen som krävs för behörighet. Ett annat sätt du kan göra är ju att tenta upp betyget för 500 kr efter du gått ut gymnasiet.

Är det läkare du tänker söka?
Citera
2009-05-08, 13:35
Medlem
Citat:
aha jag som missförstod. Det ska du nog fråga din lärare eller syo, men är inte det ett krav att inneha understigande behörigheter i ämnena när man söker till en utbildning som kräver en viss behörighet?

min syo har tyvärr ingen större koll på nånting verkar det som, har frågat henne men hon verkar inte veta. :/

För den särskilda behörigheten krävs ju minst ett G i matte A-D. Kan jag inte redovisa Ma B på ett samlat betygsdokument vid sidan av och ansöka till utbildningen med mitt slutbetyg, som inte innehåller Ma B?

Krångligt det här. Behöver ha 20.0 för att komma in på den jäkla utbildningen pga söktrycket, så jag måste fixa det här på nåt sätt. :/
Citera
2009-05-08, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olmo
Ok. Som sagt så tror jag man måste inkludera alla ämnen som krävs för behörighet. Ett annat sätt du kan göra är ju att tenta upp betyget för 500 kr efter du gått ut gymnasiet.

Är det läkare du tänker söka?

Ajdå, det var så illa. :/
Men med tanke på att jag bara kan göra en prövning efter jag fått ut slutbetyget, hamnar jag då i kompletteringsgruppen.

Yep, läkare var det tänkt. Läser på komvux nu och har en bit kvar, så jag hinner inte söka innan reformen kickar in heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in