Citat:
Ursprungligen postat av Dekoman
men besvara den då din jävla spade.
Citat:
Ursprungligen postat av Dekoman
Om man blir antagen till en utbildning, kan man då tacka nej till den men året efter ha kvar platsen?
Nu är jag inte
Llapushnik men som jag förstod det som så ville du ha kvar din plats till nästa år, om du kommer in till HT09 vill säga?
Jag klipper och saxar från studera.nu angående anstånd.
https://www.studera.nu/studera/651.html
Skjuta upp studierna
Du kan få skjuta upp studiestarten – begära anstånd – på grund av omständigheter som man själv inte kan påverka. Omständigheterna ska i regel ha uppkommit efter det att du har anmält dig till utbildningen.
Ansök hos ditt universitet eller din högskola
Om du vill skjuta upp studiestarten måste du så fort som möjligt skicka en ansökan om anstånd till det universitet eller den högskola där du blivit antagen. Du måste också skicka med intyg som styrker skälen.
Beslutet fattas av universitetet eller högskolan.
Anstånd för värnplikt eller civilplikt
Anstånd för värnplikt eller civilplikt ansöker du om när du anmäler sig till en utbildning. Tacka ja till erbjuden plats senast sista svarsdag.
Det kommer inte att synas på ditt antagningsbesked att du har fått anstånd. Anståndsbeskedet skickas separat. Spara anståndsbeskedet och skicka in det tillsammans med den nya anmälan när du sedan vill använda din plats och börja på utbildningen.
Anståndet är giltigt under första utbildningsstarten efter att du blivit färdig med din värn- eller civilplikt.
Studieuppehåll med platsgaranti
Om du vet att du ska påbörja din värn- eller civilplikt under en utbildning som du redan har hunnit börja på, så ska du inte begära anstånd. Då ska du begära studieuppehåll med platsgaranti av universitetet eller högskolan där du studerar.