2009-06-05, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Med tanke på dina gamla idiotiska trådar och inlägg, bör du inte yttra dig om IQ.

vilka menar du?
Citera
2009-06-06, 11:22
Medlem
4522s avatar
Allright, nu kanske ni tycker jag är dum i huvudet men det praktiska kring högskolan är inte direkt min starka sida. Jag sökte lite Masterprogram i April, kryssade dock i att jag skulle komplettera ansökan den 18/6. Nu när man tittar på "Följ anmälan" så står det följande text under alternativet:

Du är villkorligt behörig vad gäller den grundläggande behörigheten för utbildning på avancerad nivå. Du måste senast vid kursstart kunna visa upp att du uppfyller kravet om avslutad examen om minst 180 högskolepoäng. Du är villkorligt behörig till utbildningen. Du måste senast vid kursstart kunna visa att du uppfyller samtliga behörighetskrav för att kunna ta en erbjuden plats i anspråk.

Betyder det här att jag slipper komplettera ansökan den 18/6 och att jag endast behöver dyka upp vid kursstart med fullständiga betyg? Idiotförklaringar undanbedes.
Senast redigerad av 4522 2009-06-06 kl. 11:34.
Citera
2009-06-06, 12:13
Medlem
Holger Meinss avatar
Nu vet jag nästan svaret på den här frågan, men vill vara säker.

Om det står "Handläggning pågår" på alternativen i "Visa anmälan", betyder det att de kollar/ska kolla om jag är behörig eller inte?
Citera
2009-06-06, 15:06
Medlem
Fermins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
Nu vet jag nästan svaret på den här frågan, men vill vara säker.

Om det står "Handläggning pågår" på alternativen i "Visa anmälan", betyder det att de kollar/ska kolla om jag är behörig eller inte?

Ja.
Citera
2009-06-06, 15:13
Medlem
Holger Meinss avatar
Ok, tack. Är lite halvneurotiskt över att jag skulle ha gjort något fel (vilket jag säkert inte gjort).
Citera
2009-06-06, 17:16
Medlem
Dekomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llapushnik
den fråga som du ställde kan en apa med IQ 22 besvara.

men besvara den då din jävla spade.
Citera
2009-06-06, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dekoman

haha har du datarummet i verksta'n och ser dig omkring varje gång du ska förolämpa någon? din jävla tratt, din jävla spade! haha no offence
Citera
2009-06-06, 17:32
Medlem
Citat:

Citat:
Om man blir antagen till en utbildning, kan man då tacka nej till den men året efter ha kvar platsen?

Nu är jag inte Llapushnik men som jag förstod det som så ville du ha kvar din plats till nästa år, om du kommer in till HT09 vill säga?

Jag klipper och saxar från studera.nu angående anstånd.

https://www.studera.nu/studera/651.html

Skjuta upp studierna
Du kan få skjuta upp studiestarten – begära anstånd – på grund av omständigheter som man själv inte kan påverka. Omständigheterna ska i regel ha uppkommit efter det att du har anmält dig till utbildningen.

Ansök hos ditt universitet eller din högskola
Om du vill skjuta upp studiestarten måste du så fort som möjligt skicka en ansökan om anstånd till det universitet eller den högskola där du blivit antagen. Du måste också skicka med intyg som styrker skälen.
Beslutet fattas av universitetet eller högskolan.

Anstånd för värnplikt eller civilplikt
Anstånd för värnplikt eller civilplikt ansöker du om när du anmäler sig till en utbildning. Tacka ja till erbjuden plats senast sista svarsdag.
Det kommer inte att synas på ditt antagningsbesked att du har fått anstånd. Anståndsbeskedet skickas separat. Spara anståndsbeskedet och skicka in det tillsammans med den nya anmälan när du sedan vill använda din plats och börja på utbildningen.

Anståndet är giltigt under första utbildningsstarten efter att du blivit färdig med din värn- eller civilplikt.

Studieuppehåll med platsgaranti
Om du vet att du ska påbörja din värn- eller civilplikt under en utbildning som du redan har hunnit börja på, så ska du inte begära anstånd. Då ska du begära studieuppehåll med platsgaranti av universitetet eller högskolan där du studerar.
Citera
2009-06-07, 08:04
Medlem
nandovikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Allright, nu kanske ni tycker jag är dum i huvudet men det praktiska kring högskolan är inte direkt min starka sida. Jag sökte lite Masterprogram i April, kryssade dock i att jag skulle komplettera ansökan den 18/6. Nu när man tittar på "Följ anmälan" så står det följande text under alternativet:

Du är villkorligt behörig vad gäller den grundläggande behörigheten för utbildning på avancerad nivå. Du måste senast vid kursstart kunna visa upp att du uppfyller kravet om avslutad examen om minst 180 högskolepoäng. Du är villkorligt behörig till utbildningen. Du måste senast vid kursstart kunna visa att du uppfyller samtliga behörighetskrav för att kunna ta en erbjuden plats i anspråk.

Betyder det här att jag slipper komplettera ansökan den 18/6 och att jag endast behöver dyka upp vid kursstart med fullständiga betyg? Idiotförklaringar undanbedes.

Typ ja, men ju tidigare desto bättre (naturligtvis) så att inget skiter sig. (Min erfarenhet av dylikt är att det oftast skiter sig om man inte har stenkoll.)

Inte för att idiotförklara dig, jag hoppas att du är medveten om att det masterprogram du sökt kräver en kandidatexamen, mao är det inte ett nybörjarprogram som vissa andra program som kallas för "masterprogram" bara för att det förut var "magister". Men jag antar att du vet detta. Annars skulle din institution där du tog din kandidat säkert kunna hjälpa dig.
(Detta sagt för att de flesta som skriver här inte brukar ha påbörjat ngn högre utbildning - men om så är fallet för dej så skit i det ovanstående! )

Vilket program och var har du sökt?
Citera
2009-06-07, 10:01
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandovika
Typ ja, men ju tidigare desto bättre (naturligtvis) så att inget skiter sig. (Min erfarenhet av dylikt är att det oftast skiter sig om man inte har stenkoll.)

Inte för att idiotförklara dig, jag hoppas att du är medveten om att det masterprogram du sökt kräver en kandidatexamen, mao är det inte ett nybörjarprogram som vissa andra program som kallas för "masterprogram" bara för att det förut var "magister". Men jag antar att du vet detta. Annars skulle din institution där du tog din kandidat säkert kunna hjälpa dig.
(Detta sagt för att de flesta som skriver här inte brukar ha påbörjat ngn högre utbildning - men om så är fallet för dej så skit i det ovanstående! )

Vilket program och var har du sökt?

Kanon, då kan jag inte göra mycket mer än att tacka för informationen. Mitt förstaval var Strategic Marketing Management i Uppsala, därefter följer smått och gott i samma stil. Jag ångrar lite att jag inte la manken till och sökte Handels men man får trösta sig med att det är marginellt svårare att komma in där.
Citera
2009-06-08, 21:53
Bannlyst
Har letat runt på studera.nu i evigheter, men hittar inte . Det jag undrar över är följande;

Vi säger att Olle söker till Jurist i 1a hand och Bygg i 2a hand, med 18 i snitt. Själv söker jag till Bygg i 1a hand med 17 snitt. Om Olle blir nekad till Juristlinjen och då försöker med Bygg, vad händer då? Hamnar han före mig i kön, trots att jag sökt i 1a hand och han i 2a?

EDIT: Detta är säkert en väldigt grundläggande fråga, men jag hittar verkligen ingenting på deras hemsida
Citera
2009-06-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogshuggare
Har letat runt på studera.nu i evigheter, men hittar inte . Det jag undrar över är följande;

Vi säger att Olle söker till Jurist i 1a hand och Bygg i 2a hand, med 18 i snitt. Själv söker jag till Bygg i 1a hand med 17 snitt. Om Olle blir nekad till Juristlinjen och då försöker med Bygg, vad händer då? Hamnar han före mig i kön, trots att jag sökt i 1a hand och han i 2a?

EDIT: Detta är säkert en väldigt grundläggande fråga, men jag hittar verkligen ingenting på deras hemsida

Ja han kommer att hamna före som jag har förstått det! Var också lite fundersam inför det där, men tydligen så spelar inte rangordningen i sig någon roll huruvida man prioriteras till utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in